Aardlek zit vast

(wel iets meer kracht)

Als je de aardleks omhoogzet span je ook een veer mee op. Soms zijn veren iets te sterk en kost het omhoog zetten wat meer kracht. Als de aarlek snel uit moet hoeft er maar een kleine palletje te worden geschakeld en de veer doet de rest.

Het kan ook zijn als er erg veel kracht nodig is dat het mechanische ergens blijft hangen. Ze kunnen ook vast staan door de overbelasting maar dat ruik je wel

Bij hele grote automaten van 1200A die in energie verdeel station worden gebruik gebeurde het opspannen van de veer met een motor of moet je zelf met de hand die veer zelf op spanning zetten na het inschakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Daarom moet je ze dus testen. Bij mij vlamden er ook 2 tegelijk uit.

Had een vlamboog in een tcd bij insteken adapter.

Maar als je ze netjes elke maand test gebeurt dat dus niet. Zal wellicht met een magnetisch veld te maken hebben??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar als je ze netjes elke maand test gebeurt dat dus niet.

Dat geloof ik dus niet. Testen gebeurt met een exacte kleine stroom van zo rond de 30mA. Dus bij het testen kijk je eigenlijk alleen of er op de ondergrens nog geschakeld word de stroom die de contacten moeten afschakelen zal kleiner dan de nominaal stroom van de automaat zijn zeg 40A. Dat is heel wat anders dan een volle sluiting naar aarde af te moeten schakelen en dat kan afhankelijk van hoe ver je van een transformator zit heel erg hard oplopen tot in kA's.

En hoewel een automaat een kortsluitstroom van bv 4500A veilig moeten kunnen afschakelen is niet gegarandeerd dat ze dan ook altijd heel blijven alleen dat ze dus veilig uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 oktober 2020 19:02:04 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij houd je met de maandelijkse test alleen het mechanische deel los.
Drie aardleks van deze leeftijd tegelijk kapot lijkt mij onwaarschijnlijk. (Snel een staatslot halen?)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@belbeentje.
De stroom met de testknop is niet exact, verre van dat, het geschied met een simpel,weerstandje en is daarmee spanningsafhankelijk. Bij 230 Volt is de teststroom ca 1,5 x Foutstroom,bij 30 mA ca 45 mA.
Het dient oa ook om het mechaniek goed gangbaar te houden.
De testknop geeft je dus eigenlijk alleen maar een indicatie dat de aardlek het nog doet. Maar is dus geen garantie dat deze bij 30 mA afschakelt, en dan hebben we het nog niet over de afschakeltijd gehad! die minstens zo belangrijk is.

Deze automaten zijn 10 kA (Dat kun je nog net lezen)
Dat betekend dat ze 10 kA moeten af kunnen schakelen zonder defect te geraken.
Als de kortsluitstroom > 10 kA is dan heb je kans dat de schakelaar naar zn grootje is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

pas nog aardlekken vervangen, de nieuwste in die kast waren op de testknop ook al niet meer bruikbaar. dat was grotendeels door een oude lekkage, de kastschroeven waren roestig, en intern de aardlek onderdelen ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 oktober 2020 15:39:25 schreef Jinny:
Ouderdom.
Vervangen door een deugdelijk A merk.

Gebruik jij nog zo'n Chinese meuk glazen bol van AliExpress? :+

Jinny

Golden Member

,Op 28 oktober 2020 20:39:58 schreef Kilian [...]

Gebruik jij nog zo'n Chinese meuk glazen bol van AliExpress? :+

Was inderdaad een goedkopie.. :+ :+ :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De stroom met de testknop is niet exact, verre van dat, het geschied met een simpel,weerstandje

En dat weerstand verandert niet en spanning is ook 230V. Wat is daar niet exact aan?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 oktober 2020 00:21:01 schreef benleentje:
[...]En dat weerstand verandert niet en spanning is ook 230V. Wat is daar niet exact aan?

Bij mij thuis is de netspanning zelden precies 230 Volt, die varieeerd nogal over het verloop van de dag.
5% (?) spanningsvariatie mag volgens de net etiquette.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

@benleentje: nou is het geen dagelijkse bezigheid dat er eens een ALS uitvlamt, maar de 2.3 kW slijptol is een goede kandidaat om zooitje te doen trippen.

De eerste keer vlammen er altijd 2 of 3 uit. Daarna steeds alleen de bewuste groep.

Dus na een trip werkt het allemaal prima weer bij mij.. mag jij uitleggen dan..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 29 oktober 2020 08:12:59 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 oktober 2020 08:11:29 schreef High met Henk:
@benleentje: nou is het geen dagelijkse bezigheid dat er eens een ALS uitvlamt, maar de 2.3 kW slijptol is een goede kandidaat om zooitje te doen trippen.

De eerste keer vlammen er altijd 2 of 3 uit. Daarna steeds alleen de bewuste groep.

Dus na een trip werkt het allemaal prima weer bij mij.. mag jij uitleggen dan..

je tript 3 aardlekken met een slijptol, dat is zeker raar gezien een slijptol geen randaarde heeft. ik denk dat je een aardsluiting heb op een groep in huis tussen nul en aarde. door de hoge aanloopstroom van de slijptol ontstaat er een spanningsverschil tussen nul en aarde waardoor de aardlekken ineens trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

die is er niet... Uiteraard is de installatie regelmatig aan controle onderworpen...

Probleem zie ik wel vaker met ALSén: Blijkbaar doet het magnetiseren van de spoel zo lang dat gedurende de opstart de ALS tript voor de stroom in balans is....

Als de tol draait is er neits meer aan de hand en zonder tol ook niet.

Ik zie het vaker met zware verbruikers, ook in andere installaties...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

schakel de 3 aardlek automaten eens uit en meet of de afgaande nullen niet aan elkaar liggen

Druk de test knoppen eens een voor een in en kijk of bij het trippen de anderen ook meegaan. Mogelijk een beetje afstand creëren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

@hunebedbouwer:
ja, daar triper meestal 1 andere de 1e keer ook mee dus ;)

De nullen zijn 100% goed, want heb de hele installatie zelf aangelegd en ook wordt hij circa elke 2 jaar ook gemeggerd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De nullen zijn 100% goed, want heb de hele installatie zelf aangelegd en ook wordt hij circa elke 2 jaar ook gemeggerd...

met "meggeren" meet je de isolatieweerstand van fase en nul naar aarde.
een aardlekautomaat meet de som van de stromen door de fase en nul, deze moet nul zijn. als de nul na de aardlek automaten gewisseld is of aan elkaar ligt kunnen er meerdere automaten gelijktijdig trippen.

Druk de test knoppen eens een voor een in en kijk of bij het trippen de anderen ook meegaan.

hiermee haal je een wisseling in de nullen er niet mee uit, een sluiting tussen de nullen waarschijnlijk ook niet

High met Henk

Special Member

Als er een verwisseling in de nullen zou zitten, zou ik de groepen ook niet 1 voor 1 uit kunen schakelen (er zou meer uit moeten schakelen dan alleen die groep)

Daarbij zou de isolatie tester een fout moeten geven dat er nog iets onder spanning staat.

Dat gebeurt niet, dus is niet aan de orde.

Zit nu in Quarantaine en nu wordt het beetje topic kaap: ik zeg dus alleen: 1e trip na tijdje niet getest of getript te zijn laat bij mij meerdere ALS'en trippen!

Na de 1e trip gaat het WEL zoals zou moeten! er is dus iets wat bij mij (en helaas ook al eens gezien bij automaten aan boord) via een magnetisch veld ofwel mechanische trilling ook zijn buurtjes laat springen! Jij mag het zeggen, maar dat is dus niet alleen in mijn installatie en blijkbaar zlefs niet beperkt tot ALSén

had een dekkraan aan boord die kortsluiting had (water): liet alle automaten in serie springen (incl. een hoofdbreker) maar OOK van groepen die er parallel aan zaten! Nee, niet logisch, maar gebeurde wel!

schiet mij maar lek: heb daar niet op herhaling getest helaas: gaat thuis iet makkelijker dan een keiharde kortsluiting op een schip maken, waarbij ook de halve brug uitvalt....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als er een verwisseling in de nullen zou zitten, zou ik de groepen ook niet 1 voor 1 uit kunen schakelen (er zou meer uit moeten schakelen dan alleen die groep)

wisseling afgaande zijde automaten: juist
wisseling ergens in de installatie: grote kans dat dit niet direct opgemerkt wordt, ik neem aan dat u bij uitschakelen van een groep niet elk stopcontact e.d. gaat controleren op spanningsloosheid
liggen de nullen ergens in de instalatie aan elkaar dan gaat deze vlieger ook niet op
controleer de afgaande nullen op de uitgeschakelde aardlek automaten, meten is weten!

Daarbij zou de isolatie tester een fout moeten geven dat er nog iets onder spanning staat.

?
meggeren (of isolatieweerstand meten) doe je niet met ingeschakelde groepen

Dat gebeurt niet, dus is niet aan de orde.

Zit nu in Quarantaine en nu wordt het beetje topic kaap: ik zeg dus alleen: 1e trip na tijdje niet getest of getript te zijn laat bij mij meerdere ALS'en trippen!

Na de 1e trip gaat het WEL zoals zou moeten! er is dus iets wat bij mij (en helaas ook al eens gezien bij automaten aan boord) via een magnetisch veld ofwel mechanische trilling ook zijn buurtjes laat springen! Jij mag het zeggen, maar dat is dus niet alleen in mijn installatie en blijkbaar zlefs niet beperkt tot ALSén

had een dekkraan aan boord die kortsluiting had (water): liet alle automaten in serie springen (incl. een hoofdbreker) maar OOK van groepen die er parallel aan zaten! Nee, niet logisch, maar gebeurde wel!

schiet mij maar lek: heb daar niet op herhaling getest helaas: gaat thuis iet makkelijker dan een keiharde kortsluiting op een schip maken, waarbij ook de halve brug uitvalt....

een elektrische installatie op een schip is niet te vergelijken met een elektrische huis installatie. een aardlek automaat tript bij een lek naar aarde (thuis), een isolatiewachter detecteert een te kleine isolatieweerstand (schip).
een kortsluiting heeft hier al helemaal niets mee te maken, dan zou een van de installatie automaten uitschakelen (B16 v. C40)

High met Henk

Special Member

laten we terug gaan naar TS zijn vraag.

overigens ik megger met 1 groep afgeschakeld en die megger ik. Daarna de volgende: als er dus een fase nul gewisseld zou zijn zou de megger aangeven dat er nog spanning op de groep staat...

Maar al nog wel een keer controleren, bij mij zijn er afgezien van het typisch gevalletje slijptol geen problemen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Ronald45

Golden Member

Op 29 oktober 2020 10:40:15 schreef High met Henk:
wordt hij circa elke 2 jaar ook gemeggerd...

Misschien een stomme vraag, maar: Waarom?

High met Henk

Special Member

eigenlijk zou je dat elk jaar moeten doen.
Gewoonte tik: ding zit altijd in mijn tas, dus eens in de zoveel tijd doe je dat.

aan boord is het vaste prik elk jaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dus je test groep voor groep, dan weet je niet of er nullen aan elkaar liggen. ik word ook weleens gebeld door monteurs die er niet uitkomen, alamatje flapt eruit als die ingezet wordt, en ook een andere aardlek. voeding afschakelen, alamat uitzetten en ohms meten tussen afgaande van de aardlek en uitgang alamatje, vrijwel 0 ohm heb je bingo. soms komt het pas naar voren als je veel last hebt lopen bij een aarde nul sluiting die nog hoog is.

maar evengoed, aanlopen van een slijptol die 3 aardlekken tript is raar, dat zou een dubbel geisoleerde last niet mogen doen. dan zou elke andere pieklast dit ook doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb een soortgelijk voorval gehad als H.m.H .

De ALS tripte te pas en te onpas uit . Eerst wekelijks, daarna dagelijks .
Vervolgens beginnen zoeken door een voor een de navolgende zekering af te leggen . Op zeker moment tript de ALS zelfs wanneer alle zekeringen af liggen . Dan denk je : ALS is defect, maar deze zit verzegeld in de kast, dus onbereikbaar .

Blijkt de oorzaak een gare verbinding in de buitenleiding te zijn, dus voor de ALS .

High met Henk

Special Member

Bij mijn tript hij niet te pas en te onpas.

Alleen bij de grote slijptol.

Typisch geval ging om meerdere als'en die tegelijkertijd trippen de 1e keer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???