Pioneer versterker

Gisteren heeft mijn Pioneer VSX-808RDX versterker het begeven.
Soms start hij op en werkt hij een paar minuten en valt dan uit.
Je hoort een relais afvallen. De voeding is nog wel aanwezig en het display brand ook nog.
Als ik de uitgang op analoog zet dan schakelen de relais continu in en uit en het display valt ook even weg.
Als de uitgang op digitaal staat blijven de relais stil en ook het display.
Maar nog steeds geen geluid.

Is er iemand in de buurt van Tilburg die dit kan en wil repareren.

Of heeft er iemand dit eerder meegemaakt en zo kan zeggen waar het probleem zit.

Als daar hybride eindversterkers inzitten, de SANYO of SANKEN modules of soortgelijk, de versterker niet meer aanzetten, maar controleren of alle pootjes nog netjes in het soldeer zitten. Preventief doorsolderen is nog beter.
Wel de spanning van de versterker afhalen etc.
Dit is een vaker voorkomende storing bij deze modules. De fout treedt vaak na een paar jaar op bij alle merken.

Deze zitten er in, volgens de docu drie stuks.

Deze zitten er inderdaad drie in.
Dan ga ik ermee aan de slag om te kijken of dat het probleem is.
Ik laat wel weten of het opgelost is.
Thanks voor de info.

joopv

Golden Member

Bij mij op zolder (Eindhoven) staat nog een pioneer vsx908rds stof te vangen...

Hallo Joop.
Weet je zo hoe hoog deze is. Die van mij past namelijk net in de kast wat de hoogte betreft en dan heb ik de pootjes nog moeten verwijderen.
En wat vraag je hiervoor.

Hoi Buzzy,

Ik heb alles doorgesoldeerd maar helaas heeft dat niet geholpen.
Het probleem zit er nog steeds in.

Vergezocht aangezien het allerlei redenen kan hebben maar bij mijn versterker was simpelweg het schakelrelais van de voeding slecht gesoldeerd.
Zo zag het er ongeveer uit... (oranje pijl). (Andere foto, gelijk probleem).

Je hoort wat klikken, dus er is een reden dat dit relais afvalt (ervanuitgaand dat het klikken inderdaad een relais is). Dat kan simpel zijn en bij het relais zelf zitten of wat ingewikkelder in de aansturing zal zitten.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 29 oktober 2020 20:27:37 (12%)

joopv

Golden Member

Op 29 oktober 2020 18:49:07 schreef jama:
Hallo Joop.
Weet je zo hoe hoog deze is. Die van mij past namelijk net in de kast wat de hoogte betreft en dan heb ik de pootjes nog moeten verwijderen.
En wat vraag je hiervoor.

mail me even direct. Kijk op mijn profiel voor het emailadres.

R-p

Het is niet het voedings relais wat schakels.
Het zijn de relais die de luidsprekers aansturen.
Die hoor je schakelen als je hem aanzet.
En even later valt er eentje af.
Maar als je de uitgang op digitaal zet dan schakelen deze continu in en uit en je ziet dan ook dat het display uit gaat.

Het was ook maar een voorbeeld, een luidsprekerrelais met een zelfde probleem zou hetzelfde reageren.

Dus: analoog, één relais schakelt af en toe uit.
digitaal: allebei schakelen steeds uit EN het display gaat uit?

Display lijkt me los te staan van de luidsprekerrelais, tenzij er een dusdanig lage impedantie wordt aangestuurd dat er zoveel stroom wordt getrokken dat de trafo het niet meer trekt en inzakt. Lijkt me wel erg ver gezocht. Maar kun je hetzelfde met andere luidsprekers laten gebeuren? En is er NUL kans op kortsluiting in de bedrading van en naar de luidsprekers? Zoals al vaker aangehaald heb ik ooit een storing gehad die op hogere geluidsniveau's pas optrad en dit bleek een 'kortsluiting' door het geverfde aansluitplaatje van de luidspreker te zijn in combinatie met te grote 'spade connectors'. Mijn eigen fout, maar wel een storing waar ik flink naar heb moeten zoeken.

Dan heb je nog de optie van gammele contacten in de versterker maar ik zie even niet wat dan een verschil tussen analoog en digitaal veroorzaakt.

Overigens zeg je "de uitgang op digitaal". Als het van die luidsprekers zijn die zelf een AD converter aan boord hebben dan hou ik me er verder buiten, daar weet ik nog minder van (weet alleen dat Philips dit in de jaren 80 of zo gehad heeft). Maar ik ben ervan uitgegaan dat de versterker een AD converter heeft en er dus verschil is tussen het gedrag met analoge ingang versus de digitale ingang.