Op 22 november 2020 17:30:58 schreef Jinny:
Hmmm, mag ik je melden dat ik een hele trits zekeringen gebruik, enkelpolig inderdaad, variërend van 1A tot 50A?
Uit het blote hoofdje, 1, 2, 4, 6, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50
Kan er een waarde naast zitten of vergeten, maar de eerste 5 waardes zitten er zeker in.
C karakteristiek, dat wel.
Een groot deel is er ook in B-karakterestiek. Ik gebruik ze ook wel eens omdat... Tsja... met de lengte en de dikte van de kabel... Het wenselijk is!
Niets staat de TS in de weg om dezelfde weg te bewandelen.
Gemiste kans dan! Dat 5W lampje heeft nu nog steeds een (nieuwe) 6A automaat. Maar je, dit is beter volgens TS!
En wat de max stroom betreft, een 2,5 qmm die langdurig 20 of 24A moet verwerken zal opwarmen, en zeker op de overgangen hitte ontwikkelen.
Als het goed is dus niet (op de overgangen). Er is in de configuratie zoals geschetst slechts 1 overgang: bij de zekeringautomaat (en als je het 'device' mee wilt beveiligen... bij het device uiteraard). Immers, elk device had toch z'n eigen zekering? En ik neem aan dat jij ook niet van het 'kabeltjes-aan-elkaar-knopen-omdat-deze-te-kort-is' bent - dan gaat er over de hele lengte gewoon een nieuwe in. En datzelfde aantal voor de -. En jij weet ook wel dat als je de boel juist aan sluit (met de juiste spulletjes en op de juiste manier etc.), hetgeen nou net niet warm wordt... de overgangen zijn. De contactoppervlakken zijn daar ruim groter dan de doorsnede van het draadje, dus minder weerstand. Het gepruts met kabelschoentjes van de bouwmarkt (bij voorkeur 'geknepen' - een ander woord heb ik er niet voor - met een tang van de bouwmarkt) is dus hoe het niet moet, maar dat hoef ik jou ook niet uit te leggen.
Daarnaast... Ik gaf je een rekenvoorbeeld voor een 16A automaat en bij welke stroom die er nog uit gaat - en hoe lang het draadje dan mag zijn. Halve lengte. Dubbele stroom. De tijd tot trippen is een 2de (of was het een 3e? Nee, werkt thermisch... vermogen in een weerstand is I2R) macht van de stroom. En daarmee is het best 'snel'.
Dat wil je niet op het water ivm potentieel brandgevaar.
Dat omschreef ik je dus... Dit is worst case. Je redt op een jachtje geen 150m! Zelfs niet als je het onhandig legt.
Daarom niet zwaarder zekeren dan het betreffende apparaat vraagt, ongeacht de voedende bedrading.
Dat vind ik dus onzin. Als je het nieuw aanlegt... wellicht. Maar houd er rekening mee dat (zeker bij 24V) de dikte van de bedrading veel eerder 'functioneel' wordt afgedwongen dan door een fictief 'te zware' automaat. Immers, net al vastgesteld dat 2.5mm2 op 16A gezekerd geen probleem is, mits de lengte onder de 150m blijft (kabel 75m). Echter... als je bij die draaddikte en lengte slechts 12A zou trekken (mooi getal uiteraard
; daar zou zomaar een 16A automaat bij passen in jouw optiek), dan houd je nog steeds maar 12V over. Functioneel gaat dat niet vliegen.
Glaszekeringen ben ik nu juist vanaf gestapt omwille van de zut die net op is of onvindbaar.
Steekzekeringetjes automotive. Beter voor kippige mensen
. Blijkbaar heb ik een beter voorraadbeheer dan jij
2 maten aan boord: 2 en 10A. Kan alles mee (en waarom 2 maten? nou sommig, mooi weg gewerkt spul, had toch echt de dunne bedrading voor 10A). Voordeel van dat deze zekeringen is wel dat het gewoon werkt en geen problemen heeft met corrosie - iets wat je met automaten nog wel eens ziet. Zeker 'op zout' in combinatie met 'jacht'. 2 jaar oud... de boutjes komen al niet meer los. En nee, ze zijn niet 'nat' geweest... Bootje ligt gewoon op zout water en wordt te weinig gebruikt, dus is 'nat'.