Broodbakmachine Inventum BM55: motor draait niet.

https://www.expert.nl/media/frontend/catalog/products/372084041/630x630/372084041-329590.jpg

Broodbakmachinemotor draait niet meer. Ik hoor slechts een zachte tik per halve seconde, waar hij steeds een omwenteling moet maken bij het kneden.
Ik heb hem open gemaakt maar zie de motor totaal niet bewegen, zelfs geen schokje. Dat tikje wat ik hoor komt dus niet "aan" bij de motor.
Bij het vorige broodje draaide hij al even moeizaam, maar later was het normaal.
Het bedieningspaneel (display, drukknoppen) werkt wel goed.

Heeft iemand een hint wat er stuk kan zijn?

[Bericht gewijzigd door Spog2 op 29 oktober 2020 22:12:45 (14%)]

Deze motor is een eenfasige inductiemotor met condensator (meestal richting 4uF). De condensator ziet er meestal uit als een groot zwart rechthoekig blokje met 2 draadjes. Wat mogelijk is:
-motor krijgt geen stroom. Los kontakt op de print of relaiscontact stuk bv....
- de motor krijgt stroom maar de veiligheid in de wikkelingen is stuk of ander motorprobleem. Meet de ohmse weerstand vd motor.
-de condensator is stuk. Als je met de as draait tijdens het klikken zou je beweging moeten voelen. Dit natuurlijk niet met de blote hand uitvoeren. Ook niet met handschoen. Doe het zonder dat er benodigde telefoons naar hulpdiensten dienen gepleegd te worden.

Klopt dat halve seconde verhaal of is het om de paar seconen? Om de halve seconde is eerder klepperen.
Edit: er staat een apart bakprogramma op, wat doet hij daar? Warmt hij?

Zit de motor niet vast? (schoonmaken en smeren). Inventum is (tegenwoordig) goedkoop Chinees spul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoeben

Golden Member

Van mijn ouder model Inventum was het relais kapot, rotte contacten. Dat relais was ook al Chinese bagger. Ik heb die door een andere, betere vervangen. Paste niet helemaal, maar met wat draadjes etc goed gekregen.

Ik heb zojuist nog eens opnieuw gestart, zodat ik de motor en electronica kan zien.
De zachte tikken die ik hoor lijken uit het relais te komen.
Ik heb met een schroevendraaier op het relais en tegen het oor gedrukt geluisterd.
Dan kan ik horen dat de tikjes gevolgd worden door een kort 50Hz brommetje welke snel uitsterft.

Plotseling ging de motor weer draaien.
Ik zag daarbij vonken van de koolborstel komen.
Alsof die op het randje staat wel/geen contact te maken.
Ik denk dat de motor er eens uit moet.

Vervolg:
Ik heb alles gedemonteerd. De koolborstel is ten onrechte verdacht. Die heeft nog zat over. De motor en tandwiel draaien redelijk soepel, niet verderlicht, maar de aandrijving lijkt toch wel in op orde. De motor is m.i. nog lang niet versleten. Hij is DC230V, 50W.
@Pentium-Pro (hieronder): ik vind jouw redenering nog niet zo gek. Er zit naast het relais een 10V elko van 1000uF welke ik morgen eens nader zal onderzoeken. Die 10V is misschien niet goed omdat het relais 12V DC is. Relais: Tianbo 12VDC, 10A 240V AC / 12A 120V AC / 15A 12V DC, HJR-3FF-S-H.

Klinkt een beetje alsof er een rot elcootje in de (stuur)voedingsspanning voor het relais zit. Dat brommetje kan een aanduiding zijn dat er 50Hz op het DC relais komt, omdat dat elco zijn capaciteit deels kwijt is.
De motor is dus in orde, omdat hij ging draaien. Bij de koolborstels is het normaal dat daar wat vonken te zien zijn.
Als het maar niet eruit ziet alsof er een slijptol draait :)

Kijk ook goed naar de solderingen van dat relais met name de motorrelaischakelcontactaansluitingen, op de print. Daar kunnen "rotte" of losgewerkte solderingen bij zitten.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Een broodmachine met koolborstelmotor. Ook een eerste voor mij. Hoe werkt de voeding? Met mkt of trafo? Indien mkt dan kun je deze best nakijken. Elco's idd altijd een mogelijkheid.

Op 29 oktober 2020 23:59:26 schreef Pentium-Pro:
Klinkt een beetje alsof er een rot elcootje in de (stuur)voedingsspanning voor het relais zit. Dat brommetje kan een aanduiding zijn dat er 50Hz op het DC relais komt, omdat dat elco zijn capaciteit deels kwijt is.
De motor is dus in orde, omdat hij ging draaien. Bij de koolborstels is het normaal dat daar wat vonken te zien zijn.
Als het maar niet eruit ziet alsof er een slijptol draait :)

Kijk ook goed naar de solderingen van dat relais met name de motorrelaischakelcontactaansluitingen, op de print. Daar kunnen "rotte" of losgewerkte solderingen bij zitten.

Vzv ik kan zien lijkt de RC bij het relaisstuurcircuit (een beetje, want 500kOhm op die plek lijkt me te veel) hierop:
https://www.knutselaar.eu/images/relais/relaisRC.png
De C=1000uF en R=groen bruin(of rood?) groen goud = 510 of 520 kOhm.
Dat zou een RC-tijd van 0,5 sec opleveren, hetgeen overeen komt met het uitstervend brommetje wat ik in/bij het relais hoor.
Maar dat betekent dan dat die RC-tijd klopt en de elco niet stuk is.

In dat geval... krijgt het relais wel stuurstroom maar maakt wellicht slecht contact.

Nee....

De huidige theorie is dat met een MKT condensator (rechthoekig blok, vaak geel) een "ongeveer 12V" gemaakt wordt. Dat ding slijt en gaat na verloop van tijd kapot. Het wordt wel eens "Senseo syndroom" genoemd.

Als je een foto van het binnenwerk maakt zijn er hier zat mensen die dat ding voor je kunnen aanwijzen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OK rew, wijs maar aan: welke is de kwaaie pier? :)
Ik hou me bezig met de grote print.
Wat het kleinere printje onder op de foto doet... lijkt op een geschakeld voedingkje, het IC is THX203h (datasheet).
De verdachte 1000uF elko direct links-onder het relais is het dus niet?
Het torretje daar links-boven is een 7805 (5V regelaar). Ik denk nu dat de 1000uF daar bij hoort.

Electronica Inventum B55 broodbakmachine.

Als het relais wel goed aantrekt (duidelijke klik) dan zal het relais zelf verbrand zijn.
Anders inderdaad senseo syndroom (waarschijnlijk onderste gele condensator)

Ding is trouwens een plakmerk apparaat, verkocht onder vele namen. (o.a. Aucma, Artel, Tesco, Tomado, Travola, Selecline, Donlim)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

C103 onder links ziet er geblutst uit. Is dit optisch bedrog?

vergeten

Golden Member

Op 30 oktober 2020 10:50:03 schreef Spog2:
[...]

Vzv ik kan zien lijkt de RC bij het relaisstuurcircuit (een beetje, want 500kOhm op die plek lijkt me te veel) hierop:
[afbeelding]
De C=1000uF en R=groen bruin(of rood?) groen goud = 510 of 520 kOhm.
Dat zou een RC-tijd van 0,5 sec opleveren, hetgeen overeen komt met het uitstervend brommetje wat ik in/bij het relais hoor.
Maar dat betekent dan dat die RC-tijd klopt en de elco niet stuk is.

In dat geval... krijgt het relais wel stuurstroom maar maakt wellicht slecht contact.

Die condensator zorgt ervoor dat het relais meteen snel aantrekt, de laadstroom loopt door de relaisspoel.
Als de condensator is geladen zakt de stroom door de relaisspoel terug naar de "houd"stroomwaarde van het relais die bepaald wordt door de weerstand.
En dan is die R rond de 500kΩ inderdaad veel te hoog tenzij +V en de relaisspanning heel hoog zijn. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nadere bestudering leert...dat het relais alleen de heater schakelt, de motor kan daar dus geen last van hebben.

De motor zit op de witte stekker bovenaan de foto, waar de gele condensator zit met sticker.
Stroom komt uit 4 dioden-bruggelijkrichter, en die zit via de 2 dikke coils aan een triac BT137.
Over de triac staat weer zo'n gele condensator C15, die is 0,1 uF 270V.
De triac gate zit via R38 (680 Ohm) aan SS8050 transistor. De basis daar van zit aan de stekker CON2-pen5 welke naar het bedieningspaneel gaat.

De vraag wordt nu: wat kan er schelen aan het triac circuit?

Op 30 oktober 2020 12:23:05 schreef Spog2:
OK rew, wijs maar aan: welke is de kwaaie pier? :)

Dat is de gele condensator onder de blauwe RV1 en onder de glaszekering F3.

R=groen bruin(of rood?) groen goud = 510 of 520 kOhm.

10 x zo hoog. Groen is 5 nulletjes, dus 5,1 of 5,2 MΩ

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 30 oktober 2020 22:51:14 (23%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Hoeben

Golden Member

Op 30 oktober 2020 22:33:49 schreef Spog2:
Nadere bestudering leert...dat het relais alleen de heater schakelt, de motor kan daar dus geen last van hebben.

Nou je het zegt, klopt.

Maar het is wel een baggerrelais, vervang het meteen met een goede nou je hem toch open hebt liggen.

Op 30 oktober 2020 07:12:22 schreef EricN:
Hoe werkt de voeding? Met mkt of trafo? Indien mkt dan kun je deze best nakijken.

De voedingsstroom is te laag doordat de gele mkt te slap geworden is en het geheel begint te hikken

Op 30 oktober 2020 12:37:42 schreef EricN:
C103 onder links ziet er geblutst uit. Is dit optisch bedrog?

En?

Op 30 oktober 2020 12:23:05 schreef Spog2:
OK rew, wijs maar aan: welke is de kwaaie pier? :)
.

ik was niet verder gekomen dan: 1 van die gele. De anderen zien kennelijk hints dat het die onderste is. Prima toch?

Heb je spullen om hem na te meten? Als ie in-circuit goed meet zou ik hem er niet eens uithalen voor de meting...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew. Bovenste 2 zijn kleintjes ter ontstoring/piekopvang. De onderste is een dikkere voor de voeding. Kunnen natuurlijk allemaal aan vervanging toe zijn.

Op 30 oktober 2020 23:11:18 schreef rew:
De anderen zien kennelijk hints dat het die onderste is..

Een blauwe varistor, een grote condensator, een zekering F3, een isolatiesleuf in de print en een connector.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Het is over het algemeen een veilige aanname dat de dikste folie printcondensator de serievoeding is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de onderste (0,22UF) doorgemeten zoals hij op de print zit.
Met een oude Metex 4digit multimeter. Heb hem al lang niet gebruikt...
Heb de Metex met meetsnoeren open op nul gezet.
Op de aansluitpennen van de 220V (waar dus die condensator over zit) meet ik dan .1015 uF. Welke echter in een minuut geleidelijk daalt naar .0950 uF, en na 5 minuten is het .0930 uF. De multimeter gaf wel aan dat de batterij "laag" is.

Nieuwe batterij er in. Dan is de capaiteit stabiel op .1960....1965 uF.
Dat ligt toch niet ver af van de gespecificeerde .22 uF?
De .1 uF condensator (tussen netspanning en gate) aan de triac: geeft .0655 uF.
De .1 uF condensator (met sticker) over de motoraansluiting: geeft .1040 uF.

Overigens twijfel ik wat je kan zeggen van een incircuit-condensatormeting omdat er van alles aan hangt...
Als de meting betrouwbaar is dan is de triac-condensator het meest verdacht: die zit 35% onder nominale waarde. Hij zit ook het dichtst op een warmtebron (die triac), wat de degradatie verklaarbaar maakt.

Triac condensator eruithalen, nameten en bij grote afwijking vervangen. Seriecondensator (0.22uF) lijkt goed. Je kan de spanning tussen de blauwe en rode draad op het kleine printje nameten.
Heeft deze broodbakmachine wel een senseocondensator?
Het kleine printje is volgens mij het geschakelde voedingsprintje en rechts op dat printje zit een elco van 400V.
Wat is het typenummer van het IC op dat kleine printje?
Twee voedingen lijkt me wat overdreven voor zo'n simpele machine.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Condensator moet je uitsolderen. Op de print kun je ze niet meten.
Hoe zit het met de gebutste elco? Gezichtsbedrog?