@smd, @maus0611, @Arco
Jullie snappen het niet en/of leest maar half.
Ik wil helemaal geen lagers smeren met "bakolie".
Het lager wat ik schoongemaakt heb is van de aandrijfas, en die heb ik gesmeerd met kranenvet en een peperduur Molykote-vet. Dat is bepaald iets anders dan bakolie.
Op de klauw van de laatste foto's wordt een pan geplaatst met onderin een roerder.
Die heeft ook een lager met "afdichting". In principe gooi je daar alleen water en meel op.
In de praktijk (bij mij) is die "afdichting" niet meer 100%, dus je moet kiezen wat je er door laat: water+meel of een druppeltje van "iets wat voor mechanieken minder schadelijk is, wat afdicht en smeert".
Ik ben dat neerbuigende gezeik over "bakolie" meer dan zat!
Er zijn een heleboel plantaardige oliesoorten: olijf, palm, zonnebloem, raap, cocos, pinda, enzovoorts.
En dan kun je die nog op allerlei manieren bewerkingen en raffineren.
Er zal toch iets zijn wat voor mechanieken minder schadelijk is dan "bakolie"!
Boter, margarine, pindaolie, olijfolie?
Deze firma heeft in elk geval biologische smeermiddelen, of je ze kan eten weet ik niet, maar wellicht maken ze een gulden middenwegproduct: https://www.cargill.com/bioindustrial/industrial-lubricants
Ik heb eerder een arachide-olie (van pinda's) gebruikt. Die lekte door de bodem heen! Wellicht is dat een aanwijzing dat die niet vast kleeft...
Ik weet niet welke soort/kwaliteit arachide-olie ik had, want het kan allerlei bewerkingen hebben ondergaan die niet op de fles staan. Men noemt slechts de "lekker en gezonde ingredienten" en dat je er goed mee kan bakken/braden.