Ik heb een LS8 test socket nodig

blackdog

Golden Member

Hi,

Voor he selecteren van een 30 tal referentie IC's heb ik een testsocket nodig.

Voor een SO8 IC heb ik er al een paar van zoals hier afgebeeld.
https://www.bramcam.nl/Diversen/LS8-Testsocket-01.png

.
Linear noemd deze behuizing: 8-Pin Leadless Chip Carrier
https://www.bramcam.nl/Diversen/LS8-Testsocket-02.png

De testsocket voor de SO8 klemt goed tegen de pinen aa nde zijkant, maar daar heb ik weinig aan.
Als je kijkt naar het meest rechtse IC dat op zijn kop ligt, dan is het lange vertikale streepje de positieve voeding en het korte streepje daar onder de massa aansluiting van dit referentie IC.

Dus... heeft iemand hier wel eens een test socket voor gezien?
Uiteindelijk kan ik met wat pogo pinnen zelf iets gaan maken, de pinnen 5,6 en 7 worden niet gebruikt bij dit IC.

Het gaat om korte termijn testen, zodat ik niet bij 8 of 16 van deze IC's parralel er een drifter tussen heb zitten of natuurlijk een fanatieke ruisbroeder. ;)

Tips om hoe dit op te lossen hoor ik graag.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Zul je niet zo makkelijk vinden, is nogal een rare behuizing. (zie je volgens mij alleen bij Analog/LT, meesten gebruiken DFN8/SON8/MSOP8)
Verloopprintje gebruiken?: http://www.breadboard-adapters.com/open/LCC8

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco, :-)

Dank je, altijd handig om er daar een paar van op voorraad te hebben.

Maar voor mijn testen is het denk ik niet zo geschikt.
Lijkt mij lasting om het IC goed op de contacten te krijgen en te houden zodat de 5 belangrijke contacten allemaal goed werken.

Ik wil voor het testen de IC niet solderen.
In de uiteindelijke toepassing komen zij op hun kop te liggen op een koperplaatje en worden ze met dun draad aangesloten via een soldeer verbinding.
Deze manier van montage (het is een één stuks proefmodel) het je geen last van krachten op de chip.

Groet,
Bram

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Dank je Arco, linkje opgeslagen!

Vanavond ga ik eerst eens testen met een paar pogo pinne, die ik nog heb liggen.
Misschien wordt dat werkbaar, of anders een maand wachten en 18Euri uitgeven. :)

Groet,
Bram

@blackdog: Als de steek van die halve gaatjes op een grid van 0.1" liggen dan zou je misschien een paar pootjes van een weerstandje in een breadboard kunnen steken en daar het chippie tussen duwen.
Maar de baantjes komen dan waarschijnlijk niet uit.
-> Net even opgezocht krijg je niet op grid helaas.

Een andere oplossing een kaal stukje print pakken en daar exact/krap gaatjes in boren waar de holtes van het chippie zitten weer wat dikkere massieve draadjes in steken en aan de onderkant vast lijmen. De draadjes iets uit elkaar buigen en dan de chip en van boven af in schuiven?
Je maakt dan gebruik van de holtes van de pads waar de draadjes dan inklemmen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Golden Member

Hi Henri62,

Een van je opmerkingen zetten me wel aan het denken...

Mij broer heeft een Laser snijder en die kan misschien in een dikker stukje kunststof zoals je aangeeft gaatjes Laseren waar ik dan wat dikker montagedraad dat ik heb insteken.
En dan zoals je aangeeft, het IC van bovenaf tussen de omhoog stekende draadjes schuiven.

Ik ga een tekening met de maten van het IC aan hem sturen! ;)

Dank voor de input!

Groet,
Bram

Moet makkelijk te doen zijn voor een laser machine.

En dan meteen gaten erbij laten laseren voor 2mm busjes voor de meet aansluitingen (alle 8 misschien dat je later die andere ook nog ooit nodig hebt, kost niks extras).
En op de hoeken 3.2 mm gaatjes voor afstandsbussen zodat je het plaatje netjes op tafel kunt zetten.

Ik zie het verslag wel verschijnen. :)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.