F-connectoren geen perfect contact

Ziggo abonnement: dus TV en internet via de kabel.

Ik heb alles op een plank gemonteerd (normaal afgesloten door een tweede plank) in de hoek van de kamer waar 10cm (!) groene coax kabel van de provider binnenkomt. (Zo was het bij betrekken van het huis).
Recent een extra ethernet-switch met 4 uitgangen bijgeplaatst en het viel me op dat de TV regelmatig 'glitcht'. Dus aanraken van de kabels geeft dan een ferme tik via de luidsprekers (ook het beeld doet iets, maar dat zie ik op dat moment niet).
Ik vermoed dat de elektrische verbinding dan even verbroken is.

Ik gebruik zo veel mogelijk F-connectoren en splitters, waarbij de F-connectoren opschroefbaar zijn. Zouden krimpbare F-connectoren beter werken?
Eigenlijk denk ik dat het eerder de middenkern is die geen goed contact maakt, dus dat is dan alleen op te lossen door kabels met een dikkere middenkern. Ik gebruik geloof ik Lidl antennekabels (geleverd met F-schroefconnectoren iirc) met een dikkere binnenader dan de standaard antennekabel uit mijn jeugd.

Alle tips welkom.

Ha r-p,

Wat zijn Lidl kabels :? die draai F connectoren die zijn niet bruikbaar in mijn ogen.
Kan je een andere verdeler proberen of een andere uitgang om te kijken of het reproduceerbaar is !
Die F bussen als daar een dikke kern in geweest is kan je niet meer terug naar een dunne kern de bus is dan te ver uitgebogen.

Als het goed is heb je een A.O.P. of een aansluitdoos vandaar begint je binneninstallatie.
Wat heb je er allemaal tussen zitten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

schroef F connectoren zijn prima als je ze correct verbindt, en met de juiste kabeldoorsnede. Maar dat is natuurlijk altijd zo.
'Sluit het potje met bijhorend deksel' stond ooit in een kookrubriek van de Libelle.

Ik heb ze jaren zonder problemen gebruikt voor frequenties tot 2.5 GHz. Het grote voordeel van F connectoren is dat je eigenlijk nauwelijks reflectie krijgt omdat anders dan in sommige andere coax connectoren de kabel niet onderbroken wordt door een stukje met een andere diameter.

Gekrompen f connectoren kunnen beter zijn, maar wel op voorwaarde dat je dan een goeie krimptang hebt, en ze er correct mee bevestigt, anders ben je weer even ver.

Je moet gewoon de fout zoeken. Dus je modem en je switch stevig stilhouden en kabel per kabel gaan op en neer bewegen.
Bij ongeschikte kabel maakt de huls soms slecht contact met de mantel, maar als de pluggen van je switch geforceerd zijn heb je een groter probleem.
Er kan ook een breuk in de switch zitten waar de connector op de print gesoldeerd is.
Als je zelf de connectoren gemonteerd hebt, gebeurt het vaak dat een draadje van de coaxmantel te ver uitzit en sluiting maakt met de binnenader.
Waarschijnlijk weet je het wel, maar F connectoren zijn ongeschikt voor kabel met soepele binnenader.

Arco

Special Member

Ik gebruik F connectors al heel lang voor mijn satellietschotel, nog nooit een probleem gehad (en de meeste zitten zelfs buiten, in vaseline)
Is het geen statische electriciteit die van je vinger op de niet (goed) geaarde mantel overspringt?

Met de juiste kabel/connector combinatie zijn het uitstekende verbindingen. (beter als de meeste IEC stekers)
Let wel: de standaardversie is er in 6 en 7mm, verkeerde combinatie kabel/plug gaat niet werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er is geen AOP. Echt alleen 10cm groene kabel. Er zit wel een F-connector op gekrompen.
Ik heb wel ooit een galvanische scheider (dat is het volgens mij) gekregen van vermoedelijk Ziggo. In mijn herinnering kwam de groene kabel zonder connector binnen maar gezien deze gekrompen is, is OF mijn herinnering fout, OF er is ooit een monteur langsgeweest die ook het AOP niet beter heeft afgewerkt.

Lidl kabel is een aansluitpakket dat de Lidl (of Aldi) met wandkastjes met aparte radio en TV uitgang en 20m kabel. Kan zo maar al weer 20 jaar geleden zijn dat dit daar te koop was.

Hieronder de normale antennekabel 'uit mijn jeugd' en de dubbel afgeschermde kabel zoals in die Lidl pakketten zit.

Ik heb inmiddels een krimpconnector (dwz de correcte bekken voor mijn multifunctionele krimptang) dus ik ga denk ik maar een setje crimpconnectoren bestellen bij ome Ali. En kijken of ik inderdaad overal de juiste diameter gebruik.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 31 oktober 2020 12:38:50 (41%)

Arco

Special Member

Hang de mantel van de tv/datakabel aan aarde en het zal wel weg zijn. (waarom heb je trouwens een isolator nodig?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met rommelen nu voelde ik prikjes tussen mijn hand en de verwarming, dus ga ik aarden!

Isolator, geen idee. Er is regelmatig gelazer geweest met de aansluiting, dus in mijn herinnering heeft Ziggo wel eens op afstand naar mijn verbinding gekeken en toen dit ding aangeraden en opgestuurd.

Regelmatig gelazer: ik had een 3-weg afgeschermde f-Connector splitter naar het modem, de TV beneden en de TV boven (de laatste via 25m coax) aangesloten. De TV boven was niet om aan te zien (analoog) en beneden regelmatig blokjesstoring (digitaal). Geklaagd bij (toen nog geen Ziggo maar) UPC. Weinig reactie. Versterker gekocht (100€) en alles opgelost.
25 meter van mijn huis in de wijkkast heeft toen een monteur een paar jaar later de connectoren vervangen (en ook versterkers gewisseld???) en toen kreeg ik oversturing van het signaal en heb ik de versterker eruit gehaald. De TV boven was nog steeds wat slechter (analoog) maar verder prima. Nu deze ook digitaal is, is er geen probleem meer.

Ha r-p,

Wauw :o 8)7 wat een zooitje tja niet bedoeld als afbreken maar dat gaat zo echt niet.

Even voor @grotedikken, @Arco nee dat gaat echt niet die draai F connectoren dat is pudding.
Als ik zo'n installatie als op de eerste foto tegen kwam.... tranen jullie beiden hebben het over de installatie in eigen beheer dat zijn er twee en ik geloof gelijk dat het werkt waarom niet als alles goed contact maakt prima :)
Maar ik heb er denk wel 500 + moeten wijzigen geloof me daar kan ik een boek over schrijven.

Terug naar @TS dat is geen origineel A.O.P het data wissel wel maar dat is geen manier van monteren zo doet je provider dat niet.
Dus daar is aan geprutst stuur een foto naar de klanten service dan wordt het in orde gemaakt dat wil zeggen het A.O.P de rest van de installatie is jou eigendom.

Die kabel die je laat zien is slecht en in jou situatie nog geoxideerd ook niet gebruiken.
Nu heb je maar korte stukjes nodig dus kijk of het verderop schoon is.
Bestel wel de juiste connectoren voor je kabel en geen lussen op binden dat zijn spoelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 31 oktober 2020 12:32:32 schreef r-p:

Ik heb inmiddels een krimpconnector (dwz de correcte bekken voor mijn multifunctionele krimptang) dus ik ga denk ik maar een setje crimpconnectoren bestellen bij

Lees je eigenlijk wel wat er geantwoord wordt?
Meerderen zeggen dat er met schroef F connectoren in principe niets mis is, en toch is je reactie om een krimpset te bestellen.
Zo kom je nergens, of na een onnodige omweg.
Je moet éérst en vooral de fout lokaliseren en de reden uitvissen en dan pas een remedie zoeken, niet andersom.

Arco

Special Member

Even voor @grotedikken, @Arco nee dat gaat echt niet die draai F connectoren dat is pudding.

Dat is onzin. Bijna alle satellietschotels gebruiken ze en werken uitstekend. (niemand bestelt een krimptang voor aanzetten van 2 connectors)
Ligt niet aan de connector, maar aan degene die ze aan de kabel zet... ;)

Goede kwaliteit is ook belangrijk. Geen bouwmarktrommel, maar gerennommeerde kabel en connectoren. Ik gok nog steeds op ontbreken van massa in dit geval.
(de mantel zweeft nu, en statische electriciteit gaan storingen of blokken veroorzaken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dat zeg ik als het werkt prima en voor een thuis/amateur toepassing ga je gang maar het is en blijf prutsen.
Er is niets van een norm voor zo'n draai F connector dus het is maar afwachten hoe goed die over de kabel past.
Neem van mij aan dat het prutsen is maar goed kijk zelf hoe het werk.

Even voor @TS een galvanische scheiding de nieuwe A.O.P is galvanisch gescheiden en dit is heel belangrijk als je een computer zonder randaarde maar wel met geluidskaart naar je audio installatie heb lopen waar de fm tuner aan het antenne systeem aangesloten is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Ha electron,

Idd, voor een beroepsmatige kabelaar zal een krimptang prettiger en sneller werken, maar ik volg Arco die terecht zegt dat voor eenmalig enkele connectoren een deugdelijke krimpang aanschaffen onzinnig is.
draaiconnectoren zijn mits juist gemonteerd zeker niet minderwaardig.

En R-P moet zich niet daarop concentreren, maar eerst en vooral uitzoeken wat er precies mis is.
Blindweg van alles vervangen is geen goeie methode.
R-P heeft voldoende kennis om dat allang te moeten weten.

Arco

Special Member

Dat zeg ik als het werkt prima en voor een thuis/amateur toepassing ga je gang maar het is en blijf prutsen.

Dat moet ik toch oneens blijven met je. Een goede 'draaiconnector' is net zo goed als een krimpconnector, beide maken uitstekend contact.
Ik heb genoeg krimpverbindingen gezien die ook beroerd waren. (de monteur is hierin meestal de zwakke schakel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 31 oktober 2020 12:57:18 schreef electron920:

Terug naar @TS dat is geen origineel A.O.P het data wissel wel maar dat is geen manier van monteren zo doet je provider dat niet.

Helaas doet die dat wel vaker zo. Het moet allemaal zo snel mogelijk klaar.

Arco

Special Member

A.O.P. is tegenwoordig gereduceerd tot: punt waar de groene kabel overgaat in een andere kleur... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha grotedikken,

Kijk jij komt ook uit een vakgebied waar je van alles en nog wat heb meegemaakt met keuring van toestellen.
Goed ik hou er over op en @Arco jou satelliet werkt dus prima maar voor @TS raad ik aan i.v.m. misschien modem gebruik in de onderband geen draai F te gebruiken ik zal vertellen waarom.

@TS,

In de eerste plaats zijn die draai F connectoren niet op een goede manier te monteren je zult vast wel eens een echte RF conrector gezien hebben en de manier hoe je de afscherming monteer.
Een goede coaxiale kabel heeft een massieve mantel en een braiding die is met een grote maas aangebracht waarom zou je denken :? want dat is dan toch slecht al die gaten !

Deze braiding is dus eigenlijk een soort rooster onderlaatst met @grotedikken nog in een draadje over gehad het is gedaan om de eddy stromen zo op te wekken dat er een soort Elektromagnetisch schilt ontstaat net als een kooi van Faraday.
Wat betekend dit voor de montage.... je kunt de buitenmantel van een goede coaxiale kabel niet volledig terug vouwen de braiding is te weinig en de massieve mantel schuurt af.

Je kunt dit goed zien op de foto van jou coaxkabels een plukje afscherming :o
Per definitie kan je stellen zoals in de situatie van @Arco daar waar je de draai F connector kan monteren heb je niet alleen een slechte connector maar ook nog eens een slechte kabel.
En laten we wel zijn als je naar die schotel touwtjes kijk dan springen de tranen je in de ogen ;(

Nu waarom is het belangrijk om een goede binnen installatie te maken ?
Dat is niet alleen voor je zelf maar ook voor de rest van de abonnees op het wijkcentrum, die iets grote kast ergens in jou nabije omgeving.
Door de slechte afscherming bij jou in de meterkast zorg je er voor dat ingress dat is Latijns voor instappen via de upstream naar de wijkkast getransporteerd wordt waardoor indien de SNR dus danig slecht wordt alle modems op de wijkkast offline gaan.

Nog even een opmerking er zit op het board een witte doos met een doosje er op dit is je A.O.P is die je in je hand heb niet vervallen :?
Kan je een schetsje maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Je hebt schijnbaar een ongefundeerde en onterechte aversie tegen draaiconnectors waar je niet vanaf te brengen bent, we laten het hier dus maar bij... ;)
(alhoewel ik wel eens een testrapport zou willen zien waaruit blijkt dat je aversie terecht is...)

Het zou me niet verbazen als een (goed gemonteerde) draaiconnector zelfs een lagere overgangsweerstand heeft als een compressieconnector...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Wat de braiding betreft, moderne 75Ω coaxkabels hebben 2 of 3 voudige afscherming, daar loopt de koperfolie bijv. helemaal door over de volle lengte. De connector draait zich vast op de braiding. Ik heb buiten een switch met schotel hangen met 4 LNB's met F connectors en het werkt prima.
Die groene grondcoax is ook dubbel afgeschermd.

Ik wil best geloven dat een F-connector niet 100% is en iets meer demping geeft dan een goed gemonteerde krimp-connector, maar verbindingen die spontaal even wegvallen met aanraken en prikkende kabels zoals ts aangeeft getuigd toch van een dieper probleem en de werkwijze zoals GD aangeeft lijkt me ook het best.

Echter zou ik in de deze installatie alles rigoureus weghalen en vanaf de groene kabel alles geheel opnieuw opbouwen met nieuwe kabels en connectoren die op lengte zijn.

Zoals dat zwarte kastje verplaatsen en de splitter die aan de groene kabel hangt gewoon normaal vast zit, want dat kan ook niet goed zijn

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Druk maken om een F-connector, ik zou eerst die kabel zonder afscherming er eens uit halen, daar straalt alles 100% op in :(

Op 31 oktober 2020 13:52:36 schreef Arco:
A.O.P. is tegenwoordig gereduceerd tot: punt waar de groene kabel overgaat in een andere kleur... ;)

Ziggo monteert nog steeds af op een AOP, die die word zeer rigoureus vervangen tegenwoordig 5G proof.

Nadien word er gemeten of alles aan verwachting voldoet !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een mcp03 op het aop en een modem van 10+ jaar oud intussen. daar wordt het ook niet beter van..

en als je geluid in de speakers hoort na met kabels bewegen, dan hang je aop maar eens aan de meterkast aardrail.

Ziggo monteert nog steeds af op een AOP, die die word zeer rigoureus vervangen tegenwoordig 5G proof.

Nadien word er gemeten of alles aan verwachting voldoet

dat deed ziggo 25 jaar geleden al. met een kathrein scope achtig ding werden de lage en hoge zenders bekeken mbt signaalsterkte. als ze dan zeiden een mooi vlak signaal dan betekende dat dat het maar net genoeg was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Laten we in het oog houden dat de minimum golflengte hier altijd nog ettelijke tientallen centimeters is. Het gaat niet bepaald om microgolven. Een schroef-F-connector is voor dit soort installaties prima, omdat de verbindingen toch lange tijd blijven zitten.
F-connector 101: https://youtu.be/0i-YWTmC-l8 :)

Ook geloof ik niet dat 'ingress' de staande golf verandert. Als dat zo was, zou bijvoorbeeld ook van iedere ontvanger de SWR op de antennekabel steeds veranderen naarmate er meer of minder zenders te horen zijn.

En dat je met een beetje SWR de dienstverlenging voor de andere aangesloten klanten in gevaar brengt wil er bij mij al helemaal niet in. Zou dat zo zijn, dan zou je dus de wijk gegarandeerd kunnen platleggen gewoon door je coaxkabel los te nemen: de SWR zou dan immers niet zomaar een beetje stijgen, maar vreselijk hoog zijn.
Toch gebeurt er in zo'n geval bij de buren niets. En als je kijkt hoe zo'n verdeler werkt, is ook duidelijk waarom niet.

Op 31 oktober 2020 12:57:18 schreef electron920:
[...] en geen lussen op binden dat zijn spoelen.

Pardon?!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Ik had even willen wachten op @TS om te kijken of hij nog enig antwoord kan geven omtrent de opbouw :o
Maar hoe jij aan deze opmerking kom....

Frederick E. Terman Op 31 oktober 2020 20:25:01 Ook geloof ik niet dat 'ingress' de staande golf verandert. Als dat zo was, zou bijvoorbeeld ook van iedere ontvanger de SWR op de antennekabel steeds veranderen naarmate er meer of minder zenders te horen zijn.

Ik weet niet goed wie het over reflectie heeft gehad en wat de ingress daarmee te maken zou hebben :?
Kijk de dienstverlening wordt door dit soort gepruts in gevaar gebracht en dan met name in de upstream van de docsis kanalen.
En dat komt niet 1 keer maar meer als 1000 keer per week voor in Nederland en maar schelden op de provider :(
En geloof me ik kan er niet een maar tien boeken over schrijven ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb jaren lang een schotel gehad, die F connectoren met schroef zijn ook goed als je de juiste diameters gebruikt. De truuk die ik ooit zag van een monteur was om de midden kern een heel klein beetje scheef te zetten zodat deze goed naar binnen schuurt. Buiten ware de aansluitingen afgetaped met scotch 33+ dat heeft een jaar of 10 gezeten.

die schroefstekkers gaan buiten idd oxideren, in de kit smeren helpt ook al. maar lussen in coax doen bij cai niet veel..

de stekkers aandraaien scheelt ook al, met wiebelen gaat het op de mantel ook storen. goede coax nemen scheelt ook. die coax zonder koper/alu scherm dus niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer