Zanussi zdt200 water wordt niet warm

Hallo!

Bij het draaien van de vaatwas wordt mijn water niet warm, drogen doet het wel.

Heb zonet mijn vaatwas losgekoppeld omdat er vaak wordt vermeld dat het mogelijks het verwarmingselement is. Nu blijkt na meting dat deze 2,6 aangeeft wat in orde zou moeten zijn.

Heeft iemand enig idee waar de thermostaat zit , want ik zou deze ook moeten meten maar geen idee waar die zit. Ik voeg even een foto toe. Ik heb al foto's opgezocht maar ik zie niets dat er op lijkt.

Alvast bedankt!

Ik weet niet hoe je gemeten hebt maar 2,6 is een onmogelijk resultaat. Is het ohm? 2,6 ohm voor een weerstand is 20.000Watt. Relais, kabelbreuk, weerstand, andere reden van niet warmen is bewust uitschakelen wegens defect detectie vd print, bv tacho, ntc....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dankjewel voor het antwoord,

Ik ben een complete leek als het gaat over elektro, dus ik ga voort op wat degene zei dat ik moest doen voor de meting met de multimeter ;)
Heb even een foto toegevoegd.

Relais, kabelbreuk, weerstand, andere reden van niet warmen is bewust uitschakelen wegens defect detectie vd print, bv tacho, ntc....

Van deze zin begrijp ik niet veel helaas...

vergeten

Golden Member

Waarop heb je eigenlijk die 2,6 gemeten, de netsteker?
2,6 is een getal kan net zo goed kilo of km zijn :)

Om de weerstand te meten van een verwarmingselement moet je de schakelaar van je meter een standje rechtsom draaien. (op 400 van het Ω bereik)
Nu heb je gemeten op de "doorpiep" stand.

Relais = een elektrisch aangestuurde schakelaar.
kabelbreuk = draadbreuk, is een onderbreking in de bedrading.
weerstand = bijvoorbeeld die van het verwarmingselement, kan onderbroken zijn. Zit meestal tussen de 25 en 40Ω)

andere reden van niet warmen is bewust uitschakelen wegens defect detectie vd print,

tacho = kontrole sensor die kijkt of een motor(pomp, ventilator) draait.
ntc = thermische sensor weerstand waarmee gekeken wordt of iets warm(genoeg) wordt.
Die sensor signalen gaan naar de besturingsprint en die besluit om in te schakelen of niet.

Voorbeeld:
Als er geen water in zit of komt zal het verwarmingselement niet gaan verwarmen, anders verbrand hij.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zoals ik zei, echt een complete noob maar wou zien hoe ver ik zelf kan geraken ermee :D heb het op die stand gezet maar geeft hetzelfde resultaat...

Op 31 oktober 2020 15:32:44 schreef vergeten:

Relais = een elektrisch aangestuurde schakelaar.
kabelbreuk = draadbreuk, is een onderbreking in de bedrading.
weerstand = bijvoorbeeld die van het verwarmingselement, kan onderbroken zijn. Zit meestal tussen de 25 en 40Ω)
[...]
tacho = kontrole sensor die kijkt of een motor(pomp, ventilator) draait.
ntc = thermische sensor weerstand waarmee gekeken wordt of iets warm(genoeg) wordt.
Die sensor signalen gaan naar de besturingsprint en die besluit om in te schakelen of niet.

Voorbeeld:
Als er geen water in zit of komt zal het verwarmingselement niet gaan verwarmen, anders verbrandt hij.

Kunnen al die zaken ook gecontroleerd worden of wordt dat helemaal verwarrend?

vergeten

Golden Member

Die kunnen inderdaad stuk voor stuk gecontroleerd worden op goed/fout.

Ik vroeg ook:

Waarop heb je eigenlijk die 2,6 gemeten, de netsteker?

Nog geen antwoord.

Op de eerste foto in het midden zit het doorstroom verwarmingselement voor het water.
Daarop zitten 2 aansluitdraden (+ een aarddraad) en een thermostaat(achterkant) even op die aansluitdraden meten, haal er een los.

Uiteraard eerst de netsteker uit het stopcontact!

zo ziet hij eruit aan de achterkant:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 oktober 2020 15:55:08 schreef vergeten:
Die kunnen inderdaad stuk voor stuk gecontroleerd worden op goed/fout.

Ik vroeg ook:
[...]
Nog geen antwoord.

Op de eerste foto in het midden zit het doorstroom verwarmingselement voor het water.
Daarop zitten 2 aansluitdraden (+ een aarddraad) en een thermostaat(achterkant) even op die aansluitdraden meten, haal er een los.

Uiteraard eerst de netsteker uit het stopcontact!

Ik dacht dat ik het op de doorstroom had gemeten maar ja, vermoedelijk ook fout :D

Merci alvast om even de tijd te nemen om me er door te loodsen.

Bedoel je de paarse of de gele draden los maken?

vergeten

Golden Member

Ik dacht dat ik het op de doorstroom had gemeten

Ik kan geen gedachten lezen, dus wees duidelijk! :)

De paarse en de grijze of een van de twee, allebij mag ook, zal wel een steker zijn zodat ze samen los komen.
Meet op de 2 rode stippen in het bijgevoegde plaatje!
De geel/groene is de aarde, die gewoon laten zitten.

Als je dan op de vrijgekomen aansluitingen meet, meet je door de thermostaat heen (die stuk kan zijn)
Daarom ook meten op de rode pijltjes in het plaatje.
Laat even duidelijk weten WAT je WAAR meet.

Ik heb voor het gemak en duidelijkheid cijfertjes bij de meetpunten gezet.
Tussen 1 en 2 moet je ongeveer tussen de 25 en 40 ohm meten.
Tussen 3 en 4 moet je hetzelfde meten maar dan door de thermostaat.
Tussen 3 en 2 moet je nul Ω meten. (is een thermostaat contact)
Tussen 4 en 1 moet je nul Ω meten. (is een thermostaat contact)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb dus duidelijk fout gemeten vermoed ik. Want nu is er letterlijk niets van signaal! Als ik jouw foto volg, dus zelfs nog niet van de thermostaat. Dus dat betekent dat doorstroom toch kapot is?

vergeten

Golden Member

lees even mijn vorige post terug en geef even EXACT aan op welke punten (cijfertjes) je wat meet!

Signaal kan je zowiezo niet meten, want dat is er niet je bent weerstand aan het meten. :)

Dus: (nu heb ik het voorgekauwd :) )
Tussen 1 en 2 meet ik .......
Tussen 3 en 4 meet ik .......
Tussen 3 en 2 meet ik .......
Tussen 4 en 1 meet ik .......

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Stop eerst eens een nieuwe baterij in die meter !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik cijfer 1 en 2 meet krijg ik zelfs geen weerstand... Er blijf gewoon 0l staan op de multimeter. Ik moet nu wel even weg, dus mocht je nog suggestie doen, zal ik het later vanavond pas kunnen testen! Merci al voor je tijd!!

vergeten

Golden Member

Op 31 oktober 2020 16:52:09 schreef Shiptronic:
Stop eerst eens een nieuwe baterij in die meter !

Ja kan ook nog nodig zijn :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 31 oktober 2020 16:54:30 (83%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 31 oktober 2020 16:53:20 schreef DocAphra:
Als ik cijfer 1 en 2 meet krijg ik zelfs geen weerstand... Er blijf gewoon Lo staan op de multimeter.

Dan is het doorstroom verwarmingselement stuk!.
Heb je wel zeker weten goed contact gemaakt bij het meten op die aansluitingen (1 en 2), misschien nog een beetje afschrapen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit is de boodschap die er altijd op staat en dus ook blijft als ik tussen punt 1 en 2 meet. Lijkt me geen batterij probleem want andere dingen meer die perfect.

En ik zal later nog eens kijken of het wel goed contact maakt want gaf.me wel wat roestige indruk

[Bericht gewijzigd door DocAphra op zaterdag 31 oktober 2020 17:00:40 (24%)

Shiptronic

Overleden

Zelf een Fluke, met lege bat., geeft waarden aan die je niet zou verwachten, maar veel succes!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 31 oktober 2020 16:59:02 schreef DocAphra:
want gaf.me wel wat roestige indruk

Dat kan niet want het is koper, dat roest niet maar oxideert en wordt dan eventueel groen.

Hou eens je meetpennen tegen elkaar geeft dat nagenoeg nul Ω op je meter ?

Dit moet je eigenlijk altijd doen voor elke meting om je meetsnoeren te testen.

Bijvoorbeeld hier kan je een nieuw 2000watt doorstroom-verwarmingselement bekomen!
Maar of je vaatwasser dat nog waard is en of je het ervoor over hebt, mag je zelf beoordelen. :)

EDIT:
Er zijn meerdere types die erg op elkaar lijken let dus even goed op de part-typenummers.
Er zijn nog andere leveranciers maar daarvoor moet je gegevens opgeven van het typeplaatje, het productnummer, en dat heb ik nog niet gezien. Kijk dus op de defecte om vergissingen te voorkomen.
https://shop.zanussi.nl/?gclid=EAIaIQobChMIj5OhmKrh7AIVled3Ch0cbwnfEAA…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik denk dat de afstand tussen minimum kennis en aanwezige kennis wat ver uit elkaar liggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@eric Weinig constructief, ben altijd van het principe dat ik zelf op zijn minst wil bijleren, ook al ken ik er niets van. Dankzij 'vergeten' heb ik al heel wat bijgeleerd en ben enorm dankbaar dat hij de tijd neemt om me met engelengeduld de uitleg te geven.

Vrij zeker dat de meter goed de gegevens meet want op andere apparaten is hij wel consistent.

Heb me nog een laatste keer op de doorstroom gezwierd, resultaten dansen daar wel alle kanten uit en heb heel goed op jouw tekening gekeken om te zien dat ik exact op het punt aan het meten was waar je zei :D dus ik ga me er op wagen om een nieuwe er in te steken. Super merci voor de uitleg!

vergeten

Golden Member

lees nog even mijn vorige posting na ik heb er wat bij ge-edit!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een laatste update:

had nieuw onderdeel besteld volgens de instructies van vergeten en het was na verificatie het correcte onderdeel gelukkig.

Vandaag alles geïnstalleerd en ondertussen draait het al voor de derde keer terug goed warm water zonder probleem :)

Nog eens super bedankt voor de hulp!

Wat was er dan defect?
Leuk dat het hersteld is.

vergeten

Golden Member

Wat is er mis met even teruglezen! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.