Denon CD speler: spindle motor stopt in 'test mode'

Hallo,

Ik poog een probleem met een Denon DCD-700AE (super audio) CD speler te diagnosticeren. Volgens de eigenaar speelt het apparaat geen CDs meer af, maar nadat de eigenaar de speler bij mij heeft afgeleverd, speelt deze als een zonnetje.

Verandering van omgeving doet wonderen blijkbaar. Ik vermoed dat de speler op het randje van functioneren zit, en dat het gesjouw met de CD speler haar tijdelijk weer heeft op doen kikkeren.

Anyway. Ik kwam er achter dat deze CD speler in een 'diagnostische mode' kan worden gezet, waarmee diverse subfuncties van de speler aan de tand te voelen zijn. Bij een van die testen in diagnostische mode (namelijk de test '02 Focus ON' wordt de spindle motor aangezet. En, hier komt probleem 1: de CD spint niet, maar slipt. Erg vreemd, want in reguliere mode trad dit niet op (en dat heb ik een aantal maal geprobeerd om daar zeker van te zijn).

Ik inspecteerde het 'clamp' mechanisme, zo op het oog is er niets vreemds aan te zien.

Het wordt nog vreemder. Zonder duidelijke aanleiding veranderde dat gedrag in die test mode: de spindle motor bleef niet lopen, maar schakelt nu na enkele seconden af. Dat gedrag is nu consistent. Het gedrag in 'reguliere' mode is nog steeds OK (spindle blijft draaien).

Ik heb geen idee waarom die spindle motor uitschakelt... Ik hoop dat iemand met meer CD reparatie kennis dan mij me wat tips zou kunnen geven.

Groetjes, Roland.

Naschrift: ik vermoed (deels) wat er aan de hand is. Het mechanisme kan opeens niet meer goed scherpstellen. Waardoor, weet ik niet, maar ik zag op een scope flinke activiteit op het 'focus error' (FEI) signaal.

Zolang er geen focus is, kan de CLV servo (die ervoor zorgt dat de CD met een constante lineaire snelheid boven de laserkop vliegt) haar werk niet doen.

maartenbakker

Golden Member

Is de spindel niet verzakt ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De disk table op de spindel motor as kan losgekomen zijn waardoor de magnetische clamp in de bovenplaat niet meer aansluit waardoor de disk gaat slippen maar dat komt vrij weinig voor. De spindelmotor ansich is een optie want als die niet direct op snelheid komt kan de laser de info niet lezen en gaat 'no disk' aangeven. In service mode wordt de spindelmotor al uitgeschakeld en vermoed ik dat die defect is. Ik meen maar dat weet ik niet meer zeker dat de weerstand van de spindelmotor in ohmse waarde tussen de 8 en 12 ohm moet zijn en als dat meer is de spindelmotor defect is.

Dank jullie allebei voor jullie antwoorden. Er is (denk ik) niets verzakt. Ik zeg dat (maar met mijn geringe ervaring in dezen: voel je vrij om de volgende beweringen lek te schieten) omdat:

a. de CD stevig wordt 'geclamped', dus de disk table lijkt me dan in ieder geval niet verzakt

b. ik een CD aan de 'tekst' kant heb verhoogd met een paar mm schilderstape, teneinde de afstand tussen CD leesvlak en optiek te verlagen, maar dit bracht geen verbetering

c. als ik geen CD in de speler stop, dan zie ik het lensje een paar keer een uitslag maken van ongeveer 5mm. Als ik wel een CD in de speler stop en het probleem reproduceer, dan zie ik het lensje in ieder geval geen uitslag van 5mm maken

De spindle motor heb ik gemeten, weerstand varieert tussen de 10.5 en 11.5 Ohms (met de hand gedraaid om een aantal posities te meten).

Kloppen mijn bevindingen denken jullie, of zie ik iets over het hoofd ?