motor draairichting veranderen met relais en noodknoppen

Hallo,
Ik heb een 12volt gelijkstroommotor en wil deze door middel van een drukknop kunnen starten totdat totdat het te bewegen element tegen een hendelschakelaar komt. Dan valt de motor uit. Bij het naar links draaien zal altijd dezelfde hendelschakelaar tegengekomen worden.
Bij het indrukken van de andere knop loopt de motor andersom. Ook hier stop de motor wanneer tegen de andere hendelschakelaar gedrukt wordt.

Dank u wel voor deze informatie welkom op dit forum.

Verwacht u iets van ons? Of was het gewoon een mededeling?

Klik anders eens op deze link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/90244#highlight=kippenluikje

[Bericht gewijzigd door Sparks op 31 oktober 2020 19:03:45 (32%)]

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

bedankt voor uw antwoord en de link naar die eerdere post. We komen in de buurt maar we zitten met 2 drukknoppen om de motor te starten (links of rechts) en met 2 stopschakelaars. Ik heb al heel wat schema's opgezocht maar geraak er niet :( dus moest iemand wat kunnen helpen met het schema ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Teken eens een bedrading die voor het ene geval werkt. En kijk wat je zou moeten wijzigen voor het andere geval.
De schakelaars en/of relais zullen dus deze twee gevallen moeten opleveren bij bediening.

Wat de eindschakelaars betreft, daarvan heb je al een voorbeeld cadeau gekregen. Er zijn nog andere mogelijkheden: welke draden zijn alleen in het geval 'links' in gebruik? Welke in het geval 'rechts'? Daarmee kun je iets doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit is altijd mijn basis schema en daar kan je zelf nog eindschakelaars aan toevoegen

raambediening laatste.tif

Jacques van Montfort

Het contact van de linkerkant zet je in serie met naar links draaien. Als links bereikt is verbreekt dit contact het signaal van je drukknop. Andere kant precies hetzelfde.