Lifep04 accu laden met Lion lader?

Hallo,

Ik kan op Google er niets over vinden vandaar dat ik het aan de techneuten hier vraag.

Mijn broer heeft een nieuwe motoraccu gekocht een Lifepo4 :
https://www.accudienst.nl/p48158/aliant-ylp24-lithium-accu.html

Beste prijs maar vooruit het ging hem om de CCA.

Hij heeft deze lader gekocht op advies van de motorzaak :

https://www.victronenergy.nl/chargers/blue-smart-ip65-charger

Deze is dus wel geschikt voor Lion na instelling in het menu maar niet specifiek voor Lifppo4?

Gaat dit goed?

Alvast bedankt!

Deze lader is door Victron ontwikkeld voor victron accu's (ook voor andere merken geschikt hoor).
Voor zover ik weet maakt Victron geen Li-ion accu's maar wel LiFePO4.
Nu staat in het Datasheet van de lader dat deze geschikt is voor Li-ion (LiFePO4).

Li-ion is een andere accu techniek dan LiFePO4 maar bijna iedere verkoper zegt Li-ion tegen LiFePO4 omdat dit een bekende naam is bij het grote volk.

Onlangs bij van Cranenbroek nog een jumpstarter gekocht, volgens opschrift '12.000mAh Li-ion'.
Wat er daadwerkelijk in zat was een 4S 3.000mAh LiFePO4.

Conclusie: de 'Li-ion' functie op de lader is dus eigenlijk de LiFePO4 functie.

Dank je voor je uitgebreide antwoord,

Hij kan hem dus zonder problemen gebruiken, het zou zonde zijn als zon dure accu stuk zou gaan door een lader van 65,-

Bedankt!

Groeten,

Erik.

Controleer de uitgangsspanning van de lader. Bij LIFEPO hoort dat iets van 10.8 te zijn, voor LiIon richting de 12.6.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 november 2020 14:16:54 schreef rew:
Controleer de uitgangsspanning van de lader. Bij LIFEPO hoort dat iets van 10.8 te zijn, voor LiIon richting de 12.6.

Anderom, Li-ion is 3.6V / cel, dus 3 cellen is 10.8V (4 cellen is 14.4)

LiFePO4 is 3.2V per cel, dus 4 cellen is 12.8V

Overigens, beide soorten zijn Lithium, alleen verschillende subvarianten, de Polymeerversie zie je vaker in grotere accu's en bv campers. Veiliger dan Li-ion en makkelijker: 4 grote cellen (of een meervoud) ipv een hele berg relatief kleine cellen parallel

Li-ion en LiFePO4 zijn wel de meest gebruikte versies.

Maar wat de lader betreft: die kan idd prima voor 12.8V (LiFePO4 zoals deze accu) gebruikt worden. Moet ie wel als zodanig ingesteld worden!

Die Victrons zijn voor heel veel accusoorten bruikbaar, je kan ze desnoods helemaal customizen kwa settings, maar als dat niet goed gebeurt (bv een LiFePO4 accu opladen met een loodaccu setting die gaat desulferen)... dan sloop je de accu

Hij staat ingesteld op Lion met de standaard waarden op absorptie op 14,2V (max 2 uur) en opslagspanning 13,5V?

Er kan ook gekozen worden voor een aangepast schema :
Absorptie op ?? V
Druppelspaning op ??V
Opslagspanning op ??V

[Bericht gewijzigd door Activate op zondag 1 november 2020 15:07:25 (35%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 november 2020 14:57:29 schreef DJSmiley:
[...]

Anderom, Li-ion is 3.6V / cel, dus 3 cellen is 10.8V (4 cellen is 14.4)

LiFePO4 is 3.2V per cel, dus 4 cellen is 12.8V

Hola! Dat is appels met peren vergelijken. Als je in beiden gevallen met 3 cellen rekent, kom je uit op 4,2V voor Li-Ion en 3,6V voor LiFePo, wat inderdaad de spanning is waarbij een cel vol is, en dus de open spanning van een CC/CV lader. (Met de spanningen die rew noemt. )

LiFePo niet laden boven de 3,6V per cel!

Eigenlijk moeten we dus het aantal cellen weten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 1 november 2020 15:02:47 schreef Activate:
Hij staat ingesteld op Lion met de standaard waarden op absorptie op 14,2V (max 2 uur) en opslagspanning 13,5V?

Er kan ook gekozen worden voor een aangepast schema :
Absorptie op ?? V
Druppelspaning op ??V
Opslagspanning op ??V

Dat klinkt als een loodaccu-laadschema. Of dit voldoende "lief" is dat je er een LIFEPO of LIION mee kan laden weet ik niet.

Volgens mij is "Absorptie" een hogere spanning dan de normale eindspanning en dat wil je bij lifepo of liion helemaal niet.

Zoals Luke zegt: we moeten het aantal cellen weten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/