Schema gevraagd, welk tijdschriftt was het ook al weer?

Deze week Heb ik mijn 500 MHz frequentiecounter eens uitgegraven tussen alle troep op zolder. Ik had in een topic van blackdog al gevraagd naar een frequentiereferentie.

Deze frequentiecounter heb ik gemaakt in 1982 van een paar kopieen uit een tijdschrift die ik toen heb gekregen. Ik heb dus geen idee uit welk tijdschrift het was. Wat het extra moeilijk maakt is de printlayout die ik heb gekopieerd met wrijfsymbolen op transparant folie. Ik had 40 jaar geleden nog niet de mogelijkheid dat fotografisch te doen.

Zojuist het ding even open gemaakt om een paar foto's te maken.

Ik weet me nog te herinnneren dat een van de ic's 100 gulden heeft gekost, dat was toendertijd veel geld voor een chipje.

Herkent iemand van jullie aan de plaatsing van de componenten het ontwerp?

reading can seriously damage your ignorance
Hugo Welther

Moderator

Is dat niet uit een ETI (Electronica Top International) als ik naar het nummer op de print kijk. Maar ik na er naast zitten.
Er waren veel van dit soort tijdschriften in die tijd, zoals: Populaire Electronica, Hob-bit, Hobby Electronica, Elektronica ABC. etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Mooie tijden, de 80's :D Het zou mij niet verbazen als je 'm uit de frm hebt gehaald, die hadden vaak artikelen met radio/zender/tools , als het maar met (il)legale radio van doen had... link : http://www.freeradiomagazine.nl/

Op 1 november 2020 16:29:10 schreef Hugo Welther:
Is dat niet uit een ETI (Electronica Top International) als ik naar het nummer op de print kijk.

Als je op de code HP82 doelt, dat zijn mijn initialen en jaartal.

Op 1 november 2020 16:31:18 schreef richardvelsen:
Het zou mij niet verbazen als je 'm uit de frm hebt gehaald

Aan de layout te beoordelen denk ik niet dat dit het juiste blad is. Wel hebben zij in 1982 een 1000MHz counter gepubliceerd

reading can seriously damage your ignorance
Hubie

Special Member

Komt bijna 1:1 overeen met de app.note van de ICM7216.Laatste pag.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 1 november 2020 17:11:45 (10%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jouw dure chippy was waarschijnlijk die intersil 7216. Van die 72 nogwat ic's waren er destijds best veel. Frequentie generatoren, multimeters enz. Alles voor zo'n apparaat zat er in. alleen een display en een paar keuzeknopjes waren nodig voor een werkend meetapparaat.

Het kan echter ook die 11c90 prescaler geweest zijn. Waarschijnlijk een chip met snelle ECL technologie. 500 Mhz was in de jaren 80 best veel en dus was er dure technologie voor nodig. Plessy was een chipbakker die vaak van dit soort bijzondere spul had.

Hier een data sheet van de teller:

[quote][/quote]

Hier een datasheet van de prescaler:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/7811/NSC/11C90.html

Met de datasheet van de teller en de prescaler (= 10/11 deler), een beetje applicatie info en een beetje reverse enginering is het schema denk ik vrij snel te achterhalen.

bprosman

Golden Member

Volgens mij was die 11C90 destijds ook vrij duur.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Die 7216 kostte in de late 90's nog steeds 45 gulden.

Dan kijk je wel vier keer of je alles goed aangesloten hebt voordat er spanning op gaat.

Ik twijfel of het ding hier nog ergens rondslingert ...

Op 1 november 2020 17:15:27 schreef Ex-fietser:
een beetje reverse enginering is het schema denk ik vrij snel te achterhalen.

Het probleem is dat ik niet zeker ben of het apparaat goed functioneert. Dan ben ik mogelijk iets dat een fout bevat aan het reverse engineeren.

Ik heb nooit meer dan 3 decimalen nodig gehad. Ik gebruikte de counter ooit om alfa kanalen in 27mc bakkies in te bouwen. Een trimmer in serie met het kristal en even afregelen. Nu ik woensdag voor het eerst een referentiefrequentie heb gebruikt om de counter goed af te stellen viel het me op dat de vierde decimaal af en toe naar een andere waarde sprong en de vijfde bleef stabiel. Ik heb maximaal 5 decimalen ter beschikking en de 10.00000 MHz kreeg ik stabiel afgeregeld maar ik zou de aansluitingen van de 7 segment displays graag nog eens willen controleren. Vandaar dat ik graag het oorspronkelijke schema wil terugvinden.

reading can seriously damage your ignorance
RAAF12

Golden Member

Het zou deze kunnen zijn de Vestzak counter, Elektuur 1979
De drie IC's kloppen in ieder geval
teller ICL7216D
deler 74196
ECL prescaler 11C90 (dure jongen destijds)

Voeding ***5V***

vervolg:
We schieten op, foto van dezelfde print met een koeler op de 95H90 11C90, het artikel is van Juul Geleick, een ex-zeezender technicus

Hoe zeker ben je er van dat het een artikel uit elektuur 1979 is?
Ik kan het in de jaarinhoud van 1979 niet terug vinden

Ik heb dat artikel gevonden uit de foto hierboven van RAAF12, hieronder de relevante tekst

Maar je weet hoe dat gaat, de halfgeleider kwam meer en meer in zwang en zo viel m’n oog op een leuk ontwerp in CQ-PA van de VRZA, nummer 35 van 1980. De “500 MHz vestzak teller”. Het hart van de schakeling bevatte het Intersil ic 7216-D. Het was een ontwerp van Egbert - PAØEJH. Leuk en het adagium was toen ook al; ”is er ook een printje bij?” Je kon het bij de VRZA ledenservice als een compleet bouwpak- ketje aanschaffen voor wel Fl. 170,00 ( nu zo’n 85 Euro ), zoals te lezen is in het oorspronkelijke artikel. Ik heb zelf een printje gemaakt en de diverse onderdelen bij elkaar gezocht. Als experiment besloot ik de diverse verbindingen tussen de uitlezing LED’s en de print te “wirewrappen”. (https:// nl.wikipedia.org/wiki/Wire-wrap ) Hoe ik dat deed is hiernaast bovenaan de kolom te zien.

Enige tijd later werd er in CQ-PA melding gemaakt door PAØBRT dat hij de gevoeligheid van zijn counter wat verhoogd had door de twee ingangsdioden te vervangen door BA182’s en de voe- dingsweerstand van de 10-deler 95H90 te verlagen. Door dat laatste wordt de 95H90 wel iets warmer dus ik heb daar een klein koelprofiel op gelijmd. In elkaar gezet en het werkte! Of ie gevoeliger werd heb ik niet gecontroleerd. Met toestemming van Egbert – PAØEJH, is hier zijn schema van de oorspronkelijke teller te zien. ( zonder de batterij voeding mogelijkheid ). Ook de redactie van CQ-PA had geen bezwaar om de nette tekening te gebruiken. ( dank Tudor-PD2MAC ). De originele PAØEJH-VRZA frequentieteller Omdat ik de teller toch alleen maar in huis gebruik heb ik hem toen in een klein kastje gemaakt met een netvoeding. Dat ging jaren goed, maar ik ben nogal een perfectionist en ontdekte dat het IC 7216-D ook een externe ingang voor een 10 mHz oscilla- tor heeft. Leuk dacht ik toen, als ik ooit nauwkeurige metingen wil doen.

Het komt dus uit: "CQ-PA van de VRZA, nummer 35 van 1980", en helaas dat is een site voor leden.

Die mogelijkheid om de ingang gevoeliger te maken is ook interessant

reading can seriously damage your ignorance
RAAF12

Golden Member

.... zou kunnen zijn :-) Nee, ik ook niet en heb het niet gechecked vanaf de zoektocht toen ik het tegen kwam, sorry. Het zou ook een printje kunnen zijn wat via de VRZA werd verspreid. Ik zoek vrolijk verder :-)

edit: Mooi dat het gelukt is!

wordt de 95H90 wel iets warmer

Die is max 300MHz...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 1 november 2020 21:13:46 (13%)

Het komt uit een CQ-PA. Heb ik destijds in DKARS met toestemming beschreven. En zelfs "gelocked" met DCF 77.5

Juul - PE0GJG