(de) solderen van smd

Wat gebruiken jullie van soort, diameter soldeer, flux,
tangetjes, pincet om smd componenten te desolderen en solderen ?

Vb vervangen lnk, tny smd uitvoering op een print, IC's?

Föhn & pincet, in lastige gevallen eerst loodvrije tin vervangen door / aanvullen met lood, dan gaat het veel gemakkelijker. Soort lize maakt niet zo veel uit, als hij maar niet uitgedroogd is.
Handsolderen altijd met lood, dunne tin. Beetje flux (van EOO nog).

Soldeerlitze om het los te krijgen.
Flux en 0,8mm soldeer om ic's vast te zetten.
Kijk maar eens op Youtube daar staan veel filmpjes.

"tijd is relatief"

Vast solderen is bijna nooit het probleem. Iets met meerdere pootjes kan men vlot de-solderen met warme lucht, op voorwaarde dat er zich geen smd componenten zeer dicht bij bevinden. Wrikken en kant per kant met de bout is uit den boze. Veel kans om de koper hechting met het bord te verliezen. Ik grijp graag naar mijn tandarts turbine om de voetjes door te frezen. Daarna 1 per 1 proper zuigen en fijn vertinnen.

Sine

Moderator

Inderdaad hete lucht er op, en een acht poter kan ook nog wel met een flink brede punt op de bout.

Altijd ff vers loodhoudend tin toevoegen inderdaad, hoe lager je het smeltpunt krijgt hoe beter.

SMD ic's trek ik mooi schoon met desoldeerlitze. Daarna met een platte tang het lichaam vastpakken en met enige neerwaartse druk een kwartslag draaien. Lukt vrijwel altijd. De soldeerpad krijgen dan alleen zijwaartse kracht te verduren. De bout niet te hoog opstoken anders laten de eilandjes los van het printmateriaal.

In nood, als het een smd uitvoering van een lnk of tny betreft, alle pootjes van voldoende soldeertin voorzien. Dan links en rechts om en om pootjes verwarmen en zodra het tin gesmolten is met minimale mechanische kracht opzij schuiven.

Met desoldeerlitze de eilandjes van soldeertin ontdoen en eventueel overtollige rommel met b.v. PCC Kontact reinigen.

Solderen zal niet het probleem zijn.

Kaptantape op dichtbij liggende smd componenten plakken om met hetelucht een ic los te solderen voorkomt dat je andere onderdelen van de printplaat af blaast.

[Bericht gewijzigd door Smallrepairs op 1 november 2020 21:59:26 (17%)]

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een kapotte SOIC kan je nog met een dremeltje de pootjes los slijpen. Daarna 1 per 1 de pootjes verwijderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bij een soic8:
Flinke klont soldeer tussen alle pootjes aan 1 zijde en die in een keer lossolderen. Met mesje oplichten en andere kant doen.
Klinkt lomp, maar is het minst belastend voor de print (die moet zo kort mogelijk heetgestookt worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Solderen is appeltje-eitje.
Desolderen: soms de soldeerpincet. Maar dat is altijd ff pielen. Vooraf alle pootjes met de bout al ff van extra tin voorzien zodat de pincet ze ook 'raakt' en je 'alles' warm hebt. Daarna met litze de boel schoon maken.

Als het chippie er alleen maar af hoeft en ook niet meer dan dat... als ik toch de pootjes al aan het 'extra vertinnen' ben... de bout links er niet te snel langs. Rechts er niet te snel langs. Links er niet te snel langs. Rechts er niet te snel langs. En voordat je bij het einde bent met een pincet heel voorzichtig trekken. Bij het laatste pootje heb je het chippie los... Dat wordt met een 20-poter natuurlijk wat lastiger, maar als je het een paar keer gedaan hebt, dan is dat ook prima te doen.

Als het ding een 'koelvlak' heeft (en dus ook onder de housing vast geplakt zit), dan ontkom je eigenlijk niet aan lucht. Echter, ik ben er niet zo'n fan van. Het is me toch al meer dan eens overkomen dat er 'gruis' om het slachtoffer heen zit. Dat heeft uiteraard een lagere warmtecapaciteit. Het is dus eerder 'heet' en je blaast het zo van de print af. Alles is natuurlijk oplosbaar, maar het wordt wel een hoop werk zo...

Met een dremel (k*t merk trouwens sinds het van Bosch is) de pootjes doorsnijden... Mwah... vind ik altijd wat eng ivm. uitschieten en statische electriciteit. Met een klein kniptangetje doorknippen doe ik soms wel (en dan pootje voor pootje los solderen en schoon maken).

Als laatst gebruik ik nog wel eens een 'shim blade'. Feitelijk een rolletje waarop een strook van zeg 8mm breed dun RVS zit. Bij een 20-poter bijvoorbeeld kun je zo min of meer pootje voor pootje (in de praktijk vaak 2 of 3 tegelijk) opstoken en het shim blade eronder duwen. En zo werk je door tot je 1 kant los hebt. En daarna de andere kant. Je buigt de pootjes minimaal. Chippie is nog bruikbaar. PCB is onbeschadigd. Het is wel een handigheidje.

Genoeg opties? :)

McAwesome

Golden Member

Ik gebruik nogal eens bismut soldeerpasta. Deze smelt ook op ongeveer 138 graden en als je die op de pootjes van het te desolderen IC doet dan kan je dit vrij makkelijk verwijderen met hete lucht.

De bismut soldeerpasta smelt samen met het bestaande soldeer en vormt zo een legering die op lagere temperatuur smelt dan loodvrij soldeer.

Daarna moet je wel de pads goed schoonmaken met litze voor je een nieuw IC monteert.

Ik gebruik de bismut soldeerpasta trouwens ook voor het solderen van temperatuurkritische SMD-componenten zoals bepaalde LEDs. Het is in elk geval goedkoper dan het desoldeerstaafje/ -draad van ChipQuik.

Yes, in socialism the rich will be poorer but the poor will also be poorer. People will lose interest in really working hard and creating jobs. Thomas Peterffy #nietmijnregering
bprosman

Golden Member

Ik doe het nog altijd het liefst zo (als er geen thermal- of andere pads onder zitten).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 november 2020 14:22:24 schreef McAwesome:
Ik gebruik nogal eens bismut soldeerpasta. Deze smelt ook op ongeveer 138 graden en als je die op de pootjes van het te desolderen IC doet dan kan je dit vrij makkelijk verwijderen met hete lucht.
De bismut soldeerpasta smelt samen met het bestaande soldeer en vormt zo een legering die op lagere temperatuur smelt dan loodvrij soldeer.

Wel mee opletten! Als je daarna loodsoldeer gebruikt kan het smeltpunt van de nieuw gevormde verbinding lager dan 100c zijn. Bij dingen die heet worden....

Op 2 november 2020 14:22:24 schreef McAwesome:
Daarna moet je wel de pads goed schoonmaken met litze voor je een nieuw IC monteert.

Je IML (Intermetallic Layer, dat wat de eigenlijke soldeerverbinding vormt) is nu vervuild en bljft vervuild, krijg je niet weg. Tenzij je te veel gaat wegnemen, inclusief koper wat je eigenlijk wil vermijden.

Op 2 november 2020 14:22:24 schreef McAwesome: Ik gebruik de bismut soldeerpasta trouwens ook voor het solderen van temperatuurkritische SMD-componenten zoals bepaalde LEDs. Het is in elk geval goedkoper dan het desoldeerstaafje/ -draad van ChipQuik.

Worden Leds niet redelijk heet?

Wil nu niet beweren het bij alles een groot risico is en componenten sowieso gaan loskomen maar het kan gebeuren. Als er achteraf problemen zouden zijn is dat een mogeijke oorzaak.
Heb het vroeger ook wel eens gebruikt, keer of 2-3 denk tot ik me er wat in ging verdiepen.
Vanwege dat risico gebruik ik het om die reden al jaren niet meer.

Doe het op de standaard manieren, soldeerbout, hete lucht, litze, draadje om pinnetjes los te maken, scalpel, blob soldeer, pinnetjes doorknippen als component zeker stuk is...

McAwesome

Golden Member

Op 2 november 2020 15:57:21 schreef Deusjevoo:
[...]

Wel mee opletten! Als je daarna loodsoldeer gebruikt kan het smeltpunt van de nieuw gevormde verbinding lager dan 100c zijn. Bij dingen die heet worden....

[...]
Worden Leds niet redelijk heet?

Ik heb de techniek met de bismut soldeerpasta nooit gebruikt bij dingen die heet worden en tot nu toe heb ik achteraf nog niet echt problemen gehad. Sinds loodvrij soldeer gebruikt wordt is het handmatig solderen en rework allemaal wat lastiger geworden...

Wat LEDs betreft gebruik ik bismut pasta voornamelijk voor WS2812 leds, die worden niet echt heet. Ze zijn wel erg gevoelig voor vocht en als ze niet goed droog zijn springen de lensjes kapot bij een standaard loodvrij reflow proces. Met de bismut pasta hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Ik gebruik de pasta ook voor prototypes om bepaalde componenten makkelijker terug los te krijgen mocht dat nodig zijn.

Yes, in socialism the rich will be poorer but the poor will also be poorer. People will lose interest in really working hard and creating jobs. Thomas Peterffy #nietmijnregering

Bismut of andere legeringen met laag smeltpunt kunnen soms idd wel handig zijn.

Maar zie het soms ook gebruikt bij retro spullen die nog met lood gesoldeerd zijn en daarna ook weer met lood wrden gesoleerd. Daar huiver ik toch wel een beetje van.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 november 2020 06:53:34 schreef EricP:
[...]

Met een dremel (k*t merk trouwens sinds het van Bosch is) de pootjes doorsnijden... Mwah... vind ik altijd wat eng ivm. uitschieten en statische electriciteit. Met een klein kniptangetje doorknippen doe ik soms wel (en dan pootje voor pootje los solderen en schoon maken).

[...]

Dremel is al lang niet meer alleen de merknaam maar algemeen gebruikt voor een bepaalt toestelletje. Net zowel als we een kogelpen van Parker ook een BIC noemen. Ik heb zelf een Proxxon op 230V en ben daar heel content van.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Met een dremel (k*t merk trouwens sinds het van Bosch is) de pootjes doorsnijden.

Met een (medische) scalpel snijd je ze zo door. Stuk minder kans op uitschieters.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 2 november 2020 22:29:32 (10%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hete lucht voor desolderen omdat zo ook de lijm onder de smd componenten wat makkelijker los komt. Ik gebruik eewn weller WS81 voor smd vast solderen.

Ik gebruik aluminium tape om de omgeving af te plakken. Voor mijn Pace heb ik een speciale punt om sot23 driepoters te desolderen. Ik heb een Pace desoldeer pincet maar ik vind hete lucht makkelijker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch