Aanschaf nieuwe scope

Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht hebben meegekregen is mijn scope kapot en heb ik mezelf overtuigt een nieuwe te kopen. Dan komt meteen de vraag naar boven: welke dan? De scopes zijn afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden, maar de vraag is natuurlijk wat koop je daar dan voor. Ik heb zelf al eventjes gezocht en wat scopes vergeleken. Hierbij richt ik me op scopes rond de 500 euro. Kunnen jullie helpen dit lijstje aan te vullen zodat ik (en wellicht andere forum gebruikers) een goede keuze kan maken?
- Wat is jullie ervaring? Erg lastig te kwantificeren maar de gebruikers ervaring telt zeker mee!
- Ben ik nog punten vergeten te vergelijken?
- Zijn er nog andere vergelijkbare scopes die ik nu vergeet in mijn lijstje?

Sidenote: Ik lees op internet dat veel scopes uit dezelfde serie dezelfde hardware hebben, maar in software beperkt op O.A. bandbreedte. Nu is dit bij bepaalde merken te hacken zodat de goedkopere scope dezelfde specs heeft als de dure. Omdat dit toch wat sketchy is wil ik hier niet verder op in, maar zal het er wel bijzetten in het vergelijk.

code:


Rigol DS1054Z+ 
- Bandbreedte:		50MHz
- Samplerate:		1GS/s 	(1ch = 1GS/s, 2ch = 500MS/s, 3ch = 250MS/s, 4ch = 250MS/s)
- Geheugendiepte:	24 Mpts totaal
- Scherm:		7"
- A/D converter:	8 bit
- Overige:		Lijkt trager te zijn dan de Siglentvooral bij de FFT functie.
			Wordt geleverd met alle software opties enabled.
			Hackable naar DS1104Z, lijkt makkelijk te kunnen.
- Prijs:		€392,00 incl. btw


Rigol DS1104Z+ 
- Bandbreedte:		100MHz
- Samplerate:		1GS/s 	(1ch = 1GS/s, 2ch = 500MS/s, 3ch = 250MS/s, 4ch = 250MS/s)
- Geheugendiepte:	24 Mpts totaal
- Scherm:		7"
- A/D converter:	8 bit
- Overige:		Lijkt trager te zijn dan de Siglent vooral bij de FFT functie.
			Wordt geleverd met alle software opties enabled.
- Prijs:		€523,00 incl. btw


Siglent SDS1104X-E
- Bandbreedte:		100MHz
- Samplerate:		2x 1GS/s 	(1ch = 1GS/s, 2ch = 1GS/s, 3ch = 500MS/s, 4ch = 500MS/s)
- Geheugendiepte:	14 Mpts per kanaal
- Scherm:		7"
- A/D converter:	8 bit
- Overige:		Hackable naar SDS1204X-E, is niet heel eenvoudig
- Prijs:		€519,09  incl. btw 


Siglent SDS1204X-E
- Bandbreedte:		200MHz
- Samplerate:		2x 1GS/s 	(1ch = 1GS/s, 2ch = 1GS/s, 3ch = 500MS/s, 4ch = 500MS/s)
- Geheugendiepte:	14 Mpts per kanaal
- Scherm:		7"
- A/D converter:	8 bit
- Overige:		Deze hebben wij ook op de zaak echter heb ik hier zelf nog niet mee gewerkt. 
			Zodra ik weer op de zaak ben zal ik eens proberen.
- Prijs:		€ 797,39 incl. btw

UNI-T UPO2104E
- Bandbreedte:		100MHz
- Samplerate:		1GS/s
- Geheugendiepte:	28 Mpts per kanaal (56Mpts bij 1 kanaal)
- Scherm:		8"
- A/D converter:	
- Overige:			
- Prijs:		€ 399,00 incl. btw

Owon XDS3064AE
- Bandbreedte:		60MHz
- Samplerate:		1GS/s
- Geheugendiepte:	40 Mpts
- Scherm:		8"
- A/D converter:	12 bit
- Overige:		Heeft een VGA aansluiting. Ik kan me niet bedenken dat ik dit ga gebruiken maar toch.
			Volgens internet mindere kwalitijd dan de Rigol en Siglent.
- Prijs:		€ 650,00 incl. btw

Owon XDS3104AE
- Bandbreedte:		100MHz
- Samplerate:		1GS/s
- Geheugendiepte:	40 Mpts
- Scherm:		8"
- A/D converter:	12 bit
- Overige:		Heeft een VGA aansluiting. Ik kan me niet bedenken dat ik dit ga gebruiken maar toch.
			Volgens internet mindere kwalitijd dan de Rigol en Siglent.
- Prijs:		€ 720,00 incl. btw

Farnell MP720025 EU-UK (= Omgelabelt Owon XDS3104)
- Bandbreedte:		100MHz
- Samplerate:		1GS/s
- Geheugendiepte:	40 Mpts
- Scherm:		8"
- A/D converter:	8 bit
- Overige:			
- Prijs:		€ 694,37 incl. btw

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Sigilent SDS1104X-E.

PE2BAS
elmowww

Golden Member

Wat ga je er mee doen?

Trouwens: Sigilent --> Siglent.

Ik heb zelf goede ervaringen met het merk, maar heb ook wel eens wat mindere zaken meegemaakt..

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Wat @elmowww ook zegt wat ga je er mee doen, zelf jaren met een analoog Hameg 20Mhz scoopje gedaan voor audio, dat werkte prima. Voor digitaal pak ik altijd de logic analyzer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Hameg DS1054Z+ en Hameg DS1104Z+ ?

Je bedoelt Rigol neem ik aan.

Arco

Special Member

Je kunt je ook afvragen "heb ik 4 kanalen nodig?" (de 2 kanalen versie is meestal veel goedkoper, en velen gebruiken zelden meer als 2 kanalen tegelijk.)
(voor meerdere kanalen gebruik ik een losse LA.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de Siglent SDS1202X-E en ben niet enthousiast over de decodering van seriele signalen. Het is een crime om dat ding in te stellen en om wat zinnigs op het scherm te krijgen. Er zit ook geen fatsoenlijke handleiding bij.

Die Owon heeft een 12 bit A/D convertor. dat maakt toch een heel verschil met 8 bit. Ken voor de rest de kwaliteiten van dit merk niet , maar als dat meevalt zou ik voor die prijs 12 bit verkiezen boven 8 bit en andere toeters en bellen.

@kris van damme, volgens eleshop zelfs 14bits.

De Owon XDS3104AE is de 100MHz versie in de XDS3004AE serie van Owon.

Wat het meest in het oog springt is de ADC van 14 bit die deze scoop aan boord heeft in plaats van de gebruikelijke 8 bit. Enkel meer resolutie zou geen meerwaarde hebben als niet ook aan de ruisvloer is gewerkt. En dit is Owon niet vergeten. De verticale gevoeligheid begint bij deze scoop namelijk niet bij 5mV maar bij 1mV, en loopt door tot 10V/div.

https://www.eleshop.nl/owon-xds3104ae.html

Die Farnell MP720025 is een omgelabelde Owon XDS3104 mi.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 2 november 2020 10:59:25 schreef Arco:
Je kunt je ook afvragen "heb ik 4 kanalen nodig?"

Als je nu een nieuwe scope koopt, neem er dan ook gelijk eentje met vier kanalen.

Vroeger had ik regelmatig twee scopes op elkaar gestapeld om een spoortje meer te hebben.
Dus ik ben bij het laatste upgrade rondje ook naar een DS1054Z gegaan, en die is inderdaad makkeijk te "upgraden" naar 100MHz
Wat ik wel heb gedaan is de ventilator vervangen door een stiller type. De originele zat bij mij boven de irritatiegrens wat geluid betreft.
Maar die grens ligt bij mij vrij laag.

FFT moet je je absoluut niet op blind staren, dat is bij alle scopes bagger een geen vervanger voor een spectrum analyzer.

Vroeger had ik regelmatig twee scopes op elkaar gestapeld om een spoortje meer te hebben

Ik ook, maar dat ging dan vaak om digitale signalen omdat logic analyzers zoals de Philips PM3585, die nu in V&A staat, toen onbetaalbaar waren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi hardbass,

Je hebt niet verteld wat je er nu meestal mee meet en wat je verwacht met de scoop in de komende jaren te gaan doen.

Ik denk dat de Siglent een goede keuze is uit jouw lijstje, vooral ook omdat je een externe generator er aan kan koppelen en zo Bode plot kan maken.
Dit natuurlijk wel als je dat soort metingen wilt gaan doen.

Mijn duurste scoop rond de 4400 Euro, waar je vast regelmatig plaatjes van hebt gezien in mijn topics, heeft een hele nette logic sectie.
Deze zijn in zes jaar één maal uit het zakje geweest om ze te bekijken en dat was alles. :-)

Mijn metingen bevinden zich op een ander vlak en zelfs al ben ik nu veel meer met digitale electronica bezig, ik kijk op een "normale"
manier naar de signalen en heb nog nooit de logic analyzer gebruikt op de R&S scoop.
Wil ik dat wel, dan heb ik hier zo'n klein China kastje waarmee ik dat doe, waarom zo, de software voor decoderen is schreeuwend duur van HAMEG/R&S.

Ik kan nog wel even door gaan met opmerkingen, maar dat heeft niet zoveel zin, mijn nieuwste scoop is al weer 5 jaar oud en volgens de huidige stand van de techniek, zijn die uit de vorige eeuw! :+

Mij ervaring met de apparatuur van Siglent zijn gunstig, en ook met de leverancier hier in Nederland, Eleshop welke mij bij alle service aanvragen van mijn bij hun aangeschafte apparatuur altijd goed geholpen hebben.

Oja wat Sine zegt doen, 4 kanalen model nemen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 2 november 2020 12:10:36 schreef Roland van Leusden:
@kris, volgens eleshop zelfs 14bits.

Ja had dat ook gezien, dat zou toch geweldig zijn? Als die 14 bit de hele processing doorgaat, kan je eindelijk eens wat deftigs doen met een DSO..

Al meteen een berg reacties, Top.

Ik heb de foutjes eruit gehaald, merknaam etc. Mijn hoofd zat nog in het weekend geloof ik. 8)7

Mijn toepassing is wat lastig aangezien ik zoon raar figuur ben dat alles leuk vind :) Maar voornamelijk zal ik bezig zijn met digitale elektronica, denk hierbij aan microcontrollers. Ook ben ik bezig met wat analoge techniek, denk aan audio versterkers, maar in de toekomst wellicht ook wat HF. Het maken van mixers en zo vind ik ook erg interessant. Om echt digitale protocollen te analyseren koop ik liever een losse logic analyser, zoon ding van een paar tientjes. Al is het wel makkelijk dat de scope het kan weergeven.

De bodeplot functionaliteit van de Siglent lijkt me erg mooi, al kost dat wel weer een centje meer. Maar goed die kan ik natuurlijk ook later nog eens kopen. Ik ben ook erg handig met programmeren dus misschien kan ik zelf ook wel zoiets maken, als ik mijn functiegenerator kan aansturen en de meetdata uit de scope kan ophalen moet dat lukken.

Voor mij zijn 4 kanalen wel een vereiste, ik had een scope met 2 en ik liep er regelmatig tegenaan dat ik toch meerdere signalen wilde meten. Ook heeft bijvoorbeeld de Siglent 2 ADC's in de 4 kanaal versie en maar 1 in de 2 kanaal versie. Qua resolutie, op de zaak veel met 8 bit gewerkt daar had ik wel eens momenten dat een grotere resolutie prettig kan zijn, maar ik vind bandbreedte belangrijker. De FFT, tja een spectrumanalyser zit er voorlopig niet in. Die gebruik ik te weinig om dat te kunnen verantwoorden. Op de scope zou ik e.e.a. alvast kunnen zien en mocht ik gekkere dingen willen kan ik het nog meenemen naar de zaak waar wel er wel een hebben.

Die Owon zou ik ook wel eens willen proberen, verder nooit gebruikt. die 14 bit geeft wel veel meer detail, maar het prijskaartje van 700 euro vind ik net iets te gortig eigenlijk.

PE2BAS
elmowww

Golden Member

Spectrum analyzer is bij iedere scope die ik geprobeerd heb waardeloos. Echt, compleet waardeloos.

Ik heb voor dagelijks gebruik een full option SDS2204x (geloof ik). De functiegenerator gebruik ik eigenlijk nooit.

De logic analyzer is soms handig om te zien "wat was eerst": ofwel, wie veroorzaakt een probleem, maar de decoder heb je niet heel erg veel aan. Een chinese LA met protocoldecoders is nuttiger.

Waar ik last van heb is dat er een redelijke offset op de trigger instelling zit (want die is analoog denk ik). Daarom is het lastig om op een signaal op DC mode in extreme posities te triggeren. Verder een best wel prettige scoop.

Ik denk dat de SDS die je vindt een leuke 4ch scope is voor het geld!

Sowieso 4 doen, liever doorsparen. 14 bit is leuk, maar echte resolutiemetingen met een scoop is niet ideaal. Hiervoor heb ik sinds kort een 10Mhz 16bit picosope. Maar die moet ik nog aan de tand gaan voelen :)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
rob040

Golden Member

Bij mijn weten is er geen Rigol DS1054Z+, alleen de DS1054Z.
De hack naar 100MHz maakt het een interessante scoop (value/money).

Ik zie er maar eentje in het rijtje die ik geschikt vind voor de nabije toekomst. Dat is die van 200MHz.

Ik heb jarenlang met een 30MHz USB-scope van Velleman aan microcontrollerschakelingen gewerkt. De snelste Atmel 8 bitters waren 20MHz dus dat werkte prima. Nu heb ik hier een paar STM32 bordjes liggen met een controller die tot 72MHz gaat. Gelukkig heb ik net een leuke tweedehands LeCroy 200 MHz op de kop getikt.

Hoe lang denk je dat je met zo'n 100MHz scope aan digitale schakelingen kunt meten als veel toegepaste microcontrollers de 100 MHz grens gaan passeren?

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Daar heb je een logic analyzer voor, ik hoef echt niet op klok niveau aan een CPU te gaan meten.

Tja de processoren lopen wellicht op die snelheden, maar de I/O is meestal minder snel. De scope is in eerste instantie om analoge signalen te meten. Ik ben het eens met Sine, voor digitale signalen gebruik ik liever een logic analyser. Daar zit in de software ook van alles om digitale protocollen te kunnen decoderen. Op de PC lijkt me dat toch makkelijker dan op een scope ook omdat je de data dan makkelijk kan kopiëren en plakken etc.

Het is ook nog zaak om niet steeds meer te willen want de prijs gaat namelijk ook omhoog! Als ik bij de richtprijs van 500 euro wil blijven is de SDS1104X-E voor mij de winnaar, mocht het in de toekomst niet snel genoeg zijn kan ik de hack proberen. Anders zoek ik tegen die tijd weer naar iets snellers. Het is natuurlijk ook weer zo dat over 5 a 10 jaar de techniek weer veel verder staat. Dan koop je wellicht voor hetzelfde geld een veel snellere scope.

@Hieronder, Ik bedoelde niet dat je nu niets moet kopen maar dat je niet telkens de duurste hoeft te kopen. Als ik nu 5 jaar vooruit kan met een 500 euro scope en over 5 jaar er weer een koop van 500 euro dat is wellicht goedkoper dan nu een van paar duizend euro die 10 jaar mee gaat.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 2 november 2020 17:28:48 (14%)

PE2BAS

Op 2 november 2020 16:40:34 schreef hardbass:
Dan koop je wellicht voor hetzelfde geld een veel snellere scope.

dat klopt als een bus, maar anderzijds gaat die redenenring binnen 10 jaar opnieuw op, dus als je zo denkt moet je nooit iets kopen ... er komt nu eenmaal altijd beter voor minder geld. Maar .. Als je het nu nodig hebt...

dat klopt als een bus, maar anderzijds gaat die redenenring binnen 10 jaar opnieuw op, dus als je zo denkt moet je nooit iets kopen

IK lees dat net even iets anders uit zijn bericht. Het vaak het beste om iets uit het midden segment te kopen dan heb je goed prijs kwaliteit verhouding met een mooie snelheid terwijl scopes uit een hoger segment maar een beetje sneller zijn maar wel veel duurder.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 november 2020 19:41:27 schreef benleentje:
[...]IK lees dat net even iets anders uit zijn bericht. Het vaak het beste om iets uit het midden segment te kopen dan heb je goed prijs kwaliteit verhouding met een mooie snelheid terwijl scopes uit een hoger segment maar een beetje sneller zijn maar wel veel duurder.

het bericht is niet meer zoals het was toen ik mijn commentaar poste, enook dat is waar. dat is toch hoe de wereld draait? evolutie

Hi,

Mijn keuze zou zou altijd minimaal 100MHz zijn.
Voor de meeste analoge functies is 50MHz voldoende, maar als je naar pulsvormige signalen wilt kijken is die 100MHz toch wel nodig,
wil je door de beperking van de scoop niet te veel in de maling genomen worden.
Veel uitgangen van processoren zoals de Arduino en de Teensy modellen leveren hele stijle flanken,
dus als er iets bounced, dan wil je dat wel redelijk kunnen zien.

De aanvulling met de generator die je aan de Siglent scoops kan koppelen kan voor audio en een stukje hierboven een echte aanvulling zijn.
Je moet dat echter wel willen gebruiken, de bediening van de generator via de scoop is geen toppunt van makelijkheid.
Voor in verhouding weinig meer geld, koop je een Siglent SDG1032x functiegenrator die veel makkelijker te bedienen is en ook via een script een bode plot laat schrijven op een Siglent scoop.
De licentie en de extra generator zijn tegen de 200 Euri te koop, dan vind ik een losse Siglent SDG1032x functie generator echt een betere investering als je het geld er voor heb.

Nog even over de 12Bit ADC in vooral de OWON scoops, hou er rekening mee dat dit je snelheid vertraagt er moeten veel meer bits verwerkt worden.
Ik ben heel blij met mijn R&S scoop die net geen 10Bit is, waardoor ik jullie van die nette plaatjes kan laten zien,
meestal zet ik als ik klaar ben met mijn analyse, wat extra middeling aan voor nog mooiere plaatjes.

Kijk in de datasheet van de OWON scoops met 12Bit resolutie wat de beperkingen zijn als je graag zo'n scoop wilt hebben.

Zorg voor goede probes en een aantal 50Ω inline verzwakkers en goede coax kabels.

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Even een kleine update, Vandaag was ik op de zaak dus heb even kunnen spelen met de SDS1204X-E. Dit beviel mij redelijk goed, de interface zou is sneller mogen maar als ik het internet mag geloven is dit de snelste van die in mijn vergelijk. Ik denk dat je een prijsklasse duurder uitkomt als je dat beter zou willen hebben.

Hoe dan ook, de scope beviel mij prima dus heb de Siglent SDS1104X-E besteld. Dit is de 100MHz variant van die op de zaak, ik vermoed dat het verder geen verschil uitmaakt qua snelheid van software.

Bedankt voor de informatie.

Wat betreft accessoires, deze heb ik nog niet meteen besteld. Dit kan ik later altijd nog doen mocht ik er gebrek aan hebben. Ook smeert dat de kosten wat uit over een wat langere periode. :) Tegen die tijd zal ik besluiten wat voor mij het beste is. Bram zijn opmerking over het kopen van een losse functiegenerator zou wel mijn voorkeur hebben. Dan is die ook te gebruiken zonder de scope. Maar zoals ik al zeg, dat is voor later.

PE2BAS
rob040

Golden Member

Mooie keus, proficiat met de aankoop!
Is de hack naar 200MHz ook softwarematig, of moet er ook hardware worden aangepast?

Arco

Special Member

Ik wilde zelf eigenlijk voor de SDS1202 gaan, maar het was me eigenlijk niet opgevallen dat die maar 1 AD heeft, goed dat je dat meldde!
Ga nu ook maar voor de SDS1104 (hoewel ik geen 4 kanalen nodig heb...)

Alleen nog een differential probe erbij (een goedkope, wordt bijna nooit gebruikt)
Is de MicSig DP10013 goed?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com