Nieuwe fan's voor mijn versterker

555 freak

Special Member

Ik heb hier een Lem procon 1000 plus versterker staan die al jaren prima werkt. Alleen is hij over de laatste weken veel meer geluid gaan maken doordat een van de lagers in de ventilatoren slecht is, niet gek want de afgelopen jaren staat deze dagelijks meer dan 12 uur per dag aan. nu ben ik op zoek naar welke ventilatoren ik het beste kan nemen voor deze versterker.
In de service manual die ik hier aan toegevoegd heb staat dat de ventilatoren 12v 0,45a 80x25mm modellen zijn. Het budget wat ik hier voor heb is 20 tot 30 euro. ik heb zelf al bij modellen van het merk Noctua zitten kijken omdat deze in de pc wereld de hemel in geprezen worden omdat ze zo stil zijn, maar dan vraag ik mij af of deze genoeg lucht verplaatsen.
Als iemand weet wat ik hier het beste voor kan nemen zou ik dat graag horen.

Volgens jouw service manual zit er een HGB110300 12Vdc 0.25A 80x25mm Fan (Procon 400P...1000P) in.

Bij een goede fan zit altijd een datasheet met de hoeveelheid lucht die die verplaatst bij een bepaalde druk. Uit de service manual kan ik dat niet halen.

Maar als je de versterker gebruikt om te stampen, dan maakt het geluid van de fans natuurlijk niet uit.

Als je de versterker in huis gebruikt, dan vraag je nooit veel vermogen en zou die niet bijzonder heet mogen worden en zal elke moderne fan wel volstaan.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op 2 november 2020 21:22:49 (67%)]

RAAF12

Golden Member

Goedkope China modellen hebben vaak een glijlager wat snel kapot gaat, de betere types van oa. ebmpapst hebben kogellagers, die zijn wel duurder.
80x80x25mm 12VDC als je daarop zoekt kom je ze wel tegen.

Deze is wat goedkoper dan een EBM-PAPST, ook met kogels

https://www.ruttenelektroshop.nl/product/hdee80251b3999-ventilator-80x…