Waar vindt men dergelijk stekkertje?

Deze stekkers werden heel vroeger ook gebruikt in de muizen van microsoft. (Niet te verwarren met de mini-din PS/2 pluggen die veel later gekomen waren).

Het was een ISA insteek kaartje met een 40p DIL chip erop van ... je raad het nooit: Microsoft zelf. Jazeker die hebben ook ooit IC's gemaakt of laten maken.

Van de optische encoders, die door het balletje aangedreven werden, voor de X/Y richtinge waren er dus 2 paartjes A/B en dan nog een paar pinnetjes voor GND en de buttons.

Die liepen naar de ASIC (op de ISA bus) en daar zaten tellertjes in en de complete ISA bus logic. Verder zat er op het printje niet meer als een paar pullups ontkoppening een jumper voor het ISA adres/irq en een connector.

Die muis + kaartje kostte een astronomische prijs van meer dan 140 gulden in de begin jaren 80.

Het zou best kunnen dat ik ergens nog zo'n ding heb liggen in een rommeldoos.

-edit- Na wat zoeken voor een mooi plaatje: Dat heette de Microsoft BUS-mouse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bus_mouse

Ach er zit ook nog een resonator op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Het was een ISA insteek kaartje met een 40p DIL chip erop van ... je raad het nooit: Microsoft zelf. Jazeker die hebben ook ooit IC's gemaakt of laten maken.

Zal wel een 8042-achtige chip geweest zijn, die zijn daar ideaal voor. Heb die ook vaak gebruikt, o.a. voor deze watchdog print:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Er stond wel Microsoft op maar wat er in het IC zit?

Overigens nooit zoiets gebruikt destijds, vrijwel alles ging via MSDOS 3.3 en de command prompt. In '88 waren een paar spelletjes die een muis gebruikten kan ik me vaag herinneren.

Op 4 november 2020 01:19:57 schreef Arco:
[...]
Zal wel een 8042-achtige chip geweest zijn, die zijn daar ideaal voor. Heb die ook vaak gebruikt, o.a. voor deze watchdog print:

Het was toch echt een custom ASIC oid (8042 heeft een afwijkende pinout). Je hebt nog een adres decoder bijvoorbeeld nodig dat kun je niet in software oplossen.

Oh ja windows 1.0 daar werd die voor gebruikt en sommige pseudo grafische DOS applicaties.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Gewoon al voor zulke dingetjes zou een mens dergelijke vragen meteen posten.
Jaren '80 was ik een kleuter. Heb ergens in '89 een Atari spelcomputer gekregen en dat was het.

Geweldig dat er naar aanleiding van dat stekkertje dan zulke nostalgische info bovenkomt.
Altijd gedacht dat muizen via seriële poort gestuurd werden (waar was de tijd dat je voor een muis een driver moest runnen in MS-DOS) en later via PS2.

Ik ben er ook achter dat men op de voorlaatste Proximus tv decoder hier in België dergelijke din 9 gebruikt als overgang naar scart.

Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 09:21:02 schreef Beeldbuisje:
Ik ben er ook achter dat men op de voorlaatste Proximus tv decoder hier in België dergelijke din 9 gebruikt als overgang naar scart.

Op de Ziggo Mediabox Next zit hij ook.

klopt!
Ik denk dat dat hetzelfde apparaat is als de "TV-box" die je tegenwoordig bij Telenet krijgt.

High met Henk

Special Member

mijn Genius Muis had gewoon RS-232...

Gebruikte ik voor DR Halo III
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5111BWhnBEL._SY407_BO1,204,203,200_.jpg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Special Member

Die miniDIN zit ook op Yaesu/Kenwood en Icom amateur TRX.Het solderen aan zo'n minidin valt nu voor mij onder de categorie:'daar beginnen we (niet meer) aan. Veel te kippig voor geworden.

Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 12:59:59 schreef High met Henk:
mijn Genius Muis had gewoon RS-232...

Gebruikte ik voor DR Halo III
[afbeelding]

Mijn eerste PC werd ook geleverd met een RS-232 muis en DR Halo(1?)
De muis-driver stond op de diskette van DR Halo en werd aanroepen via de autoexec.bat.

Arco

Special Member

De bus mouse was een (mislukte) poging van Microsoft om mensen te binden aan hun eigen hardware...
Vergelijkbaar met de (ook mislukte) poging van IBM met hun PS/2 systemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 november 2020 17:02:09 schreef Arco:
De bus mouse was een (mislukte) poging van Microsoft om mensen te binden aan hun eigen hardware...

Daarvoor moet je Apple heten om zoiets klaar te krijgen. Verschil Microsoft vs Apple is dat de tweede hun spullen het meestal prima doen. Bij de eerste is iedereen vertrouwd met de massa's stabiliteitsproblemen die Anno 2020 helaas nog steeds bestaan.

En bij de tweede... Werp een blik op Louis Rossman's kanaan :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

jep, ik ken hem. Ben zelf ook met MacBookjes bezig op componentenniveau. Ze hebben hun kemels.

Meest ideale zou zijn om Apple software op een HP of Asus computer ofzo te zetten.
Ik ben sinds een jaartje of twee ook Apple computer gebruiker. Als ik op het werk dan terug mijn HP Windows laptopje moet gebruiken. Softwarematig weet ik het toch wel.
Hardwarematig... sja goed zien wat je koopt zeker. Ze hebben goeie en erg slechte ;-)

back on topic:

Vandaag mijn kabeltje geleverd gekregen. Bij RS-Components hebben ze een gegoten DIN 9 stekkertje mooi aan een kabeltje bevestigd. Vermits ik de originele plug nog heb met stukje draad aan, valt er wel iets te knutselen denk ik :-)
Hopelijk draait mijn Loewe tv vanavond heerlijk rond :-D

Arco

Special Member

Verschil Microsoft vs Apple is dat de tweede hun spullen het meestal prima doen.

Microsoft OS'sen heb ik ook nooit (onverklaarbare) stabiliteitsproblemen mee, hoor... (bijna altijd te wijten aan slechte geinstalleerde software)
(maar hardware maken kunnen ze beter aan een ander overlaten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 november 2020 13:28:58 schreef Arco:
[...]
Microsoft OS'sen heb ik ook nooit (onverklaarbare) stabiliteitsproblemen mee, hoor... (bijna altijd te wijten aan slechte geinstalleerde software)

mmm, hier ben ik het niet zo mee eens.

Enkele maanden geleden op een desktop computer, die een clean install van Win10 had sinds een half jaar, kon je plots geen printers meer installeren. Bestaande printer werd onbruikbaar. Op de zaak 3 dezelfde computers in het labo. Op ééntje hetzelfde probleem als die hierboven van mijn ouders. Op beide computers staat hoegenaamd niks anders als de klassieke dingen zoals Office en wat ander Microsoft spul.

Op mijn Windows 10 laptopje kon ik op één of andere manier plots de NAS niet meer benaderen, terwijl dat op m'n iMac en een Macbook nog prima ging.

Ik heb een bepaald diagnoseprogramma draaien wat enkel maar op Windows werkt. Dat kon plots de UTP server niet meer vinden.

enz.... Ik kan nog wat voorbeelden aanhalen.

Al die dingen zijn vanaf maart tot vandaag voorgekomen. Spontaan ontstaan, na enkele updates later spontaan verdwenen. Als je even gaat googlen toch bekende windows bugs hoor.

Arco

Special Member

Ik heb met windows 2000/xp/7/10 nog nooit een vastloper gehad zonder verklaarbare reden.
(meestal hardware probleem of er is rotte software geinstalleerd)
Met mijn NAS heb ik ook nooit problemen.

In het veld staan vele systemen (ook Win2012/2016 server) die 24/7 draaien zonder ooit gereset te hoeven worden of problemen te geven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op mijn Windows 10 laptopje kon ik op één of andere manier plots de NAS niet meer benaderen, terwijl dat op m'n iMac en een Macbook nog prima ging.

Zeker weten dat dat niet TLS1.0 gerelateerd was ? Als dat zo is , dan is het alleen maar kwalijk dat dat op de MAC nog wel werkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 november 2020 13:50:22 schreef Arco:

In het veld staan vele systemen (ook Win2012/2016 server) die 24/7 draaien zonder ooit gereset te hoeven worden of problemen te geven.

Ik heb wel het gevoel dat windows servers net iets stabieler draaien dan de "huishoudelijke" windows versies.
In die 15 jaar dat ik werk waar ik nu werk, heb ik nooit geweten dat hun server crashte tot ze uiteindelijk via Cloud based systems werkten.

Die draaide op het laatste ook op Win2012 server dacht ik.

Wellicht speelt het feit dat Windows moet kunnen gebruikt worden op zovele verschillende moederborden,systemen,... ook een rol natuurlijk. Het verhaal van die printer. Waarom op een Asus computer niet, een HP computer ook niet, maar precies dezelfde HP computer van een maand recenter wel...

Met smartphones net zo. Ooit het Apple eco-systeem binnengestapt met een iPhone omdat met elke Android die ik gebruikte wel iets was dat niet opgelost werd.
Het lijkt me makkelijker software te schrijven voor een beperkte groep hardware (lees iOS) als Android die, net als Windows, op zoveel verschillende moederborden moet werken.

Op 6 november 2020 13:55:33 schreef bprosman:
[...]
Zeker weten dat dat niet TLS1.0 gerelateerd was ? Als dat zo is , dan is het alleen maar kwalijk dat dat op de MAC nog wel werkt.

Ik heb er geen flauw idee van. De Windows laptop gebruik ik enkel nog voor een klein aantal progjes die op Mac niet draaien.
(Parallels & co wil ik op mijn iMac niet hebben en mijn MacBook heeft maar 4GB ram geheugen. Te weinig voor Parallels. Nog op zoek naar iets deftigs met minstens 8. Een opknappertje ofzo, wat de huidige ook was)
Vermits ik vluchtig ergens las dat het een gekende bug was en ik die Win laptop weinig gebruik, heb ik er geen aandacht aan geschonken. Plots werkte het weer, dus geen verspilde uren met dat uit te zoeken. Ik wil die uren klooien aan een Windows machine die raar begint te doen na één of andere update niet op een hoop zien liggen.
Maar goed, er draait niet altijd even koosjere software op. Op de Mac ook niet, maar dat doet toch geen gekke dingen tot nu toe.

Arco

Special Member

TLS 1.0 is inderdaad een drama en slaapverwekkend traaaag...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 6 november 2020 12:46:10 schreef Beeldbuisje:
Meest ideale zou zijn om Apple software op een HP of Asus computer ofzo te zetten.

Zoiets kan prima, ik had Apple's OS Leopard draaien op een Asus netboekje. Mensen keken heel verbaasd en dachten dat het een echte Apple was!
Die package werd compleet toegesneden voor die netbook gemaakt door een Hackintosh groep. Het bestaat nog steeds, het MAC OS op een niet Apple hardware computer/laptop met Intel CPU draaien. Met het zoeken op Hackintosh kom je het vanzelf tegen. edit op Youtube staan ook het nodige
https://www.google.com/search?q=Hackintosh+asus+netbook&oq=Hackint…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 6 november 2020 19:36:19 (13%)

Over Hackintosh ook al gehoord. Wellicht ga je compromissen moeten sluiten op vlak van drivers die niet werken voor bepaalde hardware, of vergis ik me?

RAAF12

Golden Member

Er zijn zat mensen die alles op de computer hebben werken, vooral als er standaard hardware in zit. Er zijn hele websites over geschreven oa.
https://www.tonymacx86.com/threads/asus-laptop-hackintosh.226855/
Bij die Asus van mij hoefde ik niks uit te zoeken. Een paar bestanden downloaden en ik zo beginnen met het installeren van Leopard. Ik had er een andere wifi card ingezet die werkte onder het macOS.

Ik heb nog dat 13" Asus laptopje liggen waar ik die Hackintosh wel is kan op proberen.
Als de baas me nu nog even in technische werkloosheid houdt door de lockdown kan daar misschien wel tijd voor vrijkomen.

altijd al eens willen proberen, en vind dat hardwarematig een prima toestel. Maar die Windows erop hé |:(

RAAF12

Golden Member

Wat ook leuk is een multiboot maken op meerdere partities, Linux, Windows en macOS. Voor die laatste moest er een ander wifi kaartje in de laptop met een Broadcomm BCM**** chip erop. Die zijn overal te koop zowel nieuw als gebruikt. Oa. https://bartechtv.com/wifi-cards-compatible-with-macos-mojave-on-hacki… gaat er verder op in. Er zijn zelfs cards die wifi+bluetooth doen, voor bijv. een BT muis. Daarna kwam ik er achter dat de voorkeur bij Windows lag :-) Maar het was een leerzaam experiment. Je bent er idd wel even mee bezig om het erop te zetten. Maar het is wel magic als je ineens een Mac desktop erop hebt staan!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 7 november 2020 19:30:04 (23%)