camera spanning

Op 4 november 2020 21:29:30 schreef Arco:
Hoe weet de radio dan die je achteruit gaat?
(een link naar het apparaat zou wel handig zijn, zo duurt het een eeuwigheid voordat we alles weten...)

radio krijgt via een kabel van het achteruitrijlicht een signaal als je je auto in zijn achteruit zet. Zonder een draaiende motor werkt het perfect.
Maar het probleem ligt niet bij de radio of camera maar bij de auto.
De vraag is alleen is het mogelijk om die 14 volt naar beneden te krijgen ???. Meer niet,

link radio
https://www.amazon.nl/Autoradio-Ondersteunt-touchscreen-Bluetooth-USB-…

Mvg Raimond

Op 4 november 2020 21:37:25 schreef Lead Acid:
Zit er zo een setje tussen ?

Nee.
Is direct aan gesloten.
Mvg Raimond

Hensz

Golden Member

Op 4 november 2020 21:54:37 schreef rai12345:
Maar het probleem ligt niet bij de radio of camera maar bij de auto.

Dat Chinese spul werkt perfect, dus dan moet je idd naar de garage al of niet om een andere auto kopen.
Sla dit advies ook rustig in de wind. 8)7

Don't Panic!
Shiptronic

Golden Member

Op 4 november 2020 21:54:37 schreef rai12345:
[...]

De vraag is alleen is het mogelijk om die 14 volt naar beneden te krijgen ???. Meer niet,

1Cell uit je accu halen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 november 2020 20:30:27 schreef rai12345:
[...]

Het zijn geen led lampen.
Graag wat meer info betreft diode en elco. Ben hier een leek in.
Mvg raimond

Je bent voor een leek wel aardig zeker dat het zeker niet aan de camera ligt, maar aan de auto. Ik denk dat Volkswagen heel wat meer uren in onderzoek heeft zitten dan de camerafabrikant.
Die diode en elco gaan alleen werken als je de volgende dingen zeker weet, maar dan nog is er een simpelere optie:

Werkt de camera goed als je hem onder de motorkap aansluit rechtstreeks op de accu, met draaiende motor?
-Zo ja, dan zit het puur in de aansturing van je achteruitrijlicht, en zul je de camera via een relais moeten laten werken, dat relais laten schakelen door je achterlicht. De 12v dan ergens anders vandaan halen, een 'schone' lijn die niet word gebruikt voor iets anders in de auto.

-Zo nee? Stap 2:
Die 14v maakt niets uit, want alle auto's zijn 14v. 12.7v is een volle accu, en om deze te kunnen laden zal de dynamospanning hoger moeten zijn, dit schommelt zo tussen de 13.5 en 14.4 met draaiende motor, als je camera speciaal gemaakt is voor auto's moet hij hier tegen kunnen, zo niet is het een fout in de camera, en niet in de auto, zoals je ergens schreef.

Wat uitleg:
De camera kan storen door de CANbus datalijn die communiceert in de auto, tussen de verschillende computers voor licht, motor, dashboard etc. Omdat hij zowel via je achterlicht alsook verbonden is met de radio krijg je een lus, waardoor de storing zichtbaar kan worden.

Tevens kan het nog zijn dat er een NIET afgeschermde kabel geleverd of gebruikt is tussen de camera en radio, dan krijg je als het ware sneeuw op de lijn, net als TV's vroeger met slecht ontvangst.

Als de camera direct op de plus en massa moet worden aangesloten, hoe weet de radio dan dat je achteruit gaat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laten schakelen door een relais welke aan het achteruitrijlicht hangt. Dat kan een heel klein relais zijn wat in principe zou moeten werken zonder 'storing achterlicht' te genereren.

Op 4 november 2020 22:20:01 schreef maus0611:
[...]

Je bent voor een leek wel aardig zeker dat het zeker niet aan de camera ligt, maar aan de auto. Ik denk dat Volkswagen heel wat meer uren in onderzoek heeft zitten dan de camerafabrikant.
Die diode en elco gaan alleen werken als je de volgende dingen zeker weet, maar dan nog is er een simpelere optie:

Werkt de camera goed als je hem onder de motorkap aansluit rechtstreeks op de accu, met draaiende motor?
-Zo ja, dan zit het puur in de aansturing van je achteruitrijlicht, en zul je de camera via een relais moeten laten werken, dat relais laten schakelen door je achterlicht. De 12v dan ergens anders vandaan halen, een 'schone' lijn die niet word gebruikt voor iets anders in de auto.

-Zo nee? Stap 2:
Die 14v maakt niets uit, want alle auto's zijn 14v. 12.7v is een volle accu, en om deze te kunnen laden zal de dynamospanning hoger moeten zijn, dit schommelt zo tussen de 13.5 en 14.4 met draaiende motor, als je camera speciaal gemaakt is voor auto's moet hij hier tegen kunnen, zo niet is het een fout in de camera, en niet in de auto, zoals je ergens schreef.

Wat uitleg:
De camera kan storen door de CANbus datalijn die communiceert in de auto, tussen de verschillende computers voor licht, motor, dashboard etc. Omdat hij zowel via je achterlicht alsook verbonden is met de radio krijg je een lus, waardoor de storing zichtbaar kan worden.

Tevens kan het nog zijn dat er een NIET afgeschermde kabel geleverd of gebruikt is tussen de camera en radio, dan krijg je als het ware sneeuw op de lijn, net als TV's vroeger met slecht ontvangst.

Bedankt voor je uitleg.
Ik denk zo ver als het kan ( hahaha) als het werkt zonder draaiende motor en niet met draaiende motor ligt het niet aan de camera?.
Mvg Raimond

Op 4 november 2020 22:22:12 schreef maus0611:
Laten schakelen door een relais welke aan het achteruitrijlicht hangt. Dat kan een heel klein relais zijn wat in principe zou moeten werken zonder 'storing achterlicht' te genereren.

Welke zou ik moeten nemen?
En hoe moet ik deze plaatsen?
Mvg Raimond

Op 3 november 2020 22:53:28 schreef Shiptronic: maar een diode en een elco doen ook wonderen ;)

[...]

Ik zou bovenstaande eerst eens proberen

Ik zou eerst proberen of hij op de accu wel werkt, daarna pas iets aanschaffen.

Relais kun je vinden bij automaterialen winkels.

Die spanning van je achterlicht kan PWM zijn, dat is simpel uitgelegd geen continu spanning maar heel snel aan/uit schakelen, dit heeft met de aansturing vanaf de computer te maken. Een PWM sturing kan in een printje verwerkt worden en gaat vrijwel niet stuk, een los relais kost voor de fabrikant weer een relais, een voetje, een kabel, extra montage etc.
En het kan dat de boordcomputer het achterlicht op werking controleert, en jij deze controle terugziet als storing op je camera.

Op 4 november 2020 22:34:33 schreef BenI2C:
[...]

Ik zou bovenstaande eerst eens proberen

Denk dat de relais oplossing makkelijker is voor de TS, vooral omdat het kant en klaar te koop is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals al vele malen herhaalt, iets wat voor een auto wordt gemaakt, moet probleemloos werken op 14 of 15V. De laadspanning van een AGM-batterij gaat tot 14,9V.

Heb je al getest dat de camera blijft werken als deze, met draaiende motor, rechtstreeks aan de batterij hangt?

Spijtig genoeg is er nergens een installatie manual te vinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Overigens... Als je waar dan ook stroom van aftapt, gebruik altijd een zekering vanaf het punt waar je stroom gaat aftappen. 1Amp is voldoende voor de camera.

Bij kortsluiting door beweging(rijden) of verkeerd aansluiten kun je brand krijgen. Een auto accu wacht niet en geeft geen waarschuwing vooraf, die duwt gewoon door.

Zekeringhouder:
https://media.s-bol.com/736pAOkkWE7r/550x396.jpg

Ook die verkopen ze bij Slager/Winparts/Brezan. Ook relaisvoeten en relais.

Kwam dit tegen op een andere site.

Indien aanwezig sluit deze aan op achteruitrijsignaal. Dit kan zijn de plus + van achteruitrijlicht of via de centrale zekeringkast (zoek in het instructie boekje naar de zekering van het achteruitrijlicht)

De camera geeft strepen op het beeld als de motor aan staat.
De strepen zijn er niet als de motor uit staat.
Dit komt omdat het canbus syteem (computer van het voertuig) minder stroom geeft dan nodig is. Het canbus weet namelijk niet dat er een camera wordt geplaatst.

Oplossing

- Zoek een andere plus dan een plus via het acteruitrijlicht.
- Neem een geschakelde plus vanuit de centrale zekeringkast, controleer dit eerst met een losse kabel.

Mvg Raimond

RAAF12

Golden Member

Dan zal de camera constant aan staan ook bij stilstaan en vooruit rijden, maar al die dan geen storing in beeld geeft weet je tenminste waar het aan ligt.

Klopt mijn verwachting, en die van een aantal eerder in het topic, toch...
Je kunt alsnog een relais proberen die je voed vanaf het achteruitrijlicht.

https://smorenberg.com/5938-large_default/auto-relais-1x-wissel-12-volt-20-30-amp.jpg
Vanaf licht naar 86, massa naar 85
Schone 12v vanaf ergens anders (via zekering waar je hem aftapt) naar 30
Camera plus aan 87. en aan de massa.

Maar test even of het werkt rechtstreeks op de accu voordat je het koopt, het kost bij elkaar misschien 15 euro maar zou zonde zijn...

Als je de plus van de radio gebruikt, zit je meteen achter een zekering (die van de radio)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 23:43:12 schreef Arco:
Als je de plus van de radio gebruikt, zit je meteen achter een zekering (die van de radio)

Mooie oplossing maar dan moet je wel een draad vanaf het dashboard naar achteren leggen en dat kan een heel gedoe zijn wat niet iedereen zomaar even doet.

TS heeft al een kabel tussen radio en camera getrokken, dus hij weet hoe 't moet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan kun je net zo goed de accessoire aansluiting van de radio gebruiken Nee dat kan je niet, die schakelt niet met achteruit rijden.

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2020 00:15:06 schreef Arco:
TS heeft al een kabel tussen radio en camera getrokken, dus hij weet hoe 't moet... ;)

Oja, niet aan gedacht.
Het is al weer laat.. :)

Sorry als ik het gemist heb, maar heeft de radio geen input voor het achteruitrij signaal? Hebben mijn radio's wel (JVC). En in het menu kan ik vervolgens instellen dat de camera wordt getoond zogauw dit achteruitrijsignaal aanwezig is. De camera staat gewoon altijd aan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ergens moet er dan toch een signaal binnen komen dat de auto in achteruit is gezet. Of dat mogelijk is met een signaal uit een canbus is wat anders.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Volgens mij is dat als je de versnellingsbak in de achteruit zet. Dan gaat het witte achteruitrijlicht aan. Als je daar de aansluiting aan vast maakt weet de camera dat ie aan moet. Misschien kan je met die voeding de camera power supply ook aanzetten. Zolang het schaltplan van de radio+camera niet bekend is (een LINK is ook goed) blijft het een beetje niet effectief raden.