Sunbeam broodrooster op 230V

Onlangs heb ik via Ebay een Sunbeam broodrooster uit circa 1970 gekocht, de AT-W. Deze verbruikt ongeveer 1350 Watt en werkt op 110V.

https://i.ebayimg.com/images/g/cTUAAOSwwSlfMdJ4/s-l500.jpg
Video waarna je begrijpt waarom dit de moeite waard is voor mij : https://www.youtube.com/watch?v=1OfxlSG6q5Y&list=UUy0tKL1T7wFoYcxC…

Ik wil deze graag gebruiken op ons 230V net en daar zijn volgens mij verschillende mogelijkheden voor.

1.Omvormer van tenminste 1500 Watt voor 230V naar 110V. Erg dure oplossing en dan heb ik een grote omvormer die ik ergens moet plaatsen. Ik vermoed dat die ook een idle verbruik hebben wat ik liever vermijd.

2. Alle gloeispiralen vervangen voor spiralen met een hogere weerstand. De benodigde gloeispiralen zijn vast goed te berekenen maar het ontwerp is vrij complex waarbij de uitrekking van de gloeispiralen tijdens opwarming wordt gebruikt door het broodrooster om het brood omhoog/omlaag te krijgen. Ook zijn de spiralen lastig te vervangen vermoed ik omdat ze er onder (mechanische) spanning in worden geplaatst.

3. diode, werkt niet omdat er dan alsnog 2 * het vermogen wordt opgenomen

4. Dimmer gebruiken en die op circa 25 % instellen. Betekent dit dat er dan steeds kortstondig alsnog heel veel stroom loopt? Kan de stoppenkast dit aan? Zoiets heb ik momenteel al liggen: https://www.ebay.com/itm/4000W-AC-0-220V-SCR-Motor-Speed-Controller-Mo…
Die zou ik met een energiemeter ervoor kunnen instellen op circa 1200-1300 Watt om aan de veilige kant te zitten. Misschien zou ik een stroombeveiliging ervoor moeten zetten om zeker te zijn dat ik niet over de 6A kom op 230V?

Hebben jullie hier toevoegingen op of tips voor mij wat ik het beste kan doen?

Sine

Moderator

Elementen veranderen zou ik niet aan beginnen, dat is een tikje tricky bij deze dingen.

Zelfs een spaartrafo wordt voor deze dingen al een aardige blok ijzer.

Omdat het puur een weerstand is zou het met een dimmer achtige schakeling best eens kunnen werken.
Bedenk wel dat de isolatie van dit ding gedacht is voor 120V, en dat de metalen behuizing van huis uit NIET geaard is !

Oh en er zit mogelijk asbest in de isolatie van draad en elementhouders.

Ik denk dat een dimmer de mooiste optie is.

En ja, op de schaal van millisecondes loopt er een zeer hoge stroom, maar die tijdschaal is te kort om je zekeringen te laten aanspreken.

Wel van zeer groot belang is dat je zorgt dat het failsafe is. Ten eerste de dimmer vast instellen als je eenmaal het correcte vermogen hebt ingesteld (asje potmeter verzegelen met secondelijm of locktite) en ten tweede een zekering opnemen van 6,3 of 8a ofzo zodat bij kortgesloten falen van de dimmer, je het mooie broodrooster niet opstookt.

Ik weet niet hoe de elementen geschakeld zijn. Als alles parallel staat, kun je ook overwegen ze in serie te zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties, ik zal kijken of het met een dimmer lukt. Zal het vermogen langzaam opschroeven en zodra ik zie dat het verbruik tussen de 1200 en 1300 Watt zit zet ik hem vast. Zal de dimmer dan in een doos plaatsen met daarbij een glaszekering in zekeringhouder op 6,3A. Dit kan dan mooi onder mijn keukenblok en sluit ik denk ik aan op een amerikaans stopcontact.

Op 4 november 2020 12:20:56 schreef Sine:
Elementen veranderen zou ik niet aan beginnen, dat is een tikje tricky bij deze dingen.

Zelfs een spaartrafo wordt voor deze dingen al een aardige blok ijzer.

Omdat het puur een weerstand is zou het met een dimmer achtige schakeling best eens kunnen werken.
Bedenk wel dat de isolatie van dit ding gedacht is voor 120V, en dat de metalen behuizing van huis uit NIET geaard is !

Oh en er zit mogelijk asbest in de isolatie van draad en elementhouders.

Goede opmerking, van wat ik online lees heeft Sunbeam nooit asbest gebruikt in de isolatie en is de AT-W qua isolatie al een behoorlijke stap omhoog tov de papieren isolatie die ze in de originele modellen gebruikten. Desondanks zal ik het apparaat eerst uit elkaar halen en even goed alles controleren en aanpassen waar nodig. Aarding lijkt mij niet nodig, dat is met broodroosters in sommige gevallen zelfs onveilig juist en bij het model dat ik nu heb gekocht worden zowel fase als nul afgekoppeld van de gloeispiralen als het appraat niet in werking is. (oorspronkelijk stonden de gloeispiralen altijd op nul of fase afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact deed... :P )

Op 4 november 2020 12:44:19 schreef Arco:
Ik weet niet hoe de elementen geschakeld zijn. Als alles parallel staat, kun je ook overwegen ze in serie te zetten...

Het broodrooster gebruikt verschillende typen spiralen aan beide kanten. Ik vermoed dat dit weer andere problemen kan opleveren(?) Stel de weerstand van de verschillende typen is verschillend trek ik dat dan niet scheef door het van parallel naar serie te zetten?

Als het verschillende spiralen zijn,dan kan dat inderdaad niet.

Wat aarden betreft - ik kan me geen situatie voorstellen waarin aarden minder veilig is, en ik raad ook aan om gewoon een geaarde steker er aan te zetten met een schroef naar een deel van de metalen constructie.
Broodroosters zijn niet anders dan elektrische gereedschappen of vaatwassers.

Het lijkt me een symmetrich apparaat met aan beide zijden eenzelfde element?
Je zult eens moeten kijken hoe e.e.a. geschakeld zit...

Als je een diode ertussen zet zou ik een 25A type nemen (moet gekoeld worden). Stroom is max. 11.75A

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 november 2020 21:41:58 schreef Ledlover:
Wat aarden bretreft - ik kan me geen situatie voorstellen waarin aarden minder veilig is, en ik raad ook aan om gewoon een geaarde steker er aan te zetten met een schroef naar een deel van de metalen constructie.
Broodroosters zijn niet anders dan elektrische gereedschappen of vaatwassers.

Kontroleer off het apparaat dubbel geisoleerd is! als dat zo is dan staat het symbool erop (2 vierkanten in elkaar, zie bij mijn naam)
Een dubbel geisoleerd apparaat mag je uiteraard niet aarden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Daar gaan we weer.

Dit is een apparaat voor de Amerikaanse markt (ofwel 120V) met een ontwerp van in de jaren 50.

In Nederland ga je geen metalen broodrooster vinden zonder geaarde stekker. Sterker nog, mijn kunststoffen broodrooster heeft een geaarde stekker.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je denkt dat het ding onveiliger kan worden door het te aarden.

Op 4 november 2020 12:49:54 schreef Hendrik86:Dit kan dan mooi onder mijn keukenblok en sluit ik denk ik aan op een amerikaans stopcontact.

Bedenk dat de dimmer zelf ook een watt of 6 verstookt, prop dat niet een te dichte doos.

Een andere stekker is een goed plan, maar neem daar geen Amerikaanse stekker voor.

1. Dat is een relikwie van 120 jaar geleden waar de Amerikanen zelf van zeggen dat het een gammel ontwerp is.

2. De isolatieafstanden (zover die er al zijn) zijn ook ontworpen voor 120V, niet voor 230.

[Bericht gewijzigd door Sine op 5 november 2020 00:49:05 (45%)]

maartenbakker

Special Member

Vermogen kan je misschien niet betrouwbaar meten achter een dimmer (hangt van het type meter af).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 november 2020 21:53:29 schreef Arco:
Als je een diode ertussen zet zou ik een 25A type nemen (moet gekoeld worden). Stroom is max. 11.75A

Diode werkt sowieso niet. Zie:

Op 4 november 2020 12:14:12 schreef Hendrik86:
3. diode, werkt niet omdat er dan alsnog 2 * het vermogen wordt opgenomen

1950?
Alles metaal. Een geïsoleerd draadje is met metalen beugels aan het metalen binnenframe vastgezet. Ben het eens met Sine. Dit ding moet geaard worden. Buiten bedrijf kan het wel "veilig" zijn (geloof ik niet), maar in bedrijf is hij ongeaard zeker niet veilig.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Thevel

Golden Member

Op 4 november 2020 12:14:12 schreef Hendrik86:
3. diode, werkt niet omdat er dan alsnog 2 * het vermogen wordt opgenomen

Het element is gemaakt voor 110V, sluit je hem aan op 230V krijgt het element ruim 2 keer zoveel spanning maar ook ruim 2 keer zoveel stroom.
Bij 230V kom je dan op 5902W.
Halveren met een diode gaat inderdaad niet werken.

Mooi stukje techniek van >50 jaar geleden...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, ik had die video ook al gezien. Machtig mooi ding..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Vind nog zo'n mooi apparaat en zet ze in serie.
Kun je tegelijk 4 sneetjes roosteren. :)
Nee hoor, dit is niet serieus.

Wat betreft niet aarden, van wat ik lees loop je nogal risico als je het apparaat hebt geaard, met 1 hand aan de behuizing zit en met een andere hand met een mes aan de fase zit door met een mes de toaster te porren. Of mogen we dan vertrouwen op de aardlek?

Als het losse gloeispiralen zijn ga je er niet in zitten porren als 'ie aanstaat, dat lijkt me duidelijk.
Of de aardlek eruit gaat hangt af van hoe je het mes erin prikt. Je moet er zeker niet op rekenen dat een aardlek altijd je leven gaat redden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Je wilt nooit hoeven vertrouwen op een aardlek.

Je wilt ook nooit met een mes in een broodrooster.

Arco was eerder ;)

maartenbakker

Special Member

120V scheidingstrafo toepassen?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Waarom koop je niet een Europese sunbeam grille?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Auto transformator of variac idd. Als die dimmer defect gaat is je broodrooster ook gelijk naar de vaantjes, nog voordat er zekeringen doorgaan. Daarnaast vraag ik me af of het apparaat nog goed blijft werken als je er een pulserende spanning uit een dimmer opzet. Het hele ontwerp werkt binnen nauwe toleranties.

Ringkern; 450VA; 230VAC; 110V; 4,09A; 3,6kg 58€

https://www.tme.eu/nl/details/tts450_d230_110v/toroidale-transformator…

En ja ik weet het dat die dan 100% over belast word, maar voor een paar sneetjes brood is dat geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 5 november 2020 15:52:13 (30%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De thermische massa van zo'n gloeispiraal is groot genoeg om om te kunnen gaan met de in mootjes gehakte spanning. En als de dubbele stroom er door gaat bij een geplofte dimmer, dan zal een glas-zekeringetje er ook gauw uit ploffen.

Het enige waar ik me zorgen om maak, is om de thermostaatschakelaar die de dubbele spanning moet onderbreken.

Een variac is overkill, als je toch de transformator-route neemt dan inderdaad een autotrafo. Ik had ooit een 1kw model van Toyozumi Dengenkiki gevonden op dit forum. Zwaaaaaaar. Die heb ik weggedaan toen ik een 200va van lokale trafofabriek Bika tegen kwam :)

maartenbakker

Special Member

Op 5 november 2020 07:42:30 schreef Gerard*:
Als je even geduld hebt, voor 119 Euro inclusief inflatie:

https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/trans…

Die is niet netgescheiden. Je kunt een tweedehands gescheiden variac van Philips soms al voor een paar tientjes op de kop tikken in bijvoorbeeld het buizenradio-wereldje. Op het nfor worden ze zo nu en dan wel aangeboden en op marktplaats vast ook wel.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
StijnN

Golden Member

Let wel op met een variac, het is OF maximaal vermogen 2000 Watt OF maximale stroom 8 Ampere.
In het geval van een uitgangs spanning van 115 Volt hou je dan nog maar 920 Watt maximale belasting over.

A person who never made a mistake never tried anything new.