Sunbeam broodrooster op 230V

Sine

Moderator

Ik moet na 1uur niet meer proberen te rekenen ..

Xc moet ook 10.6R zijn, en dat is inderdaad zo goed als 200u

joopv

Golden Member

.... en dan kan de TS ook nog eens eventuele ander usa gadgets aansluiten die hierbij passen.

Sine

Moderator

Op 8 november 2020 10:06:10 schreef Peter112:
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

1500 watt paar tientjes bieden en klaar.

Dat is technisch de beste oplossing, hoewel een tikje lomp.

En je wilt het ding niet continu aan je net hebben hangen, die dingen kunnen een best nullastverbruik hebben.

maartenbakker

Special Member

Uitgaande van 120V 11,25A en 230V netspanning kom ik op een condensator van 182,5uF 196VAC (gerard tel's excelrekenhulpje vid ik makkelijkr dan pen en papier).

Nu er een goedkope verhuistrafo langskomt, en die zijn er wel meer, is dat de beste oplossing.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry, zal niet meer zo laat posten, ik zat er even een paar nullen langs.

Gezien hoe complex het allemaal wordt neig ik nu ook toch naar een trafo. Die van marktplaats van 1500 watt zal wel genoeg vermogen kunnen leveren? Het broodrooster zou iets minder dan 1400 watt verbruiken.

Ik denk dat ik hem dan in de meterkast ophang met een relais ervoor dat ik met behulp van domotica of zo kan schakelen. Het moet wel een beetje eenvoudig blijven in gebruik. Dat of ik plaats hem onder mijn keukenblok als het past

Sine

Moderator

Het gaat wat ver voor een broodrooster, maar beiden zijn goede opties.

Let er op dat deze dingen een flinke inschakelpiek hebben, een 16A B automaatje gaat er zeker uit als je zo'n jongen op het net zet.

Dat kun je wellicht oplossen met een soft-starter of met een eigen 16A C automaat.

Heel luxe, een constructie die kijkt of de broodrooster is ingeschakeld, en dan de trafo onder spanning zet zo lang die stroom verbruikt.

Ik zou onderstaande 2000watt omvormer voor 100 euro kunnen krijgen inclusief verzending. Hij geeft aan ook nog een 1500 watt omvormer te hebben voor 75 euro inclusief verzending.

Die andere van marktplaats die hier werd gedeeld moest ruim 75 euro ervoor hebben.

Mocht er iemand toch nog ooit denken om zo een oplossing met een condensator te gebruiken, er moet dan een weerstand over de condensator om te voorkomen dat er spanning op de stekker blijft staan. Bij 200uF zou deze onpraktisch veel vermogen gaan verstoken als je snel de spanning van de stekker wilt hebben.

maartenbakker

Special Member

Die van 2000W is wel zo fijn, beetje overdimensionering kan geen kwaad.

Let wel op dat het geen scheidingstrafo is. De aangesloten apparatuur moet wel aanraakveilig genoeg zijn om aan de eisen hier te voldoen (5kV isolatiespanning voor ongeaarde apparaten). Als je een beetje uitkijkt is er alsnog niet veel aan de hand. Scheidingstrafo's zijn vaak duurder en moeilijker te vinden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Voor de korte tijd dat een broodrooster echt roostert hoeft die trafo niet heel ruim in zijn jasje te zitten.

Het model uit het linkje iets hoger heb ik om de een of andere reden net wat meer vertrouwen in.

Op 6 november 2020 18:40:05 schreef ohm pi:
Zou uitstekend kunnen werken. Denk dat de thermische traagheid van de elementen voldoende groot is. Je ziet het brood niet echt gelanceerd worden op het einde van de roostertijd. Nu nog een mooie schakeling. Iets met 4017 die tot 4 telt en een thyristor? Of een flipflop die alleen de opgaande flanken van de sinus telt?

Hier een aanzetje. Zou kunnen werken.
Ongetest!

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
joopv

Golden Member

Op 8 november 2020 18:03:49 schreef Hendrik86:
Ik zou onderstaande 2000watt omvormer voor 100 euro kunnen krijgen inclusief verzending. Hij geeft aan ook nog een 1500 watt omvormer te hebben voor 75 euro inclusief verzending.

Die andere van marktplaats die hier werd gedeeld moest ruim 75 euro ervoor hebben.

Wellicht nog interessant vergelijkingsmateriaal: 160 euro voor een 3kW model met ringkerntrafo:
https://www.amazon.nl/Bronson-HE-D-spanningsomvormer-transformator-220…

Zoals gezegd is een 1500w model voldoende. Die massa ijzer en koper heeft flink wat tijd nodig om op te warmen, dus zelfs als het een budgetmodel is zal ie het wel uithouden.

Ik zou voor die blauwe van marktplaats gaan.

Volgens mij hebben ringkerntrafo's nog een grotere inschakelstroom, dus wellicht een minder goed idee dan conventionele trafo's.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 8 november 2020 23:45:47 (23%)]

maartenbakker

Special Member

Die blauwe uit de eerste advertentie is eigenlijk een 100V trafo voor Japanse apparatuur. Mogelijk dat het met de nu wat hogere netspanning redelijk in de buurt komt, maar toch.

Het mooie van dit type broodrooster is dat ie daar dus automatisch voor compenseert, omdat ie de gereflecteerde hitte van het brood meet.
Kan wel iets langer duren.

vergeten

Golden Member

En hij meet dat ook nog ZONDER elektronica! _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Net mijn eerste geroosterde brood gegeten van de sunbeam en hij werkt perfect. :) Moest nog even wat dingen afstellen qua veerspanning maar hij doet het.

Heb uiteindelijk van marktplaats een 1500 watt trafo gehaald die 116 volt geeft. Broodrooster is gespecificeerd op 120 volt zag ik net dus dat komt mooi overeen.

Enige nadeel is dat een stop er nu makkelijk uit klapt wanneer ik de trafo start. Vooral als er op die stop al meer zit. Probeerde eerst een stop waar echt al wat dingen aan hangen, daar moet ik nog even een oplossing voor.

Edit: een type c automaat toevoegen aan de stoppenkast zal helpen lijkt mij? Heb nog plek voor 2 automaten als ik de beltrafo weg haal dus dan doe ik dat wel. (Beltrafo nog nooit gebruikt ivm domotica)

Edit2: het liefst zou ik de trafo schakelen met een hue smart plug. Is een softstarter dan een betere oplossing?

RAAF12

Golden Member

Jawel dat werkt. Je link is voor de mobiele site van Ali dit is de gewone. https://nl.aliexpress.com/item/32678992929.html
Zelfbouw zoals deze https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert… is waarschijnlijk duurder maar is wel sneller in huis :-) Kan op een plaatje met gaatjes.

Ik zou het eenvoudig houden een inrush current limitor NTC doet het evengoed dan een stuk extra elektronica met relais erop. Ja, ik typ het speciaal volledig in het Engels zodanig dat je met die term kan gaan googelen.

Bedankt voor de tips weer. Heb toch dat bordje van AliExpress besteld. Heb eerder deze week ook een Amerikaans type wandcontactdoos besteld uit China dus wachten moet ik toch al. Volgens mij heeft die van mijn eerste link ook een enable of zo. Mocht het toch teveel worden voor de hue smart plug kan ik de smart plug enkel die enable laten activeren of zo.

RAAF12

Golden Member

De verhuistrafo zal zonder last weinig stroom verbruiken maar als die uit het zicht geplaatst wordt zal het moeilijker worden er een schakelaar tussen te zetten. Evt. plaats je ergens een voetschakelaar in de buurt.

Die schakeling in de tweede link werkt met een stel NTC's en het relais kan 100A schakelen....
https://nl.aliexpress.com/item/4000121696887.html
Ik zie nergens een enable aansluiting op die printen die je met een HUE kan switchen. Geen idee hoeveel zo'n HUE plug mag schakelen en of dat een inductieve last mag zijn.

Prachtig ding!
Ik heb de video ook al meerdere malen gezien maar zag dat ze op eBay nogal aan de prijs zijn en dan komen de mogelijke extra kosten van invoeren er ook nog eens overheen.

Als ik ik er ooit nog es eentje koop wordt dat wel eentje uit Australie. Volgens mij het enige land waar een 230V versie op de markt is geweest.