Aarding in de badkamer

Hallo, even een vraagje, of eigenlijk bevestiging.

Zelf ben ik bezig met de verbouwing van mijn badkamer. Ik zorg dat alle aanraakbare metalen delen wordt geaard. Dit staat onder andere hier beschreven.

Nu kwam ik gister bij mijn ouders die hun badkamer laten verbouwen. De loodgieter was net klaar en ik zag dat geen van de kranen geaard is. Nu heeft diegene dit vandaag gevraagd aan de installateur van een niet nader te noemen groot badkamer bedrijf in het midden van Drenthe. De monteur vertelde hun dat objecten kleiner dan 15cm (in dit geval dus de kranen) niet hoeven worden geaard. Dus dat de douchekraan en wastafelkraan hoefden niet geaard te worden. Ook hoeft (of mag) de aardmat in de vloer niet onder de inloopdouche.

Mis ik iets of verzint de monteur dit?

ps: er wordt gebruik gemaakt van kunststof leidingen.

(EDIT: Nederlandse regelgeving)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aarding, eigenlijk is het potentiaalvereffening.
Moet op alle metalen delen die kontakt hebben met iets BUITEN de doucheruimte.
Denk aan CV, verbonden met buizen naar naastgelegen ruimten.

Kranen, CV etc hoeft NIET met de potentiaalvereffening worden verbonden indien de leidingen van kunststof zijn.
Meestal zijn de kunststof buizen meerlaags, er zit een geleidende laag tussen. Alleen als je zeker weet dan de geleidende laag via verbindingen (Sok, T-stuk, koppeling) NIET verbonden is met dfan hoef je de potentiaalvereffening niet toe te passen.
Denk bv aan een metalen doucheputje, als dat met een kunststof afvoer aangesloten is hoeft het putje niet met de PV verbonden te worden.

Kortweg komt het op neer dat alle metalen delen die onder spanning kunnen komen te staan door een defekt buiten de doucheruimte elektrisch goed met elkaar verbonden moeten zijn, en dan gezamelijk geaard.

De maat doet er niet toe,15 cm is een kul verhaal.

Aardmatje moet altijd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat lijkt niet geheel onlogisch, maar toch een vrije interpretatie.

AREI.
2.8.2. Bijkomende equipotentiale verbinding.
Art. 73 verplicht ons tot de installatie van een bijkomende aarding in
badkamers.
Deze geleider verbindt ononderbroken alle metalen delen die gelijktijdig
genaakbaar zijn (badkuip, waterleiding, radiator, warmwaterketel, metalen
afloop, enz.), alsook de beschermingsgeleiders van alle elektrische machines en
toestellen, met inbegrip van deze gevoed via stopcontacten.

Daar staat nergens dat enkel de opgesomde voorbeelden daaronder vallen of uitzondering geldt voor metalen delen die niet verder geleidend doorverbonden zijn zoals kranen bij kunststofleidingen. Want dan zet je de deur open voor interpretatie. Er wordt ook geen gewag gemaakt van de afmetingen van zo'n voorwerp dat op zich geen elektrisch materieel is.

Voor een afvoerroostertje op een kunststof sifon gemonteerd zou ik me persoonlijk niet druk maken, maar een bad of lavabokraan...
En als de badkamer toch opengebroken is en vernieuwd wordt, is het maar een kleine ingreep. Ook een metalen deurlijst moet doorverbonden worden. Dus ook een metalen douchedeur.

@MRTN1988; bij installatievragen wel even vermelden welk land het betreft. De reglementering is niet overal volledig gelijk.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

De badkamer levert de elektrotechnische installatie, door aanwezigheid van vocht/water een verhoogd risico op. Daarom zijn er vanuit de NEN 1010 aanvullende eisen gesteld vanuit veiligheid m.b.t. elektrotechnische installatie (aarding, potentiaalvereffening).

NEN1010 deelt de badkamer in zones; 0, 1 en 2. Afhankelijk van de plaats in de badruimte worden extra eisen gesteld aan de aanwezige elektrotechnische installatie en- of apparatuur. Bijvoorbeeld aan de beschermingsgraad van de behuizing.

De ruimte onder een badkuip of douchebak behoren niet tot een zone mits niet bereikbaar. Indien deze ruimte bereikbaar is valt dit onder zone 1.

Voorbeelden van metalen delen die verbonden moeten zijn met een
vereffeningsleiding:

• waterleiding;
  • cv-leiding;
  • kunststof water-/cv-leiding met metalen barrièrelaag wanneer weerstand
    door kunststoflaag < 500 kΩ bedraagt (zonder water gemeten) is.
    Vereffenen is echter in de praktijk veelal niet nodig omdat de
    kunststofring tussen aluminium en messing als isolator fungeert;
  • metalen badkuip en douchebak;
  • metalen doucheputje en douchegoot (wanneer niet geïsoleerd opgesteld).

Gr.

Watt? U x I

Maar ik zie ook hier nergens dat badkranen mits gevoed door kunststof buizen niet zouden moeten verbonden worden.
Ook hier is het lijstje voorbeelden niet limitatief.
Nogmaals, veel kwaad kan het niet in mijn ogen, maar het is een flinke brok metaal die stevig vastgegrepen wordt terwijl de gebruiker naakt ondergedompeld is..
Ik vind het zelf geen bijzonder aandachtspunt maar als de badkamer toch helemaal open ligt, wat kosten twee metertjes installatiedraad en een beugeltje? Als je je daardoor veiiger voelt. Niet eens een discussie waard.
En moest een keurder nu of in de toekomst er over vallen....
Want we stevenen recht op een maatschappij af naar Sovjet model.
Elk jaar de vijs wat strakker toedraaien en alles wat niet explicite toegelaten is is verboden.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 4 november 2020 16:46:12 (16%)]

Op 4 november 2020 14:01:23 schreef grotedikken:
@MRTN1988; bij installatievragen wel even vermelden welk land het betreft. De reglementering is niet overal volledig gelijk.

Klopt, inderdaad, dit is NL, was ik vergeten te melden.

Op 4 november 2020 14:01:23 schreef grotedikken:
En als de badkamer toch opengebroken is en vernieuwd wordt, is het maar een kleine ingreep.

Beetje onder dit mom inderdaad.

Zelf heb ik alles geaard, dikke 6mm2 naar de aardpen getrokken en bij de badkamer een CAP waar alle metalen aanraakbare delen zitten verbonden met 4mm2. Dus bij mij is dat:

• de aardmat onder de gehele badkamer
  • de bad kraan
  • de douchekraan
  • de wastafelkraan
  • De afvoergoot van de inloopdouche
  • zelfs de grote metalen inbouw (maar verder aanraakbare) reserverolhouder

Op 4 november 2020 13:32:57 schreef Toeternietoe:
De maat doet er niet toe,15 cm is een kul verhaal.

Aardmatje moet altijd.

Dat dacht ik al, de monteur verzint dus wat, met die 15cm. Tevens geen aardmat onder de inloopdouche leek mij al raar.

Zo zie je maar, uitbesteden (zelfs bij een grote/gerenommeerde), je kan er dus niet op vertrouwen.

Nu ja, die kraan is op zich een detail, niks om je ongerust over te maken.
Maar als het gezien alles toch open ligt een kleine moeite is , zou ik het toch doen.