ontstoringsfilter / condencatoren 12V motor

Hallo,
Ik ben bezig met het bouwen van een radiografisch bootje voor hydrografische metingen op het water. De meet apparatuur en de electronica van de boot wil ik op 1 accu hebben. Maar nu stoort de motor bij half gas geven (10% tot 75%) op de meet apparatuur. Als ik vol vermogen vaar, of de motor niet draait, heb ik geen storingen op de meetapparatuur.

Wanneer ik de meetapparatuur op een aparte accu aansluit, heb ik ook geen storingen. Maar ik wil alles op dezelfde accu hebben. Ik heb zelf al een paar (standaard) condensatoren voor modelbouw bootjes geprobeerd, alleen zonder gewenst resultaat. Ook heb ik al een aantal verschillende snelheidsregelaars geprobeerd, wederom zonder succes.

De motor is een 12V motor, type 755. Verdere informatie over de motor heb ik helaas niet.

Nu zie ik op internet dat er verschillende condensatoren en ontstoringsfilters zijn voor 12V motoren. Maar ik weet niet wat voor mij het beste is.
Ik zie door de bomen, het bos niet meer.
Wie kan me hiermee verder helpen? Alle tips zijn meer dan welkom.

Een filter met 2 spoelen en 3 condensatoren filtert het beste. Maar de spoelen moeten wel je motorstroom aan kunnen.
Meestal werkt een filter met uitsluitend 3 condensatoren al voldoende.

Een diode wil ook wel eens helpen, vanaf de accu naar de meetapparatuur. Dan kan de motor de buffer elco van het meetsysteem niet meer leegtrekken.

Op 7 november 2020 12:00:25 schreef Zonnepaneeltje:
Een filter met 2 spoelen en 3 condensatoren filtert het beste. Maar de spoelen moeten wel je motorstroom aan kunnen.
Meestal werkt een filter met uitsluitend 3 condensatoren al voldoende.

ik had zelf al 3 condensatoren geprobeerd, alleen zonder succes.
https://rc-point.nl/index.php?item=ontstoor-condensator-grote-motoren-…

Welke spoelen en condensatoren zou je me aanbevelen? De motor verbruikt maximaal 4,5A

Arco

Special Member

Als het PWM is, zullen de condensatoren inderdaad niet veel helpen, als het een lineaire regeling is wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar je kan er donder op zeggen dat het PWM is om de motor aan te sturen.

Je kan misschien de motor stil krijgen, maar misschien stoort juist de PWM sturing op de meetspullen. Kan je filteren wat je wilt, maar dat gaat niet helpen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Van alle bekabeling waar de motorstroom door loopt de plus en min twisten. Baat het niet, schaad het niet. Kost in elk geval nix...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 7 november 2020 13:57:56 schreef rew:
Maar je kan er donder op zeggen dat het PWM is om de motor aan te sturen.

Je kan misschien de motor stil krijgen, maar misschien stoort juist de PWM sturing op de meetspullen. Kan je filteren wat je wilt, maar dat gaat niet helpen....

Het is inderdaad PWM, maar ik heb ook SBUS geprobeerd. Zelfde resultaat.
Misschien andere ideeën? Alle tips zijn welkom.

Op 7 november 2020 12:39:04 schreef deKees:
Een diode wil ook wel eens helpen, vanaf de accu naar de meetapparatuur. Dan kan de motor de buffer elco van het meetsysteem niet meer leegtrekken.

Ik heb het direct geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Een belangrijk deel van het voorkomen van interferentie zit hem in hoe de stroomkringen precies uitgelegd zijn.
Dat wil zeggen; vanaf de accu gescheiden, geen lussen (antennes) en overlappingen, etc.
Een paar foto's van de opbouw kunnen helpen.

Lambiek

Special Member

Je kunt nog een paar dingen proberen:
Een derde draad aan je motor solderen "aan de behuizing van je motor" dit samen met drie 100nF condensatoren "twee van de motorbehuizing naar de plus en min aansluiting op de motor en één over de plus en min aansluiting van de motor". De drie draden twisten en de draad die aan de behuizing zit aan de min pool van je accu.

Als dat niet helpt kun je nog een extra afscherming om je motor maken en ook die aan de min van de accu leggen.

En net wat Aart zegt, hou je motor bedrading bij elkaar en ver bij de andere bedrading vandaan.

EDIT:

Op deze manier dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.