Ik wil een DC versterker maken waarmee kleine dc spanningen (bereik -100mV tot + 100mV) versterkt kunnen worden tot een uitgangssignaal wat varieert tussen 0 en 3,3V. Mijn idee was om daarvoor een opamp te gebruiken die wordt gevoed uit 3,3V DC. Als de ingang dan 0V is zou de uitgang 1,65 V moeten zijn. Als de ingang afneemt van 0 naar -100mV zou de uitgang lineair mee moeten gaan van 1,65 naar 0V en als de ingang van 0 V toeneemt naar +100mV moet de uitgang lineair mee gaan van 1,65 naar 3,3V. De versterking mag ook inverterend zijn wat mij betreft, dat maakt me niet echt uit (dus -100mV in komt dan overeen met +3,3V uit en +100mV in komt overeen met 0V uit). Maar wat wel belangrijk is, is dat 0V aan de ingang overeenkomt met 1,65V aan de uitgang. De uitnagsspanning van de opamp wordt vervolgens verbonden met een AD converter (Arduino).
Achtergrond: de ingangsspanning is de spanningsval over een laagohmige shuntweerstand. Het idee is om de shunt di-directioneel te maken, dus dat de stroom beide kanten op kan lopen. In het ene geval is de spanning dan negatief, in het andere geval de spanning positief.
Iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren? En, kan dit eigenlijk wel?
Peet