Plantje verlichten

Tidak Ada

Golden Member

Een Tl-buis is kwetsbaar en onhandig lang.
Vergeet niet dat hij rond 30-50cm boven het gewas moet hangen.

In een kweekkasje buiten raad ik toch aan om bij Ali&Co van die roze kweeklampen aan te schaffen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 6 december 2020 14:44:41 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik heb voor het pepertjes kweken een aantal jaren terug een grondverwarming gecreëerd en een PL cold white (2 stuks op een kleine vierkante meter) gebruikt.
Pepers deden het er uitstekend op...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Naast knutselen met elektronica kweek ik ook (legale) plantjes. Ik heb welleens een lampje geknutseld met blauwe en rode leds, maar ik zou nu weer gewoon voor wit gaan mocht ik iets nieuws inelkaar zetten. Die conclusie heb ik getrokken op basis van testverslagen van andere knutselaars, informatie uit vakbladen en uit de kostprijs van de benodigde leds.

In eerste instantie werd door zelfbouwers altijd dieprood (660nm) en koningsblauw (450nm) aangeraden, maar ik heb toch wat tests gezien van hobbyisten waaruit bleek dat wit het best gaat. Als ik ooit nog eens wat ga experimenteren dan wordt dat met verschillende tinten wit. Ik kijk dan toch weer een beetje naar de hoeveelheden rood/blauw. Warmwit voor in de winter (minder rood in het daglicht of de bloei (meer rood nodig), neutraalwit of koelwit voor de groei.

Tidak Ada

Golden Member

Doen wij in eerste instantie ook in de vensterbank met zo'n set van de IKEA. Dat gaat prima, maar in het voorjaar gaan de planten toch in het kasje. Daar branden dan 2 30W groeilampen om het daglicht in ochtend en avonds te verlengen tot een totaal van 6:00 tot 18:00 uur met een tijdklokje. Het teveel aan daglicht in de late lente en de zomer nemen we maar voor lief.

Ik heb het zaad direct uit Indonesië, want wat wij hier kochten was niet wat je daar krijgt. Er zit daar veel daar meer smaak/aroma aan, niet alleen maar 'heet', zoals die Thaise pepertjes. Het zijn van die kleine pepertjes van 2 à 3 cm lang, maar dit wordt teveel OT.....

Voor de prijs hoef je het bij Ali en BG niet te doen. Ze zijn goed waterdicht en vertonen tot nog toe geen storing.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 6 december 2020 14:03:22 schreef pa3gws:
[...]

Misschien heb je mijn laatste post niet helemaal begrepen.

[...]

Maar nu snap ik het ineens. Je hebt dus iedereen laten opdraven om je verder te helpen met iets waarvan je op voorhand wist dat je het niet tot een goed einde zou brengen. Omdat het met jouw criteria niet kan. Je hebt minstens 10x zoveel kunstlicht nodig als jij wilde gebruiken.
Fraai is dat.

Zls je je nog eens verveelt, kun je misschien het aantal korrels hagelslag tellen in een pakje. Of de bloemetjes op je behang.

Of interessanter, een schuttersputradiootje, met enkel wat je in de keuken vindt. :-) Mij is dat ooit gelukt, na een weddenschap met mijn vader voor een extra week zakgeld.

rob040

Golden Member

Op 4 december 2020 20:27:25 schreef grotedikken:

Het gaat niet om de CRI bij planten. Zij gaan niet mee naar de winkel om behang te kiezen. :-) belangrijk is of ze de golflengtes krijgen die ze nodig hebben voor fofosynthese
Het is toch duidelijk dat planten voor ons oog groen zijn omdat ze dat deel van het spectrum weerkaatsen en dus niet gebruiken.

Een SON lamp heeft idd een zeer slechte kleurweergave, en straalt vooral geeloranje uit maar het groene deel van het spectrum is nagenoeg afwezig op een klein piekje rond de 500nm na.

Dat zei ik omdat er over vol-spectrum lampen en wit licht gesproken werd. Kijkend naar de professionele tuinbouw sector bewees dat het niet nodig is om dergelijke lampen te gebruiken.
Anders wordt het als je naast groei ook van het gewas wil genieten vanuit visueel oogpunt.
Ergens anders kwam iets met een aquarium voorbij. Als je daar van alle kleurenpracht wilt genieten is wit licht met een goede Ra wel belangrijk.

Anoniem

Das een kwestie van smaak en soort inrichting van je aquarium.
Persoonlijk vind ik dat enkel wit licht het groen van de planten teveel accentueert. Een paarse lamp erbij doet veel vissen beter tot hun recht komen, zoals de rood-blauwe neontetra's.

Op 6 december 2020 23:09:26 schreef Tidak Ada:
Doen wij in eerste instantie ook in de vensterbank met zo'n set van de IKEA. Dat gaat prima, maar in het voorjaar gaan de planten toch in het kasje. Daar branden dan 2 30W groeilampen om het daglicht in ochtend en avonds te verlengen tot een totaal van 6:00 tot 18:00 uur met een tijdklokje. Het teveel aan daglicht in de late lente en de zomer nemen we maar voor lief.

Ik heb het zaad direct uit Indonesië, want wat wij hier kochten was niet wat je daar krijgt. Er zit daar veel daar meer smaak/aroma aan, niet alleen maar 'heet', zoals die Thaise pepertjes. Het zijn van die kleine pepertjes van 2 à 3 cm lang, maar dit wordt teveel OT.....

Leuk Tidak, ik heb ook een kasje sinds dit voorjaar. Gebruik je de lampen om er voor te zorgen dat de planten gaan sprieten of om de bloei te stimuleren (of allbei)? En kiem je ze ook op de internet router (warmte)? Dat ging bij mij goed met paprika's.

Tidak Ada

Golden Member

Kiemen doen wij in de huiskamer met zo'n IKEA ding (zaaitijd is februari-maart) Zodra de nacht temperaturen voldoende zijn gaan de plantjes in de kas en komt het magenta licht er op. Dus opkweek is hete belangrijkst

's-zomers gewoon buiten in de tuin in volle grond en dan maar hopen dat de zon voldoende intensief schijnt. Dit jaar een redelijke oogst gehad, aar toch minder dan de behoefte. Vruchtzetting is goed.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †