Halve groep ligt eruit...

Hoop dat je wel met een echte gloeilamp test en niet met een led exemplaar.

I thought, I thought of everything

De hamvraag is: Heb je een aardlekschakelaar? En: Zit deze groep op die aardlek? Of is je huis uit de tijd van "niet alles hoeft op een aardlekschakelaar".

Even voor de goede orde: De huidige situatie is GEVAARLIJK. Er staat nu 230V op de leiding die verplicht met de geleidende buitenkant van apparaten verbonden is. En tot nu toe hebben we geen bevestiging dat je "aardlekschakelaar" hebt en/of werkt....

Hmmm. Bij nader inzien: De NUL hangt los. Iets minder gevaarlijk, maar toch riskant. Als ie "slecht contact maakt" kan ie vonken en brand veroorzaken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Thanks voor de tips en aanvullingen.

Ik ben net weer verder gaan zoeken, huis heeft geen aardlekschakelaar, gedateerd huis. Maar de groep klapt wel netjes uit als ik direct kortsluiting maak. Dus dat is goed.

Eindelijk heb ik de aders individueel kunnen meten, Ik ga nu opzoek want op mijn nul staat 230V dus heel logisch dat ik dan geen spanning heb, er is geen potentiaal verschil tussen nul en fase.

Zo tobben we maar even door.

Sine

Moderator

Daar is maar 1 verklaring voor, een onderbreking *ergens*

De automaat zelf is ook een mogelijke verdachte.

Ik heb op de automaat gemeten, daar heb ik de juiste waarden.

Correct me if i'm wrong, maar als het bij de automaat fout was dan had de andere helft van de groep het ook niet gedaan.

Nu is het voor mij denk ik uitzoeken hoe het kan dat ik op de nul (blauw) 230v heb.

Sine

Moderator

Aah, mijn fout, met de helft bedoel je de helft van de fysieke kring, dat had ik anders begrepen.

Zelfde probleem, je nul is ergens onderbroken, meest waarschnlijk in een las zoals hierboven ook al eens geopperd werd.

Voor drie tientjes heb je tegenwoordig een aardlekschakelaar, dat is waarschijnlijk geen verkeerde toevoeging.

Geen probleem,

Ik ga weer verder met lasdoosjes opentrekken, het enige nadeel is dat ik bij sommige niet bij kan omdat deze in het plafond zijn weggewerkt.

En inderdaad is een aardlekschakelaar geen verkeerde toevoeging.
Bedankt

Sine

Moderator

In NL loopt de voeding in de regel van centraaldoos naar centraaldoos en wordt daar afgetakt, dat is ook waar ik het probleem zou zoeken.
Of in de eerste doos waar je geen spanning meer hebt, of in de doos ervoor.

mvdk

Golden Member

bij sommige niet bij kan omdat deze in het plafond zijn weggewerkt.

Ga d'r maar vanuit dat 't daar zit...

Correct, normaal is dat wel het geval, echter weet ik niet hoe hier alles is weggewerkt boven het plafond, dus ik weet ook niet of ze alles vanaf 1 punt in serie of parallel hebben gelegd.

Wel weet ik dat ik op de eerste verdieping een paar jaar geleden alles eruit heb getrokken en opnieuw gelegd, alles was een spaghetti, ligt nu netjes, alleen de begane grond is nog een spaghetti ben ik bang.

High met Henk

Special Member

Tip om slechte las te vinden: flink belasten terwijl je met een thermografische camera (warmtebeeld camera) gaat kijken...

Wellicht hoef je dan niet je hele plafond open te maken.

Let wel. Lasten eruit trekken als je niet test.. dit is een brandgevaarlijke situatie (bedenk wel even dat dit er al jaren. Zit en je dus tot nu toe elke dag door oog van naald kruipt!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Jammer... deze is al zo slecht dat de belasting het niet meer doet...

Oke, we zijn weer een wetenloze stap verder.
Ik ben van alles van de groep 1 voor 1 weer eraf gaan halen, na meerdere spotlights en lampen eraf te halen is de situatie veranderd.

Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v, daarna 2 andere lampen eraf gehaald, nu staat er nog 25V op de nul... Ik ben het echt kwijt..

Ik ben bang dat het een nieuw plafond en nieuwe muren gaan worden

EricP

mét CE

Dat is toch niet zo raar? Je haalt belasting eraf. Als je alles eraf heeft, dan is de nul daarna zwevend.
Nou, dat stadium heb je blijkbaar bereikt!

Nou nog vinden waar die onderbreking zit...

Maar als ik je zo hoor... dan kun je wellicht beter eens te raden bij iemand die dit soort dingen vaker gedaan heeft. En ja, dat kost vast wel geld...

En als de ellende achter een plafond zit... en je weet niet waar... tsja...

[offtopic]Ik had een lasdoos achter een voorzetwandje zitten. Met de tracer kon ik vrij nauwkeurig bepalen waar de draadjes zaten - niet noodzakelijkerwijs het midden van de doos. 8mm gaatje geprikt, endoscoop erdoor... door bleek 5cm verderop te zitten. Gatenzaag. Klaar...[/offtopic]

Als je geluk hebt kun je er van bovenaf bij, vloerbedekking oprollen en kijken of er planken zijn die los kunnen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 8 november 2020 18:34:37 schreef Thijs_Klinkert:
Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v, daarna 2 andere lampen eraf gehaald, nu staat er nog 25V op de nul... Ik ben het echt kwijt..

Je meet toch niet met een hoogohmige (10MΩ) universeelmeter?
Dan meet je ook "spookspanningen".
Zet andere eens (veilig geisoleerd) een weerstand van 100KΩ 1 watt parallel aan je meter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 november 2020 18:34:37 schreef Thijs_Klinkert:
Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v

Verkeerde meting, verkeerde conclusie, ook geen spookspanning. Meet maar gewoon waar je wel of niet 230V hebt tussen L en N .

Gr.

Erik

Sine

Moderator

Op 8 november 2020 18:54:35 schreef Hunebedbouwer:
Als je geluk hebt kun je er van bovenaf bij, vloerbedekking oprollen en kijken of er planken zijn die los kunnen.

Dan nog zit je aan de verkeerde kant van de centraaldoos te kijken. Dat helpt niet echt.
Dan heb ik het nog niet over een betonnen vloer :+

Als de meterkast op een logische plek zit en er werkt vanaf een bepaald punt in huis iets niet meer op die groep, zit de fout tussen de meterkast en dat punt. Klinkt misschien logisch, maar dat kan helpen zoeken omdat je dan letterlijk in meters kunt vinden waar het ongeveer zit. Werkt er van die groep uberhaubt wel iets? Zonee dan zit het misschien zelfs in de meterkast.

Zoek een wandcontactdoos die het niet doet. Kijk naar welke centraaldoos de draden van die wandcontactdoos lopen. Verwijder de steekklem van de blauwe draad in die centraaldoos en plaats een nieuwe klem. Kan zijn dat er doorgelust is in die centraaldoos. Vervang dan ook de andere steekklem met blauwe draden.

Waarom steekklemmen?
Conex draaidoppen kennen dit probleem niet.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Sine

Moderator

Waarom? Waarom moeten dit soort topics altijd eindigen in een steek vs draai discussie?

ALLES gebruikt tegenwoordig steeklassen, inclusief het schakelmateriaal zelf, alleen het spul uit de eurobak van de gammel laat zich nog schroeven.

Ik zou overigens eens niet te stellig beweren dat een draailas geen problemen kent.
Een draailas kun je net zo goed slecht maken als een steeklas, een draailas is misschien nog wel wat makkelijker te verprutsen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 november 2020 22:44:34 (13%)]

Ik heb zowel draai als steekverbindingen slecht zien worden, ook na jaren.

Op 8 november 2020 17:29:59 schreef High met Henk:
Tip om slechte las te vinden: flink belasten terwijl je met een thermografische camera (warmtebeeld camera) gaat kijken...

Wellicht hoef je dan niet je hele plafond open te maken.

Let wel. Lasten eruit trekken als je niet test.. dit is een brandgevaarlijke situatie (bedenk wel even dat dit er al jaren. Zit en je dus tot nu toe elke dag door oog van naald kruipt!)

reden te meer om juist niet zwaar te gaan belasten , tenzij de brandweer je buur is

meten waar de nul tov aarde ineens 230V gaat voeren en vandaar uit gaan meten tot het rotte punt. doorgaans een las rot, zeker in oude huizen waar er veel last zit op de 3 algemene groepen die zo'n huis heeft. met pech zitten er nog dozen onder de houten vloeren van de verdieping, daar kun je van bovenuit bij doorgaans. mat eraf halen en je herkent de korte plankjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

In de startpost mis ik de info of dit fenomeen aanwezig was, of ontstaan is door werk aan de installatie.