Startaccu reconditioneren

Recent is er in mijn auto iets aan blijven staan en is de accu leeg geraakt (best ver: tot een volt of 10). De oorzaak van het probleem heb ik nog niet gevonden en het keerde in eerste instantie ook niet terug. Bij gebrek aan een toegewijde lader heb ik toen mijn accu met 3A weer opgeladen aan mijn labvoeding tot 14,2V en hem weer in de auto gestoken. Die startte prima en ik heb er niet meer over nagedacht.

Naderhand heb ik vaker de accu leeg gehad, de eerste keer was toen ik in de zomer met mijn trekhaak aan de slag was. De vorige eigenaar had een rommeltje gemaakt van de bedrading, en ik was aan het klussen aan de draden. Intussen speelde de radio en had ik afwisselend verschillende lampen aan om te testen of ze op de aanhanger werkten. Binnen anderhalf uur kon ik niet meer starten, en dat vond ik snel voor een jaar oude 40Ah accu, al is het een cheapy, dus ik vermoed dat er zo rond die tijd misschien wat (extra) schade is gedaan aan de accu zelf.

Gisteren kwam ik bij de auto en de spanning was zo laag dat ik de centrale deurvergrendeling niet eens kon gebruiken (8V onbelast). Ik heb dus de accu kort aan de voeding gehangen en hem een paar uur later weer in de auto gestoken, getest of hij startte en een paar minuten laten lopen en ben weer vertrokken (ik had de auto verder niet nodig). Vandaag was de accu weer een hoopje ellende en vermoed ik dat de accu niet heel lekker meer is, ondanks het feit dat hij binnen minuten boven de 13V laadspanning zit.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is een loodaccu zonder vulpoorten te reconditioneren/balanceren door hem gecontroleerd te overladen. In vind over dit onderwerp namelijk erg weinig informatie, maar kwam hier een interessant artikel tegen dat aannried om de accu op te laden met een normaal regime, en hem dan met een kleine stroom met 15,5 a 16V op te laden tot het elektrolyt een specifieke dichtheid had. Nu kan ik daar niet bij (het is een gesloten systeem met slechts een poort om het gas te laten ontsnappen). Zou zo een behandeling een mogelijke inbalans van de cellen kunnen oplossen zonder het controleren en hervullen van het elektrolyt? Bij Ni-Cd en (in iets mindere mate) Ni-MH kan dit gewoon omdat bij een volgeladen cel in interne katalysator de toegevoerde energie gewoon in warmte omzet, kan dit bij een loodaccu ook?

Nu weet ik dat ik moet zoeken naar het sluipverbruik en daarna een nieuwe accu moet kopen, maar omdat ik nu even niet in het geld zwem probeer ik een tussenoplossing te maken het probleem tijdelijk oplost.

Dit is het 'device under test' naast mijn variant van de CO 2016 labvoeding:

mvdk

Golden Member

Hoe oud is die accu? Eerste accu?

Edit: sorry, opnieuw gelezen, één jaar oud.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 8 november 2020 13:14:11 (41%)]

Sine

Moderator

Op 8 november 2020 12:44:33 schreef Kruimel:
Vandaag was de accu weer een hoopje ellende en vermoed ik dat de accu niet heel lekker meer is, ondanks het feit dat hij binnen minuten boven de 13V laadspanning zit.

Dat is net geen goed teken, dat wilt zeggen dat de capaciteit erg teruggelopen is en/of de inwendige weerstand flink is opgelopen.

EricP

mét CE

De vraag hoe oud die accu is, is wel degelijk gerechtvaardigd. TS heeft 'm een jaar. Maar hoe oud is-ie?

Het probleem is waarschijnlijk sulfateren. Voor zover mij bekend is er geen effectieve manier om dit ongedaan te maken. Effectief: uithuilen en een andere halen.
Je zou nog eens bij de verkoper kunnen klagen. Wellicht nog proberen iets van garantie te claimen. Maar veel meer zit er niet in.

'Overladen' is een rekbaar begrip. Bij tractie sets (ook gewoon nat, lood), is het niet raad om de hele set naar 31 tot 32V te brengen (ik praat dan over 24V sets). Dat noemt men 'vereffenen. Uiteraard vindt daar electrolyse plaats bij het leven in de cellen die 'vol' zijn. Dat geeft niet, want die cellen zijn open en dat water gooi je er zo weer in. Doel is niet sulfatering ongedaan te maken, maar om de cellen weer ff 'gelijk' te trekken. Het gebruik is ook anders - tractie die tot zeg 80% leeg getrokken wordt tov. een startsaccu die gedurende een paar seconden ff flink stroom moet ophoesten (en dus bij normaal gebruik nooit 'leeg' is).
'Overladen' heeft in die context dus niet zoveel zin. Daarnaast: als die accu meer electrolyse 'overkomt' dan de 'recombinator' boven in de cel kan verwerken, dan blaast-ie af. Alles wat eruit is, krijg je er niet meer in (zoals bij de tractie set).

Elektuur heeft ooit een 'desulfaterings' apparaatje gehad. Met stroompulsen zou de boel weer afgebroken moeten worden. In hoeverre het werkt? Ik heb er niet zoveel geloof in...

Waarom is die van jou zo snel dood? Nou ja, 'leeg' is niet fijn (sulfateren gaat dan erg goed). Een paar keer leeg of langere tijd leeg is nog minder fijn.

Is dat direct dodelijk? Nou ja, dat hoeft dus niet. In 1 van mijn vierwielers zit een accu van inmiddels 6 jaar oud (denk ik; in elk geval meer dan 5). Die is 2.5 jaar geleden plat geweest. Plat als in 0V. Rotje in de verlichtingsschakelaar. Lampjes aan gegaan (2x4W voor, 2x5W achter, instrumentenverlichting), laat het 2A trekken. Achteraf reconstruerend heeft dit 90 uur zo gestaan (ja, accuutje is dan wel leeg ja...). Die accu doet het nog steeds - al zal het niet goed geweest zijn voor de levensduur. Ik heb wel het idee dat de zelfontlading hoger is. 'Vroeger' was 6 weken stilstaan geen probleem. Nu gaat dat ook nog, maar je merkt wel dat de startmotor minder enthousiast rond gaat dan wanneer de de vierwieler pas 2 dagen stil staat. Eigen gebruik zal dat ook wel een rol bij spelen - maar dat is niet meer geworden.

Er zit dus ook een geluksfactor bij. En blijkbaar is het geluk niet aan jouw kant. Zoek nog eens op 'desulfateren'. Wellicht vind je iets wat de moeite waard is. Maar het blijft een experiment en het uiteindelijke verhaal gaat waarschijnlijk 'gewoon een nieuwe' worden.

Dit is een AGM-accu (glasvezelmat met elektrolyt erin) en die zijn veelal gesloten en hebben soms alleen een veiligheidsventiel om ontploffing te voorkomen bij sluiting of overladen, zoals in het geval van UPS- of alarmsysteem accu's.
Een AGM-accu kan niet veilig overladen worden zonder dat de accu ploft en als het veiligheidsventiel wel open is dan verdwijnt naast water ook zwavelzuur in de vorm van H2S, de geur van rotte eieren. Bij overladen zal het chemisch evenwicht veel groter worden (meer naar rechts) waardoor de accu ploft.

Soms lukt het echter wel met een "domme" lader die alleen over een halve bruggelijkrichter met een trafo beschikt, omdat dan de accu de helft van de tijd zichzelf ontlaadt en de andere helft van de tijd weer oplaadt. Dit mag echter niet continu gedaan worden, omdat anders de positieve platen (PbO2) zullen afbrokkelen doordat de accu te heet wordt en zo dus de oplosbaarheid van het lood(II)oxide en andere loodverbindingen groter wordt. Ook dan wordt de kans groter dat de accu zal gaan ploffen, omdat door die verbindingen de zelfontlading exponentiëel toeneemt.

De ene keer dat het wel lukt om een loodaccu weer werkend te krijgen en dat ook economisch / milieutechnisch rendabel is, is wanneer er slechts één cel kapot is of als het water van de cellen is verdampt, in geval van een natte accu.
In alle andere gevallen zijn meestal de positieve platen zodanig kromgetrokken en poreus dat de accu niet opgeladen kan worden zonder dat de cellen zichzelf verder om zeep helpen.

Verder zitten er in loodaccu's zeer giftige loodverbindingen die ongeveer even gifig zijn als andere zware metalen zoals kwik en daarom is het verboden om loodaccu's dumpen of te slopen. Het énige wat kwik gevaarlijker maakt is dat de giftige dampen al vrijkomen bij kamertemperatuur doordat het vloeibaar is en het daardoor ook lastig op te ruimen is. Bovendien is zwavelzuur ook geen fijne stof en zeker niet voor de kleren of ogen.

vermoed ik dat de accu niet heel lekker meer is, ondanks het feit dat hij binnen minuten boven de 13V laadspanning zit.

Dit is dus een fout teken. Inwendige weerstand is dus zo hoog dat de accu niet goed meer wil laden. Oorzaak sulfateren maar de platen kunnen ook beschadigd zijn. Een keer te ver ontladen hoeft de accu niet direct stuk te maken. Mijn accu's zijn wel eens plat geweest naar minder dan drie volt. Na deze actie heb ik de accu's een keer heel stevig opgeladen en vervolgens nog een jaar of tien mee gereden.
Dat waren toen uber goedkope mutlu accu's die dus helemaal niet zo verkeerd waren.

Maar een accu die echt problemen geeft kun je maar op een manier revitaliseren of repareren. En dat is door hem naar de accufabriek te brengen en er nieuwe accu van te laten maken.

Ja dat begon ik ook te vermoeden, en ik weet dat ik aan een nieuwe toe ben, ik was gewoon nieuwsgierig of iemand afwist van de balanceermethode die in mijn bron werd beschreven. Uiteindelijk zijn deze accu's niet heel duur (iets van €50), dus niet belemmerend, maar ik kon heel weinig informatie vinden die uitwijdde over de beschreven methode.

Op 8 november 2020 13:43:27 schreef EricP:
De vraag hoe oud die accu is, is wel degelijk gerechtvaardigd. TS heeft 'm een jaar. Maar hoe oud is-ie?

Hij is één jaar oud.

Op 8 november 2020 14:24:38 schreef HVinduction:
Dit is een AGM-accu (glasvezelmat met elektrolyt erin) en die zijn veelal gesloten en hebben soms alleen een veiligheidsventiel om ontploffing te voorkomen bij sluiting of overladen, zoals in het geval van UPS- of alarmsysteem accu's.

Zijn accu's zonder vuldoppen altijd AGM? Als ik er mee schud hoor ik wel water klotsen namelijk.

Op 8 november 2020 13:35:39 schreef Sine:
Dat is net geen goed teken, dat wilt zeggen dat de capaciteit erg teruggelopen is en/of de inwendige weerstand flink is opgelopen.

Ai, ik had gehoopt dat dit betekende dat de interne cellen niet omgepoold waren... 8)7

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 8 november 2020 15:00:30 (13%)]

Sine

Moderator

Dan is het waarschijnlijk 'crappy accu syndroom', zelfs voor een mishandelde accu is dat wel heel erg snel dood.

Ja het zal inderdaad, "pro energy" is nu niet het topmerk in 's werelds auto-accu's... Maar als ik nu toch een nieuwe kan kopen: wat zou een goede zijn? Varta? Exide? (Deze twee merken hoor ik vaker noemen en zijn beide ~€50).

Sine

Moderator

Daar krijg je evenveel antwoorden voor als mensen die je het vraagt.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met varta silver accu's.

Tipje van flipje:
Vaak kan er ook een model met een grotere capaciteit op de zelfde plek van je huidige accu. Dat is (zeker als de auto langer stil staat) ook het overwegen waard.
Ik neem zelf meestal een model een maatje groter (in Ah's) dan de auto fabrikant voorschrijft.

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 november 2020 15:07:53 (52%)]

Het zal ook niet absurd veel uitmaken, ik doe helemaal niet zo veel raars met mijn auto. In deze specifieke auto zit ik aan een redelijk beperkte ruimte wegens het toegevoegd zijn van een ECU voor de gasinstallatie, maar ik zal wel even kijken of ik er wat groters in kan krijgen. Is er ergens een lijst van accuformaten? Ik zocht me er nu ook een ongeluk naar namelijk...

Echte lijst met maten ben ik ook nog niet tegen gekomen, maar bij https://www.groenenaccu.nl/auto-accus staan wel eea aan maten bij.

Ik heb wel een lader die met hoge spanning/stroom pulsen kan laden, dat werkt prima als de accu een keer diep ontladen is maar als de accu echt slecht wordt werkt dit ook niet meer.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op 8 november 2020 15:40:05 (41%)]

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

Hij is één jaar oud.

Waar baseer je dat op? Ik heb van een wat minder courant model ook wel eens een exemplaar gekocht waar een productie datum op stond. 2 jaar voor koopdatum. Dus direct terug naar binnen... Joh, deze hoef ik niet...

Zijn accu's zonder vuldoppen altijd AGM?

Neen. AGM is doorgaans wat duurder (het fabricage proces zal wel iets lastiger zijn ofzo). Dus dat zul je bij 'no budget' wel niet snel tegen komen.

Overigens... de langst levende accu die ik ook gehad heb heeft het ruim 14 jaar gedaan, en is uiteindelijk vervangen door een brandstof probleempje - 'ff doorstarten' wilde niet meer (joh...) een budget model van (toen nog) Halfords. 'Budget' hoeft niet altijd 'crap' te zijn. Maar de kans is wel groter...

Op 8 november 2020 15:44:20 schreef EricP:
[...]Waar baseer je dat op? Ik heb van een wat minder courant model ook wel eens een exemplaar gekocht waar een productie datum op stond. 2 jaar voor koopdatum. Dus direct terug naar binnen... Joh, deze hoef ik niet...

Op het woord van de vorige eigenaar en het feit dat hij brandschoon was toen ik de auto kocht vorig jaar. De accu is niet zichbaar gedateerd.

[...]Neen. AGM is doorgaans wat duurder (het fabricage proces zal wel iets lastiger zijn ofzo). Dus dat zul je bij 'no budget' wel niet snel tegen komen.

Overigens... de langst levende accu die ik ook gehad heb heeft het ruim 14 jaar gedaan, en is uiteindelijk vervangen door een brandstof probleempje - 'ff doorstarten' wilde niet meer (joh...) een budget model van (toen nog) Halfords. 'Budget' hoeft niet altijd 'crap' te zijn. Maar de kans is wel groter...

Zelf heb ik ook vrij weinig slechte ervaringen met auto-accu's, maar heb ook nooit in de positie gezeten dat ik er over twijfelde een slechte te vervangen.

EricP

mét CE

Ja, ok... Een jaar geleden gekocht. Dat is wat anders dan een jaar oud...

En twijfelen om een slechte te vervangen? Nah... Meestal geeft een accu het wel aan als-ie erg moe aan het worden is. Dan heb je nog wel ff tijd om wat te scoren. Je moet er wel een beetje oog (of eigenlijk meer: oor) voor hebben. Doorgaan tot-ie niks meer doet, dat kan iedereen.

Op 8 november 2020 14:24:38 schreef HVinduction:

Verder zitten er in loodaccu's zeer giftige loodverbindingen die ongeveer even gifig zijn als andere zware metalen zoals kwik en daarom is het verboden om loodaccu's dumpen of te slopen. Het énige wat kwik gevaarlijker maakt is dat de giftige dampen al vrijkomen bij kamertemperatuur doordat het vloeibaar is en het daardoor ook lastig op te ruimen is. Bovendien is zwavelzuur ook geen fijne stof en zeker niet voor de kleren of ogen.

Dumpen is dan ook het probleem niet en is het nooit geweest.
Een loodaccu inleveren brengt nu eenmaal wat geld op.

En dat is al héél lang zo. lang voor het woord recyclage uitgevonden was :-)

RAAF12

Golden Member

Een kapotte accu wegbrengen kost ook geld (met de auto rijden) dus dumpen op straat komt voor. Een accu heeft een datumcode, soms slecht leesbaar of op een lastige plek. Wel jammer om een slechts 1 jaar oude accu te moeten vervangen. Wordt AGM voorgeschreven voor je type auto? Meestal zijn dat start/stop modelletjes.

Kan je wat met deze code? Ik zie er geen logische datum in... :/

6LJ080523-4

High met Henk

Special Member

Waar zit de accu in?

Of heb je een accu code??
Accu is over algemeen geen dure investering..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een auto, en inderdaad hij is niet duur. Toch was ik nieuwsgierig of ik iets kon met een accu waarvan ik weet dat het probleem niet heel oud is. Wat bedoel je met "accu code"? Ik heb de code hierboven en de informatie dat het een startaccu van 207x175x175mm is.

De spanning zegt niets over de lading van de accu, Zet de accu 24 uur aan de lading en laat hem dan met een accutester testen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

De beste accutest is de komende winter. Die accu komt de winter niet door.
Ben een ervaringsdeskundige.

EgbertG

Special Member

Of ik lees er te snel overheen, maar op de vraag of je een loodaccu weer kunt verbeteren zag ik niet meteen een antwoord.

Mijn ervaring: nee

Heb ook wel eens accu gespoeld met - wat t soda? - nieuw zuur, van alles.
Maar geen verbetering.

Uit elkaar halen van de accu was verhelderend. Dikke oxide lagen, vergane loodpanelen. Echt bak ellende.

Wegbrengen naar milieustraat en zolang je geen diesel rijdt is het nog best goed te doen om van losse Li-ion cellen een accu zelf te bouwen. Al mn oldtimers rijden met zelfgemaakte Li-ion accu's en gaan al vele jaren mee.

Pe1jku
Sine

Moderator

Op 8 november 2020 15:19:20 schreef Kruimel: Is er ergens een lijst van accuformaten? Ik zocht me er nu ook een ongeluk naar namelijk...

Mijn lokale onderdelen handel kon me zo vertellen welke accu's er in mijn auto pasten.

Het standaard model (ook 45Ah meen ik) en nog twee maten groter konden er zo in, ik ben voor de middelste gegaan.

RAAF12

Golden Member

Op 8 november 2020 20:21:46 schreef EgbertG:
Heb ook wel eens accu gespoeld met - wat t soda? - nieuw zuur, van alles.
Maar geen verbetering.

Deze heeft 1 ontgas opening, geen 6 celgaten

Uit elkaar halen van de accu was verhelderend. Dikke oxide lagen, vergane loodpanelen. Echt bak ellende.

Och dan zet je een paar nieuwe platen in. Zo doen ze het in Pakistan ook

https://www.youtube.com/watch?v=afwO_MZjRjA&t=3s