Startaccu reconditioneren


EricP

mét CE

Ja, ok... Een jaar geleden gekocht. Dat is wat anders dan een jaar oud...

En twijfelen om een slechte te vervangen? Nah... Meestal geeft een accu het wel aan als-ie erg moe aan het worden is. Dan heb je nog wel ff tijd om wat te scoren. Je moet er wel een beetje oog (of eigenlijk meer: oor) voor hebben. Doorgaan tot-ie niks meer doet, dat kan iedereen.

Op 8 november 2020 14:24:38 schreef HVinduction:

Verder zitten er in loodaccu's zeer giftige loodverbindingen die ongeveer even gifig zijn als andere zware metalen zoals kwik en daarom is het verboden om loodaccu's dumpen of te slopen. Het énige wat kwik gevaarlijker maakt is dat de giftige dampen al vrijkomen bij kamertemperatuur doordat het vloeibaar is en het daardoor ook lastig op te ruimen is. Bovendien is zwavelzuur ook geen fijne stof en zeker niet voor de kleren of ogen.

Dumpen is dan ook het probleem niet en is het nooit geweest.
Een loodaccu inleveren brengt nu eenmaal wat geld op.

En dat is al héél lang zo. lang voor het woord recyclage uitgevonden was :-)

RAAF12

Golden Member

Een kapotte accu wegbrengen kost ook geld (met de auto rijden) dus dumpen op straat komt voor. Een accu heeft een datumcode, soms slecht leesbaar of op een lastige plek. Wel jammer om een slechts 1 jaar oude accu te moeten vervangen. Wordt AGM voorgeschreven voor je type auto? Meestal zijn dat start/stop modelletjes.

Kan je wat met deze code? Ik zie er geen logische datum in... :/

6LJ080523-4

High met Henk

Special Member

Waar zit de accu in?

Of heb je een accu code??
Accu is over algemeen geen dure investering..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een auto, en inderdaad hij is niet duur. Toch was ik nieuwsgierig of ik iets kon met een accu waarvan ik weet dat het probleem niet heel oud is. Wat bedoel je met "accu code"? Ik heb de code hierboven en de informatie dat het een startaccu van 207x175x175mm is.

De spanning zegt niets over de lading van de accu, Zet de accu 24 uur aan de lading en laat hem dan met een accutester testen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

De beste accutest is de komende winter. Die accu komt de winter niet door.
Ben een ervaringsdeskundige.

EgbertG

Special Member

Of ik lees er te snel overheen, maar op de vraag of je een loodaccu weer kunt verbeteren zag ik niet meteen een antwoord.

Mijn ervaring: nee

Heb ook wel eens accu gespoeld met - wat t soda? - nieuw zuur, van alles.
Maar geen verbetering.

Uit elkaar halen van de accu was verhelderend. Dikke oxide lagen, vergane loodpanelen. Echt bak ellende.

Wegbrengen naar milieustraat en zolang je geen diesel rijdt is het nog best goed te doen om van losse Li-ion cellen een accu zelf te bouwen. Al mn oldtimers rijden met zelfgemaakte Li-ion accu's en gaan al vele jaren mee.

Pe1jku
Sine

Moderator

Op 8 november 2020 15:19:20 schreef Kruimel: Is er ergens een lijst van accuformaten? Ik zocht me er nu ook een ongeluk naar namelijk...

Mijn lokale onderdelen handel kon me zo vertellen welke accu's er in mijn auto pasten.

Het standaard model (ook 45Ah meen ik) en nog twee maten groter konden er zo in, ik ben voor de middelste gegaan.

RAAF12

Golden Member

Op 8 november 2020 20:21:46 schreef EgbertG:
Heb ook wel eens accu gespoeld met - wat t soda? - nieuw zuur, van alles.
Maar geen verbetering.

Deze heeft 1 ontgas opening, geen 6 celgaten

Uit elkaar halen van de accu was verhelderend. Dikke oxide lagen, vergane loodpanelen. Echt bak ellende.

Och dan zet je een paar nieuwe platen in. Zo doen ze het in Pakistan ook

https://www.youtube.com/watch?v=afwO_MZjRjA&t=3s

Haha, grapjas. Kan ik dat residu onderin ook op de oprijlaan gooien? :P

Op 8 november 2020 20:26:47 schreef Sine:
Mijn lokale onderdelen handel kon me zo vertellen welke accu's er in mijn auto pasten.

Er zijn wel sites waar ik op auto-type kan zoeken en daar vond ik ook wel wat, maar door die extra ECU is de accuhouder aangepast en is de vorm van de ruimte veranderd. Ik weet wat de maat is van de huidige accu die past, en heb inmiddels een accu van die maat gevonden, ik hoopte alleen op een overzichtje zodat ik kon spelen met de alternatieven (ook in verband met prijs). Nu een passende Varta en een dito Exide gevonden voor €48. Wat dat betreft is mijn probleem opgelost. :)

Op 8 november 2020 20:21:46 schreef EgbertG:
Of ik lees er te snel overheen, maar op de vraag of je een loodaccu weer kunt verbeteren zag ik niet meteen een antwoord.

Mijn ervaring: nee

Ok, duidelijk. Ik hoopte iets te ontdekken dat je met een slechte cel in het pakket nog wat kon doen door lang te druppelladen. Ik heb dat net even geprobeerd (je kunt het ook wat horen bubbelen), maar ben terughoudend dat voor langere tijd binnen te doen. De spanning is dan tot 15,4V@3,2A, maar daalt terug naar een volt of 13 na het wegvallen van de laadstroom. Ik zal hem morgen nog wel even meten en dan in de auto steken en kijken wat die er van vind.

Heb ook wel eens accu gespoeld met - wat t soda? - nieuw zuur, van alles.
Maar geen verbetering.

Uit elkaar halen van de accu was verhelderend. Dikke oxide lagen, vergane loodpanelen. Echt bak ellende.

Dan laat ik dit experiment kort. Je ervaringen helpen hier wel: ze hebben voorkomen dat ik hier uren kapot gooi op zinloze experimenten. Ik hoopte een beetje dat ik met meer tijd dan geld misschien een oplossing zou kunnen beunen, soms kan dat.

Wegbrengen naar milieustraat en zolang je geen diesel rijdt is het nog best goed te doen om van losse Li-ion cellen een accu zelf te bouwen. Al mn oldtimers rijden met zelfgemaakte Li-ion accu's en gaan al vele jaren mee.

Ik heb hier geen Li-ion liggen, ik koop wel een nieuwe loodaccu. Het hoeft niet licht of bijzonder te zijn, het moet gewoon werken. Heb je voor Li-ion geen alternatieve laadregelaar nodig? Als je 3 in serie doet worden ze heel ongelukkig van 13V, en als je er 4 in serie doet krijg je ze met die spanning niet vol. Of gebruik je LiFePO4?

Op 8 november 2020 20:02:42 schreef mvdk:
De beste accutest is de komende winter. Die accu komt de winter niet door.
Ben een ervaringsdeskundige.

Dat ik er de winter niet mee door zou komen als ik de deurvergrendeling niet mee los krijg had ik reeds geraden, ik had de hoop dat als hij niet al te lang leeg was geweest dat ik er nog wel wat leven in zou kunnen blazen.

mvdk

Golden Member

Och dan zet je een paar nieuwe platen in. Zo doen ze het in Pakistan ook

En wij hier netjes onze lege plastic naar de PMD bak brengen.
Geen veiligheidsbril, geen handschoenen, op slippers.
Nou ja, het zuur zit in de platen, in het metaal.
Als je ziet hoe ze in die landen schepen slopen, man, man

High met Henk

Special Member

@EgbertG.

Heb je ook een lion laad regelaar?
En koeling voor warme dagen voor je cellen?

Ik ga iig niet naast je oldtimer staan met 1 van mijn voertuigen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EgbertG

Special Member

;-)

Ik heb in t begin goed gekeken wat er allemaal in die zelfbouw accu
gebeurde. Spanningsverschillen tussen de cellen en temperatuur etc, maar bleef allemaal binnen de marges.

Het enige dat er nog aktief in zit en me zou kunnen waarschuwen zijn een paar PTC's en verder zijn op t starten na de stromen beperkt tot 20A.

Ik slaap er gerust naast

Pe1jku

Op basis van wat je nu hebt verteld (en vooral niet hebt verteld) heb ik er zelf ook niet de volle 100% vertrouwen in om eerlijk te zijn... O-)

Daarentegen zal het ook wel loslopen met een startaccu vergeleken met een tractie-accu. Ik weet niet om welke capaciteit het gaat en hoe duur de auto is, maar voor zo ver ik kan zien is het ergste wat er kan gebeuren dat de boel vlam vat en je een verkoold gat onder je motorkap overhoudt. De componenten er omheen zijn vaak verrassend onbrandbaar en er zijn ook wel andere dingen die mis kunnen gaan.

Gisteren heb ik de accu tot 15,4V geladen en een korte tijd op 3A en daarna even op 1A laten pruttelen. Niet echt getimed, maar alles wees er al op dat deze accu aan zijn eind is. Het feit alleen al dat ik hem geladen kreeg tot 15V binnen een paar uur was een veeg teken. Na een nachtje staan op ~20°C is het de spanning tot 12,9V gedaald en ik steek hem zometeen weer in de auto en kijk wel wat er gebeurt.

EricP

mét CE

Geen veiligheidsbril, geen handschoenen, op slippers.
Nou ja, het zuur zit in de platen, in het metaal.
Als je ziet hoe ze in die landen schepen slopen, man, man

Tsja... Als zij zien hoe het hier afgedwongen wordt... gedoe met een veiligheidsbril, veiligheids schoenen en handschoenen... Dan zullen ze daar ook wel denken: als je ziet hoe ze in die landen slopen... man, man, man :)

@kruimel: succes met je accu. Dat het ding 15V haalt, is niet heel raar. Zodra die accu 'vol' is (voor wat dat waard is), ben je feitelijk gewoon electrolyse aan het doen. Welnu, dan is 15V niet zo heel raar. Het gaat vooral om de tijd van 'accu leeg' tot 'accu vol' in combinatie met de stroom.

High met Henk

Special Member

ik heb laatst de duurste auto accu voor 1 van mijn auto's ooit gekocht:

de Range Rover P38 had eena ccu van wel 130 euro meen ik..

meestal zit ik tussen de 3 en 5 tientjes voor een auto accu.
Okee beetje flauw dat ik bij de groothandel met minimaal 50% korting koop...

Maar moet ik daarvoor iets best wel onveiligs met Lithium cellen gaan bouwen: ik vindt van niet...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Net heb ik de accu in de auto gezet, en alles lijkt te werken. De klemspanning steeg na het starten netjes naar 13,9V (dat is zo ver ik weet niet een onredelijke laadspanning voor een loodaccu) dus de dynamo levert in elk geval stroom. Dat daalde naar 13,6V bij het inschakelen van een paar grotere lasten, wat in mijn optiek goed genoeg is.

Helaas ontdekte ik ook een sluipverbruik van 0,55A (!) als de deuren in het slot waren. Het leeg zijn geraakt van de accu is hierom niet heel verrassend. Dat verbruik was er niet als de deuren open waren (dan daalde het in stapjes naar minder dan 100mA), dus ik vermoed een probleem met de centrale deurvergrendeling. Dat wordt weer een leuk klusje om te onderzoeken, ik zoek mijn zekeringtrekkertje even... :Z

Het vervangen van de accu zal ik dus even laten wachten. Op dit punt lijkt het er op dat de accu alleen minder capaciteit heeft, maar de auto wel nog kan starten en geen grote zelfontlading heeft (ik zal starten morgenochtend opnieuw testen met een koude accu). Het sluipverbruik moet eerst opgelost worden om de volgende accu niet ook om zeep te helpen. Kent iemand een handige manier om een stroomshunt/-meter in het elektrische systeem van een auto te introduceren? Nu heb ik daar twee handen voor nodig... :/

De truuk was toch meet de spanning over de zekering. En dan was er een tabel met hoeveel (sluip)stroom er loopt afhankelijk van de zekering en gemeten spanning. Is in de afgelopen week op CO gepost.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Dat is inderdaad wel een forse stroom!
Ik heb ooit een (defecte) zekering voorzien van 2 draadjes. Dan kun je daar een meter aan hangen, spelen met vanalles en ondertussen aflezen wat er gebeurt.

100mA vind ik trouwens nog steeds een hoop. Dat is 2.4Ah per etmaal. Ofwel: karretje moet elke 2 weken toch echt ff rijden, anders is het game over. Dus 3 weken op vakantie zonder vierwieler kan niet... Klinkt niet goed!

Eigenlijk zei ik minder dan 100mA, en dat was meer een issue van meetresolutie dan van de absolute stroom. Het maakt me ook niet uit als het daadwerkelijk 100mA was, dat zou dan toch geen verklaring van dit probleem zijn, het ging namelijk niet om twee weken maar om één dag. Mijn voorlaatste auto kon ik na 2 weken in de winter ook (net) niet meer starten, maar dat leverde me in totaal één keer last op. Die halve Ampère is wel een lastige, en dat zal ik wel testen door stuk voor stuk zekeringetjes te trekken.

Op 9 november 2020 13:08:16 schreef rew:
De truuk was toch meet de spanning over de zekering. En dan was er een tabel met hoeveel (sluip)stroom er loopt afhankelijk van de zekering en gemeten spanning. Is in de afgelopen week op CO gepost.

Je bedoelt dit topic? Dat het op CO gepost is wil niet zeggen dat het een goed idee is natuurlijk, en dat blijkt hier. Ik ben geen voorstander van de daar genoemde meetmethode om praktische redenen. De TS daar wilde een soort van continumonitoring doen op sluipverbruik in een installatie, maar daar zijn de contacten van de groepen pas toegankelijk als je het deksel er af schroeft. Om nu een vaste aanpassing van je groepenkast die potentieel de zekeringen overbrugt aan te brengen ging me te ver.

Het probleem, beide in een auto en een installatie, is wat mij betreft dat je in de praktijk helemaal niet zo goed bij de zekeringcontacten kan. Ik trek ze wel om de beurt en kijk wanneer de stroom wegvalt in plaats van op een moeizame millivolt jacht te gaan. Auto's hebben nog wel 30A zekeringen, en ik weet niet of die voldoende weerstand hebben om 0,5A zichtbaar te maken met een praktisch instrument, meer dan een paar digits aan meetspanning zou wel handig zijn. Ik moet de meter nu alleen op een zinvolle wijze vastklemmen tussen accupool en verbruiker.

Helaas ontdekte ik ook een sluipverbruik van 0,55A (!)

Leek mijn inderdaad wel logisch. Een 1 jaar oude accu die steeds leeg is en bijgeladen moet worden ligt dan niet zo snel aan de accu zelf, dan denk je aan een slechte dynamo of sluipverbruik.

Met een beetje geluk haalt de accu nog wel 1 jaar als die verder niet meer te diep ontladen word. Voor een loodaccu is het al erg dat die een keer diep ontladen word maar maar de tijd dat die leeg staat telt nog veel harder mee. Dus 1 keer diep ontladen tot Zeg 8V en daarna meteen opladen is dan minder erg dan een accu die een maand op 10,5V staat.

Daarentegen zal het ook wel loslopen met een startaccu vergeleken met een tractie-accu. Ik weet niet om welke capaciteit het gaat en hoe duur de auto is, maar voor zo ver ik kan zien is het ergste wat er kan gebeuren dat de boel vlam vat en je een verkoold gat onder je motorkap overhoudt.

Dat treft een loodaccu is dan een vrij veilige accu om te overladen. IK had op zaak de lege 12V accu van diesel heftruck per ongeluk opgeladen met een 24V lader. Op maandag stonk het flink in de hal en de accu helemaal droog gekookt maar geen sporen van brand oid.

Inderdaad, ik hoopte op een goed einde omdat de accu wel vaak, maar nooit lang leeg is geweest. Helaas lijkt de capaciteit wel afgenomen.

Dat laatste zei ik in relatie tot de Li-ion accu (van een ongespecificeerde soort) die EgbertG in zijn old-timer had gebouwd, niet om een loodaccu. Dat had ik misschien iets duidelijker moeten formuleren.

EricP

mét CE

Succes met jagen. Houd er rekening mee dat sommige auto's pas na een aantal minuten helemaal 'tot rust' komen. Het zal wel ergens goed voor zijn... Maar dat impliceert wel dat het ff kan duren voor de stroom zakt.
Niet ergens een lampje wat ff 2 minuten brandt als je *iets* met de deuren hebt gedaan?

Ik ben toch wel blij met een auto die rustig 2 maanden stil kan staan als ik ff vaar... en daarna ook gewoon zonder hulpmiddelen nog te starten is. En dat kost nog ff moeite ook, want die carburateur is echt wel leeg na die tijd, dus er moet ook nog even (mechanisch) gepompt gaan worden...