Lithium ion

Goede avond ik had een vraag. Ik heb van iemand 2 dezelfde voedingen gekregen 2 lithium ion powerpacks van 30ah en allebei een bms. Kan ik deze parallel aan aan elkaar koppelen. Om 60ah te krijgen. De baterijen zijn identiek. Zelfde bms en cellen. Of krijg ik dan problemen.

Bedankt alvast voor de reacties.

Wat SUPER belangrijk is dat is dat de spanningen van beide packs precies gelijk zijn op het moment van samenkoppelen. Als de ene opgeladen is tot 4.0V per cel en de andere is maar 3.5V dan zullen ze samen 3.7V worden, maar de ene zal dan makkelijk 100A leveren terwijl de andere met die stroom opgeladen wordt. Zo snel laden mag niet....

Een manier om ze gelijk te krijgen is door ze allebij helemaal op te laden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Het is idd wenselijk dat ze dezelfde spanning hebben, maar zo niet, dan zou BMS toch juist in aktie moeten komen?

Je hebt BMSen met diverse niveaus van "bescherming". Zo blijk ik pas een BMS gekocht te hebben wat niet aan "balancing" doet. Sjit.

Wat ik van een normaal BMS verwacht is dat ie de ontlaadstroom in de gaten houdt: Te veel -> uit. En de max-spanning per cel teveel -> laden uit en de min-spanning per cel: te weinig -> belasting uit.

Merk op dat "te hoge stroom laden er niet bij zit". En het kan heel goed dus dat je toegestane ontlaadstroom veel meer is dan de max laadstroom.

De reden dat je de max-laad-stroom niet hoeft te monitoren is dat je normaliter laad met een lader die zeg "max 100W" heeft... Dan hoef je echt niet te gaan monitoren dat er niet 500W laadstroom gaat lopen.

Zit je accupack in een tesla, dan is dat andere koek! Het kan zomaar zijn dat volgend jaar er een ultra-charger komt die NOG harder kan laden. En je kan een steile heuvel afrijden. In beide gevallen kan het laadvermogen te hoog worden. Maar voor iets als een fiets-accu: mwah, op basis van het gebruik is het zo onwaarschijnlijk dat dat gebeurt, daar hoef je niet in te investeren om het veilig te houden.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 9 november 2020 22:24:26 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd.
er zijn BMS die enkel onderbreken als de spanning te laag komt.
er zijn er ook die onderbreken als de spanning te hoog komt. er zijn er die onderbreken bij te hoge ontlaad stroom, te hoge oplaadstroom, te hoge temperatuur, te groot verschil tussen cellen onderling,....

er zijn ook BMS die 1keer werken. te veel ontladen, pack afgekoppeld en door. teveel verschil, stopt die er ook mee en dan krijg je zo van die codes die knipperen op de ledjes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken