Je hebt BMSen met diverse niveaus van "bescherming". Zo blijk ik pas een BMS gekocht te hebben wat niet aan "balancing" doet. Sjit.
Wat ik van een normaal BMS verwacht is dat ie de ontlaadstroom in de gaten houdt: Te veel -> uit. En de max-spanning per cel teveel -> laden uit en de min-spanning per cel: te weinig -> belasting uit.
Merk op dat "te hoge stroom laden er niet bij zit". En het kan heel goed dus dat je toegestane ontlaadstroom veel meer is dan de max laadstroom.
De reden dat je de max-laad-stroom niet hoeft te monitoren is dat je normaliter laad met een lader die zeg "max 100W" heeft... Dan hoef je echt niet te gaan monitoren dat er niet 500W laadstroom gaat lopen.
Zit je accupack in een tesla, dan is dat andere koek! Het kan zomaar zijn dat volgend jaar er een ultra-charger komt die NOG harder kan laden. En je kan een steile heuvel afrijden. In beide gevallen kan het laadvermogen te hoog worden. Maar voor iets als een fiets-accu: mwah, op basis van het gebruik is het zo onwaarschijnlijk dat dat gebeurt, daar hoef je niet in te investeren om het veilig te houden.
[Bericht gewijzigd door
rew
op maandag 9 november 2020 22:24:26
(23%)