Meetsnelheid van multimeter

Op 19 november 2020 18:20:37 schreef Kruimel:
Ik ga er persoonlijk van uit dat als je een 6,5 digit multimeter koopt de update rate hetzelfde is als die van een 3,5 digit apparaat,

Dat zou ik niet doen, veel 6,5 digit meters hebben een instelbare meet-tijd. Sommige zijn snel tot lightspeed snel, andere zijn rete-traag tot redelijk snel (als je minder digits aanzet. Een Keithley 2000 is snel, ook in 6,5 digit mode. Snel als in, de digits verspringen sneller dan je kan tellen ;-)
Hij kan 4,5 digit als je nog sneller wilt maar dat is in mijn ogen redelijk zinloos tenzij je een nog snellere autoranging wilt.

Ik heb een Prema 7,5 digit meter die 1 tot 10 seconden over een display update doet en autoranging is daar een drama maar het ding is niet gemaakt6 om als gewone DMM te dienen. Dit als je alle digits wilt. Terwijl mijn andere 7,5 digit meter (Keithley 7510) tot 1 miljoen metingen per seconde gaat. Zelfs volle resolutie en precisie gaat daar al ongelofelijk snel. Deze is heel erg geschikt als DMM voor algemeen bench gebruik, ook alle functies die hij heeft. Zwaar overkill maar wel zo prettig als je zo'n ding toch nodig hebt dat je hem dan ook voor vanalles kan gebruiken. Hij heeft zelfs meer functies dan de gemiddelde high end hand multimeter.

Mijn Fluke 77-111 is irritant traag voor wat ik er mee doe, maar om bv automotive of in meterkasten rond te meten meer dan snel genoeg.
Hij is bom-proof wat voor die twee situaties belangrijker is. Mijn Agilent en Brymen meters zijn trager dan die eerder genoemde race-monsters maar zelfs voor iemand die zo verwend is op dat gebied, nog steeds meer dan snel genoeg. Als dat te traag is ga je naar moderne benchmeters.

Count en digits is niet altijd gelijk, er zijn meters waar bij 50.000 count de meter standaard bv een 5000 count display heeft. De extra digit kun je dan in een tragere mode inschakelen. De laatste digit "degradeert" de specs, maar om te weten welke kant de meting opdrift6 kun je de extra digit "aanzetten" de Brymen 869S heeft zo iets.

Ook twee regel displays geven een aardige terugval in snelheid, daarom kun je dat bij goede meters aan of uit zetten.

Allemaal heel leuk maar het prijskaartje is minder leuk ;-) Een Brymen 869S is een van de beste DMMs in zijn klasse en ook nog eens goedkoop (voor die klasse) Hij is snel, heeft goede specs, is stabiel over tijd, veel goede functies en qua electronische protectie minstens even goed als de gemiddelde Fluke. Alleen denk ik niet dat je hem net als een Fluke vanaf je dak op de grond kunt laten vallen.

Stel een lijstje op met hoe snel jij snel vindt, welke functies, welke bereiken, evt andere eisen zoals leesbaarheid/maat display en bv verlichting, of contactloos meten, etc etc. Kijk dan ook naar de specs per functie. De Agilent die ik heb was 2x de prijs van de Brymen 869S, Die laatste heeft een heel erg snelle doorpieper terwijl de Agilent met stip de traagste is die ik ooit gezien heb. Meten doet hij wel snel.

Traagheid is meestal prijs gerelateerd, soms een manier om betere specs te halen (zoals de Prema) en ook leeftijd afhankelijk (moderne processors etc kunnen gewoon veel sneller) Als die prema nu ontworpen zou zijn dan was hij ook sneller geweest.

Als een meter niet alles specificeert heeft dat meestal een reden ;-) (iets met euros)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 19 november 2020 18:20:37 schreef Kruimel:
Ik ga er persoonlijk van uit dat als je een 6,5 digit multimeter koopt de update rate hetzelfde is als die van een 3,5 digit apparaat, maar dat hij een betere ADC heeft.

Nee. Een 3.5 digit apparaat telt gewoon tot 2000 gedurende de meetperiode (of twee keer!) Het getal wat op het display komt is dan het aantal keren dat de ingangssingaal lager was dan een (veranderend) referentie signaal. Het heet dual-slope, ik heb nu geen zin om het te googlen om te zien of ik gelijk heb.

Dit is onpraktisch bij een 6.5 digit apparaat, dus daar zal die ADC wel anders werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik weet niet wat er onder traag bedoeld wordt, maar onze Fluke 8508A is redelijk traag in vergelijking met een "gewone" multimeter. Wat zijn toepassing betreft bij ons zie ik dit niet als een nadeel.

Hier in dit voorbeeld meet ik een spanning van 10V 50Hz.

20201123_084627.mp4 (1).mp4

Bij sommige van de wat betere multimeters word de integratie tijd opgegeven en ook de maximale meetsnelheid per digit resolutie, maar dit lijkt mij zeker niet de standaard.
Voor mijn Fluke heb ik dit soort informatie nooit gezien, bij de Tektronix 6.5 digit word dit vermeld in de handleiding dan wel de programeer handleiding.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat opmerkingen van mij betreffende de snelheid van multimeters,
Fred101 heeft al veel uitgelegt maar ik wil even laten weten hoe ik het een en ander oplos...

Zeg ik ben aan het storing zoeken en weet dat de spanning die ik ga moeten meten, rond de 8,73V DC zou moeten zijn.
Ik ga dan zeker niet tijdens het storings zoeken mijn meter op autorange zetten, ook al doet deze meter b.v. 400 metingen per seconde.
De relais of andere electronica moet namelijk ook omschakelen dat maakt het geheel in verhouding traag en veel metingen per seconde maakt de uitlezing onrustig.

Ik zet meters met 4 digits gewoon een bereik hoger, zeg dat de meter die ik gebruik zelf het 10V V bereik zou kiezen,
dan zet ik de meter op 120V, je houd voor storingzoeken meestal voldoende resolutie over voor je controle, meer resolutie nodig,
zet dan je meter 1 stand gevoeliger.

Ga er niet vanuit dat je auto range moet gaan gebruiken bij storings zoeken, dan ben je in mijn ogen niet efficient aan het meten.
Zet als je meetinstrument het heeft vooral het "dual display" niet aan, ik gebruikt dat eigenlijk nooit, veeeeeeel te traag. :)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"