elektro motoren


mvdk

Golden Member

Sorry aan diegenen die tot een ander rekensommetje komen, ik reken 70kW per fase. Ohmse belasting. Dan kom ik aan 300Amp. Maar het gaat hier om motoren, die kilowatten zijn asvermogens. Mompelt iets over rendement en blindstroom, lijkt me verstandig om bij elke motor blindstroom te corrigeren. Scheelt weer kabel (koper)

Nogmaals, leg uw probleem voor bij een leverancier van trafohuisjes, die doen een maatwerk oplossing voor u.

Edit: nou, dan maar hopen dat AlieExpress alles wil terugnemen.

Op 10 november 2020 15:02:25 schreef mvdk:
Sorry aan diegenen die tot een ander rekensommetje komen, ik reken 70kW per fase. Ohmse belasting. Dan kom ik aan 300Amp. Maar het gaat hier om motoren, die kilowatten zijn asvermogens. Mompelt iets over rendement en blindstroom, lijkt me verstandig om bij elke motor blindstroom te corrigeren. Scheelt weer kabel (koper)

Nogmaals, leg uw probleem voor bij een leverancier van trafohuisjes, die doen een maatwerk oplossing voor u.

heb al een paar over de vloer gekregen, met verschillende aanbevelingen.
ik zou bij de ene geen trafo nodig hebben en bij de ander wel.

Ik vind het een ietwat vreemde aanpak om enkel de motoren van je installatie in te rekenen, je hebt toch ook wat sturing, verlichting, misschien wel een compressor, koffiemachine ;-) ,... probeer eens via een layout van je fabriek(je) alle vermogens te bepalen om tot een totaal te komen.

In je schema's (hopelijk zijn die daar) staat normaal het geïnstalleerd vermogen per machine, kan een goede start zijn.
Dit alles los van het CE gebeuren edm, daar ben ik niet of te weinig van op de hoogte

Meten is weten

Houd er rekening mee dat de huidige 80 Amp aansluiting gaat vervallen, en moet je deze bij de nieuwe aansluiting optellen.
Denk ook aan de toekomst dat je van bv50% naar 80 of 100% gaat

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 10 november 2020 15:23:39 schreef Freaky:
Ik vind het een ietwat vreemde aanpak om enkel de motoren van je installatie in te rekenen,..

Bij een beetje machine is dat gewoon 95% van je vermogen. De rest is marginaal. Vandaar.
Je moet echter wel de gelijktijdig benodigde vermogens een beetje weten en niet domweg optellen. Dan kom je altijd te hoog uit.

Als de rest van de schema's lijken op de schema's zoals reeds getoond staat daar weinig belangrijks in. Het is een beetje karig.

Moeten die motoren ook niet voldoen aan een bepaalde rendementsklasse ?

Sinds 01 januari 2017 is dat IE3 voor DOL of ster/driehoek en IE2 als er een frequentiesturing voor zit.

Uit de foto's van de kenplaatjes kan ik opmaken dat :

- de 1.5 kW 4 polig motor een rendement heeft van 82.8%
. een IE3 1.5 kW motor heeft een rendement van minimaal 85.3 %

- de 11 kW 2 polig motor een rendement heeft van 90.5 %
. een IE3 11 kW motor heeft een rendement van minimaal 91.2 %

- de 18.5 kW 2 polig motor een rendement heeft van 90%
. een IE3 18.5 kW motor heeft een rendement van minimaal 92.4 %

Tot slot nog even opmerken dat de motoren allen gewikkeld zijn voor 380V, wij hebben hier al een tijdje 400V.
De opgenomen stromen zullen bij vollast wellicht nog iets hoger zijn dan op het kenplaatje vermeld staat.

Zie ook : https://en.wikipedia.org/wiki/Premium_efficiency

Op 10 november 2020 14:43:53 schreef sikandar1:
[...]

dit zijn er een paar

Daar zitten toch redelijk serieuze jongens bij. 30 kW en 45 kW.
Als die beide tegelijk moeten aanlopen dan lukt het met die 80A niet ben ik bang.

T'is ook maar afwachten hoe betrouwbaar die Chinese motoren zullen zijn, afgezien van het gegeven of je ze hier in NL mag gebruiken.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
GJ_

Moderator

Op 10 november 2020 19:35:01 schreef deskjet:...afgezien van het gegeven of je ze hier in NL mag gebruiken.

Dat al niet, maar in China mogen deze ook niet meer nieuw verkocht worden.

afhankelijk van waar je zit is het ook nog niet direct aangelegd, hier in regio eindhoven is de wachttijd ruim 42 weken intussen voor zaken als 10KV kabels leggen en de trafo aansluiten.

die aansluitijd tijd loopt ook steeds verder op, al vaker een generator gezet met stroommeting erop, generator springt automatisch bij als de oude hoofdaansluiting tegen de max aan tikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de spanning die nu naar binnen komt in mijn bedrijfshal is 80 a.

Tenzij ik iets gemist heb begint hier de vaagheid, en is nog niet opgehelderd: wat komt er nu eigenlijk binnen?

* 80 amp bij 3x400v~ (waar meerderen van uitgaan, en wat inderdaad best mogelijk zou kunnen zijn, misschien zelfs waarschijnlijk)
* 80 amp bij 1x230v~ lijkt onwaarschijnlijk maar ik weet niet of het in NL onmogelijk is
* als het in BE was zou het ook nog 80 amp kunnen zijn bij 3x230v~ maar in NL komt dat niet meer voor, dacht ik?

Bovenal: ik vrees dat een topicstarter die vertelt dat de binnenkomende spanning zoveel ampere bedraagt, dat die niet alle achtergronden begrepen heeft. Het is gevaarlijk dergelijke lieden raad te geven, er is zoveel ruimte voor misinterpretatie.

Beste topicstarter, welkom alhier, het lijkt me aangeraden om een plaatselijk deskundige in te huren. Dat kost wel even iets, maar het zou u veel kosten kunnen besparen. Let er dan wel op dat die deskundige geregistreerd is, zodat eventuele miskleunen op haar/hem kunnen verhaald worden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 november 2020 19:54:42 schreef big_fat_mama:
[...]

Tenzij ik iets gemist heb begint hier de vaagheid, en is nog niet opgehelderd: wat komt er nu eigenlijk binnen?

* 80 amp bij 3x400v~ (waar meerderen van uitgaan, en wat inderdaad best mogelijk zou kunnen zijn, misschien zelfs waarschijnlijk)
* 80 amp bij 1x230v~ lijkt onwaarschijnlijk maar ik weet niet of het in NL onmogelijk is
* als het in BE was zou het ook nog 80 amp kunnen zijn bij 3x230v~ maar in NL komt dat niet meer voor, dacht ik?

Bovenal: ik vrees dat een topicstarter die vertelt dat de binnenkomende spanning zoveel ampere bedraagt, dat die niet alle achtergronden begrepen heeft. Het is gevaarlijk dergelijke lieden raad te geven, er is zoveel ruimte voor misinterpretatie.

Beste topicstarter, welkom alhier, het lijkt me aangeraden om een plaatselijk deskundige in te huren. Dat kost wel even iets, maar het zou u veel kosten kunnen besparen. Let er dan wel op dat die deskundige geregistreerd is, zodat eventuele miskleunen op haar/hem kunnen verhaald worden.

1x80A ga je in NL niet vinden. meer als 1x40 is er al niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2020 19:38:36 schreef GJ_:
[...]Dat al niet, maar in China mogen deze ook niet meer nieuw verkocht worden.

Misschien zijn de motoren met wat er bij hoort als komplete gebruikte machine geimporteerd.
Maar ook dan geldt dat ze moeten voldoen aan machinerichtlijn.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Shiptronic

Golden Member

Op 10 november 2020 19:38:36 schreef GJ_:
[...]Dat al niet, maar in China mogen deze ook niet meer nieuw verkocht worden.

Als ik naar het type plaatje lijkt deze mij ook oud, met een nieuw likje verf .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even kort door de bocht. 80A (per fase) op een 3*400/230 aansluiting is 55kW. Dat is te weinig voor 200kW aan motoren tenzij je kan garanderen dat maar een klein deel tegelijk in gebruik zal zijn (*).

(*) We hebben maar 1 hutsefluts en ieder van de 30kW motoren kan niet draaien als de hutsefluts daar niet aanwezig is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het lijken idd oude motoren die overgespoten zijn. punt 1, in geen 15-20 jaar zijn motoren nog voor 380V bestickerd, dat is allang 400V.

als dat een complete machine is, dan is er ook een besturingskast bij met een hoofdschakelaar en motorbeveiligingen en relais of FO's. aan de schakelstroom van de hoofdschakelaar valt ook al iets af te leiden, een machine die 3x 400A nodig heeft bevat geen 250A schakelaar en 70mm2 voedingkabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 10 november 2020 20:04:27 schreef deskjet:
[...]

Misschien zijn de motoren met wat er bij hoort als komplete gebruikte machine geimporteerd.
Maar ook dan geldt dat ze moeten voldoen aan machinerichtlijn.

De motoren zelf voldoen op geen enkele manier aan welke eis dan ook, zo lijkt het. Voor verkoop in China zou er een CCC
markering op moeten zitten om aan te geven dat aan de GB normen voldaan is.
In hetvgeval van een heel oude machine heb ik niks gezegd natuurlijk. Als TS hem zelf geimporteerd heeft moet hij zelf zorgen voor alle CE papierwinkel. Niet onmogelijk maar wel veel werk en erg kostbaar.

En als de ts nu een eenmansbedrijf heeft met zichzelf als enige werknemer...
Waar moet hij dan nog aan voldoen?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Gewoon overal aan. Je mag die spullen domweg niet in de handel brengen. Wel doen is een economisch delict. Als er ook nog eens personeel bij betrokken is word het pas echt een drama als er een ongeluk gebeurt.

Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

En ik kwam deze zinsnede tegen bij een keurings instantie :Als éénmanszaak, zelfstandige, of ZZP’er bent u in principe nog niet verplicht uw (elektrische) arbeidsmiddelen te laten keuren. Voorwaarde hierbij is dat alleen u de arbeidsmiddelen mag gebruiken!!

Vandaar mijn vraag..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 11 november 2020 17:40:40 schreef Sparks:
Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

En ik kwam deze zinsnede tegen bij een keurings instantie :Als éénmanszaak, zelfstandige, of ZZP’er bent u in principe nog niet verplicht uw (elektrische) arbeidsmiddelen te laten keuren. Voorwaarde hierbij is dat alleen u de arbeidsmiddelen mag gebruiken!!

Vandaar mijn vraag..

Dat gaat over de Arbowet. Tussen werkgever en werknemer.
In de handel brengen doet de fabrikant of importeur. (Die kan uiteraard ook werkgever zijn maar dit terzijde.)

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
GJ_

Moderator

Precies, keuringen volgens de arbowet zijn voor een ZZP'er niet altijd van belang.

Op 11 november 2020 17:40:40 schreef Sparks:
Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

Deze machines zijn door TS gekocht voor eigen gebruik. Het in gebruik nemen is voor de wet ook "in de handel brengen" en dus verboden zonder dat alles in orde is, oftewel een EC verklaring is afgegeven. En dat gaat nog een hele kluif worden.
Een in China woonachtig persoon mag in de EU niks in de handel brengen als een EC verklaring verplicht is. Een importeur mag dat wel, als die persoonlijk in de EU woont tenminste.

Omdat ik nieuwsgierig was even verder gezocht:

De fabrikant is diegene die de machine bouwt, de fabrikant volgt de CE-marketingsproceduee. In de definitie van fabrikant (artikel 2i) staat;

“fabrikant”: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een onder deze richtlijn vallende machine of niet voltooide machine ontwerpt en/of produceert, en die verantwoordelijk is voor de overeenstemming van deze machine of niet voltooide machine met deze richtlijn teneinde haar onder zijn eigen naam of merk of voor eigen gebruik in de handel te brengen of voor eigen gebruik.  Bij gebreke van een fabrikant die aan deze definitie voldoet, wordt elke natuurlijke of rechtspersoon die een onder deze richtlijn vallende machine of niet voltooide machine in de handel brengt of in bedrijf stelt, als fabrikant beschouwd;

Daarin staat ook duidelijk omschreven dat een machine ook voor eigen gebruik moet voldoen aan de Machinerichtlijn en CE-gemarkeerd moet worden

Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn zelfgebouwde machines nergens aan hoefden te voldoen zolang ik er maar zelf mee werkte...
OEPS!!

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Eigen gebruik moet dan wel bedrijfsmatig zijn. Als het hobby is breng je hem niet in de handel.
En de markering geeft aan dat er een EC verklaring is. Die moet worden ondertekend door de fabrikant als deze in de EU gevestigd is, en anders door zijn officiële vertegenwoordiger in de EU. Dit omdat bij stout gedrag de booswicht ook bij de kladden te pakken is. Met iemand die in de VS, China, Australië en straks ook het VK woont word dit lastiger.

@GJ

"Als er ook nog eens personeel bij betrokken is, wordt het pas echt een drama als er een ongeluk gebeurt."

Het risico dat er zich een fout voordoet omdat een motor niet CE gekeurd is en/of niet voldoende efficient is, is nog wel acceptabel.
En dit moet dan ook nog mede verantwoordelijk zijn (lees : bijdrage aan) het ontstaan van een "drama" waarbij personeel betrokken is.

Er draaien nog veel motoren die niet IE2 of IE3 zijn.

Verder heb ik, in Belgenland, nog nooit gehoord van een coverheidsontrole naar de efficiëntie van motoren.

Ik weet zelfs niet of er uitvoeringsbesluiten rond bestaan.

GJ_

Moderator

Ik heb het dan ook niet over die motoren maar over de machine als geheel. Als er dan een ongeluk gebeurt is heb je echt wel een drama. Met een beetje ongeluk komt de inspectie en de politie. Als dan blijkt dat die machine niet veilig is ga je gewoon achter slot en grendel. En zonder CE markering ga je er van uit dat ie niet veilig is. Bovendien word dan gelijk het economisch delict verder bekeken.
Ik heb het zien gebeuren. Fabriek per direct op slot en het OM over de vloer. Niet gezellig. (geen machines waar ik verder iets mee van doen had gelukkig)