Bosch SGV58M03EU vaatwasser labyrint lek

Ik heb vandaag bij m'n ouders een nieuwe vaatwasser geplaatst, de oude was al 4 keer uit elkaar geweest wegens verstopping van het labyrint. Onlangs bij de laatste poging is deze blijkbaar lek geraakt, de dunne plastic laag achterop is losgekomen bij een opening van een bevestigingspunt.

Ze wilden er na ruim 12 jaar niet meer in investeren, er is een SMV4HAX48N voor in de plaats gekomen.

Nu vind ik het zonde om een verder prima machine op de stort te gooien maar de gevonden prijs van een nieuw labyrint vind ik wel wat hoog. Is dat nog te reviseren of weet iemand een adres waar het goedkoper is?
Dank alvast!

https://www.partsnl.nl/vaatwasser-onderdelen/bosch/niveaukamer/bosch-s…

https://www.partsnl.nl/vaatwasser-onderdelen/bosch/niveaukamer/bosch-s…

verstopping van het labyrinth, is dat de bekende bocht met ontluchting? zo ja, als de riool aansluiting minstens halverwege de machine zit dan kun je die bocht overbruggen met een stukje pvc buis. als je de waterinlaat maar niet beschadigd hebt van het labyrinth..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

4keer verstopt? Dat is niet min. Verstoppingen komen niet bij iedereen voor hoewel iedereen hetzelfde toestel toebedeeld krijgt (binnen eenzelfde opbouw wat in dit geval een heel uitgebreid gamma is). Dan nog meerdere keren? Persoonlijk vrees ik voor de staat van de rest vd machine. Ben je zeker dat je nauwkeurig in elk hoekje en kantje gekeken hebt? Blinkende rubbers, vetopstapeling onder de deur.... . Soms is afscheid nemen moeilijk doch noodzakelijk. Mss toch nog eens eerst grondig bestuderen. Is het doel een duurzame herstelling of gewoon werkende krijgen en het maakt niet uit hoe lang of kort deze het uithoudt? Een deel van deze toestellen ligt op de vuilhoop dus mss dat je ergens voor recup onderdelen terecht kunt? Kijk de filter eens na, ligt de fijn filter niet in stukken?

Heb ik kunnen herstellen met een stuk soepele plastiek er tegen te plakken met seliconekit (TEK7). Is oké nu.

Op 11 november 2020 07:20:12 schreef testman:
verstopping van het labyrinth, is dat de bekende bocht met ontluchting? zo ja, als de riool aansluiting minstens halverwege de machine zit dan kun je die bocht overbruggen met een stukje pvc buis. als je de waterinlaat maar niet beschadigd hebt van het labyrinth..

Jep, voorheen was het probleem dat hij water pakte en direct stopte, en weer water pakte en stopte, dit duurde zo lang tot hij vol was, met bonkende waterleiding. Dit is 3 keer voorgekomen, altijd opgelost door hem schoon te maken.

Het probleem nu was draaien zonder water, bleek een verstopping onderin te zitten bij de vlotterschakelaar. Tevens weer laby schoongemaakt, maar nu dus lek...

Op 11 november 2020 08:20:32 schreef EricN:
4keer verstopt? Dat is niet min. Verstoppingen komen niet bij iedereen voor hoewel iedereen hetzelfde toestel toebedeeld krijgt (binnen eenzelfde opbouw wat in dit geval een heel uitgebreid gamma is). Dan nog meerdere keren? Persoonlijk vrees ik voor de staat van de rest vd machine. Ben je zeker dat je nauwkeurig in elk hoekje en kantje gekeken hebt? Blinkende rubbers, vetopstapeling onder de deur.... . Soms is afscheid nemen moeilijk doch noodzakelijk. Mss toch nog eens eerst grondig bestuderen. Is het doel een duurzame herstelling of gewoon werkende krijgen en het maakt niet uit hoe lang of kort deze het uithoudt? Een deel van deze toestellen ligt op de vuilhoop dus mss dat je ergens voor recup onderdelen terecht kunt? Kijk de filter eens na, ligt de fijn filter niet in stukken?

Filter is ok, er is te lang met zelfoplossende blokjes gewassen. Sinds enkele jaren staat hij wel vrijwel altijd op het heetste programma en sinds een paar maanden uitsluitend losse poeder, hij ziet er best ok uit en er komen nog geen rare geluiden uit van de pomp of iets dergelijks. Vorige week de deurscharniertjes vervangen, die plastic busjes.

Reden van het fixen is dat ik er dan iemand voor weinig weer blij mee kan maken, tegen de aanschafprijs van onderdelen. Maar als dat labyrint 130€ minimaal is, voor 100€ heb je een werkende machine tweedehands...
Die 'vuilhoop' hebben we in Rotterdam niet, ik zal dan te rade moeten gaan bij witgoedbedrijven die ze repareren en hopen dat ze eenzelfde machine zonder problemen hebben staan...

Op 11 november 2020 08:36:39 schreef Looier:
Heb ik kunnen herstellen met een stuk soepele plastiek er tegen te plakken met seliconekit (TEK7). Is oké nu.

En hoe lang houd dat al?

toch al weken maar toch afwachten inderdaad