Verschil IR2109 en IR2108

HVinduction

Honourable Member

Hallo CO-ers,

Ik wil een MPPT bouwen met mijn Arduino Uno en daarvoor heb ik uiteraard een MOSFET-driver voor nodig. In het schema staat een IR2109, maar zou ik daarvoor zonder problemen ook een IR2108 kunnen gebruiken?

Schema: :https://drive.google.com/file/d/1ouuWC058-PQ3QFew-l91c0hQGzgz-WiL/view

Bij voorbaat dank.

Arco

Special Member

Link werkt niet. Krijg een eindeloos ronddraaiend wurmpje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 november 2020 11:16:51 schreef HVinduction:
In het schema staat een IR2109, maar zou ik daarvoor zonder problemen ook een IR2108 kunnen gebruiken?

De IR2108 heeft twee inputs zodat externe logica volledige controle heeft over de buffers. De IR2109 schakelt de bovenste of onderste buffer in en voegt een dode tijd toe om te voorkomen dat beide buffers gelijktijdig ingeschakeld zijn. Deze devices zijn dus niet uitwisselbaar!

This is the world we know best, the world of madness

Op 11 november 2020 11:43:46 schreef Blackfin:
De IR2108 heeft twee inputs zodat externe logica volledige controle heeft over de buffers. De IR2109 schakelt de bovenste of onderste buffer in en voegt een dode tijd toe om te voorkomen dat beide buffers gelijktijdig ingeschakeld zijn. Deze devices zijn dus niet uitwisselbaar!

Dat is niet helemaal waar; de IR2108 heeft ook cross-conduction prevention en dode tijd injectie; het enige verschil is dat de IR2109 één ingang heeft voor aan/uit, en één ingang waarmee je aangeeft of de onderste of bovenste MOSFET aan moet zijn, terwijl de IR2108 voor elke MOSFET een aparte ingang heeft, maar als je die allebei tegelijk hoog zet, zet hij niet beide MOSFETs tegelijk aan, dat zou slecht zijn.

Ze zijn dus niet zomaar uitwisselbaar, maar als je de aansturing kunt aanpassen, kun je er wel een werkende schakeling van maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Je kunt meestal wel de IRS2109 gebruiken, is een verbeterde versie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
HVinduction

Honourable Member

Ik ben er uiteindelijk zelf achtergekomen wat het verschil is: de IR2109 heeft een aparte pin die standaard intern aan de 5V hangt en wanneer hij aan 0V hangt dan worden beide kanalen uitgeschakeld. Ook zorgt de IR2109 zelf voor een omgekeerd / invers signaal met deadtime voor beide kanalen. De IR2108 heeft dat niet en om die aan te sturen zal ik gebruik moeten maken van een invertor en 2 diodes met weerstanden parallel om voor wat deadtime te zorgen.

In de datasheet van de IR2109 staat letterlijk: "Shut down input turns off both channels".

Ik ben er ook achter gekomen waarvoor die gebruikt wordt: om de buck-converter uit te zetten wanneer er haast geen energie meer opgewekt wordt. Omdat de MOSFETS (IRF3710) zelf ook ingebouwde diodes hebben, ga ik voor de veiligheid een schottkydiode voor de accu zetten zodat de stroom nooit andersom kan gaan lopen. :)

In de code die ik van het internet had afgehaald zaten dan ook enorm veel fouten in: zo klopte de schaal niet die gebruikt werd voor de analoge pins, er werd een verkeerde aanwijziging voor het LiquidCrystal library gebruikt waardoor de arduino na het uploaden (compiler gaf geen fouten) direct vastliep en zeker omdat ik waarschijnlijk zonnepanelen ga gebruiken met een spanning die boven de 30V komt was het ook nodig om een andere spanningsdeler met schaal te gebruiken, zodat de spanning die de ADC krijgt netjes onder de 5V blijft. Ook moest ik een analoge pin (spanningsdeler PV-spanning) veranderen omdat de Arduino Uno geen A7 heeft; gelukkig was ingang A3 nog vrij. Ik heb nu in ieder geval het LCD werkend, nu alleen nog wachten op de IR2108 en de MOSFETS. :)

Ik zal in ieder geval als de MPPT klaar is zeker het resultaat laten zien en misschien ook de verbeterde code en het verbeterde schema uploaden. ;)

Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 10:11:29 schreef HVinduction:
Ik zal in ieder geval als de MPPT klaar is zeker het resultaat laten zien en misschien ook de verbeterde code en het verbeterde schema uploaden. ;)

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :) Het is wel een leuk project.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
HVinduction

Honourable Member

De buck-convertor van de MPPT werkt nu, ik moet alleen nog de code aanpassen zodat er een correctie is voor de offset van de ACS711 (2,5V) en de schaal correct is.

Ik heb al eerder een lader met een zener en een darlington (aangepast schema van CO) gebouwd zodat de accu nooit overladen kan worden. Die lader gebruik ik in combinatie met een gerepareerde 7,2Ah loodaccu, een 10W zonnepaneel en een zelfgemaakte blokgolf omvormer (SMPS). Ik ben van plan om in de kerstvakantie die omvormer om te bouwen naar sinus of trapezium zodat er naast universeelmotoren ook inductiemotoren goed op kunnen werken zoals een slijpmachine, aangezien die door de grote aanloopstroom echt wel die 325V piek nodig hebben.

De ferriettrafo is een EI-33 kern uit een AT-voeding, de TL494 komt daar ook uit en oscilleert op 100kHz. De omvormer is afgezekerd op 40A en kan probleemloos een CRT-tv opstarten of een klopboormachine van 500W laten draaien. Ik heb het totale schema bijgevoegd voor de geïnteresseerden.

Wijziging:

de C voor de TL494 is 1nF (102) en de R 10k.

Dat schema heb je gebouwd en werkt? Voor hoe lang? Ik zie toch wel een paar dingen die "interessant" zijn; die 4k7 weerstanden stoken ruim 15W elk, de MPSA42 is een 300V MOSFET die (volgens jouw schema) 400V op zijn donder krijgt, de IRF46N bestaat volgens mij helemaal niet, dat zal wel een IRFZ46N moeten zijn, en met 16.5mR zullen die het wel warm krijgen als er 40A loopt. De transistors in je onderste oscillator krijgen op 12V een te hoge negatieve Vbe, en tot slot gaat deze schakeling een switchmode voeding zonder PFC niet grappig vinden, maar dat probleem wordt waarschijnlijk beperkt doordat je de 4 MOSFETs in die brug langzaam schakelt (met 10k (!) in serie), en doordat de capaciteit op de 400V bus aan de kleine kant is.

Al deze dingen zijn oplosbaar, waardoor het geheel een stuk betrouwbaarder zal worden, verwacht ik. Nu is het goed mogelijk dat het best wel redelijk werkt hoor; meestal gaat het niet direct stuk van bovengenoemde problemen, maar het is niet bepaald klaar voor massaproductie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken