I/O spannings levels atmega ?

Lambiek

Special Member

Ik heb deze al zeker 40 jaar. Gebruik het nog steeds.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

nou, net de test opstelling opnieuw opgebouwd met de bc517, en nu werkt het wel goed (zonder pull-up/down).
meteen een test op de hardware gedaan, en het ziet er zeer goed uit. op de gewenste scan snelheid van 6 mtr./min nog geen fout gezien. omgevings licht lijkt vooralsnog geen invloed te hebben.

om straks alles op de PCB te krijgen word nog een probleem denk ik, mischien moet ik een combi van SMD en trough-hole toe passen.

eigenwijs = ook wijs

Dat is toch wel erg dat je met een Atmega geen transistor kunt aansturen :S
Die uitgangen kunnen toch ook sourcen/sinken denk ik.. dus een pull-down is behalve voor de opstart toch niet nodig.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Er moet toch ook wat anders mis zijn geweest: de spanning op de basis kan onmogelijk hoger zijn geweest als die op de Atmega pin...
(zeker al geen 2.2v, meer als ~0.7v kan het nooit worden)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 13 november 2020 11:17:41 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan ga je toch niet gaan slapen tot je weet hoe dat komt! ;)

@TS, 2N2222 waren ook goed geweest voor die aansturing, max 600mA en makkelijk in smd te krijgen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

@MGP: BC517 heeft het voordeel dat de Vbe hoger ligt (darlington)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De reden had ik al begrepen maar toch heel jammer om niet te zeggen onbegrijpelijk.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Als de basisspanning van de BC547 echt 2.2 volt was, dan is die sowieso kapot.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ik heb ook niet meer gekeken hoe dat nu kwam, ik ben vanmorgen gewoon begonnen met de BC517 in te solderen, en dat werkte.

ik heb heeeeel even zitten kijken naar een bc517 in smd, maar vond die zo snel niet, heeft die dan een andere codering of zo ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Bijv. de FMMT614: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Diodes-Incorporated/FMMT614TC?qs=z…
Of de BCV47: https://www.tme.eu/nl/details/bcv47/npn-smd-darlington-transistors/nex…

Is een ULN2803 trouwens niet handiger? (kun je er 8 tegelijk aansturen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 13 november 2020 12:12:31 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 november 2020 10:40:31 schreef MGP:
Dat is toch wel erg dat je met een Atmega geen transistor kunt aansturen :S

Het is dan ook je reinste onzin, natuurlijk kun je met een ATmega gewoon een tor aansturen. Die BC547 was kapot of er zat ergens anders wat fout, en dat is door het solderen/vervangen nu opgelost.

Die uitgangen kunnen toch ook sourcen/sinken denk ik.. dus een pull-down is behalve voor de opstart toch niet nodig.

Correct. Een pull-down is niet nodig als je het bij het booten niet erg vindt dat hij even knippert.
En waar de bewering vandaan komt dat een hogere VBE een voordeel zou hebben snap ik ook niet.

De TS heeft de extra versterking van een darlington (BC517) niet nodig (we hebben het over slechts 75mA!), maar als je wel grotere stromen wilt gaan sturen zou ik gewoon een FETje pakken. Je wilt aan/uit schakelen immers.

En ik ken de toepassing niet precies, maar als je ook nog op hogere frequenties moet gaan moduleren kun je misschien zelfs wel last krijgen van de traagheid van een darlington.

Op 13 november 2020 11:50:46 schreef trix:
ik heb heeeeel even zitten kijken naar een bc517 in smd, maar vond die zo snel niet, heeft die dan een andere codering of zo ?

Als je 't graag klein in SMD wilt hebben kun je voor het aansturen van jouw IR-LED zo ongeveer elke willekeurige logic-level FET pakken. Neem er eentje in SOT-23, dat is met de hand nog eenvoudig te solderen. Je kunt echt elke willekeurige logic-level FET (of BJT) pakken voor dit doel. Als het om grotere productieaantallen gaat pak je die van 2 cent, maar als het om enkel(e) stuks gaat dan doet het er natuurlijk niet zoveel toe of hij 2 cent of 25 cent kost (en dan kun je misschien beter een rolletje op voorraad leggen met een lage RDSOn die ook gerust 5A kan schakelen).

Goedkoop:
https://nl.farnell.com/nexperia/nx7002akvl/mosfet-n-ch-60v-0-19a-to-23…
Alleskunner:
https://nl.farnell.com/nexperia/pmv19xnear/mosfet-aec-q101-n-ch-30v-6a…

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 november 2020 14:27:14 schreef Jochem:
[...]Het is dan ook je reinste onzin, natuurlijk kun je met een ATmega gewoon een tor aansturen. Die BC547 was kapot of er zat ergens anders wat fout, en dat is door het solderen/vervangen nu opgelost. ...

Ik heb zo te zien de verkeerde uit zijn tent gelokt ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 14:27:14 schreef Jochem:
En ik ken de toepassing niet precies, maar als je ook nog op hogere frequenties moet gaan moduleren kun je misschien zelfs wel last krijgen van de traagheid van een darlington.

Nou dat valt wel mee, voor een lichtsluis pwm ik op 38KHz met een BC517 en dat gaat prima. Nu is die 38KHz niet al te hoog natuurlijk, maar de TS zal niet veel hoger gaan denk. Is ook niet nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee met 38kHz zul je geen problemen ervaren, zeker niet als dat ook nog eens een draaggolf betreft en niet de werkelijke data. Dus die BC517 zal wel werken. Maar die BC547 ook.

Er is gewoon geen enkel voordeel aan een darlington als je hard wilt schakelen. Pak een FET. We leven toch niet meer in 1980?
.

Op 13 november 2020 14:39:49 schreef MGP:
Ik heb zo te zien de verkeerde uit zijn tent gelokt ;)

Haha, nee hoor :)

Maar de antwoorden en aanbevelingen van mijn voorgangers verbazen me gewoon zeer. Op deze manier leert TS ook nog eens niet van zijn fouten, want waar lag het nu aan? Die BC547 had prima moeten werken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 14:43:21 schreef Jochem:
Dus die BC517 zal wel werken. Maar die BC547 ook.

Ben ik met je eens, dat had ook moeten werken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

Op 13 november 2020 14:27:14 schreef Jochem:
Het is dan ook je reinste onzin, natuurlijk kun je met een ATmega gewoon een tor aansturen. Die BC547 was kapot of er zat ergens anders wat fout, en dat is door het solderen/vervangen nu opgelost.

dit moet wel het geval zijn geweest.

ik zal eens naar een ULN2803 kijken, 8x in 1 package klint goed.

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

ULN2003 is identiek alleen 7 stuks. MIC2981 is een 8X high side driver.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
trix

Golden Member

dit zou toch gewoon moeten werken ?

eigenwijs = ook wijs

Ja zo zou moet het werken als de rest nu maar goed werkt.

LDmicro user.
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Leg je pen 10 aan 5V zijn de flyback diodes actief. Niet dwingend voor een led maar wel handig bij een relais en het kan vooral geen kwaad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb nu een PCB op gebouwd met de ULN2803A, en ik kom er nu achter dat die geinverteerd werken.
constateer ik dat goed, en hoe los ik dat het best op ? wellicht een ander type ?

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Op 16 december 2020 09:36:03 schreef trix:
ik heb nu een PCB op gebouwd met de ULN2803A, en ik kom er nu achter dat die geinverteerd werken.
constateer ik dat goed, en hoe los ik dat het best op ? wellicht een ander type ?

Een ULN2803 schakelt naar massa, wat bedoel je met "geinverteerd" ? Je kunt je belasting in de (-) schakelen.
ULN2981 is de "High side' versie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 december 2020 09:36:03 schreef trix:
ik heb nu een PCB op gebouwd met de ULN2803A, en ik kom er nu achter dat die geinverteerd werken.

Dat begrijp ik ook niet goed, een 5V op de ingang doet de led in bovenstaand schema oplichten.

Op 15 november 2020 19:53:43 schreef trix:
welke rest ?

Die was mij even ontsnapt :o met rest bedoelde ik de uitgangen van die Atmega want die konden toch geen BC547 aansturen? en de ingang van een ULN is ook maar een transistoringang wat in principe geen verschil maakt.
e:/ waarom je bent overgeschakeld naar een ULN2803 is mij hierdoor een raadsel.

LDmicro user.