I/O spannings levels atmega ?

Arco

Special Member

Een hoog signaal laat de led aan gaan: dat is toch normaal?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

zo te lezen lijkt het er op dat ik iets verkeerd doe in de hardware, ga nog eens zoeken.
de amega32 kan gewoon een BC517 aansturen, ik weet even niet hoe de verwaring is ontstaan.

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 16 december 2020 10:25:40 (15%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

De ULN2803 is gewoon 8x BC517 in één huisje...
Ze inverteren uiteraard, maar dat wil je juist als je in de min schakelt.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 16 december 2020 10:31:15 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

inderdaad een zware denkfout :o
ik had de logic analyzer op de R van 47 ohm aan gesloten, en dan zie je dus een geinverteerd signaal, 0V dat is een oplichtende LED.
|:( |:(

eigenwijs = ook wijs

Op 16 december 2020 10:24:48 schreef trix:
...
de amega32 kan gewoon een BC517 aansturen, ik weet even niet hoe de verwaring is ontstaan.

Een BC517 is een darlington en die hebben een hogere drempelspanning (1.4V) nodig.

Een BC547 en een ULN2803 hebben een gewone transistoringang dus (0.7V) en zoals je schreef werkte het niet met een BC547, waarom je nu een UNL2803 gebruikt versta ik niet. dat is fout
Hierdoor is de verwarring ontstaan.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ja OK, waarom dat toen niet werkte weet ik niet (ongetwijfeld heb ik iets fout gedaan in de hardware), ik ben toen over gegaan op een BC517 en dat werkte wel. nu naareen 2803 i.v.m. de ruimte op de PCB.
en dat werkt ook.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Een BC547 en een ULN2803 hebben een gewone transistoringang dus (0.7V)

Klopt niet. De ULN is ook een darlington en heeft zelfs meer spanning nodig als een BC517 (max voor een '1' is 3 volt).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Idd verkeerd van mij 8)7 zat met een ULN2981 in mijn hoofd omdat ik die onlangs nog gebruikt heb, sorry

LDmicro user.
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs

Op 16 december 2020 11:07:00 schreef trix:
het is soms net een mens ;)

Ouderdom begint ook parten te spelen ;)

LDmicro user.
trix

Golden Member

net een test gedaan met de scansnelheid op 5,5 mtr/min. en dat gaat voor als nog zonder fouten.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Is dat ding nu nog niet klaar? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 december 2020 09:53:53 schreef MGP:
met rest bedoelde ik de uitgangen van die Atmega want die konden toch geen BC547 aansturen? en de ingang van een ULN is ook maar een transistoringang wat in principe geen verschil maakt.

Een BC517 is een darlington en die hebben een hogere drempelspanning (1.4V) nodig.

Op 16 december 2020 10:55:24 schreef Arco:
De ULN is ook een darlington en heeft zelfs meer spanning nodig als een BC517 (max voor een '1' is 3 volt).

Allemaal geheel irrelevant. De TS gebruikt z'n ATmega32 op 5V en dan is de VOH zelfs bij 20mA nog 4.2V worst-case. Dus gewone transistor, darlington of ULN doen het allemaal prima.

En zelfs al zou hij hem op 3.3V draaien, dan heb je bij een uitgangsstroom van <2mA voor die ULN z'n input ook nog steeds meer dan 3V op je uitgangspin staan hoor. Niet eens nodig, want als je die IR-led op minder dan 100mA stuurt, dan heb je aan 2.4V al genoeg (vermeldt de datasheet van de ULN).

Dus kunnen jullie alsjeblieft ophouden irrelevante zaken er bij te halen? Eerst zou de uC zijn output niet laag genoeg kunnen trekken en moest daarom een darlington ingezet worden, en nu is het verhaal ineens dat juist de VOH niet hoog genoeg komt. Straks leest een beginner dit terug omdat hij via Google dit topic vond en gaat zich afvragen of een uC wel een torretje open kan sturen.
.

Op 16 december 2020 09:53:53 schreef MGP:
e:/ waarom je bent overgeschakeld naar een ULN2803 is mij hierdoor een raadsel.

Omdat trix een beginner is, en Arco dit suggereerde.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 december 2020 18:09:17 schreef Jochem:
[...][...][...]Allemaal geheel irrelevant. De TS gebruikt z'n ATmega32 op 5V en dan is de VOH zelfs bij 20mA nog 4.2V worst-case. Dus gewone transistor, darlington of ULN doen het allemaal prima.

Hij beweert dat het met een transistor niet werkt.
Daarom verandert hij zijn print en ik vroeg mij af waarom.
Je hebt waarschijnlijk een deel van de discussie gemist.

[...]Omdat trix een beginner is, en Arco dit suggereerde.

Als je die zijn werk bekijkt is het verre van een beginner (zal die geaffronteerd zijn) en Arco suggereerde dat omdat een transistor niet werkte...
Zo is de cirkel rond. :+

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dus kunnen jullie alsjeblieft ophouden irrelevante zaken er bij te halen?

Met het verkeerde (corona)been uit bed gestapt?... :)

Een ULN is een betere oplossing als 8 losse transistoren + 8 weerstanden, omdat TS plaats wil besparen.
En de darlington is ook omdat een gewone transistor volgens TS niet werkt. Waarom weet ik niet, maar als dat gezegd wordt neem ik dat ter kennsgeving aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 16 december 2020 16:37:31 schreef Lambiek:
Is dat ding nu nog niet klaar? :)

het is een heel behoorlijk ding, en inderdaad nog niet klaar. mijn vader is 1 maand geleden gestorven, dus afgelopen maand niets aan het project gedaan.
ook ben ik ook nog met diverse andere dingen bezig.
maar het komt goed.....ooit ;)

eigenwijs = ook wijs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach, dat is triest; gecondoleerd.
En dan krijg je er eventjes heel wat werk bij, herinner ik me.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
trix

Golden Member

moeder naar een verzorgins tehuis verhuizen, ouderlijk huis leeg halen. nooit kunnen denken dat het inderdaad zoveel werk met zich mee brengt.

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Medeleven. Meevallen doet zoiets nooit, het valt altijd tegen. En soms valt het zelfs heel erg tegen. Fysiek is het sowieso een stevige uitdaging, mentaal kan het soms nog heel wat zwaarder wegen. Sterkte!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 16 december 2020 20:01:51 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 16 december 2020 19:50:04 schreef trix:
mijn vader is 1 maand geleden gestorven,.....

Dat is triest, gecondoleerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 december 2020 09:45:03 schreef bprosman:
[...]
Een ULN2803 schakelt naar massa, wat bedoel je met "geinverteerd" ? Je kunt je belasting in de (-) schakelen.
ULN2981 is de "High side' versie.

Waar vind je nog een ULN2981? Was het trouwens niet UDN2981 van Allegro? Een MIC2981 van Micrel, nu Microchip, is nog wel verkrijgbaar.

@trix: gecondoleerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Was het trouwens niet UDN2981 van Allegro? Een MIC2981 van Micrel, nu Microchip, is nog wel verkrijgbaar.

@trix: gecondoleerd.

Inderdaad een UDN2981

Waar vind je nog een UDN2981?

Heb er nog 130 liggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Gecondoleerd en sterkte. De hobby kan wel even wachten, hoewel het ook een welkome afleiding kan zijn.

Op 16 december 2020 18:32:44 schreef Arco:
Met het verkeerde (corona)been uit bed gestapt?... :)

Ja als ik mijn eigen post teruglees dan kom ik wat zuur uit de hoek vandaag, excuses. Ik bedoel niemand persoonlijk aan te vallen.

Hoewel de term 'beginner' misschien onterecht is, bedoel ik te zeggen dat trix netjes aanwijzingen opvolgt (helaas wel wat selectief). Daardoor stopt hij er naar suggestie een 517 en/of een ULN2803 in, en nu werkt het. Maar waarom het eerst niet werkte is niet duidelijk (dus niks geleerd).
Als dan diverse gerespecteerde forumgenoten suggereren dat de ATmega (eerst) de lage spanning niet kan maken en (later) de hoge spanning niet kan maken, dan raak ik wat geïrriteerd. Ten eerste omdat het pertinent onwaar is, en ten tweede omdat door daar over te blijven doorgaan een beginner op het verkeerde been wordt gezet. En dan bedoel ik niet (alleen) trix, maar ook een ander die het later terugleest omdat z'n bouwsel met een tor en een ATmega niet doet wat hij verwacht (en hij dit topic door Google voorgeschoteld kreeg).

Een transistor aan de uitgang van een ATmega is de normaalste zaak van de wereld, en als er geen foutjes worden gemaakt dan werkt het gewoon.

Een ULN2803 werkt ook, plaatsbesparing kan een reden zijn (als je ook echt 8 kanalen of een veelvoud gebruikt). Met de kanttekening dat TS het over SMD had, en ik denk dat ik op de plek van een SOIC-18 ook wel 8 BJT's of FETjes met een basis-/gateweerstand kwijt kan. Als je relais aan gaat sturen heb je nog wel extra plaatsbesparing ivm de flyback-diode.

/e @hier onder: Dat bedoel ik, als je die flyback diode nodig hebt, dan bespaar je met een ULN dus nog plek ten opzichte van discreet opbouwen.

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Flyback diode zit in de ULN2803 of ULN2003 (7 kanaals). Gewoon de juiste pen aan VCC hangen.

Op 16 december 2020 21:12:02 schreef bprosman:
[...]

Heb er nog 130 liggen.

Ik denk dat Trix of iemand anders daar weinig aan heeft.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.