Dell U2412M lcd monitor geeft 0.5 sec beeld bij Power-up loop

Goedemiddag ,

Van de week viel mijn monitor uit. Opeens onder het werk helemaal naar spanningsloos.

Na enig zoeken op internet heb ik twee diodes op de voeding-print vervangen.

Daarna was er in elk geval weer beeld, maar zat de monitor in een aan-uit loop zoals hieronder uitgelegd.

- monitor aanzetten
- ik zie beeld en de melding DVI mode selected
- klopt allemaal?vervolgens
- na ong 1,5 seconde gaat de monitor vanzelf helemaal uit, warbij de de power save mode wordt overgeslagen
- meteen gaat de monitor weer aan , het dell-logo verschijnt, nu is er een halve seconde beeld
- vervolgens gaat hij weer uit en een halve seconde later weer aan, enzovoort waarbij de standby stand wordt overgeslagen

Als ik de monitor aanzet zonder connectie met de macbook dan gaat hij keurig van de AAN stand naar STANDBY, echter met de macbook raakt hij in de beschreven loop.

Inmiddels heb ik volgende getest en/of vervangen (blauw gemerkt op foto pcb):
Diodes vervangen voor UF 5408
Elco vervangen voor 450CXW120MEFC18X31.5
Mosfet 2SK4101FS vervangen voor FQPF7N65C
Gelijkrichterbrug was in orde.

Vraag is of ik de rest van elco's ook moet vervangen of zou er iets anders aan de hand zijn ?

Het is een LED monitor, dus vermoed de LEDs niet OK meer...

maartenbakker

Special Member

Waren de vervangen diodes inderdaad stuk?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker

Ja, de diodes waren stuk.

RAAF12

Golden Member

Elco's heb ik kapot gehad in een Dell monitor, zelfde type! Even nameten of vervangen. Ze stonden niet bol, maar waren wel kapot.

maartenbakker

Special Member

Omdat ze daadwerkelijk stuk waren, denk ik niet echt aan de backlight. Dat zou wel heel toevallig zijn.

Was de MOSFET ook stuk? Afhankelijk daarvan zou je naast de elco's achter de defecte diode, ook nog de senseweerstand kunnen verdenken.

De primaire elco die je vervangen hebt, was waarschijnlijk nog wel goed.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 november 2020 23:40:27 schreef RAAF12:
Elco's heb ik kapot gehad in een Dell monitor, zelfde type! Even nameten of vervangen. Ze stonden niet bol, maar waren wel kapot.

Goed dat ik dat weet , ik heb er op andere forums ook over gelezen.
Op dezelfde manier heel lang geleden mijn Emac gerepareerd.

Op 12 november 2020 00:05:27 schreef maartenbakker:
Omdat ze daadwerkelijk stuk waren, denk ik niet echt aan de backlight. Dat zou wel heel toevallig zijn.

Was de MOSFET ook stuk? Afhankelijk daarvan zou je naast de elco's achter de defecte diode, ook nog de senseweerstand kunnen verdenken.

De primaire elco die je vervangen hebt, was waarschijnlijk nog wel goed.

De mosfet heb ik uit voorzorg vervangen.
De elco's achter de diodes ga ik ook vervangen. als ik het goed heb zijn dit C703 en C801 op de print aan de sporen te zien.

Voordat ik rond ging vragen op het forum heb ik uit onwetendheid dit filmpje van youtube opgevolgd.
https://www.youtube.com/watch?v=TMwyOvu2bKg

maartenbakker

Special Member

Een primaire MOSFET uit voorzorg vervangen is behoudens het verhelpen van een fabricagefout (te licht type) nooit nodig; hij laat het zelf heel goed weten als hij stuk is (vol in sluiting, defecte zekering, mogelijk defecte senseweerstand, opgeblazen stuurschakeling). Wat dat betreft heb je dus absoluut geluk.

Het enige dat direct samenhangt met de vervangen diodes, zijn de elco's erachter dus dat lijkt me dan het beste beginpunt (en hopelijk ook eindpunt) van de verdere reparatie.

@Maartenbakker,

De sense weerstand contoleren, heeft dat te maken met wat ik heb gelezen over een soort beveiliging of voorwaarde van een stabiel ingangs signaal voor de rest van de schakeling ?

En een slechte Elco kan dan deze voorwaarde aan en uit laten gaan gezien de eigenschap van een elco.
Is dit een juiste klepel bij de juiste klok ?

Alvast dank voor de adviezen