Juiste lader voor bms

Hallo,

Onlangs een tweedehandse monowheel aangeschaft met wat schade en belangrijker zonder lader. Staat nergens iets van merk of type op. Nu ging ik opzoek naar de juiste lader. na openvijzen zag ik dat de plug van de lader rechtreeks naar de batterij ging, (ook zonder merktekens) dus na deze voorichtig te openen zag ik dat de bms van het type 'TLBJ16D V3' is. Na wat googelen kwam ik hier terecht

https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=zh-CN&u=https:…

dus Laadspanning: 67,2V laadstroom: 7A (MAX)

dat probeerde ik, maar helaas dat ging snel de verkeerde kant op, qua temperatuur toch.

ik denk dat ik er snel genoeg bijwas voor er schade kwam maar maar (zie foto) de onderste van de 3 begon zeer warm te worden. je ziet dat de lijm van de plakker erop nogal last kreeg.

iemand een idee wat er misging. heb ik het verkeerd gelezen en een fout voltage gebruikt? is het component omzeep? het zijn mijn eerste stappen qua bms

mvg frits

Hoeveel laadstroom heb je laten lopen? Als de chinezen zeggen "max 7A" zou ik toch niet hoger durven gaan dan 4A.
En zijn alle cellen redelijk in balans? Want als er grote onbalans is kun je ook gekke dingen krijgen.

dat was 2A (dacht inderdaad niet te grof te beginnen)

ik meet (is wat prutsen wat dat pack zit mooi in elkaar)telkens 3,9 volt

Onder het moto 'meten is weten' lijkt er 1 batterij die 0V geeft. zou dat het kunnen verklaren?

Ga kijken of ik die eene cel kan vervangen

dat is niet goed... BMS hoort in te grijpen dan. dit zal dan ook verklaren waarom die te koop werd aangeboden.
let ook op, als 1 cell op 0V staat, en de lader gewoon zijn spanning erop ramt, dat alle andere cellen die overspanning op zich nemen en dus overladen worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zie op je tweede foto een mosfet die ik niet meer vertrouw.

Je accupack is 16S, dus 67.2V max.

Dat je BMS tot 7A geladen kan worden wil nog niet zeggen dat je accupack dat kan.

Ik zou laden met 0.5C max, tenzij er goede redenen zijn om anders te willen/moeten.

Hoeveel cellen bevat je accupack? Zijn dat er 16? 32? Zijn het wel 18650 cellen?

Vooralsnog zou ik voorstellen: 1.2A, 67.2V. Dus stroom begrenzen op 1.2A en de spanning op 67.2V.

Waar haal jij die 67V , 7A vandaan? Wat is de huidige spanning van het accupack?

Dit BMS is lekker makkelijk. Op je foto kan je de aansluitingen van de cellen zien. Tussen het ding gemarkeerd B4 en B5 moet je precies 1 cel meten. Kijk of je ze alle 16 kan vinden. (ik weet niet of het B0...B15 is, of ...B16 of dat er voor de uiterste contacten een andere naam gebruikt is.) Iemand schijnt te denken dat er een cel leeg zou zijn. Ik ben nog niet overtuigd, maar wil dat graag met een meting bevestigd zien... :-)

Edit: Oh... Ik type weer langzaam. Als er 1 cel echt 0V is, dan MAG het BMS alle laad-pogingen wijgeren. Kennelijk heeft ie dat niet gedaan. Hmm. ALS je gaat laden en deze cel is nog te redden, dan is de max laadstroom 100mA. (aannemende dat er totaal 16 cellen zijn en niet 32).

Op 12 november 2020 14:09:16 schreef fcapri:
dat alle andere cellen die overspanning op zich nemen en dus overladen worden

Het is niet geheel uitgesloten dat de missende onderdelen op het BMS het balanceer gedeelte is....

Edit2: Ohh.. printje op taobao beter bekeken. B- naar B1 is de eerste cel, Dan B1-B2 is tweede cel enz. totdat B15-B+ de laatste is. Let op dat er twee vlakjes B8 zijn en dat je niet B8-B8 meet als 0V en dan zegt dat er een lege cel is. Als je voor B- B0 leest, en voor B+ B16, dan zitten alle even contacten in het midden en.. B8 dubbel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/