Richting van de stroom meten bij wisselspanning

Hoe kan (moet) je de stroomrichting meten bij AC?
Zoals de kWh meter registreert, of dat je uit het net vermogen haalt of dat je zonnepanelen aan het net leveren.
Bij DC heb je namelijk een stroom die altijd dezelfde richting opgaat.
Loopt die andersom dan krijg je "min" of "-" of een kromme naald bij analoge meters.
Draai je dan je meetsnnoeren om krijg je een andere waarde.
Bij AC werkt dat niet.

Dus hoe detecteer je in welke richting het vermogen door de kabel gaat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 november 2020 16:37:17 schreef stortbak:
Dus hoe detecteer je in welke richting het vermogen door de kabel gaat.

Je moet dan tegelijk de polariteit van spanning en stroom bepalen. Zijn ze gelijk (dus met φ= 0), dan gaat er vermogen de éne kant op; zijn ze ongelijk (φ= 180), dan de andere kant op.

Met reactieve belastingen (of bronnen!) kun je ook andere fazehoeken meten. Waar het eigenlijk om gaat is dat je de cosinus van die φ moet weten: vandaar 'COS φ'.

Een instrument als de ferrarismeter doet deze berekening a.h.w. mechanisch; modernere meters doen de bepaling elektronisch en door berekening. Maar altijd moeten zowel spanning als stroom qua grootte en fase bekend zijn. Of, voor alleen de vermogensrichting, in elk geval hun faseverschil.

Zie ook de link van @MGP, en ook deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1878759#1878759

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

( In een terzijde moet men bij DC ook weten of de spanning positief of negatief is om iets te kunnen zeggen over de richting van de energie overdracht. Veronderstellingen zijn precies dat. )

Met een pic relatief gemakkelijk te meten.

Je meet de spanningssinus na de zerodoorgang en is die positief en de stroomsinus is ook positief, dan verbruik je stroom uit het net.

Is de spanningsinus positief en de stroomsinus negatief dan steek je stroom op het net.

De stroomtrafo is een SCT013-30.

Een jaar geleden een paar testen gedaan en dat werkt goed, verder niks meer mee gedaan omdat we nog altijd kunnen salderen.
Het ligt gedemonteerd in de onderste lade tot slechtere tijden.

Op de foto zie je dat de panelen 3882wh opwekken en de meter eronder meet een teruggave van 3450wh , het verschil is eigenverbruik.

LDmicro user.

Dank voor de antwoorden en de verwijzingen naar reeds bestaande topics.
(mooie sunny boy, mgp) :)

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 12 november 2020 18:25:58 (16%)

Op 12 november 2020 17:50:37 schreef MGP:
Met een pic relatief gemakkelijk te meten.

Je meet de spanningssinus na de zerodoorgang en is die positief en de stroomsinus is ook positief, dan verbruik je stroom uit het net.

Is de spanningsinus positief en de stroomsinus negatief dan steek je stroom op het net.

De stroomtrafo is een SCT013-30.

Een jaar geleden een paar testen gedaan en dat werkt goed, verder niks meer mee gedaan omdat we nog altijd kunnen salderen.
Het ligt gedemonteerd in de onderste lade tot slechtere tijden.

Op de foto zie je dat de panelen 3882wh opwekken en de meter eronder meet een teruggave van 3450wh , het verschil is eigenverbruik.

Is het mogelijk om het schema hiervan te posten ?

Hier heb je mijn werkblad, ik was nog niet zover om een netter schema te tekenen.
Naar de nota's moet je niet omzien, dat zijn geheugensteuntjes voor als het project weer wordt opgenomen.

Edit: met de UART was ik van plan een afstandsbesturing met een triacregeling te maken.
Met die goedkope zendertjes (433Mhz) stoorde ik de ontvanger van de auto van mijn vrouw, heb nu nieuwe binnen die werken op 2.4Ghz maar dat is voor later.

LDmicro user.

Eindelijk andere bezigheden aan de kant kunnen zetten en wat gaan spelen met die meting.

Ik heb de schakeling van FET opgebouwd, maar die lijkt niet te willen werken doordat mijn (tijdelijke) stroomspoel bij 2000W maar 250mV afgeeft.
Daardoor terug naar het begin en gekeken hoe het naijlen / voorijlen wordt gezien door de scoop.
Getoonde signaal is bar vuil door de ventilatorkachel. Ik zal eens kijken hoe ik dat wat kan zuiveren.

https://lh3.googleusercontent.com/7AFZCw3E9sTwIpzRPCxlQocg3aK7koY0S89I…

Binnenkort de PIC uit zijn winterslaap halen en aan hem vragen of die wil kijken wat de richting is en daarna hoeveel het vermogen is, volgens het schema van MGP.

De gebruikte stroomspoel is de magneetspoel van een waterklep uit een wasmachine, met door het gat 6 wikkelingen van 1 voedingdraad naar de belasting.

Steek je de voedingsdraad door de spoel? Dat werk niet, die draad moet door de magneetkern.

SCT is besteld, maar het duurt nog een maand voordat die er is.
Daarom even die spoeloplossing die ik nu heb.
En blijkbaar werkt het wel, want het voltage verandert bij veranderend vermogen en op de scoop zie je ook dat de faseverschuiving werkt.

Maar wil je vertellen wat er nu niet goed is, wat er met later de juiste SCT heel anders is?
Dan ik ik me daar op voorbereiden.

Een transformator bestaat uit 2 wikkelingen die samen om een magneetkern zijn gewikkeld. Wat jij doet is de ene wikkeling door de andere wikkeling steken. Dat is geen transformator. Je krijgt misschien wel iets beïnvloeding maar niet zoals het hoort.

Op 11 april 2021 12:13:47 schreef KlaasZ:
Je krijgt misschien wel iets beïnvloeding maar niet zoals het hoort.

Niets spannends dus.
Gelukkig.
Het gaat om het principe en dat werkt.
Dat de uitkomst totaal niet lineair is of zelfs niet in de buurt komt van de echte waarde is nog niet van belang.
Het gaat er om dat ik faseverschuiving heb en een veranderende waarde bij veranderende belasting.
Beide geven beeld.
Ik heb nu eenmaal (zoals velen) geen trafowikkelmachine en dan moet je wat als je niet 4 weken wilt wachten tot je kan gaan testen. :)

Je meet de spanningssinus na de zerodoorgang en is die positief en de stroomsinus is ook positief, dan verbruik je stroom uit het net.

In de praktijk is het niet zo simpel. Dit werkt alleen bij ohmse belasting.
In alle andere gevallen is er faseverschil, en dus gaat er altijd vermogen 2 kanten op. Dan moet je gaan uitrekenen welke richting de grootste is.

Op 11 april 2021 12:13:47 schreef KlaasZ:
Een transformator bestaat uit 2 wikkelingen die samen om een magneetkern zijn gewikkeld. Wat jij doet is de ene wikkeling door de andere wikkeling steken. Dat is geen transformator. Je krijgt misschien wel iets beïnvloeding maar niet zoals het hoort.

Op 11 april 2021 13:29:14 schreef stortbak:
Ik heb nu eenmaal (zoals velen) geen trafowikkelmachine en dan moet je wat als je niet 4 weken wilt wachten tot je kan gaan testen. :)

Nou, voor die twee of drie wikkelingen heb je geen trafowikkelmachine nodig.

Op 11 april 2021 13:29:14 schreef stortbak:
....en dan moet je wat als je niet 4 weken wilt wachten tot je kan gaan testen. :)

Je kunt ook een gewone transformator nemen. Daar steek je dan een draad door als voedingsdraad voor het te meten object. En aan de primaire of secundaire meet je dan de spanning. Geeft in ieder geval een beter resultaat dan een draad door een spoel steken.

PS, ik heb een poosje geleden deze besteld: https://www.tme.eu/en/details/az-1000/current-transformers/talema/
Die moest uit Polen komen, duurde 4 dagen, geen 4 weken.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 11 april 2021 19:25:47 (17%)

mvdk

Golden Member

Waarom alles zo ingewikkeld? Neem een ouwe kWh meter, twee reedcontactjes en een magneetje op de as van de schijf. Klaar.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 april 2021 19:23:22 schreef mvdk:
Neem een ouwe kWh meter,

Ja leuk, die kan je kwijt in de stoppenkast tussen de fase (van de hoofdzekering) en de verdeler naar de huiszekeringen. 8)7

Je kan ook een slimme meter laten plaatsen en dan allerlei dingen kopen om de P1 poort uit te lezen.
Je kan ook een solaredge ding kopen voor heel veel en het laten installeren, dan hoef je helemaal niets zelf te doen. ;) :)

mvdk

Golden Member

Ja leuk, die kan je kwijt in de stoppenkast tussen de fase (van de hoofdzekering) en de verdeler naar de huiszekeringen.

Ja, daar moet ie ergens komen zitten. Hij hoeft niet in de automaten of stoppenkast, je kan em ernaast zetten.

Op 11 april 2021 22:20:43 schreef mvdk:
[...]
Ja,

En dan de fasedraad die onder spanning staat verlengen en aansluiten op die nieuwe meter..........
zucht.

KGE

Golden Member

Op 12 april 2021 12:54:52 schreef stortbak:
[...]
En dan de fasedraad die onder spanning staat verlengen en aansluiten op die nieuwe meter..........
zucht.

Je eigen meter mag ook na de hoofdschakelaar.

mvdk

Golden Member

Ja, nou verwacht ik eigenlijk een antwoord dat er ook geen HS zit. Hoe die stroomspoel er automagisch tussen gemaakt gaat worden is dan weer een ander verhaal.

Op 12 april 2021 13:31:35 schreef mvdk:
Hoe die stroomspoel er automagisch tussen gemaakt gaat worden

Misschien heb je ze nog nooit gezien, maar er zijn stroomspoelen die je kan openen, om de draad kan leggen en dan kan sluiten. O-)