Richting van de stroom meten bij wisselspanning

Hoe kan (moet) je de stroomrichting meten bij AC?
Zoals de kWh meter registreert, of dat je uit het net vermogen haalt of dat je zonnepanelen aan het net leveren.
Bij DC heb je namelijk een stroom die altijd dezelfde richting opgaat.
Loopt die andersom dan krijg je "min" of "-" of een kromme naald bij analoge meters.
Draai je dan je meetsnnoeren om krijg je een andere waarde.
Bij AC werkt dat niet.

Dus hoe detecteer je in welke richting het vermogen door de kabel gaat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 november 2020 16:37:17 schreef stortbak:
Dus hoe detecteer je in welke richting het vermogen door de kabel gaat.

Je moet dan tegelijk de polariteit van spanning en stroom bepalen. Zijn ze gelijk (dus met φ= 0), dan gaat er vermogen de éne kant op; zijn ze ongelijk (φ= 180), dan de andere kant op.

Met reactieve belastingen (of bronnen!) kun je ook andere fazehoeken meten. Waar het eigenlijk om gaat is dat je de cosinus van die φ moet weten: vandaar 'COS φ'.

Een instrument als de ferrarismeter doet deze berekening a.h.w. mechanisch; modernere meters doen de bepaling elektronisch en door berekening. Maar altijd moeten zowel spanning als stroom qua grootte en fase bekend zijn. Of, voor alleen de vermogensrichting, in elk geval hun faseverschil.

Zie ook de link van @MGP, en ook deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1878759#1878759

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

( In een terzijde moet men bij DC ook weten of de spanning positief of negatief is om iets te kunnen zeggen over de richting van de energie overdracht. Veronderstellingen zijn precies dat. )

Met een pic relatief gemakkelijk te meten.

Je meet de spanningssinus na de zerodoorgang en is die positief en de stroomsinus is ook positief, dan verbruik je stroom uit het net.

Is de spanningsinus positief en de stroomsinus negatief dan steek je stroom op het net.

De stroomtrafo is een SCT013-30.

Een jaar geleden een paar testen gedaan en dat werkt goed, verder niks meer mee gedaan omdat we nog altijd kunnen salderen.
Het ligt gedemonteerd in de onderste lade tot slechtere tijden.

Op de foto zie je dat de panelen 3882wh opwekken en de meter eronder meet een teruggave van 3450wh , het verschil is eigenverbruik.

LDmicro user.

Dank voor de antwoorden en de verwijzingen naar reeds bestaande topics.
(mooie sunny boy, mgp) :)

[Bericht gewijzigd door stortbak op 12 november 2020 18:25:58 (16%)]

Op 12 november 2020 17:50:37 schreef MGP:
Met een pic relatief gemakkelijk te meten.

Je meet de spanningssinus na de zerodoorgang en is die positief en de stroomsinus is ook positief, dan verbruik je stroom uit het net.

Is de spanningsinus positief en de stroomsinus negatief dan steek je stroom op het net.

De stroomtrafo is een SCT013-30.

Een jaar geleden een paar testen gedaan en dat werkt goed, verder niks meer mee gedaan omdat we nog altijd kunnen salderen.
Het ligt gedemonteerd in de onderste lade tot slechtere tijden.

Op de foto zie je dat de panelen 3882wh opwekken en de meter eronder meet een teruggave van 3450wh , het verschil is eigenverbruik.

Is het mogelijk om het schema hiervan te posten ?

Hier heb je mijn werkblad, ik was nog niet zover om een netter schema te tekenen.
Naar de nota's moet je niet omzien, dat zijn geheugensteuntjes voor als het project weer wordt opgenomen.

Edit: met de UART was ik van plan een afstandsbesturing met een triacregeling te maken.
Met die goedkope zendertjes (433Mhz) stoorde ik de ontvanger van de auto van mijn vrouw, heb nu nieuwe binnen die werken op 2.4Ghz maar dat is voor later.

LDmicro user.