Slimme meter geweigerd, toch gekregen.

Dit topic is gesloten

Heeft iemand misschien ervaringen mbt. ongewenst slimme energiemeter geplaatst door de Netwerkbeheerder (bv. Liander) ?
graag uw tips en advies. Dank

[Bericht gewijzigd door Sine op 12 november 2020 20:39:51 (47%)]

bprosman

Golden Member

Op 12 november 2020 11:43:50 schreef Missie:
[...]

Heeft iemand misschien ervaringen mbt. ongewenst slimme energiemeter geplaatst door de Netwerkbeheerder (bv. Liander) ?

Die kun je toch weigeren ? Of het "slimme deel" uit laten schakelen ? Is al vaak over gediscussieerd.
Zelf hoor ik bij de groep "Voorstanders" dus ben misschien niet de beste om te reageren op het woord "Ongewenst". Het geeft mij prima inzicht zeker om mijn sluipverbruik aan te pakken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Heeft iemand misschien ervaringen...

Iemand moet toch de deur hebben geopend? Of is het plaatsen toegestaan na een dreigbrief? Of is er overgestapt naar een andere leverancier?
Genoeg vragen, die info ontbreekt.

Op 12 november 2020 11:43:50 schreef Missie:
[...]

Nee, ik merk gewoonlijk weinig van "slimme" energiemeters. De vraag lijkt wel een beetje off-topic: dit ging over een goedkope DIN-rail meter. Hiervoor zou ik eerder een nieuwe topic openen of een geschikter topic voor zoeken.

Wat betreft voor of tegen probeer ik neutraal te blijven. Netbeheerders willen af van de Ferrarismeter omdat ze zelf geen stroom opwekken. Ze willen dus een meter die het verbruik registreert, en teruglevering weinig of niet beloont. Dat belast hun infrastructuur, maar levert ze weinig op omdat de kostprijs van elektriciteit voor de netbeheerder in de ordegrootte losse centen is.

Daarbuiten zijn "slimme" meters eigenlijk niet heel slim. Er is geen (zinvol) dynamisch tarief, geen interfacing om lasten en opwekkers in- en uit te schakelen bij de juiste parameters etc. Dat dit niet gebeurt is voornamelijk een politiek iets. Netbeheerders zijn er niet bij gebaat dat alles groener of efficiënter wordt en zullen daarvoor geen kosten maken.

De meters doen daarentegen ook weinig kwaad. Ik probeer me zo ver als mogelijk van de afluistercomplottheoretici te distantiëren, en moet constateren dat een elektronische meter niets anders doet dan elektrische energie meten. Ja, ze vertellen de netbeheerder dat dit zo is, maar dat ze energie aan je huis leverden is natuurlijk toch al geen geheim.

Is er iets met je meter dat je er ongelukkig mee bent?

EricP

mét CE

Of het "slimme deel" uit laten schakelen ?

Die misvatting komt vaker voor. Je kunt alleen tegen de netbeheerder zeggen dat die het niet naar jouw leverancier mag sturen. 'Administratief uitschakelen'. Het spul blijft gewoon actief, de netbeheerder krijgt gewoon de data.
En voor wat betreft sluipgebruik: ALS het me zou interesseren, DAN kan ik prima op de niet-spoinage meter zien wat het actuele verbruik is... (en dan?)

Ik *denk* dat je met een hoop gedoe nog wel terug kunt naar een normale (dus niet-spionage) meter. Wel een digitale. En daarvoor moet je betalen, immers... het is op jouw verzoek (idem als je de spionage meter weigert en er later toch een zou willen hebben). Het zit waarschijnlijk niet zomaar in hun 'stapel procedures', dus het zou wel eens een langdurig verhaal kunnen worden. Maar eh... Bel je netbeheerder en vraag het eens... Soms zijn het net mensen aan de andere kant van de lijn.

Op 12 november 2020 12:03:14 schreef EricP:
Ik *denk* dat je met een hoop gedoe nog wel terug kunt naar een normale (dus niet-spionage) meter.

Is die flauwekul over spionage nou nog niet over?

bprosman

Golden Member

En voor wat betreft sluipgebruik: ALS het me zou interesseren, DAN kan ik prima op de niet-spoinage meter zien wat het actuele verbruik is... (en dan?)

Dat kan, en we kennen jouw/mening insteek in deze.
Ik denk daar anders over.

de situatie is deze.
ik heb Liander duidelijk gezegd dat ik --GEEN-- slimme meters wens. Hierop antwoordde Liander dat het geen probleem is.
Echter, nadat Liander de werkzaamheden heeft afgrond, vroeg ik hen wat zij precies hebben geinstalleerd. waarop zij antwoordden;
-- een slimme meter -- !!
dus TEGEN mijn wettelijk recht van keuze/ voorkeur.
dit is in het kort het probleem
Wie heeft advies ??

Op 12 november 2020 11:53:21 schreef mvdk:
[...]
Iemand moet toch de deur hebben geopend? Of is het plaatsen toegestaan na een dreigbrief? Of is er overgestapt naar een andere leverancier?

Op 2 augustus 2020 10:11:08 schreef Allrounder:
[bijlage]

Op internet zijn veel goedkope DIN-rail energiemeters te koop (€ 9 tot € 15).
Twee aansluitingen om de stroom te meten en twee aansluitingen voor de uitgangspuls (vaak 1 puls per Wh).

Ik mis een aansluiting om de spanning te meten.
Het elektrisch vermogen van een apparaat is gedefinieerd als het momentane product van stroom * spanning (ofwel P = U * * cos phi).

In de praktijk lijkt een soortgelijke emter al jaren goed te werken, maar ik vraag mij af "hoe werkt het?".

Kent iemand het geheim achter de werking?

Op 12 november 2020 11:53:21 schreef mvdk:
[...]

probleem is dat Liander iets geplaatst heeft wat ik zeer nadrukkelijk niet wens

bprosman

Golden Member

Je zou een klacht in kunnen dienen of het slimme deel uit laten zetten. Het lijkt me sterk dat Liander hem nu nog om gaat ruilen voor een echte domme digitale meter. En dan nog is het uitstel van executie. Steeds meer energieleveranciers gaan het als voorwaarde stellen. voor ik met pensioen ben heeft zelfs EricP een slimme meter (duurt nog 10 jaar).

Op 12 november 2020 19:32:09 schreef Missie:
de situatie is deze.
ik heb Liander duidelijk gezegd dat ik --GEEN-- slimme meters wens. Hierop antwoordde Liander dat het geen probleem is.
Echter, nadat Liander de werkzaamheden heeft afgrond, vroeg ik hen wat zij precies hebben geinstalleerd. waarop zij antwoordden;
dus TEGEN mijn wettelijk recht van keuze/ voorkeur.
dit is in het kort het probleem
Wie heeft advies ??[...]

Weet niet hoe dat in NL werkt maar in BE
Stap 1 Je schrijft een AS (aangetekend schrijven) met een ingebrekestelling.
Stap 2 Als de tegenpartij niet reageert ga je naar de vrederechter
Stap 3 Die deed een vonnis in jouw voordeel anders is het einde verhaal
Stap 4 De tegenpartij doet nog niks. Je geeft dit vonnis aan een deurwaarder
Stap 5 Die deurwaarder gaat dit betekenen
Stap 6 .....

En dat alles voor een slimme meter:D

Op 12 november 2020 19:46:23 schreef bprosman:
...voor ik met pensioen ben heeft zelfs EricP een slimme meter (duurt nog 10 jaar).

Dude gaat nog eerder off-grid. Moet kunnen, zuinig spullen nemen, LED lampen en zo O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Ik heb er even een eigen topic van gemaakt, hier een oud topic voor kapen is niet heel handig.

Op 12 november 2020 19:32:09 schreef Missie:
de situatie is deze.
ik heb Liander duidelijk gezegd dat ik --GEEN-- slimme meters wens.

Uiteraard heb je daar over gebeld voordat je hier een topic startte?

Je krijgt tegenwoordig altijd een elektronische meter namelijk, alleen zonder 'phone home' functie, of met deze functie uitgeschakelt.

Op 12 november 2020 12:31:38 schreef KlaasZ:
[...]Is die flauwekul over spionage nou nog niet over?

Hear hear!

Je zou een klacht in kunnen dienen of het slimme deel uit laten zetten. Het lijkt me sterk dat Liander hem nu nog om gaat ruilen voor een echte domme digitale meter. En dan nog is het uitstel van executie. Steeds meer energieleveranciers gaan het als voorwaarde stellen. voor ik met pensioen ben heeft zelfs EricP een slimme meter (duurt nog 10 jaar).

Uiteindelijk kom je er niet onderuit, zeker niet als je zonnepanelen op je dak hebt liggen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 12 november 2020 20:22:08 (35%)]

maartenbakker

Special Member

Op 12 november 2020 12:31:38 schreef KlaasZ:
[...]Is die flauwekul over spionage nou nog niet over?

Potentieel datalek is inderdaad een beter woord. Of dat ernstig is, en op welke manier, is een tweede vraag, maar het potentiële lek is er nou eenmaal en dat moet zo nu en dan benoemd worden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Je zou een klacht in kunnen dienen of het slimme deel uit laten zetten.

Joehoe! Even opletten. Dat deel KAN niet uit. Het enige wat uit KAN is de forwarding aan je leverancier. Ophouden met onzin posten graag!

Het lijkt me sterk dat Liander hem nu nog om gaat ruilen voor een echte domme digitale meter.

Ik denk dat je dat wel voor elkaar krijgt. Vooropgesteld dat je aan kunt tonen dat het hun fout is. Anders lukt het wellicht ook nog, maar kost het gewoon geld.

En dan nog is het uitstel van executie. Steeds meer energieleveranciers gaan het als voorwaarde stellen. voor ik met pensioen ben heeft zelfs EricP een slimme meter (duurt nog 10 jaar).

Zou het? Er hangt hier net een paar maanden een nieuwe, digitale meter. Zonder spionage deel. Zouden ze die echt binnen een paar jaar weer gaan proberen te vervangen? Nah... Geloof ik niks van...

Je krijgt tegenwoordig altijd een elektronische meter namelijk, alleen zonder 'phone home' functie, of met deze functie uitgeschakelt.

Dat is nou zo jammer. Die kan dus niet uit. Maar ja... men blijft maar roepen dat je het uit kan zetten he. Dat is dus niet waar. Wat er uit gezet wordt, is de forwarding van jouw data van de netbeheerder naar de leverancier. DAT kan uit.

Uiteindelijk kom je er niet onderuit, zeker niet als je zonnepanelen op je dak hebt liggen.

Eh... Dat formuleer je verkeerd. Je ontkomt niet aan een meter met gescheiden telwerken als je terug levert. Of je panelen hebt of niet, doet niet ter zaken. Afgezien van dat dat tussen nu en 3 jaar financieel helemaal niet interessant meer is om terug te leveren...
Overigens heeft het digitale ding zonder spionage unit hier gewoon losse 'telwerken' voor 'geleverd' en 'terug geleverd'. Dus als ik zou willen terug leveren (omdat ik bijvoorbeeld een huis gekocht heb waar die panelen al op het dak liggen), dan zou het kunnen.

@maartenbakker: hoezo potentieel???

Wat je ook opgeeft, ze doen toch wel wat ze willen...
Heb ook een half jaar terug een 'slimme' meter gehad. Gegevens zouden alleen eens per jaar voor de eindafrekeneing worden gebruikt.
Sinds de installatie krijg ik iedere maand een overzicht van het verbruik vanuit de leverancier. (ra,ra, hoe kan dat dan?... ;) )

Maar dat is met alles tegenwoordig, niets is heilig of veilig...

Kreeg een email of ik een enquete in wilde vullen over iets. Gegevens zouden volslagen anoniem worden verwerkt.
Had daar toen geen zin in dus niet gedaan. Krijg ik 2 weken later een herhaald verzoek omdat ik de enquete nog niet ingevuld had, of ik dat alsnog wilde doen.
Wederom: Ra, ra hoe kan dat? Als alles anoniem behandeld wordt, hoe weten ze dan dat ik de enquete nog niet ingestuurd heb??? ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

@Arco: ja, die dus. En hier ligt het er wel heel dik boven op dat ze de boel gewoon belazeren...

mvdk

Golden Member

Potentieel datalek

Zou je dan weer terug willen naar een maandelijks bezoek van de gemeentelijke meteropnemer? In mijn vakantieland heb je die nog. En die kijkt niet alleen naar de meter, die maakt ook een aantekening als er bouwactiviteiten op je perceel gaande zijn. Krijg je opeens een bouwinspecteur op bezoek, terwijl je geen vergunning had aangevraagd.
Over privacy gesproken.

Sine

Moderator

Op 12 november 2020 20:34:48 schreef EricP:
[...]Dat is nou zo jammer. Die kan dus niet uit.

Natuurlijk wel, zonder radio module mag het ding eens naar huis proberen te bellen ...

Afgezien van dat dat tussen nu en 3 jaar financieel helemaal niet interessant meer is om terug te leveren...

Vandaar die gescheiden telwerken.

(omdat ik bijvoorbeeld een huis gekocht heb waar die panelen al op het dak liggen)

Omdat je ze zelf nooit zou leggen?

High met Henk

Special Member

Waarom zou je met zonnepanelen een slimme meter moeten ?

Ik heb een nieuwe domme meter met 4 digitale telwerken erin..
2 ervan moet ik jaarlijks doorgeven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Natuurlijk wel, zonder radio module mag het ding eens naar huis proberen te bellen ...

Eens. Maar dat is nou net het probleem bij die spionage meters... Die zit er dus gewoon keihard in. Als je die er gewoon uit zou kunnen trekken, dan bestond het probleem uiteraard niet...

Omdat je ze zelf nooit zou leggen?

Inmiddels niet meer. De mooie financiële regeling is voorbij - in elk geval ruim voordat het rendabel is. Best jammer, want ik heb er een ideaal dak voor - juiste hoek en pal op het zuiden. Dat zou natuurlijk nog eens kunnen veranderen als 'self storage' financieel interessant wordt. Of er electrische auto's komen met een actiradius van 800+ km (dat is trouwens nog betrekkelijk, want meestal schijnt de zon overdag. Dan is de auto dus niet 'thuis'... moet je er 2 hebben: de ene laden, de andere rijden. En een dag later doe je het omgekeerde... Hmz... Gaat financieel vast niet interessant zijn :+ ). Maar zodra / zolang stroom uit het net trekken het 4 tot 5 voudige kost tov. stroom het net in douwen... is het rendement van het net als 'accu' gedaald tot 20-25%... Da's best een beroerd rendement!

[Bericht gewijzigd door EricP op 12 november 2020 21:15:15 (13%)]

Op 12 november 2020 20:35:22 schreef Arco:
Kreeg een email of ik een enquete in wilde vullen over iets. Gegevens zouden volslagen anoniem worden verwerkt.
Had daar toen geen zin in dus niet gedaan. Krijg ik 2 weken later een herhaald verzoek omdat ik de enquete nog niet ingevuld had, of ik dat alsnog wilde doen.
Wederom: Ra, ra hoe kan dat? Als alles anoniem behandeld wordt, hoe weten ze dan dat ik de enquete nog niet ingestuurd heb??? ;)

Ik zou ze dan een e-mail sturen met de vraag hoe ze dat weten als het anoniem is.
Of je stelt keihard: ik heb hem wel ingevuld, maar dat kunnen jullie niet zien omdat het anoniem was.

EricP

mét CE

Op de eerste ga je geen sluitend antwoord krijgen - anders dan 'het is niet anoniem' overgoten met een politiek correct sausje waardoor het de indruk moet wekken dat dat toch zo is.

De 2de is de enige juiste denk ik dan zo :)

Sine

Moderator

Je mag in de tegenwoordige tijd raadzaam om een beetje voorzichtig met je data omgaan. Daar is geen discussie over.
Of je je daarbij bang moet maken voor je E-verbruik? Mwah :O

heb al vaker gehoord van mensen die hadden aangegeven een domme meter te willen dat men op de dag van installatie toch met een slimme meter voor de deur stond. het lijkt wel of dat gewoon geprobeerd wordt, de netbeheerder heeft liever de slimme meters overal zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten