Slimme meter geweigerd, toch gekregen.

Dit topic is gesloten

Die slimme meters worden geinstalleerd om de terug geleverde energie apart te kunnen meten van de verbruikte kWh.

Verbruiken = 6ct, terugleveren = 0.6 ct straks. (of zoiets) als de saldering helemaal afgebouwd is (was dat niet 2024?)

Puur een geld kwestie. Wat bij een oude ferraris meter kun je dit niet zien.

Ik heb eens een tijd terug gehoord dat een gasgenerator op biogas slechts 0.4 ct/kWh oplevert. Haha wat een manier om "groene" stroom te bevorderen.
Raar dat na het halen van de levensduur van de gasgenerator (=lees subsidie periode) de generator niet vervangen wordt. Goh hoe zou dat nou komen.

Die hypothetische teruglevering van 0.6 ct/kWh zou best nog wel eens lager uit kunnen vallen in de toekomst.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Dus op facebook en Instagram mag je niet zeggen dat je op vakantie bent.

Als je op vakantie bent moet je zorgen dat de lichten op onregelmatige tijden aangaat, de post weggehaald wordt..

Maar 1 infiltrant die jou verbruik kan zien en daarna het dievengilde van informatie voorziet staan we wel toe.. Idd een slimme meter.. Voor meneer de inbreker..

Das harstikke concreet de reden dat ik ook voor een domme meter koos.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je door de telwerken van een slimme meter stapt kun je ook zien of en door wie de meter wordt uitgelezen en wat ze dan uitlezen.
En je kunt zien wanneer de laatste uitlezing is geweest. Die van mij wordt dagelijks in het holst van de nacht uitgelezen. Vind ik zelf geen probleem.
Maar als je dat niet wil, dan bestook je ze net zo lang met e-mails en brieven tot ze er mee stoppen.

Op 12 november 2020 22:25:17 schreef henri62:
Die slimme meters worden geinstalleerd om de terug geleverde energie apart te kunnen meten van de verbruikte kWh.

Is al eerder gesteld: daarvoor hoeft de meter niet slim te zijn. Er zijn ook niet-slimme meters die heen en weer apart registreren.

bprosman

Golden Member

Maar 1 infiltrant die jou verbruik kan zien en daarna het dievengilde van informatie voorziet staan we wel toe.. Idd een slimme meter.. Voor meneer de inbreker..

Voorlopig gebeurt dat nog steeds "old school" door door je straat te rijden, inderdaad FB te bekijken en eens aan wat deuren en ramen te voelen.
Bovendien als de meter uitgelezen word is dat achteraf, en "laag verbruik in Juli/Aug" (vakantie?) zien ? Dan ben ik al lang terug.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 12 november 2020 22:27:44 schreef High met Henk:

Das harstikke concreet de reden dat ik ook voor een domme meter koos.

Tuurlijk, hackers gaan je E-bedijf hacken om toegang te krijgen tot de meter data om daar dan data-analyse op los te laten om uit te vogelen welke huishoudens misschien wel eens op vakantie zouden kunnen zijn.

Geloof je 't zelf?

bprosman

Golden Member

Op 12 november 2020 22:34:14 schreef Sine:
[...]

Tuurlijk, hackers gaan je E-bedijf hacken om toegang te krijgen tot de meter data om daar dan data-analyse op los te laten om uit te vogelen welke huishoudens misschien wel eens op vakantie zouden kunnen zijn.

Geloof je 't zelf?

Bovendien , ALS het al kan, iedere meter heeft een aparte encryptie sleutel, dus als je in 1 meter binnen bent, ben je nog niet bij de buren binnen.

Sine

Moderator

Dan ging ik al een stap verder, de database van je leverancier of netbeheerder. Je hebt immers de naw-gegevens er ook bij nodig, alleen aan de meternummers heb je nog steeds niets.

Dat scenario is wel zo ongeloofwaardig, dan kun je je nog beter voordoen als meterlezer en gewoon op de bel drukken om te kijken of er iemand thuis is, dat is immers niet verdacht wat HmH heeft nog een 'gewone' meter.

bprosman

Golden Member

Dat scenario is wel zo ongeloofwaardig, dan kun je je nog beter voordoen als meterlezer en gewoon op de bel drukken om te kijken of er iemand thuis is, dat is immers niet verdacht wat HmH heeft nog een 'gewone' meter.

En dan tevens goed rondkijken wat voor beveiligingen HmH nog meer op zn deuren etc heeft.

High met Henk

Special Member

Je infiltrant kan ook gewoon bij je de netbeheerder werken en een centje bijverdienen door wat data door te spelen naar mensen die daar geld voor over hebben.

Werkt bij veel dienstverlening prima. O.a. douane ambtenaren die even andere kant op kijken bij bepaalde containers.

En dat werkt verdomd veel anoniemer dan het veld op de bonnefooi in gaan. En trends is een vrij algemeen goed bij data analyse... Zal er vast al in zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Je infiltrant kan ook gewoon bij je de netbeheerder werken en een centje bijverdienen door wat data door te spelen naar mensen die daar geld voor over hebben.

Stel ik werk bij een netbeheerder, en stel ik zie dat jij op vakantie bent, dan mis ik nog even het deel waar uit te halen valt of er bij mij iets te halen valt. Ik woon in een gewoon rijtjeshuis maar heb een elektriciteits profiel van een "Huis met 7 personen" , dat deel mis ik nog even. Douaniers die gevraagd worden de andere kant op te kijken hoeven zich niet druk te maken of er iets te halen valt. Daar valt wat te verdienen anders word ze dat niet gevraagd. Appels, peren. Douaniers nemen over het algemeen geen contact op met smokkelaars maar dat gebeurt andersom.

En dat werkt verdomd veel anoniemer dan het veld op de bonnefooi in gaan.

Anoniemer wel, effectiever niet.

maartenbakker

Special Member

Op 12 november 2020 20:39:02 schreef mvdk:
[...]
Zou je dan weer terug willen naar een maandelijks bezoek van de gemeentelijke meteropnemer? In mijn vakantieland heb je die nog. En die kijkt niet alleen naar de meter, die maakt ook een aantekening als er bouwactiviteiten op je perceel gaande zijn. Krijg je opeens een bouwinspecteur op bezoek, terwijl je geen vergunning had aangevraagd.
Over privacy gesproken.

Waarom zou dat maandelijks moeten? Hier was het altijd jaarlijks, en nu eens in de... 3? jaar. Als ik tussenstanden wil weten, kan ik ook zelf kijken.

En wat datalekken betreft: het punt is dat je niet persé hoeft te bedenken hoe je ze kunt exploiteren. Al ben je nog zo goed, de hacker is slimmer. Als je data ziet op een plaats waar die eigenlijk niet direct thuishoort, dan is dat het moment dat je verdomd goed moet afwegen wat de meerwaarde is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 12 november 2020 23:29:23 (20%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Ja serieus, maandelijks. Zoals dat bij ons tot begin jaren 60 ging.

En daar in dat vakantiedorp kijkt de meteropnemer ook een beetje rond.
Hij zou, alstie criminele vriendjes heeft, kunnen doorgeven wattie ziet.

Schimanski

Golden Member

Je mag een slimme meter weigeren maar alleen als de oude meter niet is afgekeurd. Wat blijkt... Bijna alle oude meters zijn afgekeurd door AT en een afgekeurde meter moeten binnen anderhalf jaar vervangen zijn.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasm…

Vroeg of laat ontkom je dus niet aan de slimme meter (want oude ferraris meters worden niet meer geplaatst).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Special Member

Op 12 november 2020 23:20:05 schreef mvdk:
Ja serieus, maandelijks. Zoals dat bij ons tot begin jaren 60 ging.

En daar in dat vakantiedorp kijkt de meteropnemer ook een beetje rond.
Hij zou, alstie criminele vriendjes heeft, kunnen doorgeven wattie ziet.

Nouja, zoals het nu gaat vind ik het prima.

En inderdaad, zo'n opnemer kan, net als de krantenjongen of de melkboer, als uitkijkpost dienen. Dat is een tastbaar gevaar, er zijn niet zoveel plekken waar het lek kan zitten. Privacy en databeveiliging bestaat voor minstens de helft uit het overzichtelijk houden van waar je data kan zijn. Pas bij de andere helft ga je denken aan het onder de pet houden van data.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 november 2020 23:24:24 schreef Schimanski:
Vroeg of laat ontkom je dus niet aan de slimme meter (want oude ferraris meters worden niet meer geplaatst).

Het is al zo'n 20 jaar dat ferraris meters niet meer mogen worden geplaatst. Dat betekent niet dat er dan een slimme meter wordt geplaatst, alleen dat er een elektronische meter wordt geplaatst. En die hoeft niet slim te zijn als je dat niet wil.

bprosman

Golden Member

Als je data ziet op een plaats waar die eigenlijk niet direct thuishoort, dan is dat het moment dat je verdomd goed moet afwegen wat de meerwaarde is.

Tja, maar verbruiksdata hoort nu eenmaal bij je netbeheerder.
En als die data ergens anders was dan (in mijn kennisenkring) was dat altijd wel via "een handige app" (zogenaamde ODA's) waar ze ooit op "Ja" geklikt hadden bij de gebruiksvoorwaarden want wie leest die nu.
Google heeft duidelijk in zijn gebruikersvoorwaarden staan dat de inhoud van emails gebruikt mag worden ofwel je geeft Google toestemming je mail te lezen en miljoenen mensen klikken gewoon op "Ja" bij de gebruiksvoorwaarden.
Data van slimme meters kan en mag niet verkocht worden zonder dat je daar toestemming voor geeft en doen ze dat toch kun je ze gewoon aanklagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens en ik zie daar maar heeeeel weinig zaken voorbij komen.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/besluit-gedragscode-sl…

mvdk

Golden Member

Op 12 november 2020 23:24:24 schreef Schimanski:
(...)
Wat blijkt... Bijna alle oude meters zijn afgekeurd door AT en een afgekeurde meter moeten binnen anderhalf jaar vervangen zijn.
(...)

Tsjie, ik heb een Schlumberger G14Xd van 1982 hangen.
Staat nog steeds niet in de afkeurlijst. Wel die van bouwjaar 1981. Blijkbaar een goed jaar.

Ik weet nog steeds niet of ik dwars zal gaan liggen of zal zeggen: kom maar jongens. Ben er nog niet uit. Als ik dwars ga liggen is het alleen maar om het dwarse. Heb geen ideeën over het ding.

mn oude ferraris meter stond ook niet in de lijst, maar toch kwam de omwisselbrigade. dat ik weet had ook elk huis in dat stuk straat diezelfde meter ( zelfde tijd gebouwd ) en toch stond er een week dagelijks een busje van de meterwisselaars her en der voor de deur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Hier zijn ze wijk per wijk de meters gaan vervangen enkele jaren geleden. De ferraris die er daarvoor hing was al lang daarvoor afgekeurd.
Daar heb ik toen een eigen meter tussen gezet, en de afwijking was minimaal, binnen de meetfout van mijn controlerende meter.

Die heb ik ook nog een tijd laten zitten toen de slimme meter er zat, maar ook die waren het roerend met elkaar eens.
Dus die tussenmeter is weg, en de data die ik wil hebben haal ik uit de P1 poort van de slimme meter.

Net kwam ik toevallig tegen dat we blijkbaar met de EU hebben afgesproken dat in 2020 80% van de meters "slim" zou zijn. Dit kwam ik tegen in een los artikel, maar ook als (bronloze) vermelding op het "slimme meter" artikel op Wikipedia. Het heeft er een beetje de schijn van dat er hier wat politiek spel achter zit (waarschijnlijk door dezelfde mensen die elke cm2 ongezoneerd land als natuurgebied hebben aangewezen waardoor we nu allemaal 100km/h moeten rijden :r). Het lijkt er op dat men in Den Haag gewoon weer het voorste jongetje van de klas wil zijn.

Begrijp me goed, ik ben eigenlijk helemaal niet tegen de slimme meter. Persoonlijk denk ik dat we het grootste deel van ons privacy al vrijwillig hebben weggegeven aan een kleine groep Amerikaanse technologiegiganten die we niet of nauwelijks ter verantwoording kunnen roepen. De informatie wanneer mijn koelkast aanslaat voegt weinig toe aan de informatie over wanneer ik via welke route naar welk vakantiehuisje ben gereden en waar ik dat heb gevonden. Om nu mijn stroommeter er vervolgens van te verdenken dat die iets gevoeligs kan achterhalen is wat mij betreft van hetzelfde niveau als het vandaliseren van 5G masten, maar niet 3 en 4G masten (want die doen natuurlijk niets).

bprosman

Golden Member

als het vandaliseren van 5G masten

Sterker nog, op het moment dat de frequenties nog niet eens geveild waren en het 5G signaal via de 4G frequenties ging.

maartenbakker

Special Member

Op 12 november 2020 23:42:25 schreef bprosman:
[...]
En als die data ergens anders was dan (in mijn kennisenkring) was dat altijd wel via "een handige app" (zogenaamde ODA's) waar ze ooit op "Ja" geklikt hadden bij de gebruiksvoorwaarden want wie leest die nu.
Google heeft duidelijk in zijn gebruikersvoorwaarden staan dat de inhoud van emails gebruikt mag worden ofwel je geeft Google toestemming je mail te lezen en miljoenen mensen klikken gewoon op "Ja" bij de gebruiksvoorwaarden.
Data van slimme meters kan en mag niet verkocht worden zonder dat je daar toestemming voor geeft en doen ze dat toch kun je ze gewoon aanklagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens en ik zie daar maar heeeeel weinig zaken voorbij komen.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/besluit-gedragscode-sl…

Het zou ook geen fraaie zaak zijn als het vaak mis zou gaan. Mijn uitspraken gaan over dat het mis KAN gaan. Misschien een beroepsafwijking voor een dpo? Maar ik denk dat ik dat gewoon bij m'n opleiding al meekreeg, hoewel ik de beroemde hackende professor net gemist heb omdat hij al met pensioen was.

Ik betwist ook niet dat verbruiksdata bij de netbeheerder hoort, maar als ze dat fijnmazig willen hebben, mag dat wat mij betreft lekker anoniem zoals het al was. Doorgeven van verbruik eens per jaar vind ik vaak genoeg.

Overigens gebruik ik ook geen gmail, al heb ik een paar accounts voor specifieke inlogdoeleinden.

EricP

mét CE

heb al vaker gehoord van mensen die hadden aangegeven een domme meter te willen dat men op de dag van installatie toch met een slimme meter voor de deur stond. het lijkt wel of dat gewoon geprobeerd wordt, de netbeheerder heeft liever de slimme meters overal zitten..

Dat kunstje hebben ze hier ook geprobeerd - paar jaar terug. Toen de monteur voor de deur stond... Laat eerst ff zien wat je op gaat hangen... Afijn, man maakt de doos open... Zit een spionage meter in. Ondanks dat aangegeven was dat dat niet de bedoeling was. Goed, schroef de boel maar weer vast en dicht... en de man de deur weer uitgewerkt.
Afgelopen jaar is de meter uit 1974 afgekeurd. Deze monteur het wel netjes een meter zonder spionage unit bij zich.

Tsjie, ik heb een Schlumberger G14Xd van 1982 hangen.
Staat nog steeds niet in de afkeurlijst. Wel die van bouwjaar 1981. Blijkbaar een goed jaar.

Zoals ik al schreef... Ik had er eentje uit 1974. Pas in 2019 afgekeurd. Dus je kunt nog een paar jaar :+

Ik weet nog steeds niet of ik dwars zal gaan liggen of zal zeggen: kom maar jongens. Ben er nog niet uit. Als ik dwars ga liggen is het alleen maar om het dwarse. Heb geen ideeën over het ding.

Hoezo dwars liggen? Die digitale meter mag er wel komen. Alleen die ingebouwde spionage unit niet. Hoef je helemaal niet voor dwars te liggen. Alleen aangeven dat je het niet wilt en goed in de gaten houden dat het er ook niet wordt opgehangen.

Nee dus. In elk geval niet op een dergelijk gedetailleerd niveau. Het zal de netbeheerder worst zijn of ik 10kW sta te verstoken en mijn buren 1 of omgekeerd. Het is dezelfde kabel. Op dezelfde wijkkast. En per saldo moeten ze er 11kW in proppen. Dus nee, dat hoort absoluut niet bij de netbeheerder!

mn oude ferraris meter stond ook niet in de lijst, maar toch kwam de omwisselbrigade. dat ik weet had ook elk huis in dat stuk straat diezelfde meter ( zelfde tijd gebouwd ) en toch stond er een week dagelijks een busje van de meterwisselaars her en der voor de deur.

Dat heeft met het stuk van Kruimel te maken. En die kon je gewoon weigeren. Vervolgens gaan ze je bang maken dat als je die later toch wilt hebben dat het dan geld kost. Waarop ik vraag... Waarom ik in vredesnaam zo'n meter zou willen hebben dan?! Nou ja, dan komen er wat drog redenen als 'vermogen electrische auto terug regelen als U gaat koken' enzo. Waarop ik denk... Ik heb geen electrische auto en ben ook niet voornemens daaraan te beginnen zolang de actieradius zo beroerd is. En ik kook vooralsnog op gas. En ook dat niet van plan aan te passen zolang er gas uit de pijp komt. Tegen de tijd dat het niet meer zo is, moet de boel toch 3-fase gaan worden, wat data uit een poortje pak ik dan wel mee met de stand van de techniek van dat moment. En daarnaast... het metertje wat je me probeert te slijten (toen) roept maar 1x per 10 seconden wat. Die zekering is sneller, dus wat je probeert te slijten gaat niet werken. Toen was het stil...

Het heeft er een beetje de schijn van dat er hier wat politiek spel achter zit (waarschijnlijk door dezelfde mensen die elke cm2 ongezoneerd land als natuurgebied hebben aangewezen waardoor we nu allemaal 100km/h moeten rijden :r). Het lijkt er op dat men in Den Haag gewoon weer het voorste jongetje van de klas wil zijn.

Zoiets dus. In Den Haag 'wil' men. De netbeheerder 'moet' vervolgens.

Persoonlijk denk ik dat we het grootste deel van ons privacy al vrijwillig hebben weggegeven aan een kleine groep Amerikaanse technologiegiganten die we niet of nauwelijks ter verantwoording kunnen roepen.

Daar ben je voor een deel zelf bij he (voor een deel wordt het geregeld door de mensen die je kent, helaas...). In mijn vriendenkring (en zakenlijk ook steeds meer...) eigenlijk helemaal geen choogel, veesboek en mickeysoft meer - inmiddels heeft iedereen wel in de gaten dat het niet verstandig is. Alleen van crapple zijn nog wel wat mensen gecharmeerd.

Waar je gemakshalve aan voorbij gaat... Het is data. Geen geld. Geld kun je terug halen. Data niet. Achteraf klagen is dus zinloos voor wat er gebeurd is. Misschien helpt het nog tegen wat er nog gaat gebeuren. Maar het blijft data. Dat draai je nooit meer terug. En je bedoelt... tegen choogel en veesboek zijn daar wel stapels met zaken? :)

vandaliseren van 5G masten, maar niet 3 en 4G masten (want die doen natuurlijk niets).

Andere frequenties. Andere problemen - in de optiek van die mensen dan. En voor een deel hebben ze geen ongelijk natuurlijk - niemand zal proberen om in een magnetron over met golflengten in in de orde-grootte van meters wat op te stoken! Maar goed... tegen 3G (en 4G) waren ook al protesten. Al haalden die de pers niet. Bestaat stopumts nog?

Op 13 november 2020 00:27:24 schreef bprosman:
[...]
Sterker nog, op het moment dat de frequenties nog niet eens geveild waren en het 5G signaal via de 4G frequenties ging.

1 van die gesloopte masten passeer ik geregeld, die hebben ze helemaal vervangen wat maanden later, mast en antennes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten