Je beschrijft dus precies het probleem. Je moet maar hopen dat het niet aan elkaar gelinkt wordt. Zonder enige controle het gewoon geloven. Dat zeg ik...
Er zit ook nog een andere kant aan. Bedrijven die data verwerken moeten dit vastleggen en kunnen bewijzen als onderdeel van de AVG. Je kunt dit gewoon opvragen als je het niet vertrouwt. Bij mijn werkgever moeten wij vanwege de privacy wetten (waaronder de AVG) van elke database die persoons relateerbare gegevens opslaat per veld beschrijven waar het voor is, dit moet vastgelegd worden en word ge-audit. Zeker als die systemen ook nog eens onder het FDA regime vallen. Je kunt als programmeur niet even zomaar in een HR database er een veldje bijknutselen, dan ga je bij de eerstvolgende audit gewoon voor gaas. En dat word ook extern geaudit.
Ook mag je niet meer data bewaren dan voor je onderzoek nodig is. Bijvoorbeeld als je een overzicht/rapport "Per Land" wil vastleggen dan mag je het veld "Plaatsnaam" al niet eens meer bewaren want dat is "overbodige" informatie. Zo ook met gebruiksrapportage, als er gebruiksrapportage gedraaid word, voor we dat uitsturen zijn we verplicht de naam, eventueel IP adres, MAC adres, alles wat te herleiden is naar een persoon te wissen. En worden we niet gecontroleerd door de Autoriteit persoonsgegevens of FDA dan zijn het de ondernemingsraden (zeker in Duitsland) die je aan de hoogste boom knopen.
En Big Brother zit dus overal, evenzeer bij HuaWei als bij onze eigen "democratisch" verkozen overheden.
Ach.. in 1990 kreeg ik op een cursus bij Cisco in de US al uitleg over de "Achterdeurtjes" die in hun routers/switches etc zaten alsmede oplossingen om zonder wachtwoord (door speciale toetscombinaties) in de apparatuur te komen, dus wat dat betreft , de US/Cisco pot verwijt de ketel dat hij AfroAmerikaans ziet.
Zonder enige controle het gewoon geloven.
@EricP , waar komt jouw idee vandaan dat dat niet (door externen) gecontroleerd word ? Ook de Microsoft , Amazon's van deze wereld worden extern ge-audit en als klant kun je die rapporten gewoon opvragen.
Dan kunnen ze je identiteit stelen, misdrijven plegen in jouw naam, je bankrekeningen plunderen, aankopen doen, enz.
Volgens mij kijk je teveel films, een paar jaar geleden beweerde via het consumentenprogramma "Radar"iemand dat hij op iemand anders'naam een hypotheek/lening kon afsluiten, ik heb toen een kopie van mijn paspoort ter beschikking gesteld en achteraf bleek dat toch grootspraak.
En ja, mensen als EricP kunnen blijven beweren dat gras helemaal niet groen is of alleen maar omdat de overheid ons dat probeert wijs te maken maar op de achtergrond word er toch echt wel eea gecontroleerd. Sterker nog , op last van de FDA zijn er in de US fabrieken gesloten omdat de administratieve processen niet door de audit kwamen.
[Bericht gewijzigd door bprosman
op 13 november 2020 18:02:12 (15%)]