Slimme meter geweigerd, toch gekregen.

Dit topic is gesloten

Ik heb de slimme meter een tijdje geleden geweigerd. Enerzijds omdat ik zelf geen behoefte heb aan updates per uur anderzijds omdat ik niet ga voorzien in het stillen van de datahonger van de diverse partijen.

Tegenwoordig is data het nieuwe goud. Bedrijven verdienen veel met het doorverkopen van data en ik ga daar niet in voorzien zonder dat ik er zelf ook 'beter' van word. Veel bedrijven geven aan dat data niet wordt doorgegeven aan derde partijen maar wat men vergeet te vetellen dat 'geanonimiseerd' doorverkopen wel kan.
Tegenwoordig met alle datamining technieken is het eenvoudig om uit anonieme data dit toch te herleiden tot een persoon.

Op moment dat een bedrijf tegen mij zegt dat iets goed voor mij is dan denk ik nog wel even 2x na.

Iemand wil wat met mijn data? Prima, maar dat moet ik er zelf ook voordeel bij hebben.......

bprosman

Golden Member

Ik heb de slimme meter een tijdje geleden geweigerd. Enerzijds omdat ik zelf geen behoefte heb aan updates per uur anderzijds omdat ik niet ga voorzien in het stillen van de datahonger van de diverse partijen.

Standaard word er niets per uur doorgegeven , alleen als je dat ZELF aanzet, anders 4 keer per jaar.
Knappe dataminer die dat anoniem naar jou kan herleiden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 november 2020 08:08:01 schreef bprosman:
[...]
Standaard word er niets per uur doorgegeven , alleen als je dat ZELF aanzet, anders 4 keer per jaar.
Knappe dataminer die dat anoniem naar jou kan herleiden.

Zelfs daar lukt het mee... duurt ff wat langer ;)

En zelf iets moeten aanzetten ...? Data gaat vaker die kant op. Alleen voor jou niet inzichtelijk.

[Bericht gewijzigd door wvdakker op 13 november 2020 08:15:05 (14%)]

EricP

mét CE

Wederom: het wordt 4x per jaar aan jouw leverancier door gegeven. Tenzij je om wat anders vraagt.

Iemand wil wat met mijn data? Prima, maar dat moet ik er zelf ook voordeel bij hebben.......

Precies. En wel een aanzienlijk voordeel. En niet een of andere 'dienst' die ik anders ook niet zou gebruiken en 'betaald' toch wel 5 of 10 euro per jaar kost...

[Bericht gewijzigd door EricP op 13 november 2020 08:26:43 (39%)]

Op 12 november 2020 22:25:17 schreef henri62:
Die slimme meters worden geinstalleerd om de terug geleverde energie apart te kunnen meten van de verbruikte kWh.

Verbruiken = 6ct, terugleveren = 0.6 ct straks. (of zoiets) als de saldering helemaal afgebouwd is (was dat niet 2024?)
...
Die hypothetische teruglevering van 0.6 ct/kWh zou best nog wel eens lager uit kunnen vallen in de toekomst.

Nee he ?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/30/kamerb…

Moet C.O., net als twitter, ook fact-check banners toevoegen ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 november 2020 20:35:22 schreef Arco:
[...]
Kreeg een email of ik een enquête in wilde vullen over iets. Gegevens zouden volslagen anoniem worden verwerkt.
Had daar toen geen zin in dus niet gedaan. Krijg ik 2 weken later een herhaald verzoek omdat ik de enquête nog niet ingevuld had, of ik dat alsnog wilde doen.
Wederom: Ra, ra hoe kan dat? Als alles anoniem behandeld wordt, hoe weten ze dan dat ik de enquête nog niet ingestuurd heb??? ;)

En toch kan dat perfect anoniem. Ik houd bij wie de enquête heeft ingevuld in een apart deel. Niet meer, maar ook niet minder. Is gewoon een boolean veldje in de database. Jij vult de enquête in en die data wordt opgeslagen in een andere database zonder jou id en zonder timestamp. Leg me uit hoe zij de gegevens aan elkaar kunnen linken.

Ik heb zelf meermaals anonieme gegevens uit een database gehaald voor dataverwerking. ID's van de persoonsgegevens werden vervangen door een GUID. Zonder de linker tabel kom je niet tot de originele gegevens. Die is ondertussen ook vernietigd zodat niemand er nog in slaagt de gegevens aan iemand te linken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Special Member

Op 13 november 2020 08:28:49 schreef JoWi:
[...]Nee he ?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/30/kamerb…

Moet C.O., net als twitter, ook fact-check banners toevoegen ?

Maar wat staat daar? Dat hoort ook bij factchecken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 november 2020 08:46:12 (74%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

En toch kan dat perfect anoniem.

Ja, hoe dan? Blijkbaar zit er bij de data een ID (anders is het onmogelijk om te weten dat JIJ iets wel of niet ingevuld hebt) die blijkbaar aan jouw adres te linken is (immers, anders kunnen ze je geen brief sturen.

En ja, je kunt dat in verschillende data-beesten stoppen. Of in verschillende tables. Dat maakt verder niet uit. Dat betekent wellicht dat de data niet bij elkaar is. Blijkbaar is die table nog niet vernietigd - jouw antwoorden en jou adres (in hun database) bestaan blijkbaar op hetzelfde moment...
Wellicht doet men het netjes en wordt eea. anoniem verwerkt (maar schrijf DAT dan!). Maar daar is geen enkel zicht op. Dus tsja... Ik stel met bij 'anoniem' toch wat anders voor dan 'maar we gaan niet kijken welke antwoorden van welk adres komen hoor!'

Op 13 november 2020 10:07:07 schreef EricP:
...Wellicht doet men het netjes en wordt eea. anoniem verwerkt (maar schrijf DAT dan!). Maar daar is geen enkel zicht op.

Het bedrijf beweert dat jouw antwoorden volledig anoniem verwerkt worden. Dat zou voor de doorsnee gebruiker voldoende moeten zijn. Het lijkt me nogal zwaar overdreven dat er steeds een volledige beschrijving van de database structuur bij moet.
Zoals beekeeper het beschrijft lijkt het me volledig in orde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Op 12 november 2020 23:24:24 schreef Schimanski:
Je mag een slimme meter weigeren maar alleen als de oude meter niet is afgekeurd. Wat blijkt... Bijna alle oude meters zijn afgekeurd door AT en een afgekeurde meter moeten binnen anderhalf jaar vervangen zijn.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/elektriciteitsmeters-gasm…

Vroeg of laat ontkom je dus niet aan de slimme meter (want oude ferraris meters worden niet meer geplaatst).

Onzin dus!

Ik heb gewoon een nieuwe digitale meter zonder communicatie erin..
Mijne was ook verlopen..
Kreeg eerst domme 1 F meter
Toen geüpgraded naar 3 F.

Weer domme meter.

Onlangs kwam er brief binnen dat nachttarief geschrapt werd en ik dus wellicht nu wel slimme meter wil.. niet dus...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Ja, hoe dan? Blijkbaar zit er bij de data een ID (anders is het onmogelijk om te weten dat JIJ iets wel of niet ingevuld hebt) die blijkbaar aan jouw adres te linken is (immers, anders kunnen ze je geen brief sturen.

Als jij de enquete nog niet niet ingevuld hebt is er nog helemaal geen data die geanonimiseerd moet worden of te linken is aan jouw naam. Er is alleen een vlaggetje : Enquete ingevuld "True/False". Op het moment dat je de enquete ingevuld word gaat het vlaggetje op "Ja" en word je naam/ID er afgestript.
Dus het statement : "antwoorden volledig anoniem verwerkt worden." klopt gewoon.

Hier twee jaar geleden de electriciteitsmeter en gasmeter vervangen. Een uur nadat de monteur weg was de meterkast geopend waar het flink naar gas stonk. Dus gaskraan dicht en gasbedrijf gebeld. Die constateerde dat met het plaatsen van de nieuwe gasmeter de gasleiding na de meter lek was gegaan. Monteur zei dat dat vaak voorkomt met ingehuurde meter-vervangende monteurs want die moeten er veel doen op een dag dus alles moet snel snel.
Moest ik vervolgens zelf een installateur de boel laten herstellen en denk maar niet dat de kosten vergoed worden "want die leiding zal wel al langer niet goed geweest zijn".
Ook meldde de installateur dat ze veel van dit soort gevallen zien.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
mvdk

Golden Member

Ja, als stoppendraaier liet ik meestal de klant de hoofdschakelaar uitzetten, en weer door de klant zelf inschakelen.
Als er wat breekt, ben je het haas.

Maar is er nu een advies aan Missie te geven?
Missie, die inbrak op het andere topic, maar nu dus hier topicstarter is.

Edit:

Op 12 november 2020 11:47:25 schreef bprosman:
(...)
Die kun je toch weigeren ? Of het "slimme deel" uit laten schakelen ? (...)

Maar hoe kan een absolute leek nu controleren dat je een meter geplaatst krijgt waarbij het communicatiedeel is uitgeschakelt?
Of, en dat werd hier in dit topic ook beweerd, dat je een "domme" digitale meter geplaatst krijgt?
Gezien de argwaan en het wantrouwen richting netbeheerder, is die gedachte van mij best wel gerechtvaardigd. Ik zie het verschil niet, en ik kom weleens in het metermagazijn waar al dat spul ligt en hangt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 13 november 2020 14:55:18 (53%)]

Op 13 november 2020 14:48:23 schreef mvdk:
Maar hoe kan een absolute leek nu controleren dat je een meter geplaatst krijgt waarbij het communicatiedeel is uitgeschakelt?
Of, en dat werd hier in dit topic ook beweerd, dat je een "domme" digitale meter geplaatst krijgt?

Bij een slimme meter kun je op de display zien of en wanneer de meter wordt uitgelezen.
Om te zien of de meter dom of slim is, kijk wat het fabrikaat en type is en ga op internet zoeken. Dan kom je er snel genoeg achter.

Beetje een zijsprong: vandaag was het in het nieuws dat in Vlaanderen de waterdistributiemaatschappijen (3x woordwaarde!) door de overheid verplicht worden om tegen 2030 alle watermeters te vervangen door slimme. Op eigen kosten, dan nog wel. Daar gaat nog veel volk naar komen kijken, lijkt mij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 november 2020 12:48:03 schreef High met Henk:
[...]

Onzin dus!

Ik heb gewoon een nieuwe digitale meter zonder communicatie erin..
Mijne was ook verlopen..
Kreeg eerst domme 1 F meter
Toen geüpgraded naar 3 F.

Weer domme meter.

Onlangs kwam er brief binnen dat nachttarief geschrapt werd en ik dus wellicht nu wel slimme meter wil.. niet dus...

Maak je borst maar nat Henk want hier precies dezelfde situatie en heb nu al 3 brieven van Liander mogen ontvangen of ik toch niet een slimme meter wilde hebben i.v.m. nachttarief e.d.
Heb hier dus een 'domme' digitale meter.

Alles begint met respect.
EricP

mét CE

Het bedrijf beweerd dat jouw antwoorden volledig anoniem verwerkt worden. Dat zou voor de doorsnee gebruiker voldoende moeten zijn.

Als het waar zou zijn wel ja...

Als jij de enquete nog niet niet ingevuld hebt is er nog helemaal geen data die geanonimiseerd moet worden of te linken is aan jouw naam. Er is alleen een vlaggetje : Enquete ingevuld "True/False". Op het moment dat je de enquete ingevuld word gaat het vlaggetje op "Ja" en word je naam/ID er afgestript.
Dus het statement : "antwoorden volledig anoniem verwerkt worden." klopt gewoon.

Je beschrijft dus precies het probleem. Je moet maar hopen dat het niet aan elkaar gelinkt wordt. Zonder enige controle het gewoon geloven. Dat zeg ik...
Doe dus gewoon maar niet!

Voor zover ik tot op heden heb gezien, kun je dat helemaal niet uitschakelen... Dus eh... die controle is overbodig :) Of je een meter zonder spionage deel hebt? Nou, zoek eens wat data over dat ding. Ze worden niet alleen in NL gebruikt. Veel fabrikanten hebben best wel wat info online staan. Met name als 'verkoop' aan de net beheerders. Spijkerhard? Nah. Maar een stuk betrouwbaarder dan 'ja maar we zullen er echt niks mee doen hoor!'

@bfm: hebben we nou ook al sluipverbruik in het water net?? Of zit er wat anders achter wat we gewoon nog niet mogen weten?

Ah, die brieven over dubbel tarief gaan hier dus ook nog komen. Nou, kom maar. Nee, ik wil die meter niet. Dat heb ik je nou al 2x verteld...

Op 13 november 2020 15:55:56 schreef EricP:
@bfm: hebben we nou ook al sluipverbruik in het water net?? Of zit er wat anders achter wat we gewoon nog niet mogen weten?

Ja, de Illuminatie probeert jouw leven te sturen met als einddoel absolute wereldmacht. En Trump is hun grote leider. Fijn leven verder.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Houd toch op met je onzin. In alles wat de roverheid doet zit een dubbele agenda. Even om je heen kijken. En ze zullen die metertjes echt niet vervangen omdat jij of ik er beter van worden hoor!

Dat is ook mijn aanvoelen. Big Brother is zeker op het krijgspad, en volop aan de winst; maar misschien wel op meer genuanceerde manieren.

En Big Brother zit dus overal, evenzeer bij HuaWei als bij onze eigen "democratisch" verkozen overheden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 november 2020 16:50:52 schreef flipflop:
[...]
Ja, de Illuminatie probeert jouw leven te sturen met als einddoel absolute wereldmacht. En Trump is hun grote leider. Fijn leven verder.

EricParanoia is weer vergeten zijn medicatie te nemen zo te lezen. :-)
Maar helemaal ongelijk heeft ie niet.

Op zich kunnen al die stukjes gegevens geen kwaad. Maar er zijn de gekende verzamelaars van gegevens die steeds meer gegevens koppelen aan personen. Op de duur hebben ze een complet profiel van je en kennen je beter dan je jezelf kent. De vergelijking met illuminati, dictators en religies is niet geheel uit de lucht gegrepen. Het streefdoel is volledige controle over individu's.
Ik hou mijn hart vast als criminele organisaties de hand zouden leggen
op al die verzamelde persoonlijke gegevens. En dat gebeurt zeker eens ergens in de nabije toekomst.
Dan kunnen ze je identiteit stelen, misdrijven plegen in jouw naam, je bankrekeningen plunderen, aankopen doen, enz.

Kort geleden werd overal zwaar gewaarschuwd nooit op links te klikken in e-mails. En zeker niet in verband met betaling.

Vandaag kreeg ik mijn nieuw autoverzekeringsbewijstoegestuurd zonder overschrijvingsformulier. Wel een e-mail met ... een link om te betalen als enige mogelijkheid. Begrijpe wie kan.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
bprosman

Golden Member

Je beschrijft dus precies het probleem. Je moet maar hopen dat het niet aan elkaar gelinkt wordt. Zonder enige controle het gewoon geloven. Dat zeg ik...

Er zit ook nog een andere kant aan. Bedrijven die data verwerken moeten dit vastleggen en kunnen bewijzen als onderdeel van de AVG. Je kunt dit gewoon opvragen als je het niet vertrouwt. Bij mijn werkgever moeten wij vanwege de privacy wetten (waaronder de AVG) van elke database die persoons relateerbare gegevens opslaat per veld beschrijven waar het voor is, dit moet vastgelegd worden en word ge-audit. Zeker als die systemen ook nog eens onder het FDA regime vallen. Je kunt als programmeur niet even zomaar in een HR database er een veldje bijknutselen, dan ga je bij de eerstvolgende audit gewoon voor gaas. En dat word ook extern geaudit.
Ook mag je niet meer data bewaren dan voor je onderzoek nodig is. Bijvoorbeeld als je een overzicht/rapport "Per Land" wil vastleggen dan mag je het veld "Plaatsnaam" al niet eens meer bewaren want dat is "overbodige" informatie. Zo ook met gebruiksrapportage, als er gebruiksrapportage gedraaid word, voor we dat uitsturen zijn we verplicht de naam, eventueel IP adres, MAC adres, alles wat te herleiden is naar een persoon te wissen. En worden we niet gecontroleerd door de Autoriteit persoonsgegevens of FDA dan zijn het de ondernemingsraden (zeker in Duitsland) die je aan de hoogste boom knopen.

En Big Brother zit dus overal, evenzeer bij HuaWei als bij onze eigen "democratisch" verkozen overheden.

Ach.. in 1990 kreeg ik op een cursus bij Cisco in de US al uitleg over de "Achterdeurtjes" die in hun routers/switches etc zaten alsmede oplossingen om zonder wachtwoord (door speciale toetscombinaties) in de apparatuur te komen, dus wat dat betreft , de US/Cisco pot verwijt de ketel dat hij AfroAmerikaans ziet.

Zonder enige controle het gewoon geloven.

@EricP , waar komt jouw idee vandaan dat dat niet (door externen) gecontroleerd word ? Ook de Microsoft , Amazon's van deze wereld worden extern ge-audit en als klant kun je die rapporten gewoon opvragen.

Dan kunnen ze je identiteit stelen, misdrijven plegen in jouw naam, je bankrekeningen plunderen, aankopen doen, enz.

Volgens mij kijk je teveel films, een paar jaar geleden beweerde via het consumentenprogramma "Radar"iemand dat hij op iemand anders'naam een hypotheek/lening kon afsluiten, ik heb toen een kopie van mijn paspoort ter beschikking gesteld en achteraf bleek dat toch grootspraak.

En ja, mensen als EricP kunnen blijven beweren dat gras helemaal niet groen is of alleen maar omdat de overheid ons dat probeert wijs te maken maar op de achtergrond word er toch echt wel eea gecontroleerd. Sterker nog , op last van de FDA zijn er in de US fabrieken gesloten omdat de administratieve processen niet door de audit kwamen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 13 november 2020 18:02:12 (15%)]

Op 13 november 2020 14:38:20 schreef fzwart:
Hier twee jaar geleden de electriciteitsmeter en gasmeter vervangen. Een uur nadat de monteur weg was de meterkast geopend waar het flink naar gas stonk. Dus gaskraan dicht en gasbedrijf gebeld. Die constateerde dat met het plaatsen van de nieuwe gasmeter de gasleiding na de meter lek was gegaan. Monteur zei dat dat vaak voorkomt met ingehuurde meter-e installateur dat ze veel van dit soort gevallen zien.

met slimme meters voor elektra ook al vanalles meegemaakt, nul gewoon niet vastgezet, hop ging er voor een paar K aan apparaten stuk. keer of 3 gehad al in een paar jaar.

of deze, voeding van L1 op de meter onder de aftakklem ipv erin. die aftakklem is voor de TF ontvanger, welke volgens mij net als bij de oude meter op de kleine schroeven mag..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Op 13 november 2020 16:50:52 schreef flipflop:
[...]

Ik gebruik gewoon een aan-uitknop voor mijn illuminatie. Geen Alexa of Googeldoos, dus het gevaar uit die hoek zal nog wel meevallen. Wel krijg ik maandelijks een blaadje [inst]ALLICHT in de bus. Daar staat propaganda in voor een goede illuminatie. Ook met LED's, dus ik weet niet wat EricP daarvan gaat vinden. Misschien kan hij zich beter vinden in het meer meditatief getitelde zakboekje "Licht en Krachtschakelingen" dat behalve over illuminatie, ook over agitatie gaat en dus misschien wel onder agitprop valt.

En ja, ik stak zojuist totaal de draak met jouw (veel voorkomende) spelfout. Maar even serieus: iemand die dataverzameling wantrouwt moet je niet zomaar als een overdreven wappie neerzetten omdat je denkt dat het wel mee zal vallen. Daarvoor zijn er teveel vroegere en huidige voorbeelden van misbruik. Het meest grootschalige misbruik door een overheid op dit moment is waarschijnlijk intern in China en spreekt weinig aan omdat we daar relatief weinig van merken. Daar past trouwens de opmerking van b_f_m over criminele organisaties goed bij; de CCP is in de VS inmiddels als criminele organisatie aangemerkt. En ja daar zal best (handels)belang bijzitten maar dat betekent niet dat het niet klopt. En nou zul je zeggen dat zoiets met onze overheid niet zo gauw gaat gebeuren, maar waarom zou je dan niet wat zekerheden inbouwen? Ook anderen moeten er niet zomaar mee gaan lopen. De echte kwaadwillende dataverzamelaar laat zich niet door wetten of richtlijnen tegenhouden maar alleen door het niet beschikbaar zijn van de gegeerde data.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Special Member

Op 13 november 2020 17:51:38 schreef bprosman:

[...]
@EricP , waar komt jouw idee vandaan dat dat niet (door externen) gecontroleerd word ? Ook de Microsoft , Amazon's van deze wereld worden extern ge-audit en als klant kun je die rapporten gewoon opvragen.

Heb jij (of een collega die daarover gaat) wel eens geprobeerd om bij MS of Google een verwerkersverklaring op te vragen zoals bij het voldoen aan de AVG gebruikelijk is? Dat is naar mijn idee niet alleen nodig als je hun clouddiensten gebruikt, maar ook voor Office365 en Windows 10.

Dat is trouwens geen rhetorische vraag of insinuatie naar die bedrijven, maar een serieuze praktijkvraag.

Dit topic is gesloten