Slimme meter geweigerd, toch gekregen.

Dit topic is gesloten

We zullen het zien, die 4 of 5 cent ga je zeker niet halen want dat is ongeveer het grootverbruikerstarief.

Ach men zal wel iets gaan verzinnen van: Oh terugleveren: 4 cent, terugleverkosten voor het net: 2.5 cent U krijgt nu 1.5 cent terug van ons. :( Het zijn net banken: Er moet wel degelijk een goede winst gemaakt worden.
Over 10 jaar weten we het zeker, het moet wel ooit een keer door de kamer heen komen, dan kunnen we deze discussie weer oprakelen.

€ 0,074294 is het tarief wat ik betaal (inc btw), afgelopen jaar ongeveer 0,4 ct gezakt.

@Peter112: ik denk dat je het woordje NIET vergeten bent? Want je gaat het NIET weggeven.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Peter112

Special Member

Als het plan doorgaat is het zaak je elektra verbruik zoveel mogelijk te plannen. Wij doen dit nu al mondjesmaat door de wasmachine en vaatwasser om 11:00 te laten starte als het mooi weer is voor de panelen. Daarnaast denk ik na om het tapwater met een boiler voor te warmen als er een overschot gratis in het net dreigt te gaan.
In de zomer fakkel ik het wel weg met een airco aangezien het toch steeds warmer word in NL. Ik ga echt mijn opgewekte energie gratis weggeven.

Wellicht dat 2030 eigen energie opslag rendabeler gaat worden dan nu.

Anders word het weer tijd voor plaag dag door iedereen om 12:00 op een zomerdag de pv even een uurtje uit te zetten.

Op 15 november 2020 09:31:45 schreef henri62:
We zullen het zien, die 4 of 5 cent ga je zeker niet halen want dat is ongeveer het grootverbruikerstarief.

Zou kunnen, maar daarbij moet je bedenken dat sommige grootverbruikers minder betalen dan de productiekosten. M.a.w. ze worden gesubsidieerd.

Op 15 november 2020 09:42:40 schreef Peter112:

Wellicht dat 2030 eigen energie opslag rendabeler gaat worden dan nu.

Ik heb al zitten kijken naar 15kW inverters (~5k€) x 3 fasen = 45kW laadpaal voor 'snelladen' voor de gezamenlijke parkeerplaats. Sommige van die laadpaal-uitbaters vragen 79ct voor een kW...

Maar het plaatje valt nog niet dusdanig uit dat ik het serieus overweeg ;)

(minimaal 100kWh aan accu- buffer kost ook zo'n 20k€ en of mijn max 10kWp systeem + 3F 25A aansluiting dit dan vol kunnen houden??? Zo ja, dan 'tanken' er te weinig mensen en is de terugverdientijd te hoog, zo nee dan kan ik niet de 'snellaad-hoofdprijs' vragen of moet ik een grotere aansluiting aanvragen (zal toch wel moeten als er veel zouden laden).

4 cent de kWh heb ik vaker gehoord bij grootverbruikers, die hebben dan ook wel meer als 2000kVA aan trafo's staan. gewoon zakelijk verbruik met een 3x 25 of 3x35A aansluiting is 11 cent de kWh ook normaal..

in accu's gelooft men niet voor het grote plaatje, opgewekte overtollige energie van panelen en wind wil men in waterstof productie gaan steken, die waterstof weer omzetten in stroom als er te weinig geleverd wordt, of in de piekmomenten.

[Bericht gewijzigd door testman op 15 november 2020 16:52:25 (37%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

[...]Even voor de goede orde: Als jij blijft schreeuwen dat het niet uit KAN en Peter112 produceert een quote die veel weg heeft van een stuk "overdenkingen, meegenomen overwegingen etc" van de nederlandse overheid, dan ben ik toch geneigd om dat laatste te geloven.

De mogelijkheid wordt geboden om een digitale, in essentie NIET SLIMme meter (dus zonder de "stuur gegevens door" hardware) te laten plaatsen. Case closed.

Wel even in de context blijven, rew... Als je een spionage meter hebt, dan KAN het spul niet uit. Dat is dus precies de reden waarom ik zeg: neem een niet-spionage meter... Afijn, jij zegt dus hetzelfde...

Het verschil tussen terug leveren en verbruik zit vooral in de belasting. Ik meen dat het idee is dat je iets van 80% van de kosten van die kWh krijgt. Echter, voor het deel wat je verbruikt komt daar de belasting bij. Voor het deel wat je terug levert krijg je die niet terug.
Aangezien de belasting ergens tussen de 15 en de 20 cent zit... Is dat dus het voornaamste verschil tussen wat je het net uit trekt en wat je het net weer in duwt. Terwijl de kosten van die kWh tussen de 4 en 8 cent ofzo zijn (afhankelijk van leverancier, hoeveel je gebruikt etc.).

Maar het plaatje valt nog niet dusdanig uit dat ik het serieus overweeg

Dat is dus precies het probleem waarom panelen niet interessant meer zijn zodra salderen niet meer mogelijk is. Zelf gebruiken... tsja... als het kan dat je het gebruikt als het er is. Ik ben doorgaans overdag aan het werk. Dan houdt het gebruik (of evt. een auto laden) een beetje op.

In de zomer fakkel ik het wel weg met een airco aangezien het toch steeds warmer word in NL.

Die overweging speelt bij mij ook al een tijdje. Helemaal niks terugleveren. Maar gewoon zelf gebruiken. Anders wat die airco er nooit gekomen, maar hey... het is wel fijn. En de 'gratis stroom' is er als je die koeling nodig hebt. Alleen zo jammer van de rest van het jaar (wel licht, geen koeling nodig).

Sorry maar dat is niet nodig zelfs mijn shell panelen die inmiddels 18 jaar oud zijn houden zich zelf mooi schoon.

Het zal uitmaken waar je woont. Ik kan je vertellen dat dat hier niet gaat werken. Zijn het in het najaar geen bladeren die zelfs op dakpannen blijven plakken, dan is het wel groene meuk - die zelfs kans ziet om zo nu en dan op ruiten tot leven te komen als je ze een paar maanden niet gelapt hebt. Op zich prima hoor. Maar voor panelen niet handig...

Het meeste heb ik gesaldeerd ~ 17000 kwh tegen ~ 20ct/kwh

Je was op tijd... En die BTW ga ik niet terug krijgen...

We moeten ons leven omgooien, Overdag bv van 9.00 tot 1900uur vrij.
In de avond en nacht slapen en naar het werk, dan kunnen we maximaal van onze opgewekte Zonne en Wind energie gebruik maken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dat is eenvoudig te organiseren: zet onze tijdzone naar UTC+12 of zo en we zijn er. Kun je gelijk die domme omschakeling zomer/winter afschaffen.

NIET!!! Mensen hebben, evenzeer als planten en (andere) dieren, zonlicht nodig. Als je onvoldoende aan de zon komt begin je bv. gevoeliger te worden voor huidkanker. En ja, er zijn behandelingen met vitamine D, jawel; maar is het niet simpeler en natuurlijker om met de zon mee te leven, zoals de hele natuur reeds eeuwenlang doet?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

als je toch een airco neemt, pak er 1 die ook verwarmt, kun je in de winter er ook mee verwarmen, weer wat pv stroom opgemaakt :P

PE9SMS

Special Member

Op 14 november 2020 15:57:09 schreef rew:
[...]
De mogelijkheid wordt geboden om een digitale, in essentie NIET SLIMme meter (dus zonder de "stuur gegevens door" hardware) te laten plaatsen. Case closed.

Die mogelijkheid wordt dus niet geboden, bij Liander althans.

This signature is intentionally left blank.

Op 15 november 2020 22:11:49 schreef PE9SMS:
..Die mogelijkheid wordt dus niet geboden, bij Liander althans.

Dat lijkt me stug. Het is namelijk een bij wet vastgelegd recht. Je hoeft geen slimme meter te accepteren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Op 14 november 2020 16:04:24 schreef mvdk:
@rew: tuurlijk. Maar hoe kan een leek het verschil zien tussen een "domme" en een "slimme" digitale meter? Er zijn wel wat verbruikers die het verschil zien tussen een ferraris meter en een digitaal ding.(...)

Op 14 november 2020 16:47:43 schreef KlaasZ:
[...]Heb ik toch al verteld? Gewoon het typenummer in google gooien en in no time weet je het. Of de display doorstappen, dan kun je het ook zien.

Dan moet je dus, als de monteur met die meter onder de arm in je gang staat, hem/haar toestemming/medewerking vragen die gegevens eerst af te lezen, dan je device opstarten, googelen, ben je gauw drie minuten verder.
Die monteur gaat weg. En komt dan later terug, en dan begint het feest opnieuw. Er komt een keer een moment dattie met een fraudemedewerker komt, met een lastbrief. Daar kunnen akelige situaties uitkomen.
Ding moet gewoon duidelijk herkenbaar zijn.

Als dat de situatie is dan kun je rechtstreeks aan de monteur vragen wat voor meter hij gaat plaatsen. Of je vraagt of je de meter eerst mag zien. De meeste slimme meters communiceren via GPRS en die kreet staat er dan ook op.
Een verdere indicatie is dat hij ook de gasmeter wil vervangen, dat heeft alleen maar zin bij een slimme meter.
Kortom, er zijn wel mogelijkheden om duidelijk te maken wat je wil en wat je niet wil.

Als het werkelijk zo is dat ze die krengen uit kunnen zetten, Moet je als gebruiker van buitenaf kunnen zien of dit ook werkelijk gebeurd. Bv kunnen zien of er wel of niet een sim kaart in zit.
Dit zou wettelijk verplicht moeten worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 november 2020 11:14:22 schreef Hunebedbouwer:
Als het werkelijk zo is dat ze die krengen uit kunnen zetten, Moet je als gebruiker van buitenaf kunnen zien...of er wel of niet een sim kaart in zit.

Het is in dit topic toch al verschillende keren gezegd dat je het niet uit kunt zetten op de meter zelf. Wat je uitzet is het doorgeven van de waardes van netwerkbeheerder naar leverancier (volgens EricP dan, zou best kunnen).
Een SIM kaart zit echt niet voor de gebruiker toegankelijk in de meter hoor. Dat zit netjes achter de verzegeling verstopt (en terecht).

PS, het is niet allemaal GPRS hoor. Er schijnt ook nog een "CDMA netwerk" te zijn. Geen idee wat dat precies is, wie het beheert. Ik denk de beheerders zelf.

[edit] wb hieronder: ja, Code Division Multiple Access, da's bekend. UMTS/3G gebruikt dat. Wat ik bedoelde, welk netwerk is dat dan? Hebben de leveranciers een eigen? Of toch 3G? Beetje onduidelijk.
[edit2] Hier
https://www.installatiejournaal.nl/digitalisering/nieuws/2020/06/4-mil…
staat er iets over. Eerst staat er dat het een eigen netwerk is, later dat als 3G wordt uitgeschakeld dat _uiteraard_ ook voor CDMA gebeurd. Huh, waaromdatdan? Bottom line, er is GPRS en CDMA.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 16 november 2020 15:04:40 (17%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Even opgezocht. CDMA is een oudere standaard voor mobiele telefonie.

Hoe dan ook, als je geen slimme meter wil, moet je dat luid en duidelijk tegen de monteur zeggen. Lijkt me verder niet zo moeilijk.

Peter112

Special Member

Op 16 november 2020 12:02:17 schreef KlaasZ:
Even opgezocht. CDMA is een oudere standaard voor mobiele telefonie.

Hoe dan ook, als je geen slimme meter wil, moet je dat luid en duidelijk tegen de monteur zeggen. Lijkt me verder niet zo moeilijk.

Dan is het al te laat, tenminste in Enexis gebied. De meterwisselaar heeft een auto met nieuwe setjes bij zich die al op jou adres staan geregistreerd.

De monteur neemt de oude standen op, verzend deze naar kantoor. Na een go wodt je meter gewisseld en eventueel ook je gasmeter.

Dan kan je toch alsnog de monteur wegsturen en zeggen dat hij later maar met een domme meter terug moet komen?
Je kunt de slimme meter nog steeds weigeren (hoewel ik dat zelf onzin vind, maar dat wisten jullie al.)

dat kan in enexis gebied ook, heb er al meerdere gesproken die dat hebben gedaan. jaar later en niks meer gehoord van een andere meter, nog steeds de ferraris meter.

een nieuwe domme elektronische meter die ik pas tegenkwam is een iskra mt174 -d2a52-v12g12-k0 staat nergens iets van gprs of dergelijke op..

vergeten

Golden Member

Op 15 november 2020 22:50:23 schreef mvdk:
Er komt een keer een moment dattie met een fraudemedewerker komt, met een lastbrief. Daar kunnen akelige situaties uitkomen.
Ding moet gewoon duidelijk herkenbaar zijn.

Als je die meter weigert wordt je als fraudeur gezien suggereer je?

Het lijkt de belastingdienst wel KAFKAiaanse toestanden!
Hebben ze zeker een ontslagen medewerker aangenomen die de kinderopvangtoeslagaffaire mede heeft veroorzaakt, en is ontslagen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 november 2020 19:43:14 schreef testman:
iskra mt174 -d2a52-v12g12-k0 staat nergens iets van gprs of dergelijke op..

Die met de losse stroomtrafo's? Nee, dat zal wel niet, want die heeft alleen een (lokale) optische uitgang en optioneel RS485.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

@vergeten: op pagina 4 vraag je aan Peter112 "wat is je bron?" Je hebt het ding kennelijk wel gelezen. Die fraudemedewerker waar ik aan refereer kan het AT vertegenwoordigen, die in dat verhaal word genoemd.
Ook als het Agentschap zelf een vertegenwoordiger zou meesturen, is dat op dat moment een ongezellige toestand.

Wat lopen topics over de slimmedoorstuur meter toch altijd uit de hand.

Ik wist trouwens niet dat CircuitOnline een analoge versie had, waar je per post naartoe kan reageren. Immers zijn er mensen zie zich zo druk maken over een 'spionage' meter, dat het niet anders kan dat deze mensen geen internet hebben. De internet modem meet ook dataverbruik (niet voor je factuur, maar voor statistiek). En heb je vast internet, dan weten ze precies wanneer je thuis komt (=dataverbruik/connectie device).

En deze mensen gebruiken ook enkel contant, want pinnen = volgen.

Om maar te zwijgen over de AH bonuskaart, Google en Apple Services, je mobiele en/of vaste telefonie provider, de camera's van Rijkswaterstaat etc.

Het excuus dat de nieuwe meter data doorstuurt en daardoor kan weten wanneer je thuis bent is natuurlijk onzin. Je start je wasmachine al jaren met start uitstel, de CV is geprogrammeerd, lampjes gaan aan via je domotca systeem.

Ik zit altijd schuddebuikend op de bank als ik thuis ben, de houtkachel aanzet en dan de energie leverancier maar denken: geen verbruik = niet thuis. Daarvoor was ik op mijn werk, maar voordat ik weg ging heb ik de was, droog en vaatwas machine nog even ingesteld. Dat zal die spionerende energieleverancier leren!

"raampje dicht licht aan deur op slot..."
Voeg daar vaatwasser aan toe, want de energieleverancier ziet niet zo goed de energiezuinige LED op afstand, weten ze alsnog dat je niet thuis bent...

Nou, dat was hem weer.

Edit: of je nou wel of niet een telwerk wil die je verbruik vaker en automatisch doorstuurt, boeit mij echt niet. Maar mensen bang maken voor z'n ding vind ik erg kortzichtig.
Ik heb het ding en ben er blij mee. Zelfs op eigen initiatief, toen ik voor de 3-fase ging. Ik lees zelf ook de P1 uit op naar mijn domoticz, geeft leuke statistiek. Mijn energieleverancier stuur mij maandelijks een overzicht en zorgt dat ik aan het eind van het naar niet voor negatieve verassingen kom te staan. Of de energieleverancier kan zien of ik thuis ben weet ik niet, maar boeit mij ook weinig. Als ik bij de Jumbo winkel dan weet de Jumbo ook dat ik niet thuis ben...

bprosman

Golden Member

Die mensen hebben een Nokia 3310 of een T65 :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

@Mrtn1988,
Dat vat het wel aardig samen ja ...

Complot theorieën hieronder in 3 2 1...

Neehoor, dit gaat gewoon dicht.

De TS heeft zich al het hele topic niet meer laten zien. Mocht die nog wat willen toevoegen mag er een mailtje mijn kant op, dan maak ik het topic weer open.

Dit topic is gesloten