Lasklemmen ... zijn die te vertrouwen?

En dan stevig indrukken tot stuit,

Volgens mij gaat het hier wel eens mis.

waar het gevaar bij steeklassen ligt is kromme gedeukte draad einden en gebruikte steeklasdoppen die geen klemkracht meer hebben.

van de 221 voorgangers heb ik wel gemerkt als je die na een jaar of 10 losmaakt het hendeltje weleens afbreekt. klemkracht is beter als dat oranje hendeltje :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Yep. Maar bij die 'nieuwe' heb ik ook wel eens wat afgebroken hoor...

Ik heb die dingen ook nog nooit uit zien fikken - zonder externe oorzaak dan. Een lasdoos die verzopen is... kun je niet meetellen natuurlijk.

Maar goed... Ik zie natuurlijk iets meer dan mijn eigen huis. En als ik het zie, dan is het meestal omdat er gez**k is. Als er wat uitgefikt is, dan is het danwel nat geweest (trouwens verrassend hoe lang dat nog goed gaat met een goed gemaakte draailas! Het contactoppervlak lijkt min of meer luchtdicht (waterdicht) te zijn), danwel 'grijze steeklasjes'. Per saldo zal het met de meesten wel goed gaan. Zeker als er een beetje aandacht aan besteed is. Waarop ik dan denk... 'meestal' is me niet goed genoeg, het moet 'altijd' goed gaan.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De kernzaak van zo'n steeklasklem (en steek-rijgklemmen) is dat er een gasdichte verbinding ontstaat tussen de draad en de doorverbinding in de klem.
Er komt geen lucht (of gas) bij, zodat corrosie geen vat heeft op de verbinding.
Hierdoor blijft de verbinding ook goed in een zeer slechte omgeving.
Denk hierbij aan stallen etc.
Maar ook vocht geeft geen invloed op de verbinding.

Een las die er uitfikt door vocht, daar heeft een heel ander proces plaats gevonden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja, ik ben ze ook al zat tegengekomen in lasdozen in de buitenlucht op een paaltje. 4 wartelgaten opengevroren van die doos dus het weer heeft er jaren volle invloed op. grijze steekwago is wat lichter grijs geworden, maar klemt nog steeds, ondanks de geregelde installatiedouche.

pas nog gezien bij reclameverlichting dat men een fout maakte, de draden aan een ledstrip zijn vaak erg kort afgestript en vertind, steek die in een 221 en je hebt geen/slecht contact. 0,5cm is echt te weinig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2020 19:29:49 schreef testman:
pas nog gezien bij reclameverlichting dat men een fout maakte, de draden aan een ledstrip zijn vaak erg kort afgestript en vertind, steek die in een 221 en je hebt geen/slecht contact. 0,5cm is echt te weinig..

Of wat ik in nieuwbouwwoningen soms tegenkom: de soepele voedingsaders van 230V rookmelders getwist en in de grijze lasdop van de centraaldoosvoeding gestoken. Twee keer hoesten en de aders liggen er weer uit.

1,5mm2 soepel met aderhuls in een gewone grijze wago al heel vaak gezien. dat gaat ook wel goed als de stroom niet droger grade hoog is. dat werd voorheen vaker gedaan omdat een kroonsteen om van stug naar soepel te gaan er niet meer bij geduwd kon worden. nu is het geen punt meer met de wago 221. een tijd had je die lichtgrijze enkele wago dingen om van soepel naar stug te gaan, maar die vraten nog meer ruimte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe gaat het in de lasdozen met giethars.
De veer inrichting zal door het giethars vast komen te zitten.
Ik gebruik dan hiervoor conex draaidoppen.

geen probleem, de veerverbinding zit al geklemd als de hars erin gaat. ik heb iig nog geen last van onderbroken lassen in moffen gehad. zelfs niet bij moffen waar de wago's duidelijk bovenop de hars zitten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer