Lasklemmen ... zijn die te vertrouwen?


EricP

mét CE

Dus als je het niet kunt, of een hobbyist bent

Eh... kun je er dan niet gewoon beter helemaal van af blijven?? Over de hobbyist... ach, er zijn zat hobbyisten die beter werk afleveren dan de 'erkende professional'. Dus...

Overigens de manier waarop je de koperdraad tegenwoordig in zo'n
wandcontactdoos stopt ... voelt ook knudde!

Klopt. Aan boord best wel wat van die meuk die ook gewoon uit fikt. Combinatie van trillen, zilte omgeving, hoog vermogen. Soms op de pennen, meestal op de klemverbinding.

Daarnaast zijn die klemverbindingen met scheepskabel ook een drama - nog kleiner contactoppervlak! Maar ja... het is zo nu en dan wel 'gecertificeerd'. Dus het fikt ook 'gecertificeerd' uit.

[edit]@EgbertG: klein. Daarom moet de draad ook mooi recht zijn etc. Zodat je wat je aan contact oppervlak hebt kunt gebruiken. Je hebt zat van die klemmen. Doe eens wat destructief onderzoek (ofwel: trek er eentje uit elkaar). En zie hoe klein je contactoppervlak is (ok, draadje is 2.5mm2, dus feitelijk heb je aan 3x1mm genoeg.
Maar dan moet je dat wel halen...

EgbertG

Special Member

Over een uurtje ben ik wel klaar met die hele bedrading in de bijkeuken en ik zal dan eens wat serieuze belasting aanbrengen en eens kijken of t koud blijft!

Pe1jku
EricP

mét CE

Ik ken ze, Sine. Als het allemaal net nieuw in elkaar zit, dan zal het ook wel een tijdje goed gaan.
Zo'n ding wat uitfikt doet dat ook niet in 1x. Dat is al een tijdje bezig, niet zelden weken tot maanden...
Straks een onderhoudsplan voor de huisinstallatie. Elke 2 jaar alle steeklasjes vervangen! (het zal je leren om dozen weg te smeren in het stucwerk! :) )

Op 14 november 2020 12:36:10 schreef EgbertG:
Wanneer je vervolgens
naar de beschadiging kijkt op de koperdraad dan vraag ik me werkelijk af hoe groot het contactoppervlak is.

Dat is groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Die krassen komen van de drukveer, maar aan de andere kant ligt de draad tegen een vlak plaatje. Daarom is het ook belangrijk dat het gestripte eind goed recht is, dat vergroot het contactvlak. Soms wil ik gewoon weten hoe het er binnenin zo'n klem uitziet en dan zaag ik er een open.

EgbertG

Special Member

dat was een zinvolle uitleg van de noodzaak van een rechte draad!

Pe1jku
Sine

Moderator

@EricP,

Kom kom, niet zo negatief.
Ik heb die oude grijze wago's al jaren gebruikt, toen ik zelf mijn installatie vervangen heb ben ik de wago compact verbinders gaan gebruiken ( de 2273 serie )
En ook op plaatsen waar flink stroom loopt geven die geen krimp.

Ik ben overigens in de laatste 30 jaar maar twee lassen met slechte verbinding tegengekomen.
Een bouwmarkt wago look-a-like, waar een discutabel gemonteerde draad in zat (gewokkeld, wellicht uit een schroeflas gekomen)
Een de bekende grijze wago, waar ik de de draad zo uit kon pakken, ofwel: die had er nooit in gezeten.

Gewoon 'echte' verbinders gebruiken, ze goed monteren en vooral NIET hergebruiken.

Dat is ook het voordeel van de nieuwe connectors, je ziet of je las goed is. Hoewel nieuw ... die zijn er ook alweer 10 jaar ofzo.

En ze zijn lekker vlak, daarmee kun je prima achter een WCD lassen.

vergeten

Golden Member

Op 14 november 2020 12:30:37 schreef Sine:
Probeer ze er maar eens uit te halen ... dat valt nog vies tegen.

Klopt! Het ziet en voelt wel gammel aan.
Er zijn 2 soorten contact maken:

1. Mechanisch (draad lastig eruit, zegt niets over het elektrische contact)
2. Elektrisch (liefst 0 Ω, kan toch mechanisch losjes aanvoelen)
Die 2 zouden natuurlijk tegelijkertijd optimaal moeten zijn! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Op 14 november 2020 09:40:03 schreef EgbertG:
Mijn onuitputtelijke voorraad spullen bracht me dit doosje en ik ga ze vandaag gebruiken....

Als "oudere elektrieker" ga ik wat hips doen ;-)

Hip? Dit zijn ronduit antieke doppen uit de tijd dat hip nog een hip woord was :+ Niet alleen antiek van principe maar ook gewoon de fabricagedatum denk ik. Waarom niet die moderne Wago's, doorzichtige of die met een hendeltje gebruiken? Die doorzichtige hebben een voordeel dat Conexen ook hadden: je kunt je las inspecteren. En die met het hendeltje maken m.i. een steviger contact.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 november 2020 17:21:03 (14%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Special Member

Er zitten nu ook wago's in ... heb er stuk of 20 gebruikt vandaag en het gaat heerlijk vlot. Met wasdroger aan even aan wat klemmen gevoeld, maar gewoon koud. Klus klaar .. de lasdraaidoppen mik ik allemaal weg!

Pe1jku
maartenbakker

Special Member

Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn (wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Special Member

Staat geen kracht op nu, liggen prima stil en zitten er voldoende ver in, dus ik geloof t gewoon.

Pe1jku
vergeten

Golden Member

Op 14 november 2020 17:17:22 schreef maartenbakker:
[...]
En die met het hendeltje maken m.i. een steviger contact.

Is dat zo?
Het hendeltje omhoog dat drukt de veer in om de draad erin te laten.
Dan hendeltje plat en de veerkracht van het veertje moet het contact verzorgen.

Dat is dus andersom dan ik aanvankelijk dacht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 14 november 2020 17:22:30 schreef maartenbakker:
Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn (wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

Alle wago's lassen kunnen problemen geven als je ze niet netjes monteert.
Die doorzichtige zijn wat meer idiot-proof, maar die grijze doen het ook gewoon prima.

Op 14 november 2020 17:22:30 schreef maartenbakker:
Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn.

Zal wel loslopen. In mijn huis zitten al 40 jaar Wago's. Nog niet één uitgefikt. (Bij één van mijn buren wel eentje.)

(wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

Dat is wel een vervelend nadeel van die oude dingen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Als je die "oude dingen" zorgvuldig monteert is het geen probleem dat je er niet doorheen kan kijken. Draad op de juiste lengte strippen, bij twijfel kun je dat controleren met het merkteken dat vrijwel altijd op steeklassen staat. En dan stevig indrukken tot stuit, de isolatie ligt dan een paar mm binnen de dop. Als je het vaker hebt gedaan voel je het gauw genoeg of de draad wel of niet goed zit.

En dan stevig indrukken tot stuit,

Volgens mij gaat het hier wel eens mis.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

waar het gevaar bij steeklassen ligt is kromme gedeukte draad einden en gebruikte steeklasdoppen die geen klemkracht meer hebben.

van de 221 voorgangers heb ik wel gemerkt als je die na een jaar of 10 losmaakt het hendeltje weleens afbreekt. klemkracht is beter als dat oranje hendeltje :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Yep. Maar bij die 'nieuwe' heb ik ook wel eens wat afgebroken hoor...

Ik heb die dingen ook nog nooit uit zien fikken - zonder externe oorzaak dan. Een lasdoos die verzopen is... kun je niet meetellen natuurlijk.

Maar goed... Ik zie natuurlijk iets meer dan mijn eigen huis. En als ik het zie, dan is het meestal omdat er gez**k is. Als er wat uitgefikt is, dan is het danwel nat geweest (trouwens verrassend hoe lang dat nog goed gaat met een goed gemaakte draailas! Het contactoppervlak lijkt min of meer luchtdicht (waterdicht) te zijn), danwel 'grijze steeklasjes'. Per saldo zal het met de meesten wel goed gaan. Zeker als er een beetje aandacht aan besteed is. Waarop ik dan denk... 'meestal' is me niet goed genoeg, het moet 'altijd' goed gaan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De kernzaak van zo'n steeklasklem (en steek-rijgklemmen) is dat er een gasdichte verbinding ontstaat tussen de draad en de doorverbinding in de klem.
Er komt geen lucht (of gas) bij, zodat corrosie geen vat heeft op de verbinding.
Hierdoor blijft de verbinding ook goed in een zeer slechte omgeving.
Denk hierbij aan stallen etc.
Maar ook vocht geeft geen invloed op de verbinding.

Een las die er uitfikt door vocht, daar heeft een heel ander proces plaats gevonden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja, ik ben ze ook al zat tegengekomen in lasdozen in de buitenlucht op een paaltje. 4 wartelgaten opengevroren van die doos dus het weer heeft er jaren volle invloed op. grijze steekwago is wat lichter grijs geworden, maar klemt nog steeds, ondanks de geregelde installatiedouche.

pas nog gezien bij reclameverlichting dat men een fout maakte, de draden aan een ledstrip zijn vaak erg kort afgestript en vertind, steek die in een 221 en je hebt geen/slecht contact. 0,5cm is echt te weinig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2020 19:29:49 schreef testman:
pas nog gezien bij reclameverlichting dat men een fout maakte, de draden aan een ledstrip zijn vaak erg kort afgestript en vertind, steek die in een 221 en je hebt geen/slecht contact. 0,5cm is echt te weinig..

Of wat ik in nieuwbouwwoningen soms tegenkom: de soepele voedingsaders van 230V rookmelders getwist en in de grijze lasdop van de centraaldoosvoeding gestoken. Twee keer hoesten en de aders liggen er weer uit.

1,5mm2 soepel met aderhuls in een gewone grijze wago al heel vaak gezien. dat gaat ook wel goed als de stroom niet droger grade hoog is. dat werd voorheen vaker gedaan omdat een kroonsteen om van stug naar soepel te gaan er niet meer bij geduwd kon worden. nu is het geen punt meer met de wago 221. een tijd had je die lichtgrijze enkele wago dingen om van soepel naar stug te gaan, maar die vraten nog meer ruimte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe gaat het in de lasdozen met giethars.
De veer inrichting zal door het giethars vast komen te zitten.
Ik gebruik dan hiervoor conex draaidoppen.

geen probleem, de veerverbinding zit al geklemd als de hars erin gaat. ik heb iig nog geen last van onderbroken lassen in moffen gehad. zelfs niet bij moffen waar de wago's duidelijk bovenop de hars zitten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer