Marantz PM80 blijft in klasse A stand??

Hallo Co-ers,

Ben nog even bezig met een PM80 waar ik van de week ook al een vraag over steldenin een ander topic.

Voor zover speelt hij nu goed, maarrrrrrr......

Ik vind hem zacht klinken ten opzichte van de volumeregelaar. Ik vermoed dat hij in klasse A stand staat. Als ik op de knop daarvoor druk hoor ik ook geen volume verschil, ledje gaat wel aan en uit en ik hoor het relais ook schakelen.

Iemand nog een gouden tip?

vergeten

Golden Member

Beter verder gaan in dat andere topic.

Het gaat om een reparatie het is niet echt de bedoeling om voor elk onderdeel uit een reparatie apparaat een nieuw topic te starten. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Klopt, alleen is dit een totaal ander probleem wat los staat van het andere.

ken deze versterker niet, maar klasse A en AB moet toch geen volumeverschil geven ?

alleen . .. klasse AB kan luider spelen en vooral, wordt minder warm...

laat versterker eens uurtje zacht spelen in A en meet de temperatuur bovenaan.

Doe het zelfde in AB.. zou beduidend koeler moeten zijn.

Maakt bij de PM80 niks uit... Ik heb hem naast me staan spelen, de A stand is alleen de voorversterker. De volumeknop is wel iets subtieler(dan veel andere versterkers) inderdaad. Wat is je bron, CD speler?

enkel de voorversterker? dat maakt me nieuwsgierig . In welke letters gaat die dan draaien als ie niet in A staat?

Geen idee, A/B dan? Ik heb dit ooit ergens gelezen op het marantzforum.
Net eens gemeten... In standaard stand gebruikt hij 12W, met Class A ingedrukt 43...

Ik dacht dat echte klasse A versterkers veel meer vermogen trokken.

Zo, das een gulzige voorversterker. En die gaat wel degelijk een pak warmer worden in de A stand. Dus TS kan door temperatuurmeting achterhalen of het al dan niet werkt. Als hij heel goede oren heeft kan misschien ook het verschil in de vervorming horen, maar daar twijfel ik aan.

Op 14 november 2020 23:42:48 schreef maus0611:

Ik dacht dat echte klasse A versterkers veel meer vermogen trokken.

hoezo? je schreef hierboven dat het enkel de voorversterker betrof.

buizenradio's draaien ook vaak in klasse A (bvb met de EL84 of ECL86 als eindbuis). en die verbruiken niet "veel". het rendement is natuurlijk slecht, aangezien ze altijd evenveel verbruiken of die nu zacht of hard speelt, maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 14 november 2020 23:54:20 (19%)

Zo'n 'grote' bak als een PM80 in volledig klasse A zou toch iets van 200W moeten trekken uit het net dan?

Op 14 november 2020 23:50:46 schreef kris van damme:
Zo, das een gulzige voorversterker. En die gaat wel degelijk een pak warmer worden in de A stand. Dus TS kan door temperatuurmeting achterhalen of het al dan niet werkt.

Ik heb het een keer geprobeerd, enige wat bij mij warmer word is de preamp, STK module tussen de 2 eindtrappen in.

Ik heb het probleem gevonden waarom hij zo zacht klonk.
Het was echt vrijdag de 13e.
In 1e instantie na de reparatie maar aan 1 kant geluid. Zoeken, zoeken, meten, meten.
Conclusie: RCA > Jack kabel tussen iPod en versterker kaduuk.
Vervolgens had ik dus het idee dat het geluid te zacht was ten opzichte van de stand van de volumeknop. Zo’n versterker zou je niet half open moeten kunnen zetten en dan nog normaal kunnen praten met elkaar.
Dus weer zoeken, zoeken, meten, meten.
Conclusie na aansluiten van een losse tuner: iPod “defect”. Volume op iPod staat volledig open, alsmede het “veilige volume” niveau.
Dat wordt dus de volgende uitdaging.

Bedankt voor het meedenken!

Op 14 november 2020 23:55:55 schreef maus0611:

[...]

Ik heb het een keer geprobeerd, enige wat bij mij warmer word is de preamp, STK module tussen de 2 eindtrappen in.

Ik snap hem. Je bedoelde de voorversterkermodule, maar die zit niet in een aparte behuizing.Een doos dus met de complete versterker, maar in A stand wordt het enkel warmer in de buurt van de voorversterker. Ja, bij klasse A verwacht je dan dat ook de eindtorren lekker opwarmen en de unit steeds het volle vermogen opneemt. waarschijnlijk doet d STK de kleine vermogens in A en nemen de grote jongens over in AB bij luider volume. beetje zoals de class AA bij Technics.

Op 15 november 2020 08:20:05 schreef basvaningen:
Ik heb het probleem gevonden waarom hij zo zacht klonk.
Het was echt vrijdag de 13e.
.

Op 14 november 2020 23:50:46 schreef kris van damme:
Zo, das een gulzige voorversterker.

M'n Sony TA N77ES eindtrap trekt idle 100w...

heb je die al eens op 240V gezet, scheelt ook wel iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Dus, van het gas af kan je beter een classe A versterker gebruiken. Ook in de winter terug naar gloeilampen, is toch het advies van de roverheid....elektrisch verwarmen, de toekomst. (niet bij onze ooster buren)

Op 15 november 2020 17:03:50 schreef testman:
heb je die al eens op 240V gezet, scheelt ook wel iets..

Staat ie al.

Op 15 november 2020 17:51:16 schreef Krelis Vonketrekker:
Dus, van het gas af kan je beter een classe A versterker gebruiken. Ook in de winter terug naar gloeilampen, is toch het advies van de roverheid....elektrisch verwarmen, de toekomst. (niet bij onze ooster buren)

Dan heb je niet goed gelezen, elektrisch verwarmen zegt niet dat je dit met een straalkachel moet doen :D