Raspberry Pi Zero niet zichtbaar op netwerk

Ik heb de DHCP disabled in beide AP's.

De range kan ik dan nog steeds opgeven (zou verwachten dat die uitgegrijsd zouden worden).

Dus uit en dan kan ik in de router de range weer van 1 tot 200 zetten. Het opgeven van IP-ranges was een zinloze actie dus in dit geval.

Als ik de PiHole weer aan de praat heb zal ik in de router en de AP's de DNS op het IP-adres van de PiHole zetten.

(Als ik de router en AP's voor DNS naar de PiHole laat verwijzen kijkt dan ieder aparaat op mijn netwerk automatisch naar de PiHole of moet ik in bijv. mijn telefoon ook een DNS verwijzing veranderen?, kan in mijn telefoon niet vinden waar ik DNS kan aanpassen/opgeven.)

[Bericht gewijzigd door mechatron op dinsdag 24 november 2020 14:46:03 (26%)

back to the drawing breadboard

Het "we weten niet wat er aan de hand is, we gaan random dingen veranderen en hopen dat het helpt gaat door".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Je DNS zal je telefoon via DHCP krijgen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 24 november 2020 16:03:02 schreef rew:
Het "we weten niet wat er aan de hand is, we gaan random dingen veranderen en hopen dat het helpt gaat door".

Ik weet niet wat uw probleem is (hou het vooral uw probleem) maar u loopt hier al het hele draadje neerbuigend en negatief te doen.

U hoeft niet te reageren als het u niet aanstaat.

Doei!

back to the drawing breadboard

als je in netwerkinstellingen kijkt, zie je dan het DNS adres?
als je op de pihole inlogt, zie je dan ook verkeer?

mogelijk werkt het al? of werkt het niet?

GMT+1

Ik heb nog geen SD kaartje voor de PiHole.

Het SD kaartje dat ik afgelopen weekend gebruikte zit weer in de printer. (ben een behuizing voor de Octopi aan het printen.)

Ik heb inmiddels de kasten op zolder omgezet en ga nu eerst achter het kaartje aan. Zo even shoppen op internet.

Het installeren van de PiHole gaat wel lukken, het zal een insteluitdaging worden.

Het headless instellen van de Zero is goed te doen mits de hardware goed is.

Ik had hem van het weekend op het netwerk en de UI werkte ook maar de instellingen waren naar alle waarschijnlijkheid niet goed. (erg fout)

back to the drawing breadboard

Op 24 november 2020 16:40:42 schreef mechatron:
U hoeft niet te reageren als het u niet aanstaat.

OK. Ik probeer te helpen, maar het wordt niet gewaardeerd. Ik hou m'n mond verder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 24 november 2020 14:03:06 schreef Progger:
@Hensz, PiHole is een internet/reclame filter op basis van DNS, dus moet je deze juist DNS laten doen.

Het is gewoon een firewall met alternatieve blokkades. Heeft de ballen met DNS te maken.

https://www.aboutprivacy.nl/installeer-pi-hole-op-een-raspberry-pi-de-…

Werking Pi-Hole (nerd alert)
Pi-Hole plaatst zichzelf tussen je apparaten en een upstream DNS-server en blokkeert alle verzoeken aan bekende advertentie- en trackingservers. Pi-Hole kan DNS-aanvragen accepteren, maar vertrouwt op de upstream-server voor het oplossen van de aanvragen. Pi-hole werkt ongeveer op dezelfde manier als een netwerkfirewall, wat betekent dat advertenties en trackingdomeinen worden geblokkeerd voor alle apparaten erachter.

Don't Panic!
rudig76

Golden Member

Enige verbazing over dit topic is er wel. Maar goed.

Pihole is geen firewall. Pihole geeft alleen als dns server voor dns request naar reclame sites geen ip adres terug. Zoals je artikel waar je naar linkt aangeeft zit het tussen een upstream dns en je interne devices. Ofwel niet alle dns requests stuurt ie door naar je upstream dns. Poorten blokkeren en andere slimme firewall zaken dan de pihole niet.

Wellicht anders op tweakers.net navragen

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Hensz

Golden Member

Hoe hij het doet maakt niet uit, het ding blokkeert bepaalde ip-adressen. Ik mag hopen dat het ding dat ook doet mocht een ip-adres hard coded zijn.

Don't Panic!

Bij foutzoeken / probleemoplossen is het handig om te weten hoe dingen werken.

pi-hole lijkt (na 20 seconden naar de documentatie gekeken te hebben) een DNS server/vervanger te zijn. Er wordt op DNS geblokkeerd, niet op IP adres niveau. Dit heeft twee voordelen: 1) Het is niet verplicht dat alle data langs de pi moet. en 2) Je kan 1 domein op een shared-server blokkeren terwijl andere domeinen op dezelfde server blijven werken. Er is 1 nadeel: hard-coded IP adressen kan ie niet blokkeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het nieuwe SD-kaartje is vanmiddag geleverd.
Hij is inmiddels geformatteerd, van Raspberry Pi OS voorzien en is PiHole geïnstalleerd.

In de router (Connect Box) is DHCP uitgezet, in de PiHole aangezet.

Maar, hij is zo dood als een Pi.

Bij ipconfig /all staat (dat):
De DHCP-server het IP van de Pi heeft.
De default Gateway die is van de Connect Box
Bij de DNS-servers staat o.a. het IP-adres van de Pi (en nog een aantal, in een mij onbekende notatie zoals bijv. 3002:z67:4020:5).

Nu in een uur laat hij zo'n 8 queries zien waarvan er precies 0 geblokkeerd zijn.

back to the drawing breadboard
Shiptronic

Overleden

Heb je na de wijzigingen wel alles een keer opnieuw geboot? ( in juiste volgorde)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 november 2020 20:51:29 schreef Shiptronic:
Heb je na de wijzigingen wel alles een keer opnieuw geboot? ( in juiste volgorde)

De PC en de Pi wel, net de router handmatig opnieuw opgestart.

Inmiddels 2166 queries en 91 blokkades, 4,2%.
Ik vraag me af of de blocklists regiogevoelig zijn. Nu heb ik alleen de 2 standaard lijsten erin staan.

White- blacklisten en block lists moet ik nog onder de knie krijgen denk ik.

back to the drawing breadboard

Dan werkt het toch gewoon?

standaard is de lijst niet heel groot nee.

er zwerven een hoop lijsten rond op het net. ik heb er een op tweakers gevonden, volgens mij een van deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54768455#54768455
(bij mij staat de blocklist op 1,1 miljoen)

controleer gewoon op ieder apparaat of de DNS van de Pi gebruikt wordt. voeg desnoods tijdelijk nu.nl of een andere site en kijk of je deze nog kunt bereiken.

GMT+1