LPG bij Golf VR6 - te hoog CO

EgbertG

Golden Member

Waar je altijd toch bang voor bent ... te hoog CO op LPG en op benzine gewoon goed.

6 van die rare injectoren zit al snel op 400 euro, nog los van de
enorme klus.

Is er iets te doen om toch door de keuring te komen?

GJ_

Moderator

sjoemelsoftware? :-)

Maar even serieus, wat is de relatie met elektronica?

High met Henk

Special Member

Hehehe, ik heb donderdag mijn LPG af laten melden.
De dag ervoor ook afgekeurd. Ik had ook problemen met het CO.

Bij mij was echter ook benzine niet goed.. bleek een defecte bobine. Maar dat merk je niet direct met een V8...

Maar jouwe is op benzine wel goed.. klopt je elektrode afstand wel (0.7 a 0.8 mm). Ook bobines zouden wel kunnen, doordat de ontsteek spanning omhoog gaat op LPG. En doorslag is dan waarschijnlijker.

Hoe lang ligt jouw LPG er al in?
En wat voor injectoren heb je.. ik had ooit Tartarini... Na 2 jaar waren ze al versleten. Nu Hana, een kopie van Keihin.
Die zijn veel beter.

Ook de vraag of je installatie wel goed ingeregeld is..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Necam MEGA systeem, of welk merk en type zit erin?

Temp sensor kan een foutief signaal geven.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 15 november 2020 19:13:52 (32%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Er zit inderdaad NECAM in. Heb al met de gratis software de gascomputer uitgelezen en opnieuw ingeleerd. Echter zodra de closed loop ingaat dan wordt het te rijk qua mengsel.

De relatie met electronica is of ik met kortere pulstijden per injector minder gas zou kunnen laten injecteren. Of is een versleten injector gewoon half doorlatend of zo....

Temperatuur en gasdruk gaven juiste waarde in binnen die software. Zal dat nog eens extra controleren.

Bougies heb ik nog niet bekeken eigenlijk. Die krijg ik er met mn standaard gereedschap niet uit. Zitten vrij diep en tis ook denk ik de kleinere maat bougie. Maar zou dat t kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 16 november 2020 08:38:23 (17%)

ik heb ook zo ellende gehad, lang topic hier ergens op CO, bleek uiteindelijk verschillende oorzaken te hebben.
-een bobine die bij opwarming niet meer werkte
-een nieuwe universele lambdasonde die blijkbaar niet universeel genoeg was voor een volvo waardoor die een te rijk mengsel gaf altidj

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Semtexx

Golden Member

Bij Necam de gebruikelijke verdachten nakijken:

-Verdamper blaast door
-Injectoren defect
-Verdeelhuis vervuild en daardoor zit de plunjer vast.

Die verdeelhuizen heb ik vroeger bij de vleet staan vervangen toen ik bij een LPG inbouwer werkte. Die injectoren waren ook wel eens kapot, maar niet zo vaak als de verdeelhuizen.

EgbertG

Golden Member

Wat doet zo'n verdeelhuis eigenlijk? De verdamper zorgt voor het LPG in dampvorm en dat wordt door de injector dan met pulsjes gedoseerd toegelaten. Waarom zit er een verdeelhuis tussen?

Of zit dat er alleen tussen bij de wat oudere systemen zonder injectie?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 16 november 2020 15:29:07 (17%)

Shiptronic

Overleden

Eerst vast stellen welk systeem erin zit, met verdeelhuis, of elektronische injectoren, daar zit een groot verschil in , ook kwa elektronica

Ook van de elektronische injectoren zijn meerdere versies, kan je foto of software laten zien?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Deze injectoren zitten er in:
( dus geen verdeelhuis denk ik dan? )

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 16 november 2020 17:26:57 (30%)

Shiptronic

Overleden

Dat is ook geen Necam, die heeft nooit MED injectoren gebruikt, Vogels en Eurogas wel.(en nog een aantal vage brolmerken)

En idd geen verdeelhuis, jammer voor jewant dan was de reparatie waarschijnlijk goedkoper/simpeler geweest.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Landi installatie .. zucht ... ik heb er al paar maanden niet meer naar omgekeken, omdat ik tegen de klus op zie ;-(

99% kans dus dat het inderdaad versleten injectoren zijn dus

High met Henk

Special Member

Hoe moeilijk kan het zijn??

Okee V6.
Maar mag toch aannemen dat je niet het hele manifold eraf moet halen??

Zelfs hier kan ik er van buitenaf bij.

2 schroefjes los en ik kan erbij..

De inbouw was wel iets lastiger, maar het zeker waard.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EgbertG

Golden Member

Bij mn Passat liggen ze prachtig bovenop, maar bij deze Golf moet ik vermoedelijk complete voorkant verwijderen met koplampen etc

High met Henk

Special Member

Ik heb nog een setje gebruikte MED injectoren liggen.
Mag je voor niets hebben. Geen idee van de status.

Zelf heb ik er niets aan. Zelf heb ik bijna overal Keihin of Hana voor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 16 november 2020 20:32:40 schreef EgbertG:
Bij mn Passat liggen ze prachtig bovenop, maar bij deze Golf moet ik vermoedelijk complete voorkant verwijderen met koplampen etc

Ik ken de ellende en ben er mee gestopt (na 30+ jaar):) EN idd die injectoren slijten, ze worden te traag en sluiten te laat= te rijk, daarbij slijten ze niet allemaal het zelfde, 1 of 2 vervangen is geen optie, ze moeten alle 6 gelijk zijn. Soms heb je geluk met 1 oude, ertussen dat het gaat.

Als hij netjes loopt op alle 6 cilinders zou je de Tuning file aan kunnen passen, maar weet niet of jouw software level dat wel ondersteund.

Welke ECU en software versie heb je(screen shot) ? soms kan je de firmware en defenitie files upload/aanpassen , dan zou je er beter Hannas in kunnen zetten, goedkoper en veel beter! maar dan moet je developer modus hebben

[edit] hier staan een aantal van die files : http://www.luccio.nl/index.php?action=extra&extra=A_downloads&… onderr ; Landi (Renzo):

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Semtexx

Golden Member

Hmm, Landi, dan is de kans op defecte injectoren vrij groot. Hoe start de auto na stilstand? Start hij soms lastiger - als in "heeft langer nodig om te starten"? Zo ja, dan kan je het probleem al wat eerder richting injectoren zoeken.

EgbertG

Golden Member

Ik zal morgen de laptop er weer eens aanhangen.

Na wat googlen is de kans groot dat ik er een paar of alle zal moeten vervangen. Inderdaad na veel kilometers is t einde oefening.

De auto start op benzine en gaat over op LPG. Hij loopt gewoon goed, maar ja .. te rijk dus. Heb als ik me goed herinner in een matrix van alles geprobeerd aan te passen en ook self learning aangezet, maar het bleef
hommeles.

@Henk: Ja, ja graag! Kan ik voordat ik de investering doe eens kijken of ik ander gedrag krijg met wat andere injectoren die mogelijk beter zijn.

Shiptronic

Overleden

foutje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 16 november 2020 22:07:56 (95%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Dat lang starten is een Vialle syndroom, die lekken vloeibare LPG en verdampt. Met deze merk je daar nauwelijks iets van, of hij moet al heel beroerd lopen.

Op 16 november 2020 21:57:39 schreef EgbertG:
Ik zal morgen de laptop er weer eens aanhangen.

Na wat googlen is de kans groot dat ik er een paar of alle zal moeten vervangen. Inderdaad na veel kilometers is t einde oefening.

De auto start op benzine en gaat over op LPG. Hij loopt gewoon goed, maar ja .. te rijk dus. Heb als ik me goed herinner in een matrix van alles geprobeerd aan te passen en ook self learning aangezet, maar het bleef
hommeles.

@Henk: Ja, ja graag! Kan ik voordat ik de investering doe eens kijken of ik ander gedrag krijg met wat andere injectoren die mogelijk beter zijn.

Heb je een Backup van de originele file gemaakt ? en welke kleur heb je? de kleur geeft een maat aan, groot, middel, klein , je kan ze niet mengen, en je moet de juiste maat voor jouw auto hebben,

Ze hebben een minimum openingstijd, kan zijn dat ze een maatje te groot zijn, en bij de klienste tijd al te veel inspuiten. Als ze alle 6 gelijk zijn kan je heb bij regelen, maar weet wat je doet, en daar lijkt het niet echt op ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Het valt mee, hoor .. weet wel beetje wat ik doe. Doe t alleen niet vaak genoeg om de juiste indruk te wekken ;-)

Ja, ik heb de configuratie en calibratie opgeslagen voordat ik ging knoeien met de mapping.

Ik weet nu ook weer waardoor ik vorige keer vastliep. Met VCDS wilde ik kijken of de fuel trimmings inderdaad ook aangaven dat het mengsel te rijk was. Ik kon toen nergens in dat VCDS de juiste plek vinden om dat uit te lezen.

Er zitten de witte injectoren in. Ze tikken vrij hard, maar dat schijnt volgens de LPG boer normaal te zijn.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 17 november 2020 09:29:32 (11%)

Op 17 november 2020 09:19:08 schreef EgbertG:
Het valt mee, hoor .. weet wel beetje wat ik doe. Doe t alleen niet vaak genoeg om de juiste indruk te wekken ;-)

Ja, ik heb de configuratie en calibratie opgeslagen voordat ik ging knoeien met de mapping.

Ik weet nu ook weer waardoor ik vorige keer vastliep. Met VCDS wilde ik kijken of de fuel trimmings inderdaad ook aangaven dat het mengsel te rijk was. Ik kon toen nergens in dat VCDS de juiste plek vinden om dat uit te lezen.

Er zitten de witte injectoren in. Ze tikken vrij hard, maar dat schijnt volgens de LPG boer normaal te zijn.

Dat is normaal er is geen vloeistof om te dempen dus ze tikken heul hard. mijn LSI injectors tikken amper want daar gaat vloeibaar lpg doorheen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!