samsung TV optical out bijna geen midden en hoge tonen

Mijn eenvoudige Samsung TV (UE32F5300) heeft een Optical Out die ik mbv een no-name converter naar cinch / tulp op een audio versterker heb aangesloten.
Dat geluid heeft bijzonder weinig midden en hoge tonen. (En de TV speakers hebben weinig bas, maar die zijn dan ook erg klein.)
Optisch Uit van een laptop op die converter geeft wél goed geluid. Dus de TV levert waarschijnlijk een slecht audio signaal.
In het menu van de TV kan ik niets vinden om het geluid van die optisch uit te wijzigen. De equalizer staat op neutraal ingesteld en werkt op alle speakers (?).

Ik wil graag het complete geluid over die Optisch Uit. Iemand een idee wat te doen, is er iets stuk dat te repareren is?

Alvast dank!

Wat is de bron van het geluid? Is dat de TV zelf, of een extern apparaat?

De optische uitgang van een TV doet sowieso niet vaak volledige 5.1, mogelijk is dat een verklaring waarom het minder goed klinkt. Als je bron een HDMI-apparaat is dan zou je een HDMI-audio extractor kunnen gebruiken. Heb ik ook een tijd lang gebruikt toen ik nog een audio versterker had zonder HDMI-ingangen. Ik ging van HDMI naar optical zodat ik wel 5.1 had. Maar ook dat was op een gegeven moment onvoldoende, Netflix gebruikt Dolby Digital Plus (DD+) en dat werkt niet via optisch.

Als het gewoon stereo is van ingebouwde tuner, dan wellicht koptelefoonaansluiting van de TV gebruiken?

Het geluid komt van de TV en en er zijn geen HDMI of 5.1 apparaten bij betrokken. Als ik de koptelefoon-uit zou gebruiken worden de TV luidsprekers uitgeschakeld en dan hoor ik niks als de audio versterker uit staat. En die staat meestal uit, omdat ik het TV geluid alleen af-en-toe over de audio installatie wil horen.

RAAF12

Golden Member

De optische output op de TV levert het hele audiospectrum, dat kan je niet op het apparaat toonregelen. Ik heb ook zo'n no-name omzetter van glasfiber naar analoog stereo audio. Ook daar zitten geen dips in 20-20kHz.
Gebruik je een hele lange afgeschermde kabel? Als dat maar lang genoeg is ga je vanzelf hoog afval krijgen. Iets van 700pF de meter is een dun touwtje al gauw.

Nee, zowel de optische als de electr. kabel zijn korter dan 75 cm. En die heb ik ook gebruikt bij de test met Optisch Uit van de laptop.