Nilfisk Alto Pro 150 Hogedruk reiniger - Stop slaat door

Gisteren via Marktplaats een Alto Pro 150 (ALTO P 150-15 X-TRA) op de kop getikt, apparaat is al wat ouder maar ziet er nog heel netjes uit. Tijdens ophalen even getest en alles leek prima.

Vanmiddag het apparaat even kort aangesloten en nu loop ik er tegenaan dat de stoppen op sommige momenten doorslaan (16A automaat die omslaat), de HD is als enige apparaat aangesloten op de groep van de wasmachine. De stop slaat om bij zowel gebruik van de vuilfrees (powerspeed) als de normale nozzle (tornado nozzle). In geval van de vuilfrees slaat de stop vrij snel na inknijpen trigger om, bij gebruik van de tornado nozzle gaat het goed tot ik de nozzle steeds verder dicht draai (en dus de druk verhoog).

De machine zou max 3,3Kw moeten zijn, en dus op een 16a automaat geen issues mogen geven. Toch lijkt de machine dus meer dan 16A te vragen...

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Tx!

Shiptronic

Overleden

Zit er een B of C automaat?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Het ding gebruikt zo te zien 14.4A, niet verwonderlijk dat een 16A zekering er soms uitspringt bij inschakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de snelle antwoorden beiden!

Op 16 november 2020 16:13:39 schreef Shiptronic:
Zit er een B of C automaat?

Er zit een B autmaat in op dit moment. Zou een type C dit op moeten lossen? Ik had het idee dat dit vooral met piek belasting bij inschakelen temaken had, maar de HD schakelt dus ook uit als ik de druk langzaam opvoer.

Op 16 november 2020 16:13:56 schreef Arco:
Het ding gebruikt zo te zien 14.4A, niet verwonderlijk dat een 16A zekering er soms uitspringt bij inschakelen...

Het gebeurt niet alleen bij inschakelen, maar ook als ik de druk dus langzaam opvoer door de nozzle dicht te draaien. Op het moment dat de druk maximaal lijkt te worden slaat dan ook de automaat om.

als het de inschakelstroom is, begin eens met een lange verlengkabel ertussen te steken, dat zou dan moeten helpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gebeurt niet alleen bij inschakelen, maar ook als ik de druk dus langzaam opvoer door de nozzle dicht te draaien. Op het moment dat de druk maximaal lijkt te worden slaat dan ook de automaat om.

Marktplaats meuk dus, meet de stroom een die er opgenomen word, zou me niets verbazen als de motor door een mechanisch defect teveel stroom trekt...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 16 november 2020 17:33:28 schreef Roland van Leusden:
[...]

Marktplaats meuk dus, meet de stroom een die er opgenomen word, zou me niets verbazen als de motor door een mechanisch defect teveel stroom trekt...

De koper geeft aan het probleem niet te herkennen en ik mag het apparaat altijd terug brengen. Hij geeft aan dat het bij hem altijd gewerkt heeft en heb nog niet echt een reden om dat niet te geloven.

Hoe zou je het meten van de stroom die apparaat opneemt aanpakken? Ik heb alleen een redelijk simpele multimeter, die lijkt mij niet heel geschikt.

Op 16 november 2020 17:30:48 schreef testman:
als het de inschakelstroom is, begin eens met een lange verlengkabel ertussen te steken, dat zou dan moeten helpen..

Ik heb hem nu even meegegeven aan mijn schoonvader, die heeft een aantal 20A groepen en gaat hem daar eens testen.

Hoe zou je het meten van de stroom die apparaat opneemt aanpakken?

Stroomtang, maar die moet je dan wel hebben uiteraard.

https://www.elektramat.nl/uni-t-stroomtang-ut200a/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.