Dikte draad zonnepanelen

Beste mensen,

Ik zoek even bevestiging voor het volgende: Er is een hoofdmeterkast, waar vanuit een 5x 2.5mm2 YMvK kabel is getrokken naar een grote schuur waarop vandaag een aantal zonnepanelen worden geplaatst met een AC vermogen van 4000W (enkele fase).
Ook is er een appartement gerealiseerd. Op mijn advies 3 fasen, met max. 2 groepen per fase. (met de toevoeging dat ik liever 1 groep per fase zag)

Kunnen de zonnepanelen zondermeer bij op een van de fasen worden aangesloten?
En kan er veilig een aftakking voor de hoofdschakelaar gemaakt worden met een DTH dubbel (afbeelding), of zal ik hier ook iets moeten veranderen?

https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/D/T/DTL-600x600bw0c0q70.jpg

Op 17 november 2020 11:50:49 schreef willempie86:

Kunnen de zonnepanelen zondermeer bij op een van de fasen worden aangesloten?

NEEN
zonnepanelen geven een gelijkspanning,
je lichtnet is wisselspanning.

Als je niet weet waarover je het hebt: blijf er dan vanaf!

[Bericht gewijzigd door stortbak op 17 november 2020 11:58:02 (10%)]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor de hoofdschakelaar aftakken is (meestal) uit den boze!!

Heb je 4000 Watt aan zonnepanelen op 1 fase dan moet je al naar een 20A zekeringwaarde gaan.
Wellicht dat je voedingskabel (2,5 qmm) te dun is.

Die aftakklemmen kunnen een oplossing zijn om 2 draden op q aansluiting te realiseren, maar dan wel NA de hoofdschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

@Stortbak
Huu peard!
De ts heeeft het over een AC aansluitvermogen, daar zal heus een omvormer tussen zitten ;)

@willempie86
Ook niet onbelangrijk ... hoe lang is die kabel?
Wat is de voorbeveiliging in de hoofdverdeler?

@Stortbak, ik boedoel inderdaad zoals @Sine zegt het AC aansluitvermogen, van 4000W. Natuurlijk weet ik dat er een omvormer tussen moet. Inmiddels zijn de zonnepanelen aangesloten en er komt nog geen rook uit ;)

Even ter verduidelijking: De aftakking gaat naar een andere hoofdschakelaar (4p 40A), namelijk die in de schuur. Is het dan nog steeds ongebruikelijk om voor de hoofdschakelaar af te takken? En hebben deze kroon-klemmen dan de voorkeur?

@Sine de kabel is ca. 20 meter. Ik had me lekkerder gevoeld bij een 4mm2 of het liefst 6mm2. Maar het zit er nu eenmaal. Als ik van jullie verneem dat het echt meer moet zijn dan 2.5mm2 dan zal ik eens gaan overleggen.

Jinny

Golden Member

Het is -altijd- ongebruikelijk -en- onveilig -en- niet toegestaan om -voor- de hoofdschakelaar af te takken.
Een enkele theoretische uitzondering daargelaten.
Een electrische installatie moet eenduidig zijn, en een kast moet door het omzetten van de hoofdschakelaar spanningsloos gezet kunnen worden.
Als dan een deel vd kast onder spanning blijft staan omdat de pv voor de schakelaar weg komt kan je ellende krijgen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Begrijp ik je goed?
Je hebt een verdeelkast in huis, en daar tak je voor de hoofdschakelaar af voor een verdeler in een schuur?

Dat mag dus niet!!!!!!!! En dat is niet zonder reden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@Toeternietoe Je begrijpt het goed. Zo'n voorgevoel had ik al, nu is het bevestigd. Bedankt voor je reactie!
Ik denk @Jinny de reden schetst. Ook bedankt!

[Bericht gewijzigd door willempie86 op 17 november 2020 13:37:28 (18%)]

Waarom is er niet gekozen voor een 3-fase omvormer. Deze is iets duurder maar kan zijn vermogen over meer koper kwijt. Over een lange kabel van 2.5mmq zou ik daar voor hebben gekozen.

Edit:

Bij 4000W over 20m 1fase 2.5mmq verlies je 85W.
Verdeel je die 4000W over 3-fases dan is dat nog maar 9.5W per fase, dus 28.5W. Dat is toch bijna 60W verlies in deze configuratie.

Ik weet niet of alleen dit de meerprijs van een 3-fase omvormer verantwoord.

Tweede redenatie voor 3F is mijn inziens de mindere spanningsverhoging die nodig is om de energie kwijt te raken. In de zomer zit ik hier op een zonnige dag al op 245V. De omvormer moet hier een paar volt boven gaan zitten om terug te leveren. Maar bij een bepaalde spanning moet die afslaan. Weet de spanning zo niet, maar ergens zit een plafond. Zonde als dat gebeurd op een zonnige dag.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op 17 november 2020 14:52:27 (65%)]

Ik heb even zitten nadenken.

Wat tegenwoordig als "fout" gezien wordt is als de zonnepanelen op een groep zitten zodat de zonnepanelen 16A kunnen leveren, maar dat je ook belasting op die groep hebt zitten die nu de 16A van de zonnepanelen plus de 16A van het net via de zekering kunnen trekken. worst case heb je dus een probleem waardoor er 32A getrokken wordt en dan gaan je kabels tussen de zekeringkast en de belasting roken....

Maar in jou situatie heb je dus vanaf de hoofdschakelaar een redelijk lange kabel naar een locatie waar je zowel belasting als de zonnepanelen hebben. Als je nu gewoon een 16A zekering in de hoofd-zekering kast neemt naar die andere locatie en daar dan weer een zekeringkastje monteert met 16A voor de panelen en 16A voor de verbruikers daar, dan zit je goed kwa veiligheid.

Deze configuratie wordt normaliter niet aangeraden omdat je geen selectiviteit hebt: Als je dikke kortsluiting maakt kan het zijn dat je twee automaten moet resetten. Ik denk dat je dat risico wel voor lief kan nemen. Ik heb al in jaren geen zekeringen meer hoeven resetten (hmm. Net niet waar: ik heb in het afgelopen jaar een voeding voor een 3D printer gehad die kortsluiting maakte, maar daarvoor echt richting 10 jaar geen enkele keer). Voor mijn part doe je er een (2x!) sticker bij "Let op, als deze is afgeschakeld kan de automaat daar-en-daar ook afgeschakeld zijn".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zodat de zonnepanelen 16A kunnen leveren, maar dat je ook belasting op die groep hebt

Dat mag dus niet de zonne panelen moeten op een aparte groep en de verbruiker op een aparte groep of groepen maar niet gecombineerd.

De tussen bedrading in de verdeler zou uiteraard wel geschikt moeten zijn voor de hogere stroom.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 november 2020 16:17:41 (18%)]

een 5x2,5 kabel direct op de hoofdvoeding mag niet, aderdiameter te dun icm kabellengte. voor een aparte woning zou ik een 5x 2,5 als voeding al erg dun vinden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2020 11:57:32 schreef Toeternietoe:
Wellicht dat je voedingskabel (2,5 qmm) te dun is.

Op 17 november 2020 17:02:49 schreef testman:
aderdiameter te dun icm kabellengte. voor een aparte woning zou ik een 5x 2,5 als voeding al erg dun vinden..

Waar komt deze info allemaal vandaan?
Onderbuik soms?
Als ik even van google gebruik maak, krijg ik een heleboel tabellen met stroom en lengte en kabelsoort en zekeringtype.
Wanneer ik de kortste lengtemaat uitkies kom ik aan 48 meter bij 20 Ampere bij 2.5 mm.
ymvkas en c automaat
20 meter kan dus makkelijk.
4kW bij 230 is maar 17A, dus mag de kabel nog veel langer zijn.

Tweede redenatie voor 3F is mijn inziens de mindere spanningsverhoging die nodig is om de energie kwijt te raken. In de zomer zit ik hier op een zonnige dag al op 245V. De omvormer moet hier een paar volt boven gaan zitten om terug te leveren. Maar bij een bepaalde spanning moet die afslaan. Weet de spanning zo niet, maar ergens zit een plafond. Zonde als dat gebeurd op een zonnige dag.

Mi de belangrijkste reden om 3F en dikkere kabels te kiezen, zeker als ongeveer de hele straat / wijk PV heeft...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 november 2020 10:40:34 schreef stortbak:
[...]

[...]

Waar komt deze info allemaal vandaan?
Onderbuik soms?
Als ik even van google gebruik maak, krijg ik een heleboel tabellen met stroom en lengte en kabelsoort en zekeringtype.
Wanneer ik de kortste lengtemaat uitkies kom ik aan 48 meter bij 20 Ampere bij 2.5 mm.
ymvkas en c automaat
20 meter kan dus makkelijk.
4kW bij 230 is maar 17A, dus mag de kabel nog veel langer zijn.

Kabel mag zeker langer zijn, geen probleem. Maar wat vind je zelf acceptabel. Ik heb deze app op mijn telefoon staan, erg makkelijk, ook om verliezen te berekenen.

Op 17 november 2020 14:43:58 schreef Mrtn1988:
Bij 4000W over 20m 1fase 2.5mmq verlies je 85W.
Verdeel je die 4000W over 3-fases dan is dat nog maar 9.5W per fase, dus 28.5W. Dat is toch bijna 60W verlies in deze configuratie.

Deze 85W verlies heb ik ook zo berekend. Op basis daarvan vind ik 2.5mmq te dun. Ja, het kan, het mag en zal werken. Maar iets meer koper zorgt wel voor minder verlies. En er ligt 5x2.5mmq, dus vind ik het zonde dat niet te gebruiken.

4KWp staat voor een compensatie van 3400kW per jaar (bron) Als ik dan 1% (gokje) meer verlies heb in de kabel is dat 34kW per jaar verstoken in de kabel. Dat is een 8.5 euro per jaar. 20 jaar staat er toch voor de levensdeur? Dus 170 euro over die 20 jaar. Is dan de meerprijs van een dikker kabel veroorlooft? Maak ik een rekenfout?

Zelf heb ik 5x6mmq naar de zolder getrokken. Prijs verschil was iets van 20 euro met 5x2.5mmq. Best overdreven natuurlijk, maar goed, dan houdt ik de optie 1-fase op 6mmq ook open :P

@rew Zoals @stortbak zegt is 20A veilig op 2.5mm2 met een lengte van 20 meter. En wat je zegt over die zonnepanelen en verbruikers op één groep kan ik ook volgen. Ik zet de zonnepanelen op één groep (16A) absoluut zonder verbruikers. Dan zou het altijd goed moeten gaan. De verbruikers gaan dan op een aparte groep (16A) maar kunnen dan wel op dezelfde fase. Dan heb ik nog 2 fasen over voor andere verbruikers.

Als ik nu ik de hoofdzekeringkast 3x een 20A automaat plaats voordat ik naar de schuur ga, dan ben ik per draad nog steeds veilig en ben ik volgens mij van de selectiviteit af.

Iedereen bedankt voor alle input.

[Bericht gewijzigd door willempie86 op 19 november 2020 16:19:46 (37%)]

Op 19 november 2020 15:56:31 schreef Mrtn1988:
4KWp staat voor een compensatie van 3400kW per jaar (bron) Als ik dan 1% (gokje) meer verlies heb in de kabel is dat 34kW per jaar verstoken in de kabel. Dat is een 8.5 euro per jaar. 20 jaar staat er toch voor de levensdeur? Dus 170 euro over die 20 jaar. Is dan de meerprijs van een dikker kabel veroorlooft? Maak ik een rekenfout?

Om te beginnen heb je het over kW per jaar waar je kWh per jaar bedoelt.
Verder is die 1% verlies alleen maar van toepassing als de panelen het piekvermogen leveren. Maar dat is niet vaak. Bij lagere vermogens is het procentuele verlies minder. Het verlies gaat kwadratisch met het vermogen. Dus bij half vermogen is het verlies nog maar 0,25%.

Op 19 november 2020 16:31:41 schreef KlaasZ:
[...]Om te beginnen heb je het over kW per jaar waar je kWh per jaar bedoelt.
Verder is die 1% verlies alleen maar van toepassing als de panelen het piekvermogen leveren. Maar dat is niet vaak. Bij lagere vermogens is het procentuele verlies minder. Het verlies gaat kwadratisch met het vermogen. Dus bij half vermogen is het verlies nog maar 0,25%.

Klopt, KWh, snel getypt. Maar denk dat het ook wel duidelijk was zonder de 'h'. Zeker met de vermelde bron.

Mijn 1% was maar een gokje hoor. Ik probeer alleen meer te kwantificeren ipv onderbuik gevoel enzo. Op rekensommen komt altijd commentaar, onderbuik kun je weinig van zeggen, dat is er of is er niet.

Ook als je 1/4 van die 1% neemt is het nog steeds 2 euro per jaar en dat is 40 euro over 20 jaar. In mijn geval heb ik dan 20 euro verdient over 20 jaar :+

Ik koop nooit kabels. Maar een snelle internet search laat mij zien dat een 2.5mm kabel 3.68 per meter kost en 4mm is dan 6.99 per meter. Ruwweg 3 euro per meter duurder.

Met 25 meter van dat spul nodig, scheelt het dus een investering van 75 euro. Die 20 of 80 euro... die ga je dus nooit terugverdienen. (ik rond 18 jaar af op "nooit". So sue me. ).

Dus het rendement moet niet direct uit de minder verliezen komen.

Waar je wel wat op kan winnen is dat als de spanning op het net aan de hoge kant wordt, je ineens helemaal NIET meer mag leveren omdat de spanning bij de zonnepanelen te hoog wordt. Dat effect reduceer je iets als je een dikkere kabel hebt. Of dat gaat spelen is slecht in te schatten. Als je dan toch duizenden euros aan het uitgeven bent, dan is die 75 euro extra wel een fijne "verzekering" dat het daar in ieder geval niet aan kan liggen als dit zich voor gaat doen.

Het is natuurlijk VEEL duurder als je om de een of andere reden na 2 jaar moet beslissen om die 2.5mm draad door een 4mm draad moet vervangen. Ik denk dat ik er voor zou kiezen om gewoon de gok te nemen en een "robustere" installatie zou aanleggen door de dikkere kabel te kiezen. Maar als ie er al ligt of al gekocht is zou ik hem niet vervangen: daar is geen reden voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is, ik had het over 3ad 2.5mmq, voor 1.26 per meter.
Tegen 6mmq voor 2.92 euro per meter.
Omdat ik nog niet weet of ik 3f of 1f ga heb ik "best of both world's": 5ad, 6mmq. Maar weet je dat wel en ga je voor 1f, dan is het prijsverschil te verwaarlozen e zou ik echt voor dikker gaan.

Ik denk echter dat ik te precies ben en voor 3f omvormer ga. Ooit, als de dakpannen vervangen zijn...

Op 19 november 2020 23:49:38 schreef rew:
Ik koop nooit kabels. Maar een snelle internet search laat mij zien dat een 2.5mm kabel 3.68 per meter kost en 4mm is dan 6.99 per meter. Ruwweg 3 euro per meter duurder.

Met 25 meter van dat spul nodig, scheelt het dus een investering van 75 euro. Die 20 of 80 euro... die ga je dus nooit terugverdienen. (ik rond 18 jaar af op "nooit". So sue me. ).

Dus het rendement moet niet direct uit de minder verliezen komen.

Waar je wel wat op kan winnen is dat als de spanning op het net aan de hoge kant wordt, je ineens helemaal NIET meer mag leveren omdat de spanning bij de zonnepanelen te hoog wordt. Dat effect reduceer je iets als je een dikkere kabel hebt. Of dat gaat spelen is slecht in te schatten. Als je dan toch duizenden euros aan het uitgeven bent, dan is die 75 euro extra wel een fijne "verzekering" dat het daar in ieder geval niet aan kan liggen als dit zich voor gaat doen.

Het is natuurlijk VEEL duurder als je om de een of andere reden na 2 jaar moet beslissen om die 2.5mm draad door een 4mm draad moet vervangen. Ik denk dat ik er voor zou kiezen om gewoon de gok te nemen en een "robustere" installatie zou aanleggen door de dikkere kabel te kiezen. Maar als ie er al ligt of al gekocht is zou ik hem niet vervangen: daar is geen reden voor.

-- bericht verwijderd ---- ntv

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman