Agilent 54621A floppy drive

Arco

Special Member

Cleaningsets zijn er nog wel: https://www.ebay.com/itm/3-5-Floppy-cleaner-Head-cleaning-disk-Macinto…
Je kunt proberen de floppy in de scoop zelf te formatteren, da's meestal de meest betrouwbare gang van zaken...
(write protect wel uitgezet?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 november 2020 22:07:15 schreef EricP:
Hoor je de boel draaien? Vlak voor die error een stel retries doen ('zagen' van de kop)?

Nou tijdens het opstarten maakt hij het wel bekende geluid van de floppy.
Maar als ik er een floppy in doe en ik wil iets saven, dat klink het meer als de schijf ofzo niet op gang komt. Net zoals of een auto niet wil starten. Maar niet dat ratelend geluid.
Als de floppy in de drive zit tijdens het opstarten klinkt hetzelfde geluid en dan krijg ik de volgende melding:

ik denk taai vet in de drive, evt schakelaartjes die geen contact maken door 10+ jaar geen gebruik. drive open maken en stof eruit vegen en checken van de schakelaars.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijkt mij ook gewoon een kwestie van onderhoud plegen aan de drive. Koppen schoonmaken, sensortjes poetsen, schakelaartjes controleren evt wat nieuw vet.

bprosman

Golden Member

Gotek er in net als in het PM3585 topic ?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147016

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 18 november 2020 09:08:17 (38%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Je formatteert de floppy op 1.4Mb, is het geen 720kB drive? Het pre-tijdperk in de 3,5" FDD's.

Amazon heeft nog cleanong sets. Wel een hoop geld.
https://www.amazon.com/Aidata-3-5IN-FLOPPY-DRIVE-CLEANING/dp/B004OI24H…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
joopv

Golden Member

Op 17 november 2020 23:13:46 schreef Ricotjuh:
[...]
Nou tijdens het opstarten maakt hij het wel bekende geluid van de floppy.
Maar als ik er een floppy in doe en ik wil iets saven, dat klink het meer als de schijf ofzo niet op gang komt. Net zoals of een auto niet wil starten. Maar niet dat ratelend geluid.
Als de floppy in de drive zit tijdens het opstarten klinkt hetzelfde geluid en dan krijg ik de volgende melding:
[bijlage]

Een 3,5" floppy drive heeft 2 mechanismes die ieder hun eigen geluidje maken:

- de spindle motor die het schijfje in de 3,5: behuizing laat ronddraaien
Dat geeft eerst een klikje (als de spindle in de opening van het schijfje vastklikt) en daarna een "ruisend" geluid van het draaien van de magnetische disk in de 3'5" behuizing die van binnen bekleed is met een viltachtig materiaal.

- de stappenmotor die de lees/schrijf koppen heen en weer beweegt over het schijfje. Dat heeft een ratelend of zoemend/brommend geluid.

Dit hoor je als de pc de disk probeert te lezen, maar ook bij het induwen van een floppy.

Als dat laatste geluid erg hard klinkt kan de track0 sensor vol zitten met stof.

Misschien kun je een video opname met geluid maken van je acties en die op YT zetten.

Op 18 november 2020 08:50:51 schreef bprosman:
Gotek er in net als in het PM3585 topic ?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147016

Volgens mij is de inbouwmaat van die drives te groot. In deze scoop zit maar een smalle drive. Volgens mij gaat dat niet zomaar passen

bprosman

Golden Member

Op 18 november 2020 10:06:26 schreef Ricotjuh:
[...]

Volgens mij is de inbouwmaat van die drives te groot. In deze scoop zit maar een smalle drive. Volgens mij gaat dat niet zomaar passen

Er is een versie zonder displays , en het is maar een dun printje waar ze een groter kastje omheen gemaakt hebben om te matchen met een 3.5"drive, ik heb er 2 besteld , zal ze eens opmeten. Met een 3D printer moet je een eind kunnen komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 18 november 2020 09:38:45 schreef joopv:
[...]
Een 3,5" floppy drive heeft 2 mechanismes die ieder hun eigen geluidje maken:

- de spindle motor die het schijfje in de 3,5: behuizing laat ronddraaien
Dat geeft eerst een klikje (als de spindle in de opening van het schijfje vastklikt) en daarna een "ruisend" geluid van het draaien van de magnetische disk in de 3'5" behuizing die van binnen bekleed is met een viltachtig materiaal.

- de stappenmotor die de lees/schrijf koppen heen en weer beweegt over het schijfje. Dat heeft een ratelend of zoemend/brommend geluid.

Dit hoor je als de pc de disk probeert te lezen, maar ook bij het induwen van een floppy.

Als dat laatste geluid erg hard klinkt kan de track0 sensor vol zitten met stof.

Misschien kun je een video opname met geluid maken van je acties en die op YT zetten.

Ik heb 3 videos gemaakt.
De eerste is gewoon bij het opstarten. Zonder floppy. Krijg dan ook geen foutmeldingen.
De 2e is dat ik een floppy invoer en dat ik hier naar wil schrijven. Dan is het geluid te horen wat ik beschrijf (wel goed luisteren).
En in het 3e filmpje wil ik opstarten met floppy. Dan is meteen de foutmelding te zien in beeld.

Video 1:
https://youtu.be/ZlypMsr0bnY
Video 2:
https://youtu.be/K0ZV1RUa8as
Video 3:
https://youtu.be/GhLcMwv6430

EricP

mét CE

Volgens mij is de inbouwmaat van die drives te groot. In deze scoop zit maar een smalle drive. Volgens mij gaat dat niet zomaar passen

Dat klopt. Daarom verwees ik naar de SD card emulator drives. Die zijn er wel in die vorm...

Ja hoor, we hebben beeld. Ik heb de scope open geschroefd en zo ook de floppy drive.
Toen deze open lag, heb ik er een floppy ingestopt om te kijken of het metalen schildje opzij werd geschoven tijdens het induwen van de floppy. Dit gebeurde netjes. Ik had wel het idee dat de floppy nu beter erin ging. Toch maar eens terug stoppen wat hij nu doet. En jaar hoor, nu leest hij hem wel. Ik denk dat het toch iets was dat de diskette niet goed in de drive ging.
Waarom dat nu wel is, is me een raadsel. Even kijken hoe lang hij dit gaat volhouden..

Op 18 november 2020 11:21:13 schreef EricP:
[...]Dat klopt. Daarom verwees ik naar de SD card emulator drives. Die zijn er wel in die vorm...

Heb je hier een voorbeeld van dan? Begrijp ik het goed dat ik dan ook nog een bracket moet maken waar ik het heel printje op monteer? 1 op 1 uitwisellen met de huidige drive zal niet gaan?!

Op 18 november 2020 10:09:29 schreef bprosman:
[...]

Er is een versie zonder displays , en het is maar een dun printje waar ze een groter kastje omheen gemaakt hebben om te matchen met een 3.5"drive, ik heb er 2 besteld , zal ze eens opmeten. Met een 3D printer moet je een eind kunnen komen.

Mocht je hier meer info over hebben, dan hoor ik dat graag

EricP

mét CE

Heb je hier een voorbeeld van dan? Begrijp ik het goed dat ik dan ook nog een bracket moet maken waar ik het heel printje op monteer? 1 op 1 uitwisellen met de huidige drive zal niet gaan?!

Startpage stuk? Of gewoon lui? De eerste hit die ik tegen kom is de hcx2001. Een Pool met een webshop. En die dingen zijn bedoeld als 'drop in replacement', dus geen idee waar je die bracket voor nodig hebt.

Let wel: ze gebruiken files op de SD card die door de emulator als 'floppy' aan de scope worden gepresenteerd. Je zult op je PC een stukkie software nodig hebben om de files op de SDcard te kunnen 'mounten'. Wel grappig spul... 20 (of meer) floppen op 1 SD card. En met een druk-op-de-knop floppy wisselen.

Op 18 november 2020 12:44:36 schreef EricP:
[...]Startpage stuk? Of gewoon lui? De eerste hit die ik tegen kom is de hcx2001. Een Pool met een webshop. En die dingen zijn bedoeld als 'drop in replacement', dus geen idee waar je die bracket voor nodig hebt.

Let wel: ze gebruiken files op de SD card die door de emulator als 'floppy' aan de scope worden gepresenteerd. Je zult op je PC een stukkie software nodig hebben om de files op de SDcard te kunnen 'mounten'. Wel grappig spul... 20 (of meer) floppen op 1 SD card. En met een druk-op-de-knop floppy wisselen.

Nou lui in ieder geval niet. Maar wanneer ik zoek op de door jou ingegeven informatie, kom ik alsnog grotere units tegen die bij mij niet gaan passen. Veelal met lcd/7segements displays en knopjes.
Vandaar dat ik dacht dat je refereert naar alleen een PCB zonder case. En daardoor mijn vraag of deze PCB dus in een bracket zou moeten.

bprosman

Golden Member

Op 18 november 2020 12:49:57 schreef Ricotjuh:
[...]

Nou lui in ieder geval niet. Maar wanneer ik zoek op de door jou ingegeven informatie, kom ik alsnog grotere units tegen die bij mij niet gaan passen. Veelal met lcd/7segements displays en knopjes.
Vandaar dat ik dacht dat je refereert naar alleen een PCB zonder case. En daardoor mijn vraag of deze PCB dus in een bracket zou moeten.

Hier vanaf 3:37, heb je wel iets van bracket nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=dk-aCr8sOIk

Die HCX2001 gaat inderdaad standaard niet passen, net als de Gotek heeft die de vormfaktor van een "Standaard 3.5" floppy" , die in de scoop is een "slim" versie.

Overigens heb ik hier een Sony USB floppy waar ook zo een dun drive'je in zit.
https://www.amazon.nl/Yihaifu-Vervanging-Laptop-extern-Floppy/dp/B08JL…
Of bij Ali:
https://www.aliexpress.com/item/1005001519541957.html

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 18 november 2020 12:59:59 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Nou, vooruit... laten we het op de search engine houden...
1 search, een paar klikken... En zie!. Helaas heeft onze pool er geen maten bij staan. Het is de slimline variant. Je ziet het SD slot, dus met een beetje schalen vind je de breedte. Het ding is bedoeld om drives te vervangen... Ze hebben er vast over nagedacht! (ohja... ik heb er ook een paar ingebouwd... voor een klant. Had die dingen al gekocht en... het spul paste zomaar!). Overigens ook met ZIF-ding voor de kabel verkrijgbaar...

Op 18 november 2020 12:58:08 schreef EricP:
Nou, vooruit... laten we het op de search engine houden...
1 search, een paar klikken... En zie!. Helaas heeft onze pool er geen maten bij staan. Het is de slimline variant. Je ziet het SD slot, dus met een beetje schalen vind je de breedte. Het ding is bedoeld om drives te vervangen... Ze hebben er vast over nagedacht! (ohja... ik heb er ook een paar ingebouwd... voor een klant. Had die dingen al gekocht en... het spul paste zomaar!). Overigens ook met ZIF-ding voor de kabel verkrijgbaar...

Dankjewel voor die link.. hierna was ik op zoek.
In mijn geval zou ik de zifsocket versie moeten hebben. Ik ga me er eens in verdiepen.

EricP

mét CE

Dankjewel voor die link.. hierna was ik op zoek.

Volgens mij was je hiervoor op zoek. ;) Nu hoef je immers niet meer te zoeken :+

In mijn geval zou ik de zifsocket versie moeten hebben. Ik ga me er eens in verdiepen.

Die staat ook wel ergens in het lijstje. Nogmaals: let ff op wat je aan software nodig hebt om met een PC weer wat van die SDcards af te halen - je doel uiteindelijk.

Wat me wel opviel aan de FDD is dat deze enkel een zifsocket aansluiting heeft, maar geen connector voor 5V en 12V.
Ben jij dit ook eens tegengekomen in de units die je hebt omgebouwd?

EricP

mét CE

Ik zou ff op die site kijken. Wat ik gedaan heb, waren 34-polige pin-headers. Met een losse voeding. Dus daar kan ik je verder niet mee helpen...

Geen probleem.. zolang de FDD het doet, werkt dit prima

EricP

mét CE

Verslijten zul je die drive niet :) Gaat wellicht een keer stuk omdat de materialen verouderen en uit elkaar vallen. Plezier met je scope!