Digitaal dashboard voor 2 takt motor

Hi!

Ik ben al een tijdje in mijn hoofd bezig met een mooie gadget voor in mijn boot. Het is een oud bootje (1996) met een nog oudere motor (1990), maar onverwoestbaar.

Welnu wil ik een digitaal dashboard maken. Ik heb een foto van mijn huidige dashboard opgenomen in de bijlagen, samen met een foto van mijn boot en een startpaneeltje wat ik afgelopen zomer gemaakt heb (hier had ik ook ooit een vraag over gesteld op dit forum volgens mij) Het gaat er niet om of het rendabel is bij zon oude boot, puur dat ik een projectje heb lopen.

Welnu, beginnen bij het begin: Momenteel zitten er 6 tellers in mijn dashboard. Toerenteller, snelheidsmeter, trimmeter, voltmeter, benzinetank meter en waterdruk meter

Het voordeel van deze oudere motor is dat er geen computer oid op zit. Het is allemaal recht toe recht aan. Niet te vergelijken met een automotor uit die tijd. (daarnaast is het ook 2 takt)

Toerenteller: Krijgt een puls (zie bijlage). Ben even vergeten hoeveel pulsen per rotatie dit zijn.
Snelheidsmeter: Werkt op waterdruk vanuit een pickup tube die aan de achterkant onderop de boot zit (deze gaat via een slang naar de snelheidsmeter, geen elektrisch signaal dus. Simpel waterdruk)
Trimmeter: Is een variabele weerstand die veranderd naar mate de motor naar boven of naar beneden getrimt wordt. (een soort potmeter, maar dan met 2 draden). De analoge spanning op de trimmeter veranderd dus
Benzinemeter: Zelfde verhaal als trim maar andere uitvoering
Waterdrukmeter: Werkt op de druk van het koelwater in het motorblok. Werking hetzelfde als de snelheidsmeter

Ik ben nog zoekende naar de oplossing. Een arduino is denk ik te langzaam aangezien ik voor het digitale dashboard een aardig hoge refresh rate wil om alles vloeiend te laten lopen. Ik neig zelf naar een Raspberry Pi (geen ervaring mee) of een PIC (wel ervaring mee), maar hoor graag wat jullie denken dat wijsheid is.

Als display begin ik even met een 4 inch TFT. Voorlopig groot genoeg. Ik wil het eerst maar eens werkend krijgen op mijn bureau met nagebootste signalen.

Uiteraard moet ik alle waterdruksignalen en dergelijke omzetten naar meetbare elektrische signalen. Dit zal het probleem niet zijn. Ik ben benieuwd naar hoe ik de aansturing van het display het beste kan aanpakken. Uiteraard zijn ervaringsdeskundigen meer dan welkom :D
Ik heb enige ervaring met Python, ruime ervaring met C, enige ervaring met processing (geen idee of ik dat nodig ga hebben), en ook veel ervaring met arduino.
Welnu wil ik mijzelf graag wat meer verdiepen in het ontwerpen van grafische dingen, zoals in dit geval een dashboard. Het ontwerpen van de tellers en dit vervolgens via een microcontroller zichtbaar maken op een lcd scherm etc. Prachtig projectje om meer hierover te leren dus! Maar... waar begin ik?

Ik hoop niet dat je dat prachtige dashboard gaat slopen, dat dat display erbij komt?

Sine

Moderator

Een LCD is wat tricky aflezen in de volle zon, dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Shiptronic

Golden Member

En vocht/water is nog slechter combi.

Kijk anders eens naar realdash : http://realdash.net/index.php

Je kan een arduino gebruiken voor je I/O.

[edit] kwam nog iets tegen : https://create.arduino.cc/projecthub/user55100226/digital-dashboard-7b…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 17 november 2020 20:49:21 (27%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.